METODYKA
1. Do metod prowadzenia zajęć praktycznych należą:
A. Pokaz
B. Instruktaż
C. Pogadanka
2. Do jakich metod zaliczysz wykład konwersatoryjny
A. Podających
B. Problemowych
C. Praktycznych
3. Które z wymienionych spełniają funkcję kontroli w nauczaniu
A. Funkcja dydaktyczna
B. Funkcja aktywizująca
C. Funkcja metodyczna
4. Które z wymienionych są kryteriami doboru metod nauczania:
A. Cele Dydaktyczne
B. Treści nauczania
C. Warunki i formy organizacyjne
5. Formy oceniania stosowane w dydaktyce kształcenia kursowego to:
A. oceny szkolne
B. punkty w testach
C. komentarze
6. Pogadanka należy do metod:
C. Eksponujących
7. Która z podanych definicji dydaktyki jest właściwa;
A. Dydaktyka to nauka o uczeniu się
B. Dydaktyka to nauka o nauczaniu
C. Dydaktyka to nauka o nauczaniu i uczeniu się
8. Podstawowe cechy opowiadania jako metody nauczania to:
A. Słowny przekaz rzeczywistości znanej wykładowcy z własnego doświadczenia
B. Zastąpienie obserwacji naturalnych rzeczy i zjawisk słowną opowieścią, w której wykładowca odwołuje się do doświadczeń własnych i słuchaczy
C. Atrakcyjny przekaz werbalny o charakterze sensacyjnym
9. Zasada nauczania – wiązania teorii z praktyką polega na:
A. Stopniowaniu trudności
B. Ilustracji treści nauczania przedmiotami materialnymi
C. Przygotowaniu słuchacza do racjonalnego posługiwania się wiedzą w różnych sytuacjach praktycznych
10. Lekcja to:
A. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej
B. Realizacja treści nauczania
C. Forma organizacyjna nauczania dla realizacji celów dydaktycznych przez treści nauczania w ciągu ustalonego czasu
11. Szkolenie dorosłych oparte jest w dużym stopniu o:
A. Umiejętność obserwacji
B. Umiejętność prowadzenia dyskusji
C. Samokształcenie
12. Pokaz to metoda nauczania polegająca na :
A. Obserwacji
B. Prezentacji
C. Ekspozycji
13. Środki dydaktyczne to:
A. Materiały szkolne
B. Struktura przedmiotu i treści
C. Przedmioty materialne stosowane w nauczaniu dla lepszego poznania rzeczywistości
14. Zasada poglądowości w nauczaniu to:
A. Przedstawianie własnego poglądu
B. Rozpoznanie stanowiska słuchaczy
C. Korzystanie ze środków dydaktycznych dla lepszego poznania prezentowanych na lekcji treści nauczania
15. Dydaktyka to :
A. nauka o nauczaniu i uczeniu się
B. nauka o psychice człowieka
C. nauka o społeczeństwie
16. Nauczanie to proces :
A. planowana i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, mająca na celu wywołanie pożądanych, trwałych zmian w postępowaniu, predyspozycjach i części osobowej pod wpływem uczenia się i panowania wiedzy, przeżywania wartości i działań praktycznych
B. systematyczna praca nauczyciela z uczniami
C. opanowania wiedzy
17. Przez metodę kształcenia należy rozumieć :
A. właściwości merytoryczne
B. zdobywanie kwalifikacji i doświadczenia nauczyciela
C. określony sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający im dochodzenie do opanowania określonych wiadomości i umiejętności oraz rozwijania zdolności i zainteresowań poznawczych
18. Metoda stosowana w nauczaniu praktycznym to :
A. instruktaż, pokaz
B. dyskusja
C. wykład
19. Zasada łączenia teorii z praktyką polega na :
A. umiejętności uczenia się
B. indywidualizacji
C. przygotowania ucznia do racjonalnego posługiwania się wiedzą w rozmaitych sytuacjach praktycznych
20. Treści nauczania to :
A. formy nauczania
B. zasób faktów, pojęć, prawidłowych związków i treści przekazywanych przez nauczyciela oraz bezpośrednio opanowanych przez uczniów w procesie kształcenia
C. opanowanie przez uczniów wiedzy w procesie kształcenia
21. Środki dydaktyczne to :
A. przedmioty, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych oddziałujących na ich wzrok, słuch ,dotyk – ułatwiają bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości
B. materiał do podstawowego i gruntowego opanowania
C. struktura przedmiotu i treści
22. Lekcja to :
A. organizacja i planowanie działalności dydaktycznej
B. poznawanie i rozumienie pewnych pojęć w określonym czasie
C. organizacyjna forma nauczania oparta na realizacji określonych zadań dydaktycznych w ciągu ustalonego czasu
23. Fazy jednostki lekcyjnej to :
A. wstęp, część właściwa, zakończenie
B. miejsce uczenia się, czas zajęć
C. konsultacje, kolokwia
24. Szkolenie dorosłych oparte jest w dużym stopniu o :
A. umiejętności obserwacji
B. prowadzenie dyskusji
C. samokształcenie
25. Przygotowanie instruktora do lekcji polega na :
A. przygotowaniu pytań i odpowiedzi
B. przygotowaniu merytorycznym, metodycznym i organizacyjnym
C. przygotowaniu planu zajęć
26. Dobór metod nauczania zależy między innymi od :
A. zrozumienia materiału, sprawdzenia pracy domowej, wykorzystania i wzbogacania poznanych zagadnień
B. celów lekcji, treści, poziomu intelektualnego słuchaczy, czasu, bazy dydaktycznej
C. przebiegu procesu kształcenia
27. Zasady nauczania to :
A. różnice w tempie pracy poszczególnych uczniów
B. bezpośrednie poznawanie rzeczy i zjawisk
C. ogólne normy postępowania dydaktycznego stosowane w celu osiągnięcia założonych celów dydaktycznych
28. Dydaktyka zajmuje się w szczególności :
A. oceną pracy nauczyciela
B. wskazywaniem celów, doborem treści, metodami pracy, zasadami nauczania oraz warunkami działalności dydaktycznej
C. czynnościami i procesami umożliwiającymi poznanie społeczeństwa
29. Ćwiczenie polega na :
A. wymianie informacji i poglądów
B. wielokrotnym wykonywaniu określonych czynności w celu uzyskania coraz wyższej sprawności
C. kierowanej rozmowie nauczyciela z uczniami
3/3
michuczy