50. VI-26.PORZĄDEK I BEZPIECZEŃSTWO RUCHU NA DROGACH, PASY, HEŁMY, DZIECI, WYPADEK,TELEFON I INNE.doc

(430 KB) Pobierz

V I- 26

 

Czas – 45 min

 

KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

TEMAT:

 

PORZĄDEK I BEZPIECZEŃSTWO RUCHU NA DRODZE; PASY BEZPIECZEŃSTWA, HEŁMY MOTOCYKLOWE, PRZEWOŻENIE DZIECI, UŻYWANIE TELEFONU, KONTROLA RUCHU DROGOWEGO

 

CEL POZNAWCZY:

 

·         poznanie zasad bezpiecznego zachowania się na drogach,

·         poznanie przepisów dotyczących porządku i bezpieczeństwa na drodze,

·         poznanie przepisów dotyczących kontroli ruchu drogowego,

·         poznanie uprawnień policji podczas kontroli ruchu drogowego,

·         poznanie zasad zachowania się kierującego podczas kontroli drogowej,

·         poznanie przyczyn zatrzymania prawa jazdy i cofania uprawnień do kierowania,

·         poznanie związku znajomości i przestrzegania przepisów ruchu z bezpieczeństwem na drogach,

·         poznanie zależności pomiędzy znajomością podstawowych pojęć i definicji a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze,

·         poznanie zależności pomiędzy znajomością znaków zakazu a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze,

·         poznanie związku pomiędzy poznawanymi zasadami ruchu drogowego a ich praktycznym zastosowaniem w ruchu drogowym,

·         poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze,

·         poszerzenie wiedzy na temat znaków drogowych.

 

CEL KSZTAŁCĄCY:

 

·         kształcenie odpowiedzialnej postawy słuchacza kursu przepisów  ruchu drogowego,

·         kształcenie świadomości, że każdy uczestnik ruchu drogowego ma wpływ na bezpieczeństwo,

·         kształcenie zrozumienia zależności pomiędzy stanem kompetencji kierującego, a poziomem bezpieczeństwa,

·         kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,

·         wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.

 

 

CEL WYCHOWAWCZY:

 

·         kształcenie postawy poszanowania dla przepisów ruchu drogowego,

·         wdrażanie do kulturalnego zachowania się na drodze,

·         kształtowanie nawyku używania właściwych pojęć dotyczących ruchu drogowego,

·         wyrabianie postawy uczestnika ruchu przestrzegającego prawo ,

·         kształcenie postawy kierującego świadomego swego wkładu w bezpieczeństwo na drodze.

 

METODA:

 

·         wykład,

·         wyjaśnienie,

·         pokaz plansz,

·         samodzielna praca,

·         dyskusja,

·         pokaz z użyciem programu na CD,

·         pokaz filmu DVD,

·         test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         tablica

·         flamastry

·         wskaźnik

·         ustawa „Prawo o ruchu drogowym”

·         odtwarzacz DVD

·         TV

·         komputer

·         rzutnik multimedialny

·         CD – zdjęcia fotelików dla dzieci

·         CD – zdjęcia hełmów motocyklowych

·         CD – zdjęcia motocykli wyposażonych fabrycznie w pasy bezpieczeństwa

·         CD – zdjęcia zestawów głośnomówiących

·         Tabela wykroczeń drogowych wraz z ilością punktów

·         CD PRAWKO B „CREDO” – testy i nauka

 

STRUKTURA LEKCJI

 

SPRAWY ORGANIZACYJNE

 

·         sprawdzenie obecności,

·         wpisanie tematu do dziennika,

·         inne sprawy organizacyjne.

 

W ramach powtórzenia materiału analizujemy pytania testowe nr   341 - 360

 

 

PODANIE NOWEGO TEMATU I ZAPISANIE GO NA TABLICY

 

PORZĄDEK I BEZPIECZEŃSTWO RUCHU NA DRODZE; PASY BEZPIECZEŃSTWA, HEŁMY MOTOCYKLOWE, PRZEWOŻENIE DZIECI, UŻYWANIE TELEFONU, KONTROLA RUCHU DROGOWEGO

 

DOKUMENTY

 

Kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie  

uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego dokumenty.

 

            Należy pamiętać o trzech dokumentach, bez których nie wolno wyjechać na drogę:

 

1.      Dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdami silnikowymi jest prawo jazdy określonej kategorii, tramwajem – pozwolenie, motorowerem – karta motorowerowa lub prawo jazdy, rowerem, przez osobę , która nie ukończyła 18 lat – karta rowerowa, motorowerowa lub prawo jazdy, a pojazdem zaprzęgowym – prawo jazdy, karta motorowerowa lub rowerowa, jeżeli osoba nie ukończyła 15 lat. Osoba, która ukończyła 18 lat nie musi mieć żadnego uprawnienia do kierowania motorowerem, rowerem lub pojazdem zaprzęgowym. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania jest także pokwitowanie zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia, wydawane przez policjanta.

 

2.      Dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu. Dokumentem takim jest dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe. Dowód rejestracyjny jest wydawany gdy zostały spełnione warunki rejestracji i pojazd został zarejestrowany na stałe. Musi on posiadać  wpis stacji diagnostycznej potwierdzającym aktualne badania techniczne czyli dobry stan techniczny pojazdu. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie pojazdu do ruchu jest również pokwitowanie zatrzymania dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego, wydawanego przez policjanta, jeżeli zezwolił on na używanie pojazdu. Pokwitowanie uprawnia do używania pojazdu przez czas nie przekraczający 7 dni.

 

3.      Dokument stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego ubezpieczenia (przy umowie leasingowej). Ubezpieczenia Auto Casco nie jest obowiązkowe.

 

4.      Istnieją tez inne dokumenty ale dotyczą one osób świadczących usługi transportowe, taksówkarzy itp.

 

PASY BEZPIECZEŃSTWA

 

Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy.

 

Pasy bezpieczeństwa w Polsce są obowiązkowe i obowiązkowe jest korzystanie z nich podczas jazdy. Nie dotyczy to:

 

1.      osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;

2.      kobiety o widocznej ciąży;

3.      kierującego taksówką osobową podczas przewożenia pasażera

4.      instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania

5.      policjanta, funkcjonariusza Agencji bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży granicznej, inspektora kontroli skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych RP – podczas przewożenia osoby zatrzymanej,

6.      funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych,

7.      zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej,

8.      konwojenta podczas  przewożenia wartości pieniężnych,

9.      osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub wózku inwalidzkim.

 

Należy wyrobić w sobie nawyk zapinania pasów bezpieczeństwa, żeby o tym nie zapominać. Pasy trzeba mieć zapięte również podczas manewrów na parkingu i wtedy, czyli zawsze wtedy, kiedy jedziemy samochodem. Niektóre modele współcześnie produkowanych samochodów sygnalizują „niezapięcie” pasów sygnałem dźwiękowym po osiągnięciu prędkości np. 8 km/h. Oczywiście na tablicy rozdzielczej świeci się kontrolka jeżeli pasy bezpieczeństwa nie są zapięte. Sprawdzenie czy pasażerowie mają zapięte pasy bezpieczeństwa należy do kierującego pojazdem. Ponosi on odpowiedzialność za wszystko co dzieje się w pojeździe i z pojazdem.

 

PRZEWOŻENIE DZIECI W FOTELIKACH

 

W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym. O to również musi zadbać kierujący pojazdem.

 

Zabrania się jednocześnie

 

-          przewożenia poza specjalnym fotelikiem ochronnym dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego

-          przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera. Taka poduszka jest już w pojazdach standardem i najczęściej w pojazdach znajdują się naklejki z takimi ostrzeżeniami.

 

Przepisy te nie dotyczą przewożenia dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.

 

Foteliki dla dzieci produkowane są w kilku wielkościach i należy dobrać odpowiedni fotelik.

Oto stosowane symbole:

 

0 – fotelik dla niemowląt do 9 miesiąca życia i 9 kg masy ciała,

1 – do trzech lat do 18kg,

2 – do 7 lat i 25kg,

3 – siedziska dla 7-11latków do 36 kg . Podwyższają one siedzisko i umożliwiają prawidłowe zapięcie pasa bezpieczeństwa.

 

HEŁMY MOTOCYKLOWE

 

Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

Ten przepis również jest skierowany do kierującego i to on jest odpowiedzialny za używanie hełmów ochronnych przez pasażerów.

Przepisu tego nie stosuje się w odniesieniu do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.

Bardzo Istotne dla bezpieczeństwa użytkownika jest właściwe dobranie kasku odpowiedniej wielkości. Kaski motocyklowe są różne i często dobiera się je w zależności od rodzaju uprawianego sportu motocyklowego lub mody.

 

 

 

 

 

Pamiętać należy o właściwym zapięciu paska mocującego hełm. Również na egzaminie. Zbyt luźne zapięcie paska hełmu może to być uznane przez egzaminatora za niewłaściwe przygotowanie się osoby do jazdy.

 

DZIECI JAKO UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO

 

Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.

 

Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

 

Kierujący musi pamiętać, że zachowanie dzieci nie zawsze jest racjonalne i w związku z tym należą do grona osób, wobec których kierujący musi zachować w pewnych okolicznościach ograniczone zaufanie.

 

Przepisy te nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych

 

WYPADEK OBOWIĄZKI UCZESTNIKA WYPADKU

 

O przyczynach wypadków mówiliśmy na wcześniejszych zajęciach.

W potocznym rozumieniu za wypadek drogowy uważa się zdarzenie mające związek z ruchem drogowym, w wyniku którego nastąpiła śmierć, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia lub straty materialne. W kodeksie  nie używa się pojęcia „kolizja”

 

Kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym jest obowiązany:

 

1.      zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;

2.      przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku;

3.      jeżeli nie ma zabitego  lub rannego, niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował zagrożenia lub tamowania ruchu

4.      podać swoje dane personalne oraz dane właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku.

Jeżeli w wypadku jest zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest obowiązany ponadto:

1.      udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać pogotowie ratunkowe i Policję;

2.      nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie przebiegu wypadku

3.      pozostać na miejscu wypadku, a jeżeli wezwanie pogotowia lub Policji wymaga oddalenia się – niezwłocznie powrócić na to miejsce

 

Przepisy te odnoszą się również do innych osób uczestniczących w wypadku.

Najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku. Polega to między innymi na oznaczeniu miejsca przez włączenie świateł awaryjnych, ustawieniu trójkąta odblaskowego lub oznaczeniu w inny sposób oraz usunięciu różnych przedmiotów leżących na jezdni (ładunek, elementy rozbitych pojazdów, bagaż, rozlane płyny) oraz pojazdów, jeżeli nie było zabitych lub rannych. Jeżeli uczestnicy nie spełnią tego obowiązku, mogą ponosić dodatkową odpowiedzialność.

Obowiązki takie ciążą również na innych osobach uczestniczących w wypadku, tzn. na pasażerach, pieszych i innych osobach znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu. Obowiązki te powinny być realizowane przez te osoby z uwzględnieniem ich realnych możliwości. Jednocześnie należy pamiętać, że obowiązek udzielenia pomocy spoczywa na wszystkich uczestnikach wypadku.

 

Za nie udzielenie pomocy grozi odpowiedzialność karna.

Za ucieczkę sprawcy wypadku z miejsca wypadku grozi bardzo poważna kara i dodatkowo sąd może orzec zakaz prowadzenia wszystkich pojazdów mechanicznych na zawsze.

 

INNE PRZEPISY PORZĄDKOWE

 

Zabrania się:

 

1.      kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu (0,2-0,5prom – po użyciu; powyżej 0,5prom – nietrzeźwy);

2.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin