Przemiany jakie zachodzą w dziedzinie edukacji wyznaczają nowe zadania dla szkoły. Odpowiadając na to wyzwanie przyjęto opcję, że edukacja powinna wspomagać i ukierunkowywać wielostronny rozwój dziecka. nazywamy to skrótowo "kształceniem dla rozwoju". Wyzwalamy wartości wewnętrzne jednostki, wzbogacamy osobowość poprzez uczenie sztuki dokonywania wyboru wartości, stymulujemy, ukierunkowujemy, wzmacniamy aktywność dziecka w różnych dziedzinach jego życia. Chodzi nam, więc o scalenie człowieka. Dokonamy tego poprzez integrację.
"MAPA MÓZGU"- wyjaśnienie pojęcia integracja.
INTEGRACJA; zespolenie różnych elementów całości, scalenie, proces tworzenia się całości z części. (Słownik j. polskiego)
Więckowski twierdzi, że w nauczaniu integracja polega na uświadomieniu związków między wszystkimi przedmiotami, co doprowadza uczniów do syntezy wiedzy z różnych dziedzin, ukazując im scalony obraz rzeczywistego świata.
DLACZEGO NAUCZANIE ZINTEGROWANE?
Muszyński uważa, że integralne wychowanie i nauczanie to:
· Scalanie celów nauczania, kształcenia oraz treści.
· Planowanie tak pracy ucznia, aby w sposób aktywny realizowane były przez niego zamierzone i zaplanowane wspólnie z nauczycielem cele.
· Podstawowym elementem jest jednostka tematyczna (jeden dzień lub wiele tygodni).
· Tworzenie jednolitych, integralnych ciągów sytuacyjnych dla działań i przeżyć dziecka.
· Wspólny temat dnia (tygodnia) łączy działania dzieci i nauczyciela oraz formy ich pracy z poszczególnych przedmiotów.
· Łączna realizacja celów nauczania i wychowania, poprzez organizowanie wszechstronnej i różnorodnej aktywności uczniów.
J. Galant uważa, że integracja międzyprzedmiotowa to łączenie treści różnych przedmiotów czynności z nimi związanych w celu przyswojenia, odkrywania, przeżywania i działania oraz w celu powiązania tych elementów w harmonijną całość.
Galant ujmuje integrację jako:
Nauczyciel może wprowadzić wybraną przez siebie formę integracji biorąc pod uwagę następujące kryteria:
· rodzaj zadań realizowanych na lekcjach
· stopień aktywności uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym
· występowanie na zajęciach elementów wielostronnego kształcenia
2
BORYC