44. IV-17,18.PRZECINANIE SIE KIERUNKÓW RUCHU_ RODZAJE SKRZYŻOWAŃ I SPOSOBY ICH PRZEJEŻDŻANIA_ SYG.doc

(72 KB) Pobierz

IV – 17,18

 

Czas – 2 x 45 min

 

KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

Fragmenty filmu „Podstawowe pojęcia i definicje w ruchu drogowym”, „Znaki zakazu”

Sceny: droga podporządkowana, droga z pierwszeństwem, ruch kierowany, ustąpienie pierwszeństwa (ok. 10min)

 

TEMAT:

 

PRZECINANIE SIĘ KIERUNKÓW RUCHU

 

(zajęcia prowadzone przy użyciu programu „Vademecum wykładowcy” oraz testów na CD)

 

CEL POZNAWCZY:

 

·         poznanie różnych rodzajów skrzyżowań,

·         poznanie zasad ustalania pierwszeństwa na skrzyżowaniach,

·         poznanie zasad właściwego pokonywania różnego rodzaju skrzyżowań,

·         poznanie zasad pokonywania skrzyżowań zgodnie z prawidłową techniką kierowania pojazdem,

·         poznanie związku pomiędzy poznawanymi zasadami ruchu drogowego a ich praktycznym zastosowaniem w ruchu drogowym,

·         poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze.

 

CEL KSZTAŁCĄCY:

 

·         kształcenie umiejętności właściwego posługiwania się pojęciami i definicjami dotyczącymi ruchu drogowego,

·         kształcenie umiejętności wykorzystywania poznanych pojęć w dalszej nauce przepisów ruchu drogowego,

·         kształcenie umiejętności właściwego rozpoznawania pierwszeństwa na skrzyżowaniach i prawidłowego pokonywania skrzyżowań,

·         kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,

·         wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.

 

CEL WYCHOWAWCZY:

 

·         kształtowanie nawyku używania właściwych pojęć dotyczących ruchu drogowego,

·         wdrażanie do kulturalnego i bezpiecznego zachowania się na drodze,

·         wyrabianie postawy świadomego uczestnika ruchu drogowego,

·         wyrabianie i utrwalanie zasady życzliwego traktowania innych uczestników ruchu drogowego (zmotoryzowanych i pieszych).

 

 

METODA:

 

·         wykład,

·         wyjaśnienie,

·         pokaz plansz,

·         pokaz z użyciem modeli i makiet,

·         pokaz z użyciem programu na CD,

·         pokaz filmu DVD,

·         test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         tablica,

·         flamastry,

·         wskaźnik,

·         ustawa „prawo o ruchu drogowym”,

·         odtwarzacz DVD,

·         TV,

·         komputer ,

·         rzutnik multimedialny,

·         „Znaki drogowe”: plansza nr 1 –17,

·         „Sytuacje drogowe”: plansza nr 19, 20, 21 „Pierwszeństwo przejazdu”, nr 22, 23, 24 „Pierwszeństwo przejazdu – ćwiczenia”, nr 25, 26 – „Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną”, nr 27 – „Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną – ćwiczenia”, nr 28 skrzyżowanie o ruchu okrężnym”, nr 29 – „Skrzyżowanie o ruchu okrężnym – ćwiczenia”,

·         plansza „Hierarchia znaków i sygnałów drogowych”,

·         program CD „Znaki i sygnały drogowe”,

·         Film: „Podstawowe pojęcia i definicje w ruchu drogowym”,

·         CD PRAWKO B „CREDO” – testy i nauka.

 

STRUKTURA LEKCJI

 

SPRAWY ORGANIZACYJNE

 

·         sprawdzenie obecności,

·         wpisanie tematu do dziennika,

·         inne sprawy organizacyjne.

 

POWTÓRZENIE I SPRAWDZENIE WIADPOMOŚCI Z POPRZEDNICH ZAJĘĆ I NAWIĄZANIE DO AKTUALNEGO TEMATU

 

Pytania sprawdzające stan wiedzy z poprzednich zajęć („zmiana pasa ruchu i kierunku jazdy”):

·         z jakiego miejsca na jezdni można skręcać w prawo i w lewo

·         jaki pas należy zająć po skręcie w lewo i w prawo

·         podaj zasady sygnalizowania manewrów skrętu

 

PODANIE NOWEGO TEMATU I ZAPISANIE GO NA TABLICY

 

PRZECINANIE SIĘ KIERUNKÓW RUCHU

 

OGÓLNE ZASADY ZACHOWANIA SIĘ KIERUJĄCYCH W SYTUACJI PRZECINANIA SIĘ KIERUNKÓW RUCHU

 

Wszędzie tam, gdzie przecinają się kierunki ruchu uczestników ruchu drogowego, przepisy jednoznacznie regulują pierwszeństwo. Kierunki ruchu pojazdów mogą przecinać się z kierunkami ruchu:

 

·         innych pojazdów,

·         pojazdów szynowych (przejazdy kolejowe i tramwajowe),

·         pieszych – przejścia dla pieszych,

·         rowerzystów – przejazdy dla rowerzystów.

 

Wszędzie, gdzie następuje przecięcie się kierunków ruchu należy zachować szczególną ostrożność i stosować się do określonych zasad. Zachowanie szczególnej ostrożności oznacza w tej sytuacji dostosowanie prędkości, a w razie potrzeby zatrzymanie pojazdu oraz baczną obserwację zbliżających się pojazdów.

Kierujący powinien także zająć właściwy do dalszej jazdy pas ruchu oraz ustalić pierwszeństwo przejazdu i sygnalizować skręt, jeżeli ma być wykonany. Kierujący powinien to uczynić już w fazie zbliżania się do skrzyżowania.

Trzeba tez podkreślić, że poruszanie się drogą z pierwszeństwem przejazdu nie zwalnia kierującego zbliżającego się do skrzyżowania od zachowania szczególnej ostrożności.

 

Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się przecinaniem się kierunków ruchu pojazdów czyli poznamy zasady ruchu pojazdów na skrzyżowaniach.

 

Przypominamy znaki drogowe, które spotkać można na skrzyżowaniach i przed skrzyżowaniami:

 

·         A5 – skrzyżowanie dróg;

·         A6a – skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach;

·         A6b – skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie;

·         A6c – skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie;

·         A6d – wlot drogi jednokierunkowej z prawej strony;

·         A6e – wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony;

·         A7 – ustąp pierwszeństwa;

·         B20 – stop;

·         C12 – ruch okrężny;

·         D1 – droga z pierwszeństwem.

 

Prezentacja fragmentów filmu „Podstawowe pojęcia i definicje” – skrzyżowanie, droga podporządkowana, droga z pierwszeństwem, ustąpienie pierwszeństwa (ok. 10min)

 

Analiza plansz „Sytuacje na drodze”

 

 

OGÓLNE ZASADY PIERWSZEŃSTWA W SYTUACJACH RÓWNORZĘDNYCH

 

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

 

  1. Kierujący pojazdem ustępuje pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony również na skrzyżowaniach dróg o ruchu okrężnym, oznaczonych znakiem „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”. Rzadkie oznaczenie w Polsce, sytuacja spotykana w pytaniach testowych.

 

  1. Zasada pierwszeństwa na skrzyżowaniu dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony nie odnosi się do pojazdów szynowych, które mają pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów bez względu na to, z której strony nadjeżdżają.

 

  1. Pojazdowi szynowemu przysługuje pierwszeństwo również poza skrzyżowaniem, np. gdy przejeżdża z jednej strony jezdni na środek lub na drugą stronę jezdni.

 

Zasady te obowiązują na skrzyżowaniach, na których ruch nie jest kierowany przez osobę uprawnioną ani przez sygnalizację świetlną. Należy zawsze pamiętać, że bezwzględne pierwszeństwo mają pojazdy uprzywilejowane.

 

ZASADY PIERWSZEŃSTWA NA SKRZYŻOWANIACH RÓNORZĘDNYCH

 

KOLEJNOŚĆ PRZEJAZDU

 

·         pojazdy uprzywilejowane, bez względu na to z której strony nadjeżdżają,

·         pojazdy szynowe ( bez względu na to, z której strony nadjeżdżają),

·         pojazd nadjeżdżający z prawej strony (mający swoją prawą stronę wolną),

·         skręcając w lewo, ustępujemy również pierwszeństwa jadącym z kierunku przeciwnego na wprost ,

·         skręcając w lewo, ustępujemy pierwszeństwa jadącym z kierunku przeciwnego w prawo.

 

Analiza przykładów na planszach

 

ZASADY PIERWSZEŃSTWA NA SKRZYŻOWANIACH NIERÓWNORZĘDNYCH         (DROGI PODPORZADKOWANEJ Z DROGĄ Z PIERWSZENSTWEM) BEZ SYGNALIZACJI ŚWIETLNEJ

 

Przed skrzyżowaniem na drodze podporządkowanej ustawiony jest znak A7 lub B20 a na drodze z pierwszeństwem znak D1.Do znaków tych obowiązani są stosować się wszyscy, również kierujący pojazdami szynowymi. Jeżeli jadąc drogą widzimy znak D1, oznacza on że mamy pierwszeństwo jadąc tą drogą na wprost. W takiej sytuacji pierwszeństwo mają :

 

·         pojazdy jadące drogą z pierwszeństwem na wprost,

·         pojazdy skręcające z drogi z pierwszeństwem w prawo przed pojazdami skręcającymi z drogi z pierwszeństwem w lewo.

 

Zawsze pierwszeństwo mają pojazdy uprzywilejowane.

 

Analiza przykładów na planszach.

 

PIERWSZEŃSTWO „ŁAMANE”

 

Droga z pierwszeństwem nie zawsze jednak musi przebiegać na wprost. Często się zdarza, że prowadzi w prawo lub w lewo. Informują o tym tabliczki T6a i T6c. Droga z pierwszeństwem oznaczona jest na tej tabliczce gruba linią a droga podporządkowana linią cienką. Tabliczki te zależnie od drogi, na której stoją występują ze znakami D1 lub A7. Po tych znakach oraz po ustawieniu tabliczek zorientować się możemy jaka jest nasza pozycja na tym skrzyżowaniu i jaka będzie kolejność przejazdu.

 

Gdy na skrzyżowaniu oznakowanym przy pomocy tych znaków i tabliczek przecinają się kierunki ruchu pojazdów, to obowiązują  następujące zasady pierwszeństwa:

1.      Jeżeli jeden z pojazdów nadjeżdża z kierunku oznaczonego linią szerszą (droga z pierwszeństwem), a drugi z kierunku  oznaczonego linią  węższą (droga podporządkowana), to pierwszeństwo ma pierwszy pojazd, nawet jeżeli ten drugi jest pojazdem szynowym.

2.      Jeżeli obydwa pojazdy nadjeżdżają z kierunku oznaczonego linią szerszą lub oba pojazdy nadjeżdżają z kierunku oznaczonego linią węższą, to pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony, z wyjątkiem pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo bez względu na to, z której strony nadjeżdża

 

Analiza przykładów na planszach

 

SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM

 

Jeżeli skrzyżowanie o ruchu okrężnym oznaczone jest znakami A7 + C12, to pierwszeństwo mają znajdujący się już na rondzie, czyli jezdnia wokół wyspy centralnej jest drogą z pierwszeństwem w stosunku do dróg dochodzących do ronda. Aby wjechać na rondo kierujący musi ustąpić wszystkim pojazdom, które na rondzie już się znajdują.

 

RODZAJE ROND I SPOSOBY ICH PRZEJEŻDŻANIA

 

Skrzyżowania dróg o ruchu okrężnym możemy podzielić na

a)      jednopasowe

b)     wielopasowe.

 

RONDO Z JEDNYM PASEM RUCHU

 

Przejechanie ronda jednopasowego jest manewrem prostym i nieskomplikowanym. Ronda w Polsce oznaczone są znakiem A7 + C12. Oznacza to, że wjeżdżając na rondo musimy ustąpić wszystkim, którzy po tym rondzie jadą i którym moglibyśmy ruch ich zakłócić. Wjeżdżamy na rondo i jedziemy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (kierunek wskazuje znak C12). Kiedy miniemy wyjazd z ronda poprzedzający nasz wyjazd, włączamy prawy kierunkowskaz, sygnalizując w ten sposób zamiar opuszczenia ronda. Wyjeżdżamy zgodnie z zasadami skrętu w prawo (przy prawej krawędzi jezdni).

 

RONDO O KILKU PASACH RUCHU

 

Podczas przejeżdżania przez rondo o kilku pasach ruchu, należy przestrzegać następujących zasad:

 

1.      Zamierzając skręcić w prawo zajmujemy prawy, skrajny pas ruchu na wlocie

2.      Zamierzając skręcić w lewo zajmujemy lewy skrajny pas ruchu na wlocie

3.      Zamierzając jechać na wprost zajmujemy dowolny pas ruchu na wlocie a następnie kontynuujemy jazdę tym pasem na obwiedni i na wylocie

 

Zmianę pasa ruchu sygnalizujemy kierunkowskazem odpowiednim do kierunku a zjazd z ronda sygnalizujemy przez włączenie kierunkowskazu prawego

 

Trudność pokonania w ten sposób ronda o wielu pasach polega na tym, że wielu kierujących nie przestrzega zasad i jedzie wyłącznie prawym pasem bez względu na to w jakim kierunku jadą. Powoduje to utrudnienie w zjechaniu pojazdów z pasów wewnętrznych, bowiem prawy pas jest zajmowany przez jadących na wprost lub w lewo, a powinien być przeznaczony wyłącznie do jazdy w prawo.

 

Istnieją również duże ronda o stosunkowo małej wyspie centralnej. Są to raczej duże skrzyżowania, których pasy ruchu przebiegają na wprost. Zasadą jest oczywiście ustąpienie pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie, jednak przyjęło się, że sygnalizowanie kierunku jazdy przebiega tak jak na tradycyjnym skrzyżowaniu a wyjazd nie jest sygnalizowany (odbywa się bowiem już w kierunku „na wprost”).

 

Wszystkie sytuacje należy omówić posługując się odpowiednimi planszami. Bardzo korzystne jest użycie programu „Vademecum wykładowcy”.

 

SYGNALIZACJA ŚWIETLNA

 

W sygnalizacji świetlnej do kierowania ruchem na skrzyżowaniach używa się sygnałów o trzech barwach:

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin