Regulamin 3.pdf

(1951 KB) Pobierz
PL
6.12.2011
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 323/1
II
(Akty o charakterze nieustawodawczym)
AKTY PRZYJĘTE PRZEZ ORGANY UTWORZONE NA
MOCY UMÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie
niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343/, dostępnej
pod adresem:
Regulamin nr 3 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń odblaskowych pojazdów o napędzie
silnikowym i ich przyczep
Obejmujący całość aktualnego tekstu, w tym:
Suplement nr 12 do serii poprawek 02 – data wejścia w życie: 23 czerwca 2011 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Oznaczenia
5. Homologacja
6. Specyfikacja ogólna
7. Specyfikacja szczegółowa (badania)
8. Zgodność produkcji
9. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
11. Nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych
oraz nazwy i adresy organów administracji
12. Przepisy przejściowe
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1 – Urządzenia odblaskowe, symbole, zespoły
Załącznik 2 – Komunikat dotyczący homologacji (lub odmowy lub cofnięcia homologacji lub ostatecz­
nego zaprzestania produkcji) typu urządzeń odblaskowych na mocy regulaminu nr 3
Załącznik 3 – Układ znaków homologacji
Załącznik 4 – Procedura badania – klasa IA i klasa IIIA
Załącznik 5 – Specyfikacja kształtu i wymiarów
Dodatek – Retroreflektory dla przyczep – klasy IIIA i IIIB
Załącznik 6 – Specyfikacja kolorymetryczna
Załącznik 7 – Specyfikacja fotometryczna
Załącznik 8 – Odporność na czynniki zewnętrzne
Załącznik 9 – Trwałość właściwości optycznych urządzeń odblaskowych
Załącznik 10 – Odporność na ciepło
Załącznik 11 – Trwałość koloru
Załącznik 12 – Chronologiczny porządek badań
829090247.019.png 829090247.020.png 829090247.021.png 829090247.022.png
PL
L 323/2
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
6.12.2011
Załącznik 13 – Wytrzymałość na uderzenia – klasa IVA
Załącznik 14 – Procedura badania – klasa IVA
Załącznik 15 – Chronologiczny porządek badań dla klasy IVA
Załącznik 16 – Procedura badania dla klas urządzeń IB i IIIB
Załącznik 17 – Minimalne wymogi dotyczące zgodności z procedurami kontroli produkcji
Załącznik 18 – Minimalne zalecenia pobierania próbek przez inspektora
1.
ZAKRES
Niniejszy regulamin stosuje się do urządzeń odblaskowych ( 1 ) pojazdów kategorii L, M, N, O i T ( 2 ).
DEFINICJE ( 3 )
Dla potrzeb niniejszego regulaminu,
2.
2.1.
w trakcie składania wniosków homologacyjnych definicje podane w regulaminie nr 48 oraz seria
obowiązujących zmian do tego regulaminu będą obowiązywać w odniesieniu do niniejszego regu­
laminu.
2.2.
„Odbicie odblaskowe” oznacza odbicie promienia światła w kierunkach zbliżonych do kierunku,
z którego padł. Właściwość ta zachowana jest przy dużych zmianach kąta oświetlenia.
2.3.
„Optyczny zestaw odblaskowy” oznacza połączenie elementów optycznych umożliwiające uzys­
kanie odbicia odblaskowego.
„Urządzenie odblaskowe” ( 1 ) oznacza zespół gotowy do użycia, obejmujący jeden lub więcej
optycznych zestawów odblaskowych.
2.4.
2.5.
„Kąt rozproszenia” oznacza kąt między prostymi łączącymi środek odniesienia ze środkiem odbior­
nika i środkiem źródła oświetlenia.
2.6.
„Kąt oświetlenia” oznacza kąt między osią odniesienia i prostą łączącą środek odniesienia ze
środkiem źródła światła.
2.7.
„Kąt obrotu” oznacza kąt, o jaki urządzenie odblaskowe obraca się wokół własnej osi odniesienia
od danej pozycji.
2.8.
„Średnica kątowa urządzenia odblaskowego” oznacza kąt leżący naprzeciwko największego
wymiaru powierzchni świetlnej w środku źródła oświetlenia albo w środku odbiornika.
2.9.
„Oświetlenie urządzenia odblaskowego” jest umownym skrótowym wyrażeniem używanym dla
określenia oświetlenia mierzonego w płaszczyźnie prostopadłej do padających promieni
i przechodzących przez środek odniesienia.
2.10.
„Współczynnik światłości” oznacza iloraz natężenia światła odbitego w określonym kierunku
i oświetlenia urządzenia odblaskowego dla danych kątów oświetlenia, rozproszenia i obrotu.
2.11.
Symbole i zestawy użyte w niniejszym regulaminie są wymienione w załączniku 1 do niniejszego
regulaminu.
2.12.
Typ „urządzenia odblaskowego” jest określony przez modele i literaturę opisową przedłożoną
razem z wnioskiem homologacyjnym. Można uznać, że urządzenia odblaskowe należą do tego
samego typu, jeżeli posiadają jeden lub więcej „optycznych zestawów odblaskowych” takich samych
jak model standardowy, a w przypadku, gdy nie są identyczne, to są symetryczne i przeznaczone
do montowania po jednym urządzeniu po lewej i prawej stronie pojazdu, oraz jeśli ich inne części
różnią się od części standardowego modelu wyłącznie pod względami, które nie mają wpływu na
właściwości, do których stosuje się niniejszy regulamin.
2.13.
Urządzenia odblaskowe podzielone są na trzy klasy zgodnie z ich charakterystyką fotometryczną:
klasa IA lub IB, klasa IIIA lub IIIB i klasa IVA.
( 1 ) Zwanych również „retroreflektorem (retroreflektorami)”.
( 2 ) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), (doku­
ment TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, ostatnio zmieniony poprawką Amend.4).
( 3 ) Definicje terminów technicznych (wyłączając te podane w regulaminie nr 48) zostały przyjęte przez Międzynarodową
Komisję ds. Oświetlenia (ICI).
829090247.001.png 829090247.002.png 829090247.003.png 829090247.004.png 829090247.005.png
PL
6.12.2011
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 323/3
2.14.
Urządzenia odblaskowe klasy IB i IIIB są połączone z innymi lampami sygnalizacyjnymi, które
zgodnie z pkt 1.1 załącznika 8, nie są wodoszczelne i są połączone z nadwoziem.
2.15.
„Kolor światła odbitego od urządzenia”. Definicje koloru odbitego światła podano w pkt 2.30
regulaminu nr 48.
3.
WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ
3.1.
Wniosek o homologację składa właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego albo w razie
potrzeby jego należycie upoważniony przedstawiciel.
Wnioskodawca określa, czy urządzenie może być montowane w pojeździe z różnym nachyleniem
osi odniesienia w stosunku do płaszczyzn odniesienia pojazdu i do podłoża albo, jak to ma miejsce
w przypadku retroreflektorów klasy IA, IB i IVA, obraca się wokół własnej osi odniesienia; te różne
warunki montażu są wskazane w formularzu informacyjnym. Do wniosku należy dołączyć:
3.1.1.
rysunki (w trzech egzemplarzach) o stopniu szczegółowości umożliwiającym identyfikację typu
i przedstawiające geometryczne położenie (położenia), w którym(-ch) urządzenie odblaskowe
może być montowane w pojeździe, a w przypadku klasy IB lub IIIB – szczegóły dotyczące
montażu szkieł odblaskowych. Rysunki muszą pokazywać przewidywane położenie numeru homo­
logacyjnego i wskaźnika klasy w stosunku do okręgu wokół znaku homologacyjnego;
3.1.2.
skrócony opis specyfikacji technicznych materiałów, z których wykonany jest optyczny zestaw
odblaskowy;
3.1.3.
próbki urządzenia odblaskowego w kolorze podanym przez producenta, a w razie potrzeby środki,
za pomocą których urządzenia te są mocowane; liczbę próbek, które należy przedłożyć, określa
załącznik 4 niniejszego regulaminu;
3.1.4.
w razie potrzeby dwie próbki w innym kolorze (innych kolorach) w celu jednoczesnego lub
późniejszego przedłużenia homologacji urządzeń w innym kolorze (innych kolorach);
3.1.5.
w przypadku urządzeń klasy IVA: próbki urządzenia odblaskowego, a w razie potrzeby środki, za
pomocą których urządzenia te są mocowane; liczbę próbek, które należy przedłożyć, określa
załącznik 14 niniejszego regulaminu.
4.
OZNACZENIA
4.1.
Na każdym urządzeniu odblaskowym zgłoszonym do homologacji muszą być umieszczone:
4.1.1.
nazwa handlowa lub znak towarowy wnioskodawcy;
4.1.2.
słowo „TOP” umieszczone poziomo w górnej części powierzchni świetlnej, jeżeli jest to niezbędne
dla jednoznacznego ustalenia kąta lub kątów obrotu określonych przez producenta.
4.2.
Na każdym urządzeniu wydzielona jest dostatecznie duża powierzchnia umożliwiająca umiesz­
czenie znaku homologacji. Powierzchnię zaznacza się na rysunkach, o których mowa w pkt
3.1.1 powyżej.
4.3.
Oznaczenia muszą być umieszczone na powierzchni świetlnej lub na jednej z powierzchni świetl­
nych urządzenia odblaskowego oraz muszą być widoczne z zewnątrz, gdy urządzenie odblaskowe
jest zamontowane w pojeździe.
4.4.
Oznaczenia muszą być czytelne i nieusuwalne.
5.
HOMOLOGACJA
5.1.
Homologacji udziela się, jeżeli wszystkie przedłożone próbki spełniają wymagania niniejszego
regulaminu.
5.2.
W przypadku rozszerzenia homologacji udzielonej na urządzenie odblaskowe na inne takie
urządzenia różniące się jedynie kolorem, należy przedłożyć dwie próbki w innym kolorze zgodnie
z pkt 3.1.4 niniejszego regulaminu odpowiadające jedynie specyfikacjom kolorymetrycznym, bez
wymogu przeprowadzenia innych badań. Punktu 5.2 nie stosuje się do urządzeń klasy IVA.
5.3.
Każdy zatwierdzony typ otrzymuje numer homologacji. Pierwsze dwie cyfry numeru (obecnie 02,
odpowiadające serii zmian 02, które weszły w życie z dniem 1 lipca 1985 r.) oznaczają serię zmian
829090247.006.png 829090247.007.png 829090247.008.png 829090247.009.png
PL
L 323/4
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
6.12.2011
obejmujących aktualne główne zmiany techniczne w niniejszym regulaminie przed terminem
udzielenia homologacji. Ta sama umawiająca się strona nie może przypisać tego numeru do innego
typu urządzenia odblaskowego objętego niniejszym regulaminem, z wyjątkiem przedłużenia homo­
logacji urządzenia różniącego się jedynie kolorem.
5.4.
Zawiadomienie o udzieleniu homologacji lub rozszerzeniu bądź odmowie udzielenia homologacji
typu urządzenia odblaskowego zgodnie z niniejszym regulaminem zostaje przekazane w postaci
formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu
stronom porozumienia stosującym niniejszy regulamin.
5.5.
Poza oznaczeniami wymienionymi w pkt 4.1, na powierzchni, o której mowa w pkt 4.2 powyżej,
na każdym urządzeniu odblaskowym zgodnym z typem zatwierdzonym niniejszym regulaminem
jest umieszczony:
5.5.1.
międzynarodowy znak homologacji składający się z:
5.5.1.1. okręgu otaczającego literę „E”, po którym następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homo­
logacji ( 1 );
5.5.1.2. numer homologacji;
5.5.1.3. grupy symboli IA, IB, IIIA, IIIB lub IVA wskazujących klasę homologowanego urządzenia odbla­
skowego.
5.6.
W przypadku gdy dwie lub więcej lamp stanowią część tego samego zespołu zgrupowanych,
sprzężonych lub dwustronnie zamontowanych świateł (w tym urządzenie odblaskowe) homolo­
gacja jest przyznawana, jeżeli każda z tych lamp spełnia wymogi niniejszego regulaminu lub
innego regulaminu. Lampy niespełniające wymogów żadnego z regulaminów nie stanowią części
takiego zespołu zgrupowanych, sprzężonych lub dwustronnie zamontowanych świateł.
5.6.1.
Jeżeli stwierdzono, że zgrupowane, sprzężone lub dwustronnie zamontowane światła spełniają
wymagania kilku regulaminów, wystarczy umieścić pojedynczy międzynarodowy znak homologacji
składający się z okręgu otaczającego literę „E” z następującym po niej numerem wskazującym kraj,
który udzielił homologacji, numerem homologacji oraz, jeżeli to niezbędne, wymaganą strzałką.
Ten znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na zgrupowanych, sprzężo­
nych lub dwustronnie zamontowanych światłach, pod warunkiem że:
5.6.1.1. jest widoczny po ich zainstalowaniu;
5.6.1.2. żadna część zgrupowanych, sprzężonych lub dwustronnie zamontowanych świateł, która prze­
puszcza światło, nie może być usunięta bez jednoczesnego usunięcia znaku homologacji.
5.6.2.
Symbol identyfikacji każdego światła zgodny z każdym regulaminem, na podstawie którego udzie­
lono homologacji, wraz z odpowiednią serią zmian obejmujących najnowsze główne zmiany
techniczne wprowadzone do regulaminu w momencie wydawania homologacji, zostaje umiesz­
czony:
5.6.2.1. na odpowiedniej powierzchni emitującej światło;
5.6.2.2. lub w grupie, w taki sposób, aby każde ze zgrupowanych, sprzężonych lub dwustronnie zamon­
towanych świateł mogło być jednoznacznie zidentyfikowane (zob. przykłady możliwości zamiesz­
czone w załączniku 3).
5.6.3.
Wymiary elementów takiego pojedynczego znaku homologacji nie mogą być mniejsze niż mini­
malne wymiary najmniejszego z indywidualnych znaków wymaganych przez regulamin, na
podstawie którego udzielono homologacji.
( 1 ) 1 – Niemcy, 2 – Francja, 3 – Włochy, 4 – Niderlandy, 5 – Szwecja, 6 – Belgia, 7 – Węgry, 8 – Republika Czeska, 9 –
Hiszpania, 10 – Serbia, 11 – Wielka Brytania, 12 – Austria, 13 – Luksemburg, 14 – Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16
– Norwegia, 17 – Finlandia, 18 – Dania, 19 – Rumunia, 20 – Polska, 21 – Portugalia, 22 – Federacja Rosyjska, 23 –
Grecja, 24 – Irlandia, 25 – Chorwacja, 26 – Słowenia, 27 – Słowacja, 28 – Białoruś, 29 – Estonia, 30 (numer wolny),
31 – Bośnia i Hercegowina, 32 – Łotwa, 33 (numer wolny), 34 – Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 – Litwa, 37 –
Turcja, 38 (numer wolny), 39 – Azerbejdżan, 40 – była jugosłowiańska republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 –
Wspólnota Europejska (homologacje udzielone przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli
EKG), 43 – Japonia, 44 (numer wolny), 45 – Australia, 46 – Ukraina, 47 – Południowa Afryka, 48 – Nowa Zelandia,
49 – Cypr, 50 – Malta, 51 – Republika Korei, 52 – Malezja, 53 – Tajlandia 54 i 55 (numer wolny) i 56 – Czarnogóra.
Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub ich
przystąpieniem do porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymogów technicznych dla pojazdów kołowych,
wyposażenia i części, które mogą być zamontowane lub stosowane w tych pojazdach, oraz warunki wzajemnego
uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymogów, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów
Zjednoczonych powiadamia umawiające się strony porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.
829090247.010.png 829090247.011.png 829090247.012.png 829090247.013.png 829090247.014.png
PL
6.12.2011
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 323/5
5.6.4.
Każdy zatwierdzony typ otrzymuje numer homologacji. Ta sama umawiająca się strona nie może
przydzielić tego samego numeru innemu typowi zgrupowanych, sprzężonych lub dwustronnie
montowanych świateł objętych niniejszym regulaminem.
5.7.
Znak homologacji musi być łatwy do odczytania i nieusuwalny.
5.8.
Załącznik 3 do niniejszego regulaminu zawiera przykłady rozmieszczenia znaków homologacji na
pojedynczym świetle (rysunek 1) oraz na zgrupowanych, sprzężonych lub dwustronnie zamonto­
wanych światłach (rysunek 2) wraz z wszystkimi dodatkowymi symbolami opisanymi powyżej.
6.
SPECYFIKACJA OGÓLNA
6.1.
Urządzenia odblaskowe muszą być tak skonstruowane, aby funkcjonowały poprawnie również
w warunkach normalnej eksploatacji. Ponadto nie mogą mieć żadnych wad konstrukcyjnych lub
produkcyjnych ujemnie wpływających na ich sprawne działanie lub utrzymanie w dobrym stanie.
6.2.
Demontaż elementów urządzeń odblaskowych nie może być łatwy.
6.3.
Optyczne zestawy odblaskowe nie mogą być wymienne.
6.4.
Zewnętrzna powierzchnia urządzeń odblaskowych musi być łatwa do czyszczenia. Zatem nie może
to być powierzchnia nierówna; ewentualne wypukłości nie mogą utrudniać czyszczenia.
6.5.
W przypadku urządzeń klasy IVA środki, za pomocą których urządzenia te są mocowane, muszą
umożliwiać stałe i trwałe połączenie urządzenia z pojazdem.
6.6.
W warunkach normalnej eksploatacji nie może być dostępu do wewnętrznej powierzchni retro­
reflektorów.
7.
SPECYFIKACJA SZCZEGÓŁOWA (BADANIA)
7.1.
Urządzenia odblaskowe muszą również spełniać warunki w zakresie wymiarów i kształtu oraz
wymogi kolorymetryczne, fotometryczne, fizyczne i mechaniczne określone w załącznikach 5–11
i w załączniku 13 do niniejszego regulaminu. Procedury badawcze opisano w załączniku 4 (klasa
IA, IIIA), załączniku 14 (klasa IVA) i załączniku 16 (klasa IB, IIIB).
7.2.
W zależności od rodzaju materiałów, z których wykonane są urządzenia odblaskowe,
w szczególności ich zestawy optyczne, właściwe władze mogą zezwolić laboratoriom na pomi­
nięcie niektórych niepotrzebnych badań, pod warunkiem wyraźnego zastrzeżenia, że takie pomi­
nięcie musi być zaznaczone w świadectwie homologacji w jego części „Uwagi”.
8.
ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
Procedury produkcji powinny być zgodne z procedurami określonymi w załączniku 2 do poro­
zumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i powinny spełniać następujące wymagania:
8.1.
Urządzenia odblaskowe homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem muszą być wykonane
tak, aby spełniając wymagania określone w pkt 6 i 7 powyżej, odpowiadały homologowanemu
typowi.
8.2.
Spełnione są minimalne wymogi zgodności procedur kontroli produkcji określone w załączniku 17
do niniejszego regulaminu.
8.3.
Spełnione są minimalne wymogi pobierania próbek przez kontrolera, określone w załączniku 18
do niniejszego regulaminu.
8.4.
Organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji metod
kontroli zgodności produkcji, stosowanych w każdym zakładzie produkcyjnym. Na ogół weryfi­
kacja jest dokonywana raz na dwa lata.
9.
SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI
9.1.
Homologacja przyznana typowi urządzenia odblaskowego może być cofnięta, jeżeli nie są speł­
nione wymogi lub jeżeli znak homologacji urządzenia odblaskowego nie zgadza się z typem, który
uzyskał homologację.
829090247.015.png 829090247.016.png 829090247.017.png 829090247.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin