7.doc

(83 KB) Pobierz
PLAN - KONSPEKT ZAJĘĆ

PLAN - KONSPEKT

1. PRZEDMIOT: Przepisy Ruchu Drogowego.

2. TEMAT: Manewry na drodze- wyprzedzanie.

3. CELE:

a) poznawczy - zapoznanie się z przepisami i sposobami wykonania manewru wyprzedzania.

b) kształcący - wykształcenie właściwych reakcji i zachowań podczas wykonywania manewrów;

c) wychowawczy - uwrażliwienie na prawidłowe i bezpieczne przeprowadzenie manewrów w odniesieniu do innych uczestników ruchu;

 

4. METODA: wykład ilustrowany

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja, szkice sytuacji, kreda, tablica, podręczniki, Kodeks Drogowy.

6. MIEJSCE: sala wykładowa

7. CZAS: 45

8. PROWADZĄCY: Łukasz Puciński

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1

Część
organizacyjna

-      Przywitanie.

-      Sprawdzenie obecności.

-      Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć

Na poprzednich zajęciach omawialiśmy zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu. Nakazałem dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” oraz przeanalizować następujące pytania z „ćwiczeń egzaminacyjnych B” zestaw/ pytanie 5/8, 6/7, 7/7, 9/7, 11/7, 12/7, 15/7, 16/7, 21/7 proszę o wskazanie prawidłowych odpowiedzi oraz ich uzasadnienie.

3

 

2

Wprowadzenie

-      Podanie tematu zajęć

Tematem dzisiejszych zajęć jest

Manewry na drodze wyprzedzanie

-      Określenie celu zajęć

Celem zajęć jest zapoznanie Was z przepisami i sposobami wykonania manewru wyprzedzanie

-      Określenie zagadnień

1.         Wyprzedzanie

2.         Obowiązki kierowcy

-      Sprawdzenie pracy własnej.

Na poprzednich zajęciach nakazałem przypomnieć sobie definicje:

Omijanie, Przejeżdżanie (przechodzenie) obok nie poruszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.

Wymijanie, Przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.

Wyprzedzanie Przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.

Szczególna ostrożność - Ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

W dniu dzisiejszym będziemy omawiać manewry wykonywane samochodem w czasie, których w większym niż dotychczas zakresie będziemy brali pod uwagę zachowanie innych uczestników ruchu drogowego. Przepisy określające tą tematykę ujęte są w art. 23 i 24 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

5

 

3

Część
właściwa

WYPRZEDZANIE

Wyprzedzanie jest jednym z najtrud­niejszych i najbardziej niebezpiecz­nych manewrów w ruchu drogowym i dlatego powinno być wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności i przestrzeganiem ustalonych zasad.

Wyprzedzanie oznacza przejeżdżanie obok uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. Przy wyprzedzaniu kierujący pojazdem jest obowiązany przejeżdżać z lewej strony wyprzedzanego uczestnika ru­chu.

Istnieją trzy wyjątki, kiedy można wyprzedzać z prawej strony. Dotyczy to:

A. Pojazdu szynowego chyba, że po­łożenie torów uniemożliwia takie wy­przedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.

B. Uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcania w lewo.

C. Uczestnika ruchu na drodze z wyzna­czonymi pasami, jeżeli porusza się:

§     po jezdni jednokierunkowej,

§     na obszarze zabudowanym po jezd­ni dwukierunkowej, posiadającej co najmniej dwa pasy ruchu prze­znaczone do jazdy w tym samym kierunku,

§     poza obszarem zabudowanym po jezdni dwukierunkowej, posiadają­cej co najmniej trzy pasy ruchu prze­znaczone do jazdy w tym samym kierunku.

Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.

Pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.

Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony.

Kierującemu pojazdem wyprzedzanym zabrania się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości. Kierujący pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika jest obowiązany zjechać jak najbardziej na prawo i - w razie potrzeby - zatrzymać się w celu ułatwienia wyprzedzania.

Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
  1) przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
  2) na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi,
  3) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.

Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i 2, na jezdni:
  1) jednokierunkowej,
  2) dwukierunkowej na odcinku z wyznaczonymi pasami ruchu, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym - w miejscu, gdzie jest to zabronione znakami na jezdni.

Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
  1) na jezdni jednokierunkowej,
  2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.

Zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym.

Wyprzedzanie składa się z trzech faz:

§         zbliżania się do pojazdu wyprzedza­nego, połączone z wyjeżdżaniem w lewo;

§         jazda obok wyprzedzanego;

§         zjeżdżanie w prawo, kiedy wyprze­dzany pojazd został z tyłu.

W pierwszej fazie - kierujący pojaz­dem obowiązany jest upewnić się, czy istnieją warunki do bezpiecznego wyprzedzania:

§  żaden z kierujących, jadących za nim, nie rozpoczął manewru wyprze­dzania,

§  ma odpowiednią widoczność i dosta­teczne miejsce do wyprzedzania, bez utrudniania komukolwiek ruchu,

§  kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnali­zował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.

Po upewnieniu się, że droga jest dostatecznie widoczna oraz że nikt nie zbliża się z przeciwka i jest dość miej­sca, kierujący powinien:

§         włączyć kierunkowskaz,

§         jeszcze raz upewnić się, czy nie zmie­niła się sytuacja,

§         przystąpić do właściwego wyprze­dzania. p78l

W drugiej fazie - wyprzedzający, jadąc obok wyprzedzan...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin