Rycerz_ciezkozbrojny_XV_w.___Seria_Historia_Jazdy_Polskiej.pdf

(105 KB) Pobierz
RYCERZ CIEZKOZBROJNY int.qxd
Monety emisji 2007
Monety emisji 2007
Narodowy Bank Polski
Rewers: Stylizowane wizerunki: rycerza ci´˝kozbrojnego z kopià
na koniu oraz w tle kontury rycerza z obna˝onym mieczem na
koniu. U góry z prawej strony kontury zabudowaƒ miejskich.
U do∏u pod ∏amanà linià napis: RYCERZ/ CI¢˚KOZBROJNY, nad
wyrazem CI¢˚KOZBROJNY, nad linià z prawej strony napis: XV w.
Projektant monety: Roussanka Nowakowska
Monety
nomina∏
200 z∏
Rycerz ci´˝kozbrojny – XV w.
– Historia Jazdy Polskiej –
metal
900/1000 Au
stempel
lustrzany
Êrednica
27,00 mm
masa
15,50 g
wielkoÊç emisji (nak∏ad)
9.900 szt.
Awers: Z prawej strony wizerunek or∏a ustalony dla god∏a
Rzeczypospolitej Polskiej. Pod or∏em napis: 200/Z¸. Z lewej strony
or∏a u góry oznaczenie roku emisji: 2007. Poni˝ej stylizowane
wizerunki: he∏mu, dwóch mieczy, kopii, r´kawicy oraz proporca.
U do∏u pó∏kolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA. Pod lewà ∏apà
or∏a znak mennicy: .
Rewers: Stylizowany wizerunek rycerza ci´˝kozbrojnego
z obna˝onym mieczem na koniu. Z lewej strony stylizowany
wizerunek zabudowaƒ miejskich. U do∏u i z prawej strony
pó∏kolem napis: RYCERZ CI¢˚KOZBROJNY – XV w.
Projektant monety: Roussanka Nowakowska
nomina∏
2 z∏
metal
stop CuAl5Zn5Sn1
stempel
zwyk∏y
w
Êrednica
27,00 mm
masa
8,15 g
wielkoÊç emisji (nak∏ad)
990.000 szt.
Awers: Wizerunek or∏a ustalony dla god∏a Rzeczypospolitej
Polskiej, po bokach or∏a oznaczenie roku emisji: 20-07, pod
or∏em napis: Z¸ 2 Z¸, w otoku napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA,
poprzedzony oraz zakoƒczony szeÊcioma pere∏kami. Pod lewà
∏apà or∏a znak mennicy: .
Rewers: Stylizowany wizerunek rycerza ci´˝kozbrojnego z ko-
pià na koniu. U do∏u na szarfie pó∏kolem napis: RYCERZ
CI¢˚KOZBROJNY – XV w.
Na boku: OÊmiokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi
odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
w
Projektant awersu: Ewa Tyc-Karpiƒska
Projektant rewersu: Roussanka Nowakowska
nomina∏
10 z∏
metal
925/1000 Ag
stempel
lustrzany
wymiary
d∏ugoÊç: 22,00 mm
szerokoÊç: 32,00 mm
masa
14,14 g
wielkoÊç emisji (nak∏ad)
61.000 szt.
Informacje o sposobie nabycia monet na stronie:
www.nbp.pl
Awers: Wizerunek or∏a ustalony dla god∏a Rzeczypospolitej
Polskiej. Nad or∏em he∏m rycerski oraz wokó∏ or∏a i he∏mu
ornament roÊlinny. Pod or∏em z prawej strony napis: 10/Z¸,
z lewej strony ukoÊnie wizerunek miecza. Pod mieczem oznaczenie
roku emisji: 2007. Z lewej strony pionowo napis: RZECZPOSPOLITA,
u do∏u napis: POLSKA. Pod lewà ∏apà or∏a znak mennicy:.
Monety zosta∏y wyprodukowane w Mennicy Polskiej SA
w Warszawie.
w
Sk∏ad i druk: Drukarnia NBP
104182225.006.png 104182225.007.png 104182225.008.png 104182225.009.png 104182225.001.png 104182225.002.png 104182225.003.png 104182225.004.png
Monety emisji 2007
Monety emisji 2007
Monety emisji 2007
W dniu 24 paêdziernika 2007 r. Narodowy Bank Polski wprowadza
do obiegu monety z serii „Historia Jazdy Polskiej” przedstawiajàce
rycerza ci´˝kozbrojnego z XV wieku, o nomina∏ach:
P∏atnerze, pracujàcy w polskich miastach, dostarczali wyrobów
wysokiej jakoÊci. Najbogatsi rycerze kupowali zbroje tak˝e za granicà.
Uzbrojenie polskiej jazdy w tamtym czasie nie ró˝ni∏o si´ w zasadzie
od uzbrojenia rycerstwa zachodnioeuropejskiego.
Najs∏awniejszym rycerzem polskim XV w. by∏ Zawisza Czarny
z Garbowa, herbu Sulima, starosta spiski, dyplomata na dworze
cesarza Zygmunta Luksemburskiego, pose∏ króla W∏adys∏awa
Jagie∏∏y. Okryty chwa∏à zwyci´zca wielu turniejów, cz∏owiek
nieposzlakowanie uczciwy i wyjàtkowo m´˝ny, bohater broniàcy
ojczyzny m.in. w bitwie pod Grunwaldem w 1410 r., poleg∏y
wobronie Europy w 1428 r. w walkach z Turkami pod zamkiem
Golubac nad Dunajem, gdzie do koƒca os∏ania∏ odwrót pokonanych
przez Turków wspó∏towarzyszy. Jego s∏awa przetrwa∏a do dziÊ
w powiedzeniu „Polegaj jak na Zawiszy”. Do tej tradycji odwo∏uje
si´ tak˝e wspó∏czesne harcerstwo.
• 200 z∏ – wykonanà stemplem lustrzanym w z∏ocie,
•10z∏ – wykonanà stemplem lustrzanym w srebrze,
•2z∏ – wykonanà stemplem zwyk∏ym w stopie Nordic Gold.
Zaprojektowanie, a nast´pnie wykucie pe∏nej zbroi p∏ytowej
wymaga∏o i wyobraêni, i wielkich umiej´tnoÊci p∏atnerskich.
Wi´kszoÊç czynnoÊci przy wytwarzaniu zbroi robiono r´cznie, kujàc
p∏yty na zimno. Od XV w. zacz´to korzystaç z urzàdzeƒ mechanicznych,
m.in. wielkich m∏otów s∏u˝àcych do kucia i wirujàcych tarcz
do polerowania powierzchni p∏yt.
WXVw.rycerstwo polskie, wzorem europejskiego, przyj´∏o nowy
sposób noszenia zbroi. Rycerze przestali okrywaç zbroj´ szatami;
teraz widaç by∏o lÊniàcà powierzchni´ polerowanej stali. Zmiana ta
by∏a mo˝liwa dzi´ki p∏atnerzom, którzy stworzyli zbroj´ z∏o˝onà
z p∏yt stalowych okrywajàcych ca∏e cia∏o rycerza. Ulepszenie zbroi
wiàza∏o si´ z dodatkowym wyposa˝eniem konia bojowego –
skonstruowano zbroj´ koƒskà (tzw. ladrowanie). W Polsce nie by∏a
ona zbyt rozpowszechniona zarówno z powodów wysokich kosztów,
jak i ograniczonej u˝ytecznoÊci podczas bitew. Ulepszono równie˝
siod∏o, którego wysokie brzegi (tzw. ∏´ki), okute blachà, chroni∏y
rycerza zarówno przed bronià przeciwnika, jak i stràceniem
z wierzchowca. W boju zrezygnowano z tarcz, utrzymujàc je jako
element uzbrojenia turniejowego i znak heraldyczny.
Przywdzianie zbroi nie nale˝a∏o do rzeczy ∏atwych. Rycerz nie móg∏
obyç si´ bez pomocy giermka, dobrze znajàcego zasady zak∏adania
tego okrycia. Pisano nawet instrukcje zak∏adania zbroi, w których
wskazywano kolejnoÊç czynnoÊci – rycerz jako pierwsze nak∏ada∏
˝elazne trzewiki i nagolenice, a na koƒcu zak∏ada∏ na g∏ow´ he∏m. Waga
pe∏nej zbroi p∏ytowej dochodzi∏a w XV w. do oko∏o 25 kilogramów. Taka
masa roz∏o˝ona równomiernie na ciele rycerza nie kr´powa∏a ruchów
i pozwala∏a na wielogodzinny udzia∏ w walce.
Polska ci´˝kozbrojna jazda rycerska musia∏a wielokrotnie w owym
czasie stawiaç czo∏a przeciwnikom. W czasie wojen z zakonem
krzy˝ackim najÊwietniejsze zwyci´stwo odnios∏a w bitwie
pod Grunwaldem w 1410 r.
W po∏owie XV w., w czasie trwajàcej trzynaÊcie lat wojny z zakonem
krzy˝ackim (1454-1466), wskutek kl´sk rycerskiego pospolitego
ruszenia, rozpocz´to formowanie zawodowych, s∏u˝àcych
za pieniàdze, wojsk zaci´˝nych. By∏o to konieczne – rozwój sztuki
wojennej i techniki uzbrojenia, wymaga∏ coraz wy˝szych kwalifikacji
˝o∏nierskich i zwi´ksza∏ koszty uzbrojenia. Pospolite ruszenie
rycerstwa, s∏u˝àcego za darmo, z tytu∏u posiadania majàtku
ziemskiego, nadal stanowi∏o podstaw´ obronnoÊci paƒstwa, ale
niezbyt liczne, wysoko wykwalifikowane wojska zaci´˝ne, pe∏ni∏y rol´
elity ca∏ego stanu szlacheckiego. Umo˝liwi∏y wprowadzenie
rozwiàzaƒ, które przyczyni∏y si´ do triumfów polskiego or´˝a
w nast´pnych wiekach. Wojska zaci´˝ne, stajàc si´ z czasem g∏ównà
si∏à zbrojnà paƒstwa polskiego, kontynuowa∏y rycerskie zasady
patriotyzmu i mi∏oÊci ojczyzny. Zawsze gotowe do dzia∏ania, by∏y
si∏ami szybkiego reagowania, szko∏à wojennego rzemios∏a, wzorem
dla ca∏ego systemu obronnoÊci. SpoÊród nich mianowano hetmanów,
wojewodów i starostów, a w nast´pnych stuleciach wybrano nawet
króla Jana III Sobieskiego.
Z powodu zwi´kszajàcego si´ ci´˝aru uzbrojonego jeêdêca zacz´to
hodowaç konie o odpowiedniej sile. Koni bojowych u˝ywano jednak
wy∏àcznie do bitwy lub turnieju. Konie te sz∏y st´pa, k∏us by∏
wykluczony ze wzgl´du na ci´˝ar rycerza. W momencie ataku koƒ
przechodzi∏ na krótkim dystansie w cwa∏. Rozró˝niano trzy rodzaje
koni bojowych, z których najcenniejszy by∏ tzw. koƒ wielki,
kosztujàcy zawrotne sumy.
Od XV w. na polach bitew rycerstwo coraz cz´Êciej spotyka∏o
przeciwnika uzbrojonego w broƒ palnà. Spowodowa∏o to stopniowe
pogrubianie blach zbroi, granicà okaza∏a si´ wytrzyma∏oÊç cz∏owieka
ikonia noszàcych takie zbroje. W rezultacie u schy∏ku XV w. rycerstwo
zatraci∏o impet i si∏´ natarcia, które decydowa∏y o sukcesie jazdy.
Poza walkami bitewnymi rycerze u˝ywali zbroi tak˝e do turniejów,
stanowiàcych zapraw´ do rzeczywistego boju. Turnieje by∏y równie˝
miejscem prezentacji uzbrojenia, rumaków i stroju. Obyczaj
turniejowy rozkwit∏ w pe∏ni w∏aÊnie w XV w. Bujnie rozwija∏ si´
ceremonia∏ igrzysk turniejowych – uroczyste otwarcie, prezentacja
zawodników, wymiana wyzwaƒ, wszystkie skomplikowane etapy
walki oraz obrz´d wr´czania nagród zwyci´zcom. Rozwój p∏atnerstwa
spowodowa∏, ˝e powsta∏o nawet specjalne uzbrojenie turniejowe,
które przewy˝sza∏o ci´˝arem wszystkie inne typy uzbrojenia
bojowego. Na takie zbroje mogli pozwoliç sobie jedynie najbogatsi,
przede wszystkim ksià˝´ta i królowie. Turnieje by∏y arenà rywalizacji,
oczekiwano nagród, s∏awy i ∏aski niewiast. Cz´sto jednak koƒczy∏y si´
powa˝nymi kontuzjami, a nawet Êmiercià uczestników.
Od poczàtku najwa˝niejszà bronià rycerstwa by∏ miecz – b´dàcy
zarówno or´˝em, jak i symbolem przynale˝noÊci do stanu rycerskiego.
WXVw., równolegle z udoskonaleniem zbroi, która sta∏a si´
odporniejsza na ciosy, powi´kszono miecz, wyposa˝ajàc go
w dwur´cznà r´kojeÊç. Przy prawym boku noszono sztylet (tzw.
pugina∏), u˝ywany w bezpoÊrednim starciu, do zadania ciosu mi´dzy
p∏yty zbroi. Do ataku s∏u˝y∏a trzymana pod pachà kopia – d∏uga
na kilka metrów broƒ drzewcowa zakoƒczona grotem. Aby zmniejszyç
jej ci´˝ar, wykonywano jà z wydrà˝onej drewnianej rury. Kopia by∏a
bronià jednorazowego u˝ytku – po uderzeniu w przeciwnika ∏ama∏a
si´ (stàd znane przys∏owie o kruszeniu kopii).
Witold G∏´bowicz
Muzeum Wojska Polskiego wWarszawie
Zbroj´ rycerskà udoskonalano przez ca∏y XV w. Polskie rycerstwo
najcz´Êciej przyjmowa∏o wzory z sàsiednich Niemiec, skàd pochodzi∏y
popularne w tym stuleciu zbroje zwane obecnie gotyckimi. W swej
formie odzwierciedla∏y tendencje charakterystyczne dla sztuki gotyku
– smuk∏oÊç sylwetki, wyd∏u˝enie form (np. nosków trzewików),
ostroÊç konturów. Zbroje te nawiàzywa∏y do ówczesnych ubiorów.
Rycerstwo polskie w tym czasie ˝ywo w∏àczy∏o si´ w bieg
mi´dzynarodowych wydarzeƒ, poszukiwa∏o powodzenia i s∏awy
w obcej, cz´sto dalekiej, s∏u˝bie. Nios∏o pomoc zagro˝onym
sàsiadom, bioràc udzia∏ w ci´˝kich walkach z coraz groêniejszymi
si∏ami tureckimi. B∏yszcza∏o tak˝e na uroczystoÊciach dworskich
i turniejach szeroko poza granicami ojczystej ziemi.
Wszystkie monety emitowane przez NBP sà prawnym Êrodkiem
p∏atniczym w Polsce.
104182225.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin