Sony_A330.pdf

(3585 KB) Pobierz
194416618 UNPDF
» Testy Sony A330
Sony A330
Czas na przesiadkę ?
Zdjęcia na CD
Nowa lustrzanka
Sony została
zaprojektowana
z myślą o osobach,
które do tej pory
fotografowały
aparatem
kompaktowym
i właśnie myślą, czy
tego nie zmienić.
Tomasz Kulas
10
digital foto video
194416618.141.png 194416618.152.png
Tylna ścianka nowej
lustrzanki zdominowana
jest przed spory, 2,7-calowy
wyświetlacz o rozdzielczości
230 tysięcy pikseli.
W porównaniu z poprzednią
generacją Alf, ograniczono
liczbę przycisków, z których
część „ukryła się” na
wielokierunkowym krzyżaku.
Najbardziej boli brak
dedykowanego przełącznika
pamięci ekspozycji.
Złącze zasilania: umieszczone jest na prawym boku.
Mi szczególnie spodobała się jednak całkowicie schowa-
na wewnątrz szlufka na pasek, która dzięki temu w ogóle
nie zmniejsza wygody trzymania aparatu.
winna być lustrzanka. Każ-
dy szanujący się producent
sprzętu, nie tylko fotograicz-
nego, tak właśnie postępuje.
W tym wypadku starano się szczególnie moc-
no przepytać dwie, niekoniecznie rozłączne
kategorie potencjalnych nabywców nowych
modeli A230, A330 i A380 – panie i użytkow-
ników aparatów kompaktowych. Nie trzeba
być geniuszem, żeby zgadnąć, jakie były
wyniki – lustrzanka powinna być lekka, mała
i umożliwiać kadrowanie w trybie Live View,
bo obecnie większość kompaktów nie ma
jakiegokolwiek wizjera i przez to nawyki są
takie, a nie inne. A jednak wydaje mi się, że
w całym tym badaniu popełniono jeden błąd
metodologiczny. Jaki? O tym za chwilę.
My dostaliśmy do testu chyba najlep-
szy, bo środkowy model z trójki nowych
lustrzanek Sony – A330. Najlepszy dlatego,
bo oferuje takie same funkcje co droższa
A380, a jednocześnie ma matrycę o mniej-
szej rozdzielczości – 10 mln pikseli, a nie 14
mln. Takie już nastały czasy, że cieszyć się
warto właśnie wtedy, gdy pikseli jest mniej...
Swoją drogą, i tak chwała Sony za to, że
w nowej trójce rozdzielczość matryc po-
została taka sama jak u ich poprzedników:
A200, A300 i A350. To kolejny dowód na to,
że wyścig na megapiksele powoli wyhamo-
wuje – i całe szczęście!
» mniej, czyli lepiej
Nie tylko matryce pozostały niezmienione.
Przy pobieżnym porównaniu parametrów
modelu A330 z jego poprzednikiem A300
można odnieść wrażenie, że nie zostało
zmienione prawie nic. Dopiero bardziej do-
ciekliwe badanie wyjawia, że za tym niepo-
zornym „prawie” kryje się sporo pracy pro-
jektantów Sony.
Najbardziej radykalna zmiana dotyczy
wymiarów i wagi nowych modeli, które –
zgodnie z wynikami ankiet, o których było
na początku – zostały dość mocno zredu-
kowane. A330 waży ponad 100 g mniej niż
A300 – taka różnica naprawdę daje się wy-
czuć od razu po wzięciu do ręki. Jest też
o kilka milimetrów węższa, cieńsza i niż-
sza. Wszystko po to, by tego wyśnionego
użytkownika kompaktu, który właśnie myśli
o swojej pierwszej w życiu lu-
strzance, nie przestraszyć,
nie zrazić, ale przekonać, że
tylko mu się tak wydawało,
Kształt uchwytu: to chyba najbardziej kontrowersyjna
„innowacja” wprowadzona w nowej serii trzech najtań-
szych lustrzanek Sony. Jego kształt sprawia, że palce
łatwo się zniego ześlizgują, jest też za krótki i za niski.
Centrum łączności: mieści się pod dużą, wsuwaną
klapką na lewej ściance. Mamy tu dwa sloty kart pamięci
(SDHC i MS Duo) oraz odpowiedni manualny przełącznik,
a także złącza HDMI i USB.
Dziwnie wygięty uchwyt
wygląda z góry obiecująco, lecz
palce ześlizgują się z niego niczym
ze zjeżdżalni. Na szczęście pokryty
jest dobrą gumą i dodano do niego
mocno wyprofilowane miejsce na
kciuk. Liczba przycisków zreduko-
wana jest do minimum – żeby nie
onieśmielać użytkownika...
Koło wyboru trybów fotografowania: prawie
nie wystaje poza obręb korpusu. Wygląda to ładnie i nie
zmniejsza funkcjonalności obsługi aparatu. Lewy przedni
bok Alfy również pokryty jest gumą, tak jak uchwyt.
digital foto video 11
S ony zrobiło ankietę, jaka po-
digital foto video 11
194416618.163.png 194416618.173.png 194416618.001.png 194416618.011.png 194416618.021.png 194416618.032.png 194416618.043.png
» Testy Sony A330
Aparat Sony A330
Obiektyw Sony 18-55 mm f/3,5-5,6 SAM
Ogniskowa 18 mm (27 mm dla mał. obr. )
Przysłona
f/8
Cz asy
1/160–1/30 s
AW B
-0,7 EV Av
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
12
digital foto video
194416618.053.png 194416618.064.png 194416618.074.png 194416618.085.png 194416618.095.png 194416618.105.png 194416618.106.png 194416618.107.png 194416618.108.png 194416618.109.png
 
194416618.110.png 194416618.111.png 194416618.112.png 194416618.113.png 194416618.114.png 194416618.115.png 194416618.116.png 194416618.117.png 194416618.118.png 194416618.119.png 194416618.120.png 194416618.121.png
 
194416618.122.png 194416618.123.png 194416618.124.png 194416618.125.png
 
194416618.126.png 194416618.127.png 194416618.128.png 194416618.129.png 194416618.130.png 194416618.131.png 194416618.132.png 194416618.133.png 194416618.134.png 194416618.135.png 194416618.136.png 194416618.137.png 194416618.138.png 194416618.139.png
 
194416618.140.png 194416618.142.png 194416618.143.png 194416618.144.png 194416618.145.png 194416618.146.png 194416618.147.png 194416618.148.png 194416618.149.png 194416618.150.png 194416618.151.png 194416618.153.png 194416618.154.png 194416618.155.png 194416618.156.png 194416618.157.png 194416618.158.png
Lustrzanka dla fotografujących kompaktami
Aparat Sony A330
Obiektyw Sony 50 mm f/2,8 Macro
Ogniskowa 50 mm (75 mm dla mał. obr. )
Przysłona
f/5,6
C zas
1/125 s
ISO 800
AW B
0 EV
Av
ślimak pokazał rogi: i tak ogólnie, to hasał (oczywi-
ście w swoim ślimaczym tempie) w pobliżu, gdy testowałem
Sony A330. Nawet w którymś momencie wskoczył (oczy-
wiście nadal w swoim tempie) na aparat. Na tym zdjęciu,
wykonanym 50-tką makro, nie ma jeszcze skali odwzorowa-
nia 1:1, ale już prawie prawie. Widać, jak płytka jest w tym
przypadku głębia ostrości – można ją zaobserwować
w postaci ostro odwzorowanego pasa biegnącego tuż przed
ślimakiem.
że zamieni leciutką i malutką puderniczkę
na cegłę. A330 to co najwyżej cegiełka.
Niestety, na tej fali redukcjonistyczne-
go entuzjazmu trochę projektantów Sony
poniosło i popełnili jeden błąd. Zmniejszyli
uchwyt. I to jest właśnie ta metodologiczna
„wtopa” badania fokusowego, które prze-
prowadziło Sony. Pierwszy etap był jesz-
cze w porządku, czyli dowiedzieli się, jaką
lustrzankę pragnęłyby mieć osoby, które
z lustrzankami wiele do czynienia nie miały.
Ale powinien być jeszcze drugi etap – danie
osobom badanym do ręki modeli korpusów
starej i nowej Alfy. Podejrzewam, że więk-
szość badanych, i to tych, którzy dopiero co
podkreślali zalety miniaturyzacji, powiedzia-
łaby, że oni to jednak wolą starszy korpus.
Ten uchwyt jest tragiczny. Nie wiadomo
do końca, którymi dwoma palcami pra-
wej dłoni trzymać A330, bo więcej niż
dwóch – nie licząc kciuka – wykorzy-
stać się nie da. Sytuację ratuje trochę
to, że w tym miejscu korpus wyłożony
jest dobrej jakości gumą, na dodatek
karbowaną (gumę znajdziemy też
w miejscu oparcia dla kciuka), ale do
komfortowego trzymania ma się to
tak, jak sztywne tramwajowe krzeseł-
ko do foteli w InterCity.
Spotkałem się z po-
glądem (głoszonym
przez przedstawi-
ciela Sony), że
taki kształt uchwytu ma ułatwiać kadrowanie
w trybie Live View, czyli z lustrzanką trzy-
maną w ręce wyciągniętej przed siebie (tzw.
pozycja zombie). Oczywiście nie omieszka-
łem spróbować, ale moim zdaniem nadal
było równie niewygodnie. Poza tym taki sam
zmniejszony uchwyt znajdziemy w modelu
A230, który nie oferuje Live View.
» nowości ciąg dalszy
Na szczęście Live View to jedna z tych rze-
czy, które pozostały niemal niezmienione.
A330 to w tym momencie najszybsza, pod
względem usta-
wiania ostrości
i reakcji na naci-
śnięcie spustu
w trybie Live
View, lustrzan-
ka na rynku,
oczywiście ex
aequo z mo-
delami A380,
A350 i A300.
W tym
przypadku
używanie Live View naprawdę ma sens –
celujemy, naciskamy spust migawki i reje-
strujemy dokładnie ten moment, na którym
nam zależało. Tak to działało w czasie testu,
z podłączonymi nowymi obiektywami z na-
pędem SAM (Smooth Autofocus Motor): 18–
55 mm f/3,5–5,6 i 50 mm f/1,8. W porówna-
niu z innymi lustrzankami – niebo a ziemia.
Ze względu na zmienione obiektywy
ciężko było jednoznacznie potwierdzić inną
zmianę, którą chwali się Sony – szybsze fo-
tografowanie obiektów w ruchu. Natomiast
coś innego było całkiem wyraźnie widoczne.
Zwiększyła się jasność wyświetlaczy: stan-
dardowo wynosi ona 300 cd/m 2 (poprzed-
nio 220 cd/m 2 ), a maksymalnie 530 cd/m 2
(poprzednio 400 cd/m 2 ). Do tego lustrzanka
A330 sama automatycznie zwiększa ja-
sność ekranu (maks. 490 cd/m 2 ) podczas
używania Live View przy silnym oświetleniu
zewnętrznym. Kiedy fotografowałem w peł-
nym słońcu niemal w południe, obraz oczy-
wiście nie był tak wyraźny, jak choćby w za-
ciemnionym pokoju, ale cały czas wszystko
było widać i dało się swobodnie kadrować.
Warto też wspomnieć inne drobne uspraw-
nienia związane z wyświetlaczem – można
go teraz nieco bardziej odchylić do dołu (15
stopni) i do góry (5 stopni).
W ramach odchudzania nowe Alfy wyposażono w inny typ
akumulatorów – mniejszych i lżejszych. Sony A300 korzysta-
ło z ogniw typu NP-FM500H, natomiast A330 zasilane jest
akumulatorem typu NP-FH50. Co ciekawe, taki sam akumulator
znajdziemy np. w kompakcie Sony HX1.
digital foto video 13
194416618.159.png 194416618.160.png 194416618.161.png 194416618.162.png 194416618.164.png 194416618.165.png 194416618.166.png 194416618.167.png 194416618.168.png 194416618.169.png
 
194416618.170.png 194416618.171.png 194416618.172.png 194416618.174.png 194416618.175.png 194416618.176.png 194416618.177.png 194416618.178.png 194416618.179.png 194416618.180.png 194416618.181.png 194416618.182.png 194416618.183.png 194416618.002.png 194416618.003.png
 
194416618.004.png 194416618.005.png 194416618.006.png 194416618.007.png 194416618.008.png 194416618.009.png 194416618.010.png 194416618.012.png 194416618.013.png 194416618.014.png 194416618.015.png 194416618.016.png 194416618.017.png 194416618.018.png 194416618.019.png
 
194416618.020.png 194416618.022.png 194416618.023.png 194416618.024.png 194416618.025.png 194416618.026.png 194416618.027.png 194416618.028.png 194416618.029.png 194416618.030.png 194416618.031.png 194416618.033.png 194416618.034.png 194416618.035.png 194416618.036.png 194416618.037.png 194416618.038.png
piękne bokeh, czyli odwzorowanie nieostrych partii
obrazu, to duża zaleta nowego standardu Sony 50 mm f/1,8
SAM. Ostrość w centrum jest już przy tym całkiem niezła
od „pełnej dziury” i wynosi niemal 2100 linii na wysokość
kadru.
Aparat Sony A330
Obiektyw Sony DT 50 mm f/1,8 SAM
Ogniskowa 50 mm (75 mm dla mał. obr. )
Przysłona
f/1,8
Dość dyskretną, ale jednak zauważal-
ną innowacją jest unowocześnione menu,
lepiej dostosowane do osób rozpoczynają-
cych dopiero poważniejszą przygodę z fo-
tograią. Ma ono teraz więcej elementów
graicznych, a także podpowiedzi tekstowe
i opisy najważniejszych funkcji. Sony naj-
mocniej reklamuje jednak wskaźniki, czy
może raczej wykresy graiczne, które poka-
zują zależność między stopniem otwarcia
przysłony a głębią ostrości albo czasem
naświetlania i sposobem zarejestrowania
obiektów będących w ruchu. Rzeczywiście
w imponująco prosty sposób wyjaśnia to
użytkownikowi zależności między czasem
naświetlania, stopniem przysłony a póź-
niejszym wyglądem zdjęcia. Jednak jedno-
cześnie trochę wprowadza w błąd. Według
wykresu zdjęcie jest najbardziej ostre po
maksymalnym przymknięciu przysłony (bo
głębia ostrości i ostrość to dla początku-
jących fotografów to samo), podczas gdy
w rzeczywistości limit dyfrakcyjny sprawia,
że realna ostrość zdjęcia jest wtedy zmniej-
szona nawet o połowę. Należałoby więc
chyba dodać na tym wykresie zaznaczony
obszar najlepszej jakości gdzieś między
przysłonami f/5,6–f/11.
Miłą niespodziankę przeżyją osoby, któ-
re do tej pory fotografowały aparatem kom-
paktowym. Jeśli nie był to model Olympusa
albo Sony, to niemal na pewno zapisywały
zdjęcia na kartach SD lub SDHC – najpo-
pularniejszym na świecie formacie nośni-
ków cyfrowych danych. W każdym razie,
przynajmniej jeśli chodzi o świat fotograii,
bo popularność telefonów komórkowych
C zas
1/500 s
ISO 100
AW B
+1 EV Av
Sony DT 50 mm f/1,8 SAM (SA L– 50F 18 )
premiera: maj 2009 roku
Na taki obiektyw c zekało wielu użytkowników lustrzanek Sony,
zazdroszczących np. właścicielom lustrzanek Canona czy Niko-
na, którzy mieli łatwy dostęp do popularnych i przez to tanich
stałoogniskowych konstrukcji 50 mm f/1,8. W przeciwieństwie do
nich, Sony DT 50 mm f/1,8 SAM oferuje koło obrazowe pokrywające
wyłącznie matryce typu APS-C – stąd litery DT w nazwie. Natomiast
skrót SAM pochodzi od słów Smooth Autofocus Motor i oznacza,
że to jeden z czterech pierwszych obiektywów Sony, wyposażonych
w tańszą (głośniejszą i ciut wolniejszą) wersję wbudowanego silnika
ustawiania ostrości. Cała obudowa, łącznie z bagnetem, wykonana
jest z tworzyw sztucznych, w komplecie nie dostajemy też osłony
przeciwsłonecznej, a jedynie przedni i tylny dekielek. Pokrętło ustawi-
ania ostrości nie jest w żaden sposób karbowane czy żłobkowane,
ale za to naniesiono na nie skalę głębi ostrości. Wewnątrz znajdzie-
my sześć soczewek w pięciu grupach i siedmiolistkową przysłonę,
tworzącą otwór w kształcie koła. Głęboko osadzona przednia socze-
wka przypomina nieco konstrukcje typu makro.
14
digital foto video
194416618.039.png 194416618.040.png 194416618.041.png 194416618.042.png 194416618.044.png 194416618.045.png 194416618.046.png 194416618.047.png 194416618.048.png 194416618.049.png 194416618.050.png 194416618.051.png 194416618.052.png
 
194416618.054.png 194416618.055.png 194416618.056.png 194416618.057.png 194416618.058.png 194416618.059.png 194416618.060.png 194416618.061.png 194416618.062.png 194416618.063.png 194416618.065.png 194416618.066.png 194416618.067.png 194416618.068.png 194416618.069.png
 
194416618.070.png 194416618.071.png 194416618.072.png 194416618.073.png 194416618.075.png 194416618.076.png 194416618.077.png 194416618.078.png 194416618.079.png 194416618.080.png 194416618.081.png 194416618.082.png 194416618.083.png 194416618.084.png 194416618.086.png
 
194416618.087.png 194416618.088.png 194416618.089.png 194416618.090.png 194416618.091.png 194416618.092.png 194416618.093.png 194416618.094.png 194416618.096.png 194416618.097.png 194416618.098.png 194416618.099.png 194416618.100.png 194416618.101.png 194416618.102.png 194416618.103.png 194416618.104.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin