SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: ……………………..
Nazwa i adres szkoły: …………………………….
Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2007r.
Data zakończenia stażu: 31 maja 2008r.
Opiekun stażu: ………………………..
Wymiar zatrudnienia: 21 godzin tygodniowo (w tym 19/18 – kształcenie zintegrowane)
Posiadane wykształcenie: wyższe z przygotowaniem pedagogicznym
W trakcie stażu realizowałam cele założone w planie rozwoju zawodowego, umożliwiające mi uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego:
· poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły;
· poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole;
· doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, specjalistów lub innych nauczycieli oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i ich omawianie;
· podnoszenie kwalifikacji i własnych kompetencji zawodowych poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
· pogłębienie wiedzy z zakresu problemów wychowawczych i poszukiwania źródeł wiedzy o środowisku ucznia;
Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań.
Pracę w szkole Podstawowej ………………………………………. rozpoczęłam 1. września 2007 r. jako nauczyciel nauczania zintegrowanego. Otrzymałam pełny etat (18 godzin). Przydzielono mi klasę pierwszą. Dodatkowo prowadziłam zajęcia z plastyki i techniki w klasie IV i V (2 godziny w klasach łączonych). Moim dodatkowym zadaniem było przygotowanie pasowania klasy pierwszej, uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, uczestniczenie w ważnych wydarzeniach z życia szkoły, a także opieka nad pracownią nr 11.
Moim opiekunem stażu była pani mgr ………………
Zgodnie z procedurą awansu , przy pomocy opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez Panią Dyrektor 14. września 2007 r.
Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz zgodnie z planem rozwoju szkoły.
Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przez to pracy szkoły. Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań.
II Opis spełnienia wymagań
1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły
W czasie stażu poznałam organizację i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
Statut Szkoły podstawowej w …………….. z załącznikami
Program rozwoju szkoły oraz Plan rozwoju szkoły
Szkolny plan nauczania
Szkolny zestaw programów nauczania
Program wychowawczy i Program profilaktyczny szkoły
Wewnątrzszkolny system oceniania
Regulamin Rady Pedagogicznej
Regulamin pracy
Ustawy i rozporządzenia.
Prócz tego uczestniczyłam w szkoleniu w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. Poznałam także sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, szczególnie dokumentów uczniów.
W czasie stażu starałam się praktycznie pogłębiać umiejętność prowadzenia zajęć. W tym celu brałam udział w 9 lekcjach prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli. Sama prowadziłam 9 lekcji otwartych, które były hospitowane przez opiekuna stażu.
W trakcie omawiania zajęć, zarówno prowadzonych przeze mnie, jak i obserwowanych, miałam możność doskonalenia znajomości takich zagadnień, jak:
organizacja lekcji, w tym wykorzystanie czasu,
planowanie i ustalanie celów,
utrzymywanie dyscypliny w klasie,
nawiązanie kontaktów z uczniami i właściwa komunikacja interpersonalna,
praca domowa – zadawanie i sprawdzanie,
ocenianie uczniów,
aktywizacja uczniów.
Ocena prowadzonych przeze mnie lekcji była pozytywna. Zalecenia dotyczyły zadawania pracy domowej oraz bardziej rytmicznego i systematycznego oceniania uczniów.
3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów
Przez pierwszy rok pracy starałam się poznać swoich uczniów i ich środowisko domowe.
Na pierwszych lekcjach poznałam imiona dzieci i dowiadywałam się czegoś więcej o nich. Praktycznie każdego dnia prowadziłam krótkie zabawy integrujące grupę, mające na celu „przełamywanie lodów”. Czasem były to zadania niedokończone, innym razem „rundka” wypowiedzi na temat nastroju dzieci. Starałam się również diagnozować ich wiedzę i umiejętności. W tym celu we wrześniu przeprowadziłam diagnozę wstępną ucznia klasy pierwszej. Pozwoliło mi to lepiej poznać swoich uczniów.
Jako nauczyciel – wychowawca szczególnie wnikliwie poznawałam środowisko domowe swoich uczniów, zwłaszcza tych, którzy mięli problemy w nauce. Kilkakrotnie rozmawiałam z ich rodzicami, zarówno w trakcie wywiadówek szkolnych, jak i w czasie indywidualnych spotkań. W trakcie pracy korzystałam z pomocy logopedy oraz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łobzie.
Obecnie znam dobrze zdecydowaną większość moich uczniów. Potrafię ocenić ich zdolności i zainteresowania. Wiem, jaka jest sytuacja rodziców uczniów i mam dobry kontakt z ich rodzicami. Sądzę, że udało mi się pozyskać zaufanie dzieci.
4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
Przez rok stażu miałam możliwość uczestniczenia w wielu zajęciach, które następnie były szczegółowo omawiane. Dzięki temu potrafię:
jasno określić, jakie są cele i priorytety,
określać stopień realizacji celów,
zwracać uwagę na elementy zajęć istotne z punktu widzenia realizacji celów,
odbierać informacje zwrotne na temat sposobu prowadzenia zajęć,
określać swoje silne i słabe strony,
wyciągać wnioski i planować poprawę sposobu nauczania i organizowania zajęć.
5. Uczestniczenie w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego.
W trakcie roku szkolnego 2007/2008 uczestniczyłam w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym.
Oprócz tego:
dzieliłam się swoją wiedzą, doświadczeniami i efektami swojej pracy z innymi nauczycielami,
całą dokumentację stażu przygotowywałam z wykorzystaniem komputera,
nawiązałam współpracę z biblioteką szkolną, zapoznałam się z jej zasobami oraz regulaminem korzystania,
studiowałam literaturę pedagogiczną.
III Wnioski
Dziewięciomiesięczny staż pozwolił mi na dokonanie analizy i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności zawodowej.
Sądzę, że wszystkie zaplanowane przeze mnie działania zostały zrealizowane. Podejmowanie zadań wynikających z Planu Rozwoju Zawodowego , wyzwań nauczyciela nauczania zintegrowanego– wzbogaciło moją wiedzę merytoryczną i pedagogiczną.
W czasie stażu starałam się zgromadzić jak najwięcej wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy młodego nauczyciela i wychowawcy. Zauważyłam, że najlepsze efekty wychowawcze, jak i dydaktyczne daje konsekwentne przestrzeganie istniejących reguł i zasad, przy utrzymaniu dyscypliny i porządku. Zauważyłam również, że do każdego ucznia należy podejść w indywidualny sposób. Starałam się poznać psychikę i motywy postępowania każdego z moich wychowanków, a także zrozumieć ich zachowania i reakcje, a w razie potrzeby wpływać na ich postawy, niwelować niestosowne zachowania i pojawiające się przejawy agresji.
Nabyte umiejętności stanowią dużą korzyść i tworzą bazę mojego rozwoju zawodowego. Śmiem sądzić, że opinie rodziców, ufność i uśmiech moich wychowanków pozwolą mi wierzyć, że podejmowane działania są akceptowane, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty.
Zgodnie z celami mojego awansu zawodowego starałam się jak najprężniej uczestniczyć w formach doskonalenia zawodowego. Brałam udział w organizowaniu imprez szkolnych, a także pozaszkolnych. Miałam stały kontakt ze środowiskiem uczniów.
Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w szkołę, nauczanie i wychowywanie dzieci, a także wzbogacanie własnego warsztatu pracy o nowe metody i formy.
Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania była zbyt mała umiejętność wdrażania dzieci do przestrzegania ustalonych zasad .
Dobrze poznałam sposób funkcjonowania i podstawowe dokumenty szkoły. Potrafię prowadzić dokumentację nauczania. Mam dobry kontakt z innymi nauczycielami. Chętnie uczestniczę w spotkaniach Rady Pedagogicznej, szczególnie w zajęciach szkoleniowych.
Przebieg stażu utrwalił we mnie głęboką potrzebę nieustannego doskonalenia swoich umiejętności i pracy nad sobą, aby być dobrym nauczycielem. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy.
……………………………..
…………….. 10 czerwca 2008 r.
Zadania: poznanie organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
Sposoby realizacji: analiza dokumentów
Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu, co znalazło wyraz we wspólnie omówionym kontrakcie. Następnie uzgodniłyśmy harmonogram spotkań, który miał doprowadzić do realizacji postawionych zadań.We wrześniu zapoznałam się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów, jak:
a) Ustawa z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty (Dz. U. 1991,Nr 95, poz. 425);
b) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami);
c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2007 Nr 157, poz. 1100);
d) Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Łabuniu Wielkim
o Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki;
o Wewnątrzszkolny System Oceniania.
e) ...
oligoo