1 Cel kształcenia - rozwój wiedzy,umiejętnoci,zdolnoci,zainteresowań i kształtowanie przekonań i postaw. 26 cele kształcenia - cele - wiadomie założone skutki kształcenia - cele zwišzane ze sferš poznawczš,emocjonalno-wolicjonalnš,psychomotorycznš sfera poznawcza - wiedza (fakty,powišzania,teorie itp),rozumienie,analiza (podział na elementy,zasady organizacji,hierarchi),synteza(tworzenie całoci) zastosowanie,ocenianie sfera emocjonalna - prawidłowa recepcja (uwaga,wiadomoć),działanie(akceptacja,chęć dział,satysfakcja),wartociowanie,organizacja(tworzenie systemu wartoci,wybówłaciwego systemu wartoci sfera psychomotoryczna - percepcja (pobudzenie zmysłowe),dyspozycja(nastawienie na dział.),działanie pod kierunkiem,automatyzacja działań(precyzja, koordynacja),działanie kompleksowe 2 rodki dydaktyczne - przedmioty materialne umożliwiajšce usprawnienie procesu nauczania - uczenia się i uzyskania optymalnych osišgnięć szkolnych. rodki proste - rodki słowne:podręczniki i inne teksty proste rodki wzrokowe (wizualne):w postaci bezporedniej(rzeczywiste przedmioty i ich częci),w postaci poredniej(płaskie obrazy przedmiotów (zdjęcia,filmy itp),w postaci uogólniajšcej (znaki symbolizujšce umowne treci(znaki drogowe,mapy wykresyitp rodki złożone:mechaniczne rodki wzrokowe (aparat foto.),rodki słuchowe(gramofon,odtwarzacz płyt),rodki wzrokowo -słuchowe (film),rodki automatyzujšce proces kształcenia - maszyny dydakt(uczšce,egzaminujšce),komputery inny podział rodków dydakt.:pomoce dydakt.(bezporednie rodło bodców)-podręczniki,pomoce planszowe,pomoce przestrzenne; materiały dydakt.(porednie ródło bodców)-materiały wizualne ,materiały słuchowe,materiały audiowizualne,materiały automatyzacji procesu dydakt.(materiały multimedialne,oprogramow.komputer),techniczne rodki dydakt. i urzšdzenia automatyzacji procesu nauczania(komputery,rodki wizualne,audiowizualne,słuchowe) 3 Uczenie się - proces powstawania nowych lub zmiany dotychczasowych form zachowania i działania człowieka (uczenie się wiadomoci,umiejętnoci praktycznych,kształtowanie nawyków i postaw,rozwój zdolnoci i przekonań) uczenie sie poprzez:zapamiętywanie,odkrywanie,działanie,naladownictwo,próby i błędy oraz uczenie się mimowolne Nauczanie - planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami,której celem jest wywołanie pożšdanych,trwałych zmian w osobowoci (sfera intelekt,emocjon,prakt.działania) Nauczanie - kierowanie procesem uczenia się 5 metoda oglšdowa - nonik informacji obraz - pokaz - porednia lub bezporednia demonstracja przedmiotu,którym może być zarówno przedmiot (rzecz,wytwór0,jak i czynnoć czy proces 23 - instruktaż - połšczenie pokazu i wyjanienia :prezentacja-analiza-systematyzacja-synteza(wykonanie czynnoci w normalnym lub wolniej- szym tempie)-wykonanie czynnoci przez ucznia z analizš błędów instruktaż wstępny,bieżšcy,końcowy 6 wychowanie - wiadomie organizowana działalnoć społeczna,której celem jest dokonanie zamierzonych zmian w osobowoci czł.; zmiany obejmujš sfere poznawczo-instrumentalnš (poz- nanie rzeczywistoci i umiejętnoć oddziaływania na niš)oraz sferę emocjonalno-wolicjonalnš (kształtowanie stosunku czł.do wiata i innych lydzi,kształt.przekonań, postaw,systemu wartoci; podst.składniki wychow:umysłowe,moralne,relig.,obywat.,estet.,fizyczne,politechn. 7 dydaktyka - nauka pedagogiczna,której przedmiotem jest kształcenie ludzi (nauczanie i uczenie się); dydaktyka zajmuję się szczególnie:działalnociš uczniów i nauczycieli w zakre sie uczenia się i nauczania,a także celami,treciami,metodami i rodkami dydakt. oraz badaniem organizacji kształcenia czyli badaniem i tworzeniem optymalnych metod i form dydaktycznych dydaktyka ogólna,szczegółowa(metodyka nauczania okrelonego przedmiotu) - jest naukš teoretyczno-praktycznš - ustala nie tylko działania i rodki niezbędne do uzyskania pożšdanych u uczniów zmian,lecz sprawdza skutecznoc tych działań i waloryzuje je 8 Formy kształcenia - sposób org.procesu kształcenia obejmujšcy:dobór uczniów i nauczycieli,podział na grupy,współpracę grup i jednostek między sobš,rodzaj zajęć oraz miejsce i czas pracy dydaktycznej - w szerokim ujęciu-może przypominać system kształcenia (forma klasowo-lekcyjna,kursowa),w wšskim-elementy systemu(lekcja jako forma organizacyjna) - forma kształcenia jako sposób org.pracy uczniów może wystepowac w postaci pracy:zbiorowej,grupowej,indywidualnej 10 pedagogika- nauka o wychowaniu,której przedmiotem jest działaln. wychow.,a celem-wyposażenie czł.w wiedzę,sprawnoci ogólne i zawodowe,zainteresowania,systemy wartoci,postawy i przekonania oraz przysposobienie do oddziaływania na własny rozwój; pedagogika ogólna,teoria wychowania,dydaktyka,pedagogika pracy,pedagogika specjalna,pedagogika społeczna,andragogika,pedeutologia,pedagogika szkoły wyższej,pedagogika systemów owiatowych,pedagogika porównawcza,historia wychowania 11 Nauczanie podajšce - przekazywanie lub udostępnianie uczniom (przez nauczyciela,z podręcznika lub materiałów żródłowych) gotowych informacji do zapamiętania;pozwala na przekaz wiedzy dużym grupom uczniów,lecz mniejszš wagę przywišzuje do przystępnoci przekazywanych treci,potrzeb,motywów,możliwoci percepcyjnych uczniów 13 Samokształcenie - samodzielne zdobywanie wiadomoci i umiejętnoci lub osišganie wykształcenia przez aktywnoć własnš, cele,treci,warunki i rodki ustala sam uczeń 14 Pogadanka - rozmowa,w czasie której nauczyciel zadaje pytania,a uczniowie udzielajš odpowiedzi;niezbędna swoboda wypowiedzi,prowadzenie rozmowy w żartobliwy sposób,w tempie zbliżonym do codziennych rozmów,nauczyciel pownien unikać roli egzaminatora,być zdyscyplinowany,przestrzegać czas i temat zajęć,można jš stosowac w częci wstępnej oraz w utrwalajšcej,podsumowujšcej zagadnienie; pozwala poznać stopień opanowania wiedzy,poziom intelekt.uczniów,poziom ich aktywnoci i kreatywnoci 17 proces kształcenia - systematyczne czynnoci nauczycieli i uczniów (nauczanie i uczenie się),umożliwiajšce uczniom rozwój wiedzy,umiejętnoci,zdolnoci,zainteresowań oraz kształtowanie przekonań i postaw ; ogniwa procesu kształcenia:uwiadomienie celów i zadan,poznanie nowych faktów i pojęć,poznanie prawidłowoci(zwišzków, struktury wewn.),systematyzacja wiedzy,zastosowanie wiedzy w praktyce,sprawdzanie osišgnięć dydaktycznych dobór ogniw w procesie kształcenia zależy od przedmiotu nauczania,celów,rodzaju zadań,wieku uczniów,zastosowanych metod i warunków,w jakich proces przebiega 18 nauczanie problemowe - organizowanie przez nauczyciela sytuacji problemowych oraz aktywnym poszukiwaniu rozwišzań przez uczšcych się ,uwzględnia aktywnoć uczniów od stawiania hipotez poprzez ich weryfikację,systematyzację,do zastosowania w praktyce znalezionych rozwišzań, celem jest przyswojenie materiału dydakt,w sposób aktywizujšcy ucznia,pobudzajšcy go do bardziej efektywnej pracy - wytworzenie sytuacji problemowej,stawianie hipotez,weryfikacja hipotez,systematyzacja wyników,zastosowanie uzyskanych wyników w praktyce metoda przypadków (porównywanie i ocena osób,zdarzeń,danych naukowych,praw),metoda sytuacyjna (porównywanie i ocena sytuacji,działań,przedsięwzięć),burza mózgów(giełda pomysłów),mikronauczanie (doskonalenie wystšpienia(wykładu)poprzez prezentowanie go np.w gronie kolegów,poddanie ocenie,skorygowanie błędów a następnie wygłoszenie go w poprawionej formie, gry dydaktyczne 19 metody werbalne - nonik informacji słowo - pogadanka,opowiadanie,wykład,dyskusja,opis,wyjanienie,praca z podręcznikiem opowiadanie - przedstawienie rzeczywistej lub fikcyjnej akcji z zachowaniem chronologii wydarzeń,o skutecznoci decyduje fabuła oraz bogata faktografia,nauczy ciel musi posiadać dużš wiedzę,umieć pracować głosem,dostosować mowę ciała do warstwy emocjonalnej opisywanych wydarzeń,często zachodzi koniecznoć wzbogacenia opowiadania elementami opisu bšd przeprowadzenia logicznego rozumowania opis - charakterystyka najważniejszych cech wyróżniajšcych przedmiot,umożliwia zaznajomienie uczniów z osobami,rzeczami,faktami,zjawiskami czy zdarzeniami nawet wtedy,gdy nie można zastosować pokazu,głównie stosuje się w przypadku bezporedniej lub poredniej ekspozycji pomocy dydakt.,istotny jest stopień nawiazania do dowiadczeń uczniów,jaki i prostota,przejrzystoć wypowiedzi,jej plastycznoć wykład - bezporedni lub poredni przekaz wiedzy jakiemu audytorium,gł.cechy-systematycznoć,logiczna konsekwencja,należy właczyć do tej metody elementy n...
michuczy