PLAN - KONSPEKT
1. PRZEDMIOT: Technika kierowania
2. TEMAT: Ruszanie na wzniesieniu
3. CELE:
a) poznawczy – zapoznanie kursantów z zasadami ruszania na wzniesieniu
b) kształcący – nauka zachowania podczas wykonywania ruszania na wzniesieniu
c) wychowawczy – utrwalać nawyki w prowadzeniu pojazdu
4. METODA: wykład ilustrowany
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja multimedialna, plansze poglądowe, tablica kreda, filmy video
6. MIEJSCE: sala wykładowa
7. CZAS: 45’
8. PROWADZĄCY:
Lp.
OGNIWO
TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)
CZAS
UWAGI
1
2
3
4
5
Część organizacyjna
- Przywitanie.
- Sprawdzenie obecności.
- Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć.
Na poprzednich zajęciach omawialiśmy Ruszanie na płaskiej jezdni
Przypomnijmy sobie krótko ten temat
§ Naciśnij na pedał sprzęgła, aby można było włączyć pierwszy bieg.
§ Naciśnij na pedał gazu w taki sposób, by uzyskać stałą prędkość obrotową (jednostajny szum pracy silnika), a samochód mógł ruszyć.
§ „Puszczaj" powoli pedał sprzęgła, aż do pozycji „półsprzęgła". Kiedy odgłos silnika zmniejszy się i kiedy jego dźwięk stanie się niższy, będzie to oznaczało, że jesteś na „półsprzęgle".
§ Kiedy samochód zacznie się toczyć bardzo wolno, trzymaj nogę na sprzęgle nieruchomo. W ten sposób ruch obrotowy z pierwszej tarczy (około 2 000 obrotów na minutę) przenosi się stopniowo na drugą tarczę sprzęgła (nie kręci się).
§ Utrzymuj stopę nieruchomo przez jakieś 4-5 metrów, przyspieszając odrobinę.
§ „Puść" zupełnie pedał sprzęgła i ustaw stopę po lewej stronie pedału.
3’
Wprowadzenie
- Podanie tematu zajęć
Tematem dzisiejszych zajęć jest Ruszanie na wzniesieniu
- Określenie zagadnień
3. Ruszanie na spadku
5’
Część właściwa
1. Ruszanie na wzniesieniu z użyciem hamulca awaryjnego (ręcznego)
Hamulca awaryjnego (ręcznego) używa się zazwyczaj na stromych wzniesieniach. Działa on jedynie na tylne koła samochodu.
§ Wciśnij sprzęgło i włącz „jedynkę".
§ Dodaj gazu i utrzymuj wyższe, ale niezbyt wysokie obroty.
§ „Puszczaj" sprzęgło, aż do pozycji „półsprzęgła". Przód samochodu nieznacznie się uniesie. (Uważaj, żeby nie uniósł się za bardzo.)
§ Przytrzymaj piętę na podłodze, lewa stopa nie powinna zmieniać położenia od momentu ustawienia jej w pozycji „półsprzęgła".
§ Trzymaj obie stopy nieruchomo na pedałach (prawa - na pedale gazu).
§ Poluźnij powoli hamulec awaryjny (ręczny). Samochód powinien utrzymywać się w równowadze (ewentualnie może lekko poruszyć się do przodu), ponieważ tarcze sprzęgła stykają się tak, aby nie trzeba było hamować.
§ „Puść" lekko sprzęgło, jednocześnie odrobinę przyspieszając, (cały czas utrzymuj „półsprzęgło", aby samochód miał czas na rozpędzenie się).
2 Ruszanie na wzniesieniu bez użycia hamulca awaryjnego (ręcznego)
Technika ta używana jest jedynie na małych wzniesieniach lub na niepewnym płaskim terenie.
§ Trzymaj nogę na hamulcu w ten sposób, aby pojazd nie jechał do tyłu.
§ „Puszczaj" stopniowo sprzęgło, aż do pozycji „półsprzęgła", cały czas utrzymując pojazd nieruchomo na hamulcu.
§ Zatrzymaj nogę na sprzęgle, pięta na podłodze, aż dźwięk silnika obniży się.
§ Przesuń prawą nogę z hamulca na pedał gazu, trzymając cały czas lewą nogę nieruchomo.
§ Wciśnij gaz poluzowując lekko sprzęgło (pozostań kilka metrów na „półsprzęgle").
3 Ruszanie na spadku
Rozpoczęcie jazdy na spadku jest niewątpliwie najłatwiejszym sposobem ruszania, ponieważ nierówność terenu wprowadza pojazd w ruch.
§ Naciśnij na pedał hamulca.
§ Wciśnij sprzęgło, włącz „jedynkę", trzymając cały czas nogę na hamulcu, aby samochód pozostał nieruchomy.
§ Poluźnij hamulec awaryjny (ręczny).
§ „Puszczaj" pedał hamulca, aż samochód zacznie jechać.
§ „Puszczaj" delikatnie sprzęgło, naciskając równocześnie pedał gazu, aż pojazd będzie mógł osiągnąć odpowiednią prędkość.
32’
Podsumowanie
Pamiętajmy!
Wjeżdżamy pod górę, wciskamy sprzęgło i hamujemy hamulcem nożnym. Następnie zaciągamy hamulec ręczny. Po zaciągnięciu zwalniamy hamulec nożny, kładąc nogę na pedale gazu. Popuszczamy wolno pedał sprzęgła. Samochód zaczyna ruszać. Trzymamy sprzęgło zwalniając ręczny hamulec, dodając zarazem trochę gazu. Nigdy nie puszczamy sprzęgła gwałtownie. Przy ruszeniu pojazd nie powinien cofnąć się o więcej, niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
2‘
Część końcowa
- Określenie pracy własnej
W ramach pracy własnej proszę o dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” str. 184-188.
- Temat i termin następnych zajęć
Na następnych zajęciach, które odbędą się we wtorek omawiać będziemy: Wpływ alkoholu na bezpieczeństwo w ruchu drogo...
michuczy