55. VI-30.EGZAMIN PRAKTYCZNY(OMÓWIENIE ZASAD).doc

(81 KB) Pobierz
VI - 29

 

 

VI – 30

 

Czas – 45 min

 

KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

Film „Egzamin praktyczny B” (55 min)

Film „Egzamin praktyczny – rażące naruszenia” (35 min)

 

TEMAT:

 

EGZAMIN PRAKTYCZNY  - OMÓWIENIE ZADAŃ I KRYTERIÓW OCENY ICH WYKONANIA

 

CEL POZNAWCZY:

 

·         poznanie zasad przebiegu egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat B,

·         poznanie zadań wykonywanych podczas egzaminu praktycznego,

·         poznanie kryteriów oceny wykonania poszczególnych zadań,

·         rady praktyczne dla osób zdających egzamin praktyczny,

·         zapoznanie słuchaczy z arkuszem przebiegu egzaminu praktycznego.

 

CEL KSZTAŁCĄCY:

 

·         kształcenie odpowiedzialnej postawy słuchacza kursu przepisów  ruchu drogowego,

·         kształcenie właściwej postawy zdającego egzamin praktyczny,

·         kształcenie zrozumienia zależności między poziomem wiedzy i umiejętności a wynikiem egzaminu praktycznego,

·         kształcenie zdolności oceny własnych umiejętności.

 

CEL WYCHOWAWCZY:

 

·         kształcenia postawy poszanowania dla przepisów ruchu drogowego,

·         wdrożenie do kulturalnego zachowania się na drodze,

·         kształtowanie nawyku wykonywania codziennej obsługi pojazdu ,

·         wyrabianie postawy uczestnika ruchu przestrzegającego prawo ,

·         kształcenie postawy kierującego świadomego swego wkładu w bezpieczeństwo na drodze.

 

METODA:

 

·         wykład,

·         wyjaśnienie,

·         pokaz plansz,

·         pokaz z użyciem modeli i makiet,

·         pogadanka,

·         pokaz z użyciem programu na CD,

·         pokaz filmu DVD,

·         test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         tablica,

·         flamastry,

·         wskaźnik,

·         ustawa „prawo o ruchu drogowym”,

·         odtwarzacz DVD,

·         TV,

·         komputer ,

·         rzutnik multimedialny,

·         arkusz przebiegu egzaminu praktycznego,

·         „Rozporządzenie Ministra infrastruktury w sprawie szkolenia” z dnia 27 października 2005 – tabela 4 (zadania egzaminacyjne na placu manewrowym),

·         „Rozporządzenie Ministra infrastruktury w sprawie szkolenia” z dnia 27 października 2005 – tabela 7 (zadania egzaminacyjne w ruchu drogowym),

·         „Rozporządzenie Ministra infrastruktury w sprawie szkolenia” z dnia 27 października 2005 – tabela 12 (naruszenia przepisów ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy),

·         plansza „Egzamin praktyczny – zadanie nr 2 i 3”,

·         Film: „Egzamin praktyczny” (55 min),

·         Film: „Egzamin praktyczny - rażące naruszenia” (35 min).

 

STRUKTURA LEKCJI

 

SPRAWY ORGANIZACYJNE

 

·         sprawdzenie obecności,

·         wpisanie tematu do dziennika,

·         inne sprawy organizacyjne.

 

POWTORZENIE I SPORAWDZENIE WIADOMOŚCI Z POPRZEDNICH ZAJĘĆ I NAWIĄZANIE DO AKTUALNEGO TEMATU

 

Prosimy o przypomnienie na czym polega zadanie nr 1 egzaminu praktycznego i jakie są kryteria oceny poszczególnych elementów.

 

PODANIE NOWEGO TEMATU I ZAPISANIE GO NA TABLICY

 

EGZAMIN PRAKTYCZNY - OMÓWIENIE ZADAŃ I KRYTERIÓW OCENY ICH WYKONANIA

 

EGZAMIN PRAKTYCZNY W WORD – SPRAWY OGRANIZACYJNE

 

Egzamin praktyczny odbywa się na placu manewrowym WORD, przy użyciu samochodu egzaminacyjnego WORD, przez uprawnionego egzaminatora WORD. Cały przebieg egzaminu praktycznego rejestrowany jest przy użyciu cyfrowego urządzenia rejestrującego, które uruchamia się samoczynnie w momencie otwarcia drzwi samochodu egzaminacyjnego lub włączenia stacyjki i pozostaje włączone przez 10 minut po unieruchomieniu silnika lub zamknięciu drzwi. Nagranie przechowywane jest przez 14 dni od daty przeprowadzenia egzaminu. Samochód egzaminacyjny wyposażony jest tak jak samochód szkoleniowy. Reakcja egzaminatora przy pomocy hamulca lub kierownicy kończy egzamin z wynikiem negatywnym.

 

ZADANIA EGZAMINACYJNE WYKONYWANE NA PLACU MANEWROWYM I KRYTERIA ICH OCENY

 

Egzamin praktyczny polega na:

 

I.                    Wykonaniu na placu manewrowym określonych zadań zgodnie z techniką kierowania pojazdem i określonymi kryteriami. Czas wykonania tych zadań nie jest ograniczony. W określonych przypadkach dopuszcza się wykonanie zadania po raz drugi. Egzamin zostaje przerwany, jeżeli zachowanie osoby egzaminowanej świadczy o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub osoba egzaminowana spowodowała zagrożenie dla zdrowia lub życia uczestników ruchu w trakcie egzaminu praktycznego na placu manewrowym lub w ruchu drogowym.

 

Zadania wykonywane na placu:

    1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu, odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy oraz ruszanie z miejsca. Wykonanie zadania 1-go zostało szczegółowo omówione na zajęciach „Przygotowanie samochodu do jazdy”.
    2. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.

 

Kryteria wykonania tego zadania:

·         Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. Jeżeli pojazd zostanie zatrzymany na pasie ruchu podczas tego zadania, zadanie zostanie powtórzone.

·         W trakcie jazdy obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka. Egzaminatorzy zwracają uwagę na sposób obserwowania toru jazdy. Niewłaściwy sposób obserwowania toru powoduje trudności w utrzymaniu toru jazdy.

·         Nie przejeżdżanie przez linie i nie najeżdżanie na pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu). Przejechanie całą szerokością koła przez linię, najechanie na tyczkę lub pachołek powoduje przerwanie egzaminu z oceną negatywną. Jeżeli samochód zostanie zatrzymany podczas tego zadania, zostanie ono powtórzone po uprzednim ustawieniu pojazdu przez egzaminatora na początkowym polu zatrzymania. Błędami najczęściej popełnianymi przez zdających jest nie utrzymanie właściwego toru jazdy, tzn. przy cofaniu wyjechanie z oznaczonego liniami toru jazdy. Spowodowane jest to prawdopodobnie szkoleniem do tzw. „jazdy na tyczki”, a nie nauką właściwej obserwacji toru jazdy. Zdający mylą tyczki i wykonują wyliczone obroty kierownicą, wyjeżdżając z łuku. Na placu manewrowym w WORD w Zielonej Górze jest 7 wyznaczonych egzaminacyjnych pasów ruchu. Oznaczone one są na przemian tyczkami żółtymi i czerwonymi. Należy zwrócić zdającym uwagę na kolor tyczek i nakazać obserwację swojego toru jazdy.

·         Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu. Kolejnym błędem jest zatrzymywanie pojazdu w ten sposób, że pojazd nie jest umieszczony w polu zatrzymania całym obrysem. W tej sytuacji zadanie zostanie powtórzone.

 

  1. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

·         Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go. Najczęściej brakuje właściwej koordynacji podczas operowania pedałem przyspieszenia i sprzęgła. Jeżeli pojazd cofnie się więcej niż o 0,2m lub silnik zgaśnie – zadanie zostanie powtórzone.

 

Jeżeli osoba zdająca popełniła dwa błędy w tym samym zadaniu, otrzymuje ocenę negatywną. Jeżeli egzamin nie został przerwany, osoba zdająca może na własne życzenie kontynuować egzamin praktyczny wykonując zadania w ruchu miejskim. Nie zmieni to jednak negatywnej oceny całego egzaminu praktycznego.

 

ZADANIA WYKONYWANE W RUCHU DROGOWYM I KRYTERIA ICH OCENY

 

II.                 Wykonaniu w ruchu drogowym, zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem, programu egzaminacyjnego obejmującego określone zadania.  Czas trwania tej części egzaminu określony jest na co najmniej 40min.

 

Przed wyjazdem z placu manewrowego WORD należy sprawdzić, czy włączone są światła mijania. Egzaminator uprzedza, że będzie mówiła z wyprzedzeniem jaki będzie kierunek jazdy na skrzyżowaniach lub jaki manewr i w którym miejscu należy wykonać. Jeżeli nie będzie żadnego polecenia, znaczy to że należy jechać na wprost. Polecenia egzaminatora nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi8 na drodze zasadami ruchu lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa

Zdający muszą wykonywać polecenia egzaminatora, bowiem niewykonanie polecenia jest błędem. Dwa takie błędy powodują uzyskanie oceny negatywnej. Poza tym w trakcie egzaminu w ruchu miejskim zdający musi wykonać określone zadania. Egzaminator planuje trasę przejazdu w ten sposób, żeby te zadania były możliwe do wykonania. Jeżeli zdający nie wykonuje poleceń, uniemożliwia wykonanie zadań i tym samym czas egzaminu wydłuża się.

 

ZADANIA, KTÓRYCH WYKONANIE JEST OBOWIĄZKOWE:

 

Pod opisem zadania wymienione zostały elementy wyszkolenia podlegające ocenie podczas egzaminu

 

    1. Wyjazd z obiektu przydrożnego. Realizowany jest przez wyjazd z WORD.

 

    1. Jazda drogami dwukierunkowymi jedno i dwujezdniowymi:

a)      o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu

- sprawdzenie wyboru właściwego wyboru pasa ruchu;

b)     posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości

- sprawdzenie umiejętności utrzymania właściwego kierunku ruchu i prędkości a także reakcji 

  na znaki ograniczające prędkość

 

    1. Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.

- umiejętność wyboru właściwego pasa ruchu dla poszczególnych kierunków ruchu oraz   

  zajęcia właściwej pozycji do skrętu

 

    1. Przejazd przez skrzyżowania:

a)      równorzędne (trzy- i czterowlotowe)

-          upewnianie się o możliwości jazdy

-          umiejętność określenia pierwszeństwa

b)     oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c)

-          reakcja na znaki drogowe

-          umiejętność określenia pierwszeństwa na skrzyżowaniach o pierwszeństwie „łamanym”

c)      z sygnalizacją świetlną

- reakcja na sygnały świetlne

d)     na których ruch odbywa się wokół wyspy

-          umiejętność określenia pierwszeństwa

-          właściwy wybór pasa ruchu na rondzie

-          sygnalizowanie zmiany pasa i kierunku

e)      dwupoziomowe (wjazd i wyjazd)

-          dotyczy miast posiadających skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5km od placu manewrowego WORD.

 

    1. Przejazd przez przejścia dla pieszych

-          wszystkie uchybienia w stosunku do pieszych mogą przerwać egzamin i powodują ocenę negatywną

 

    1. Wykonanie manewrów:

a)      parkowanie prostopadłe lub skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy)

-          miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej

-          po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu)

-          parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,

lub

b)     parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami – (manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem

-          miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej

-          długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego

-          w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy

-          po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

-          w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik

 

c)      zawracanie na drodze jednojezdniowej – dwukierunkowej – możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)

-          miejsce do zawracania wyznacza egzaminator

-          sprawdzanie umiejętności technicznego wykonania manewru

-          sprawdzeniu podlega właściwa ocena sytuacji na drodze i wybór właściwego wariantu (przy większym natężeniu ruchu należy wjechać przodem i w odpowiednim momencie wycofać zmieniając kierunek; tylko na ulicach o bardzo małym natężeniu ruchu można cofać i  wjeżdżać tyłem)

 

    1. Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe oraz obok przystanku tramwajowego i autobusowego

 

    1. Wykonanie manewrów:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin