biolroz1.pdf

(381 KB) Pobierz
Edukator
Edukator
Zadania maturalne • BIOLOGIA
BIOLOGIA: przykadowe zadania maturalne
z poziomu rozszerzonego z rozwizaniami
Zadanie 4 (2 pkt)
Azot jest podstawowym sk-adnikiem powietrza (78,1% obj.to,ci
i 75,5% masy). Jest wa*nym sk-adnikiem aminokwasów – podsta-
wowych jednostek budulcowych wszystkich organizmów *ywych.
Jako minera- wyst.puje pod postaci2 azotanów b.d2cych m.in.
produktem rozpadu zwi2zków organicznych. Du*e ilo,ci azotanu
sodu znajduj2 si. w Chile (saletra chilijska). Jego zawarto,(
w skorupie ziemskiej to 1×10 -2 % wagowego. Tylko nieliczne
organizmy maj2 zdolno,( wi2zania azotu cz2steczkowego.
Wymie 4 rodzaje tych organizmów:
a) .........................................
O sukcesie na egzaminie maturalnym decyduje przede wszystkim
rzetelna i dog-.bna wiedza biologiczna zdaj2cego oraz umiej.tno,(
jej wykorzystania do rozwi2zywania problemów. Nie bez znaczenia
dla poprawno,ci odpowiedzi jest te* umiej.tno,( czytania polece
ze zrozumieniem i sprawno,( j.zykowa maturzysty.
Dlatego nale*y zwróci( szczególn2 uwag. na kszta-towanie takich
umiej.tno,ci jak:
1. Udzielanie odpowiedzi zgodnie z poleceniem i wy-2cznie
na temat.
2. Zwi.z-e i logiczne formu-owanie odpowiedzi.
3. Operowanie pe-nymi nazwami procesów, zwi2zków
chemicznych itp.
4. Interpretacja materia-ów ród-owych (tekstów, rysunków, tabel,
schematów).
5. Przetwarzanie informacji przedstawionej w formie schematu,
wykresu.
6. Czytanie ze zrozumieniem tekstów i wyci2ganie wniosków na
ich podstawie.
7. Podawanie odpowiednich przyk-adów ilustruj2cych omawiane
procesy i zjawiska biologiczne.
8. Analizowanie wykresów.
c) ..................................................
b) ........................................
d) ..................................................
Zadanie 5 (3 pkt)
W XIX wieku Duczyk Gram wprowadzi- sposób ró*nicowania
bakterii bior2c pod uwag. ich barwienie 'oletem goryczkowym.
Na tej podstawie wyró*ni- bakterie Gram+ i Gram–. Podaj trzy
cechy ró*ni2ce te bakterie.
Porównywane cechy
Gram+
Gram–
Zadanie 1 (1 pkt)
W rozwoju zarodkowym pierwoustych i wtóroustych pierwsze
ró*nice ujawniaj2 si. w postaci innego u-o*enia blastomerów po
podziale:
a) pi2tym
b) czwartym
c) trzecim
d) drugim
e) twierdzenie jest b-.dne
Zadanie 6 (2 pkt)
Wska zdanie, które bdnie okrela funkcjonowanie mini;
popraw je.
a) W procesie skurczu mi.,nia uczestnicz2 jony wapnia, uwalnia-
ne z siateczki sarkoplazmatycznej.
b) Acetylocholina jest neurotransmiterem przenosz2cym pobu-
dzenie z motoneuronu na w-ókno mi.,niowe.
c) W czasie skurczu mio'lamenty miozynowe nie ulegaj2 skróce-
niu, skracaj2 si. tylko mio'lamenty aktynowe.
......................................................................................................
......................................................................................................
Zadanie 2 (4 pkt)
A
B
Zadanie 7 (1 pkt)
Rysunki przedstawiaj2 drog. promieni UV padaj2cych na skór.
niechronion2 *adnym kremem (rys. 1) oraz padaj2cych na skór.
pokryt2 kremem z wysokim 'ltrem UV (rys. 2).
(rys. 1)
(rys. 2)
.................................... ......................................
Wska* podpisuj2c schematy, który przedstawia podzia- mitotyczny,
a który mejotyczny. Podaj nazw. fazy podzia-u komórkowego
przedstawionego na schemacie A i B. Wymie 2 ró*nice w przebiegu
tej fazy w mitozie i mejozie.
Faza – ..........................................
......................................................................................................
......................................................................................................
......................................................................................................
......................................................................................................
Wyja,nij dzia-anie 'ltru UV znajduj2cego si. w kremie.
......................................................................................................
Zadanie 3 (3 pkt)
Adkrustacja polega na odk-adaniu na powierzchni mikro'brylli ce-
lulozowych pierwotnej ,ciany komórkowej ró*nych substancji.
Podaj 3 mody'kacje ,ciany komórkowej zwi2zane z tym procesem
i krótko wyja,nij na czym polegaj2.
1. ...................................................................................................
2. ...................................................................................................
3. ...................................................................................................
Zadanie 8 (1 pkt)
Nast.pstwem odpowiedniego s2siedztwa ro,lin s2 wy*sze ich
plony, lepszy smak oraz zwi.kszona odporno,( na choroby
i szkodniki. Efekt ten najlepiej wida( na zagonie cebuli uprawianej
wspó-rz.dnie z marchwi2. Nazwij ten typ oddziaywa.
......................................................................................................
48
892293004.049.png 892293004.060.png 892293004.071.png 892293004.082.png 892293004.001.png 892293004.002.png 892293004.003.png 892293004.004.png 892293004.005.png 892293004.006.png 892293004.007.png 892293004.008.png 892293004.009.png 892293004.010.png
Ekukator
Edukator
BIOLOGIA Zadania maturalne
Zadanie 9 (2 pkt)
Poni'ej przedstawiono komórk( nerwow*, której g)ówn* funkcj*
jest przewodzenie impulsu nerwowego.
Wska' struktur( nasienia, w której gromadzone s* materia)y
zapasowe oraz okre#l jej ploidalno#.
a) mak – ...............................................– ................n
b) fasola – ............................................– ................n
Podaj dwa sposoby na zwi(kszenie szybko#ci przewodzenia im-
pulsu nerwowego wzd)u' neuronu.
a) .........................................
Zadanie 15 (2 pkt)
Schemat przedstawia budow( kosmka
jelitowego
Przyporz*dkuj nast(puj*ce produkty tra-
wienia: glicyna, glukoza, kwas palmitynowy,
witamina A, B, C i D do naczy A lub B, do
których traaj* one po wch)oni(ciu do kosm-
ków jelitowych.
b) ..................................................
Zadanie 10 (1 pkt)
T)uszcze ro#linne posiadaj* wi(kszy odsetek nienasyconych
kwasów t)uszczowych ni' zwierz(ce i dlatego z regu)y s* ciek)e.
Wyst(puj* one jako tzw. oleje ro#linne. Wyja#nij dlaczego margaryna
wytwarzana z t)uszczów ro#linnych sprzedawana jest w kostkach.
......................................................................................................
Naczynie A
– tu traaj*: ..............................................
Naczynie B
– tu traaj*: ..............................................
Zadanie 11 (1 pkt)
Jezioro to jest zbiornikiem wody ubogim w zwi*zki organiczne
i mineralne, g)(bokim oraz przezroczystym. Opis dotyczy jeziora:
a) oligotrocznego
b) mezotrocznego
c) eutrocznego
d) dystrocznego
Zadanie 16 (4 pkt)
Poni'ej przedstawiono kilka stwierdze odnosz*cych si( do
warunków 'ycia na Ziemi. Oce prawdziwo zda, zaznaczajc
swój wybór znakiem „+” w odpowiedniej rubryce.
Zadanie 12 (4 pkt)
„W*troba to prawdziwa fabryka” – uzasadnij stwierdzenie czterema
argumentami wykorzystuj*c okre#lenia:
1. produkuje – ...............................................................................
2. magazynuje – ...........................................................................
3. reguluje – ..................................................................................
4. neutralizuje – ............................................................................
Zdanie
Prawda
Fasz
Dobowe i roczne wahania temperatury w lesie s*
mniejsze ni' na odkrytej przestrzeni
a
Warunki #wietlne w zbiornikach wodnych polep-
szaj* si( wraz z g)(boko#ci*.
b
c
Wody s)odkie stanowi* 3% zasobów wodnych
Wg)(bszych warstwach wody wyst(puje ni'sze
ci#nienie.
d
Zadanie 13 (2 pkt)
Do trzech plastikowych butelek wrzucono po 5 dag pokruszonych
dro'd'y i po 3 )y'eczki cukru oraz dolano tyle wody, 'eby poziom
wka'dej butelce wynosi) 5 cm. Woda dolewana do kolejnych
butelek mia)a ró'n* temperatur(. W pierwszej butelce by)o to
20°C, w drugiej 35°C, w trzeciej 50°C. Po umieszczeniu wszystkich
sk)adników na szyjk( ka'dej butelki na)o'ono gumowy balonik.
Butelki trzymano w )ani wodnej utrzymuj*cej odpowiedni* tem-
peratur( wody. Wyniki do#wiadczenia by)y nast(puj*ce:
Zadanie 17 (2 pkt)
Uro#lin okrytonasiennych wyst(puje tzw. po-
dwójne zap)odnienie. Pos)uguj*c si( cyframi
ze schematu, wska' elementy woreczka za-
l*'kowego, które w nim uczestnicz* oraz
podaj co rozwija si( zka'dej zap)odnionej
komórki.
..................................................................
..................................................................
Zadanie 18 (2 pkt)
Wady wzroku mog* mie ró'ne przyczyny. Na ilustracjach A i B
przedstawiono powstawanie obrazu w oku z pewn* wad*. Pod
ka'd* z ilustracji umieszczono przyczyn( wady. Na ilustracji C
znajduje si( zdrowe oko.
Sformu)uj problem badawczy do powy'szego do#wiadczenia
......................................................................................................
Jaka substancja znajduje si( w baloniku?
......................................................................................................
Zadanie 14 (4 pkt)
Na poni'szym rysunku przedstawiono 2 rodzaje nasion (a) maku,
(b) fasoli.
A
B
C
maa elastyczno
duga
zdrowe oko
soczewki
gaka oczna
49
892293004.011.png 892293004.012.png 892293004.013.png 892293004.014.png 892293004.015.png 892293004.016.png 892293004.017.png 892293004.018.png 892293004.019.png 892293004.020.png 892293004.021.png 892293004.022.png 892293004.023.png 892293004.024.png 892293004.025.png 892293004.026.png 892293004.027.png 892293004.028.png 892293004.029.png 892293004.030.png
 
Edukator
Edukator
Zadania maturalne • BIOLOGIA
Podaj nazw+ wady wzroku widocznej na ilustracjach oraz rodzaj
szkie,, które nale*y zastosowa do jej korekcji.
......................................................................................................
......................................................................................................
......................................................................................................
Zadanie 23 (2 pkt)
Oddzia,ywanie hormonu na komórk+ zale*y od wyposa*enia jej
w swoiste bia,ka receptorowe. W zale*no'ci od budowy chemicznej
hormonów i zwi.zanej z tym mo*liwo'ci transportu przez b,on+
komórkow. receptory s. ró*nie umiejscowione.
Zadanie 19 (2 pkt)
U pewnego owada stwierdzono nast+puj.ce cz+stotliwo'ci wyst+-
powania zjawiska crossing-over.
symbol genu
symbol genu
% crossing-over midzy genami
b
a
1,5
b
t
4,5
w
a
5
w
t
2
a) Zapisz geny a, b, w oraz t w odpowiedniej kolejno'ci i odleg,o-
'ci na chromosomie.
chromosom
b) Podaj wszystkie pozosta,e odleg,o'ci mi+dzy tymi genami.
......................................................................................................
Biologia 2. Nowa Era
a) Wska* rodzaj hormonu, którego schemat dzia,ania przedsta-
wiono na powy*szym schemacie.
......................................................................................................
b) Nazwij elementy schematu oznaczone cyframi 1, 2, 3.
1. .............................
Zadanie 20 (2 pkt)
Wewn.trzkomórkowym sygna,em wyzwalaj.cym skurcz w,ókna
mi+'niowego jest wzrost st+*enia jonów wapnia w sarkoplazmie.
Jony te wi.*. si+ z troponin. C, której konformacja ulega prze-
kszta,ceniu, wymuszaj.c zmian+ po,o*enia innego bia,ka wcho-
dz.cego w sk,ad miolamentu cienkiego – tropomiozyny. Umo*liwia
to po,.czenie aktyny z miozyn. i przesuni+cie wzgl+dem siebie
miolamentów.
2. ....................
3. ...................................
Zadanie 24 (2 pkt)
Schemat przedstawia w sposób uproszczony wytwarzanie moczu
w nefronie.
Wska* w których cz+'ciach nefronu (1, 2, 3, 4) zachodzi:
a) resorpcja zwrotna nadobowi.zkowa – ....................................
b) zag+szczanie – .........................................................................
c) ltracja – ...................................................................................
d) resorpcja zwrotna obowi.zkowa – ..........................................
Na podstawie powy*szego schematu sarkomeru wska* dwie
zmiany zachodz.ce w czasie skurczu.
......................................................................................................
......................................................................................................
Zadanie 25 (3 pkt)
Gen warunkuj.cy barw+ sier'ci u kotów jest sprz+*ony z p,ci..
Gen warunkuj.cy barw+ *ó,t. dominuje nad genem warunkuj.cym
barw+ czarn.. Heterozygoty s. szylkretowe (mozaika czarno-
*ó,ta). Skrzy*owano *ó,tego samca z czarn. samic.. Podaj:
Genotypy rodziców – ...................................................................
Gamety przez nich produkowane – .............................................
Fenotyp potomstwa: kota – .................... kotki – ........................
Zadanie 21 (2 pkt)
Je*eli bia,ko 'wini zbudowane jest z 100 aminokwasów, a w koduj.cym
go genie sekwencje niekoduj.ce (introny) zajmuj. 50% liczby
nukleotydów, to z ilu nukleotydów zbudowany jest ca,y gen. Od-
powied uzasadnij uwzgl+dniaj.c sekwencj+ terminaln..
......................................................................................................
......................................................................................................
Zadanie 26 (3 pkt)
Barwa skóry cz,owieka uwarunkowana jest dwoma genami kumu-
latywnymi A i B.
Jaki b+dzie genotyp potomstwa m+*czyzny o czarnej barwie skóry
(AABB) i kobiety o barwie skóry bia,ej (aabb). Rozwi.* zadanie
podaj.c gamety oraz genotyp i fenotyp pokolenia F 1
......................................................................................................
......................................................................................................
......................................................................................................
......................................................................................................
Pytania maturalne opracowaa: Ma,gorzata upiska,
egzaminator, nauczyciel biologii III LO w Bia,ymstoku
Zadanie 22 (2 pkt)
Skóra i b,ony 'luzowe zdrowego cz,owieka s. skutecznymi
barierami dla penetracji grzybów. Mog. one jednak powodowa
choroby zwierz.t i cz,owieka. Infekcje b,on 'luzowych jamy ustnej,
pochwy lub grzybica mi+dzypalcowa skóry stóp nale*. do naj-
cz+stszych chorób pochodzenia grzybiczego. Liczne grzyby atakuj.
tkanki i narz.dy wewn+trzne. Wi+kszo' grzybów powoduje infekcje
tylko wówczas, gdy nast.pi zmniejszenie odporno'ci organizmu.
Podaj przyk,ad stanu, w którym cz,owiek jest szczególnie podatny
na tego typu infekcje. Odpowied uzasadnij jednym argumentem.
50
892293004.031.png 892293004.032.png 892293004.033.png 892293004.034.png 892293004.035.png 892293004.036.png 892293004.037.png 892293004.038.png 892293004.039.png 892293004.040.png 892293004.041.png 892293004.042.png 892293004.043.png 892293004.044.png 892293004.045.png 892293004.046.png
 
Ekukator
Edukator
BIOLOGIA Zadania maturalne
Klucz odpowiedzi
Maksymalna
liczba punktów
Nr zad.
Przykadowe odpowiedzi
Punkty czstkowe
1
Za wskazanie punktu c) trzecim
1
Schemat A – mitoza, schemat B – mejoza
Faza – odpowiednio anafaza i anafaza I
Ró5nice: w mitozie do przeciwleg7ych biegunów odci3gane s3 chromosomy potomne, a w mejozie
po jednym z chromosomów homologicznych. W mitozie liczba chromosomów jest sta7a, a w mejozie
liczba chromosomów ulega redukcji.
Za przyporz3dkowanie podzia7ów – 1 pkt
Za podanie fazy – 1 pkt
Za podanie ró5nicy po 1 punkcie
2
4
Kutynizacja – odk7adanie kutyny
Korkowacenie – odk7adanie suberyny
luzowacenie – odk7adanie 0luzu
3
3
1 pkt za ka5d3 modykacj.
4
Bakterie: Rhizobium, Clostridium, Azotobacter (bakterie glebowe), Nostoc, Gleocapsa (sinice)
2
Za ka5de dwa organizmy po 1 punkcie
Porównywana cecha
Gram+
Gram–
Grubo0* 0ciany komórkowej
gruba
cienka
1 pkt za prawid7owe wype7nienie
ka5dego wiersza
5
(15-50 nm)
(2-10 nm)
3
Obecno0* zew. b7ony
brak
wyst.puje
Wra5liwo0* na antybiotyki
du5a
ma7a
c) – 1 pkt
uzasadnienie: w czasie skurczu miolamenty aktynowe w0lizguj3 si. miedzy miolamenty
miozynowe, ich d7ugo0* nie ulega zmianie
Za wskazanie punktu c) – 1 pkt
Za prawid7owe uzasadnienie – 1 pkt
6
2
Filtry UV zmniejszaj3 ilo0* promieni docieraj3cych do materia7u genetycznego
(j3dra) komórek warstwy rozrodczej
7
1
8
Allelopatia
1
9
Zwi.kszenie grubo0ci neurytu, wytworzenie os7onki mielinowej (a w niej przew.5e Ranviera)
2
1 pkt za ka5dy sposób
Poniewa5 poddawana jest procesowi utwardzania polegaj3cemu na uwodornieniu kwasów
t7uszczowych
10
1
11
Za wskazanie punktu a) – 1 pkt
1
1. produkuje – aminokwasy endogenne, (bia7ka osocza krwi, heparyn., kwasy 5ó7ciowe)
2. magazynuje – 5elazo, witamin. A, D
3. reguluje – poziom glukozy we krwi
4. neutralizuje – toksyny (amoniak), alkohol
12
4
1 pkt za ka5dy argument
Problem badawczy: Wp7yw temperatury na intensywno0* oddychania dro5d5y?
(Jak temperatura wp7ywa na intensywno0* oddychania dro5d5y?)
W baloniku znajduje si. CO 2
1 pkt za problem badawczy
1 pkt za podanie substancji
13
2
14
mak – bielmo wtórne – 3n, fasola – li0cienie – 2n
4
1 pkt za prawid7owe uzupe7nienie ka5dej luki
Naczynie A – kwas palmitynowy, witamina A, D
Naczynie B – glicyna, glukoza, witamina B, C
Po 1 punkcie za prawid7owe przyporz3dko-
wanie do ka5dego naczynia
15
2
16
a) P, b) F, c) P, d) F
2
1 pkt za 2 poprawne odpowiedzi
1 – komórka jajowa, po zap7odnieniu powstaje z niej zygota, a nast.pnie zarodek
2– wtórne j3dro woreczka zal35kowego ( jadro centralne), po zap7odnieniu powstaje bielmo wtórne
1 pkt za opisanie ka5dego elementu
budowy zal35ka
17
2
1 pkt za nazwanie wady,
1 pkt za podanie rodzaju szkie7
18
Jest to krótkowzroczno0*. Wad. t. koryguje si. soczewkami wkl.s7ymi (minusami)
2
1 pkt za umieszczenie genów
w prawid7owej kolejno0ci
1 pkt za podanie brakuj3cych odleg7o0ci
Kolejno0* genów w chromosomie batw – 1 pkt
Odleg7o0ci: at – 3%, bw – 6,5% – 1 pkt
19
2
20
Skracanie pr35ka I i pr35ka H
2
Po 1 pkt za podanie ka5dej zmiany
1 pkt za obliczenie liczby nukleotydów
buduj3cych egzony
1 pkt za uwzgl.dnienie, 5e introny stano-
wi3 50%, a zatem egzony równie5 50%
Egzony sk7adaj3 si. ze 303 nukleotydów(100x3+3=303), skoro introny stanowi3 50%
(egzony pozosta7e 50%), to gen sk7ada si. z 606 nukleotydów
21
2
Antybiotykoterapia, poniewa5 antybiotyki niszcz3 naturaln3 or. bakteryjn3 jelita cz7owieka,
która produkuje witamin. B o dzia7aniu przeciwgrzybiczym
1 pkt za okre0lenie stanu
1 pkt za podanie argumentu
22
2
a) hormon bia7kowy,
b) 1 – receptor b7onowy, 2 – enzym b7onowy, 3 – synteza bia7ka
1 pkt za podanie rodzaju hormonu
1 pkt za 3 prawid7owe nazwy
23
2
resorpcja zwrotna nadobowi3zkowa – 4, zag.szczanie – 3
ltracja – 1, resorpcja zwrotna obowi3zkowa – 2
1 pkt za dwa prawid7owe
przyporz3dkowania
24
2
A – sier0* 5ó7ta a– sier0* czarna
Genotypy rodziców: X A Y – samiec, X a X a – samica
Gamety przez nich produkowane: X A , Y, X a
Fenotyp potomstwa: kot – czarny, kotka – szylkretowa
Po 1 punkcie za podanie obu genotypów,
gamet i fenotypów
25
3
AABB x aabb
Gamety AB, ab
F 1 AaBb – mulat
Po 1 punkcie za podanie obu gamet,
genotypu i fenotypu pokolenia F 1
26
3
51
892293004.047.png 892293004.048.png 892293004.050.png 892293004.051.png 892293004.052.png 892293004.053.png 892293004.054.png 892293004.055.png 892293004.056.png 892293004.057.png 892293004.058.png 892293004.059.png 892293004.061.png 892293004.062.png 892293004.063.png 892293004.064.png 892293004.065.png 892293004.066.png 892293004.067.png 892293004.068.png 892293004.069.png 892293004.070.png 892293004.072.png 892293004.073.png 892293004.074.png 892293004.075.png 892293004.076.png 892293004.077.png 892293004.078.png 892293004.079.png 892293004.080.png 892293004.081.png 892293004.083.png 892293004.084.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin