Metodyka - odpowiedzi na pytania egzam.txt

(15 KB) Pobierz
1 Cel kształcenia - rozwój wiedzy,umiejętnoci,zdolnoci,zainteresowań i kształtowanie przekonań i postaw.

26 cele kształcenia - cele - wiadomie założone skutki kształcenia - cele zwišzane ze sferš poznawczš,emocjonalno-wolicjonalnš,psychomotorycznš
                             sfera poznawcza - wiedza (fakty,powišzania,teorie itp),rozumienie,analiza (podział na elementy,zasady organizacji,hierarchi),synteza(tworzenie całoci)
                             zastosowanie,ocenianie
                             sfera emocjonalna - prawidłowa recepcja (uwaga,wiadomoć),działanie(akceptacja,chęć dział,satysfakcja),wartociowanie,organizacja(tworzenie systemu
                             wartoci,wybówłaciwego systemu wartoci
                             sfera psychomotoryczna - percepcja (pobudzenie zmysłowe),dyspozycja(nastawienie na dział.),działanie pod kierunkiem,automatyzacja działań(precyzja,
                             koordynacja),działanie kompleksowe

2 rodki dydaktyczne - przedmioty materialne umożliwiajšce usprawnienie procesu nauczania - uczenia się i uzyskania optymalnych osišgnięć szkolnych.
                     rodki proste - rodki słowne:podręczniki i inne teksty
                                     proste rodki wzrokowe (wizualne):w postaci bezporedniej(rzeczywiste przedmioty i ich częci),w postaci poredniej(płaskie obrazy przedmiotów
                                                                       (zdjęcia,filmy itp),w postaci uogólniajšcej (znaki symbolizujšce umowne treci(znaki drogowe,mapy wykresyitp
                     rodki złożone:mechaniczne rodki wzrokowe (aparat foto.),rodki słuchowe(gramofon,odtwarzacz płyt),rodki wzrokowo -słuchowe (film),rodki automatyzujšce 
                                    proces kształcenia - maszyny dydakt(uczšce,egzaminujšce),komputery
 inny podział rodków dydakt.:pomoce dydakt.(bezporednie rodło bodców)-podręczniki,pomoce planszowe,pomoce przestrzenne; materiały dydakt.(porednie ródło bodców)-materiały 
                             wizualne ,materiały słuchowe,materiały audiowizualne,materiały automatyzacji procesu dydakt.(materiały multimedialne,oprogramow.komputer),techniczne
                             rodki dydakt. i urzšdzenia automatyzacji procesu nauczania(komputery,rodki wizualne,audiowizualne,słuchowe)

3 Uczenie się - proces powstawania nowych lub zmiany dotychczasowych form zachowania i działania człowieka (uczenie się wiadomoci,umiejętnoci praktycznych,kształtowanie nawyków 
                i postaw,rozwój zdolnoci i przekonań)  uczenie sie poprzez:zapamiętywanie,odkrywanie,działanie,naladownictwo,próby i błędy oraz uczenie się mimowolne
  Nauczanie - planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami,której celem jest wywołanie pożšdanych,trwałych zmian w osobowoci (sfera intelekt,emocjon,prakt.działania)
  Nauczanie - kierowanie procesem uczenia się

5 metoda oglšdowa - nonik informacji obraz - pokaz - porednia lub bezporednia demonstracja przedmiotu,którym może być zarówno przedmiot (rzecz,wytwór0,jak i czynnoć czy proces
23                                          - instruktaż - połšczenie pokazu i wyjanienia :prezentacja-analiza-systematyzacja-synteza(wykonanie czynnoci w normalnym lub wolniej-
                                                          szym tempie)-wykonanie czynnoci przez ucznia z analizš błędów
                                                           instruktaż wstępny,bieżšcy,końcowy

6 wychowanie - wiadomie organizowana działalnoć społeczna,której celem jest dokonanie zamierzonych zmian w osobowoci czł.; zmiany obejmujš sfere poznawczo-instrumentalnš (poz-
               nanie rzeczywistoci i umiejętnoć oddziaływania na niš)oraz sferę emocjonalno-wolicjonalnš (kształtowanie stosunku czł.do wiata i innych lydzi,kształt.przekonań,
               postaw,systemu wartoci; podst.składniki wychow:umysłowe,moralne,relig.,obywat.,estet.,fizyczne,politechn.


7 dydaktyka - nauka pedagogiczna,której przedmiotem jest kształcenie ludzi (nauczanie i uczenie się); dydaktyka zajmuję się szczególnie:działalnociš uczniów i nauczycieli w zakre
              sie uczenia się i nauczania,a także celami,treciami,metodami i rodkami dydakt. oraz badaniem organizacji kształcenia czyli badaniem i tworzeniem optymalnych metod
              i form dydaktycznych
              dydaktyka ogólna,szczegółowa(metodyka nauczania okrelonego przedmiotu)
            - jest naukš teoretyczno-praktycznš - ustala nie tylko działania i rodki niezbędne do uzyskania pożšdanych u uczniów zmian,lecz sprawdza skutecznoc tych działań i 
              waloryzuje je


8 Formy kształcenia - sposób org.procesu kształcenia obejmujšcy:dobór uczniów i nauczycieli,podział na grupy,współpracę grup i jednostek między sobš,rodzaj zajęć oraz miejsce i 
                      czas pracy dydaktycznej
                    - w szerokim ujęciu-może przypominać system kształcenia (forma klasowo-lekcyjna,kursowa),w wšskim-elementy systemu(lekcja jako forma organizacyjna)
                    - forma kształcenia jako sposób org.pracy uczniów może wystepowac w postaci pracy:zbiorowej,grupowej,indywidualnej

10 pedagogika- nauka o wychowaniu,której przedmiotem jest działaln. wychow.,a celem-wyposażenie czł.w wiedzę,sprawnoci ogólne i zawodowe,zainteresowania,systemy wartoci,postawy i
               przekonania oraz przysposobienie do oddziaływania na własny rozwój; pedagogika ogólna,teoria wychowania,dydaktyka,pedagogika pracy,pedagogika specjalna,pedagogika
               społeczna,andragogika,pedeutologia,pedagogika szkoły wyższej,pedagogika systemów owiatowych,pedagogika porównawcza,historia wychowania

11 Nauczanie podajšce - przekazywanie lub udostępnianie uczniom (przez nauczyciela,z podręcznika lub materiałów żródłowych) gotowych informacji do zapamiętania;pozwala na przekaz
                        wiedzy dużym grupom uczniów,lecz mniejszš wagę przywišzuje do przystępnoci przekazywanych treci,potrzeb,motywów,możliwoci percepcyjnych uczniów

13 Samokształcenie - samodzielne zdobywanie wiadomoci i umiejętnoci lub osišganie wykształcenia przez aktywnoć własnš, cele,treci,warunki i rodki ustala sam uczeń

14 Pogadanka - rozmowa,w czasie której nauczyciel zadaje pytania,a uczniowie udzielajš odpowiedzi;niezbędna swoboda wypowiedzi,prowadzenie rozmowy w żartobliwy sposób,w tempie
               zbliżonym do codziennych rozmów,nauczyciel pownien unikać roli egzaminatora,być zdyscyplinowany,przestrzegać czas i temat zajęć,można jš stosowac w częci wstępnej
               oraz w utrwalajšcej,podsumowujšcej zagadnienie; pozwala poznać stopień opanowania wiedzy,poziom intelekt.uczniów,poziom ich aktywnoci i kreatywnoci

17 proces kształcenia - systematyczne czynnoci nauczycieli i uczniów (nauczanie i uczenie się),umożliwiajšce uczniom rozwój wiedzy,umiejętnoci,zdolnoci,zainteresowań oraz
                        kształtowanie przekonań i postaw ; ogniwa procesu kształcenia:uwiadomienie celów i zadan,poznanie nowych faktów i pojęć,poznanie prawidłowoci(zwišzków,
                        struktury wewn.),systematyzacja wiedzy,zastosowanie wiedzy w praktyce,sprawdzanie osišgnięć dydaktycznych 
                       dobór ogniw w procesie kształcenia zależy od przedmiotu nauczania,celów,rodzaju zadań,wieku uczniów,zastosowanych metod i warunków,w jakich proces przebiega

18 nauczanie problemowe - organizowanie przez nauczyciela sytuacji problemowych oraz aktywnym poszukiwaniu rozwišzań przez uczšcych się ,uwzględnia aktywnoć uczniów od stawiania
                          hipotez poprzez ich weryfikację,systematyzację,do zastosowania w praktyce znalezionych rozwišzań, celem jest przyswojenie materiału dydakt,w sposób
                          aktywizujšcy ucznia,pobudzajšcy go do bardziej efektywnej pracy
                        - wytworzenie sytuacji problemowej,stawianie hipotez,weryfikacja hipotez,systematyzacja wyników,zastosowanie uzyskanych wyników w praktyce
                          metoda przypadków (porównywanie i ocena osób,zdarzeń,danych naukowych,praw),metoda sytuacyjna (porównywanie i ocena sytuacji,działań,przedsięwzięć),burza
                          mózgów(giełda pomysłów),mikronauczanie (doskonalenie wystšpienia(wykładu)poprzez prezentowanie go np.w gronie kolegów,poddanie ocenie,skorygowanie błędów
                          a następnie wygłoszenie go w poprawionej formie, gry dydaktyczne
                     
19 metody werbalne - nonik informacji słowo - pogadanka,opowiadanie,wykład,dyskusja,opis,wyjanienie,praca z podręcznikiem 
                     opowiadanie - przedstawienie rzeczywistej lub fikcyjnej akcji z zachowaniem chronologii wydarzeń,o skutecznoci decyduje fabuła oraz bogata faktografia,nauczy
                     ciel musi posiadać dużš wiedzę,umieć pracować głosem,dostosować mowę ciała do warstwy emocjonalnej opisywanych wydarzeń,często zachodzi koniecznoć wzbogacenia
                     opowiadania elementami opisu bšd przeprowadzenia logicznego rozumowania
                     
                     opis - charakterystyka najważniejszych cech wyróżniajšcych przedmiot,umożliwia zaznajomienie uczniów z osobami,rzeczami,faktami,zjawiskami czy zdarzeniami 
                     nawet wtedy,gdy nie można zastosować pokazu,głównie stosuje się w przypadku bezporedniej lub poredniej ekspozycji pomocy dydakt.,istotny jest stopień 
                     nawiazania do dowiadczeń uczniów,jaki i prostota,przejrzystoć wypowiedzi,jej plastycznoć
                     
                     wykład - bezporedni lub poredni przekaz wiedzy jakiemu audytorium,gł.cechy-systematycznoć,logiczna konsekwencja,należy właczyć do tej metody elementy
                     n...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin