Anioły.doc

(32 KB) Pobierz
Anioły

Anioły

Anioły - Istoty niematerialne pośred­niczące między ludźmi a Bogiem, zwyk­le uosabiające doskonałość i dobroć. Przedstawia sieje najczęściej jako pięk­nych mężczyzn z wielkimi białymi skrzydłami, czasem jako pulchne uskrzydlone dzieci (na wzór amorków).

Biblia (ST) - 1) Anioły z ognistymi mieczami strzegą wejścia do Edenu i drogi do drzewa życia po wygnaniu człowieka z raju. 2) Aniołowie towarzy­szą Bogu, gdy odwiedza Abrahama przed zniszczeniem Sodomy i Gomory. 3) Dwaj aniołowie udają się do Sodomy i zamieszkują w domu Lota. Ich nie­zwykła uroda wzbudza żądze w miesz­kańcach miasta, tak że domagają się od Lota, by im ich wydał. Za karę anioło­wie porażają wszystkich tych mężczyzn ślepotą. Potem wyprowadzają Lota i je­go rodzinę z płonącej Sodomy. 4) Anioł Pański powstrzymuje Abrahama przed złożeniem ofiary z Izaaka. 5) Sen Jakuba patrz: sen.

Biblia (NT) -1) Anioł zwiastuje Maryi, że zostanie matką Syna Bożego. 2) Pasterze zostają powiadomieni przez Anioła Pańskiego, że narodził się Zba­wiciel. 3) Anioł ostrzega Józefa przed zamiarami Heroda i nakazuje mu udać się do Egiptu. 4) Anioł Pański zstąpił z nieba (...) odsunął kamień z grobu Chrystusa. Postać jego jaśniała jak błys­kawica, a szaty jego były białe jak śnieg. (Mt. 28,3). Kiedy trzy Marie przyszły, by namaścić ciało Jezusa, anioł rzekł do nich: ...szukacie Jezusa Ukrzyżowanego. Nie ma Go tu, bo zmartwychwstał, jak powiedział. (Mt. 28,5-6). 5) W widzeniu św. Jana aniołowie odgrywają w kolejne siedem trąb zapowiadających kataklizmy, które niszczą ziemię.

Św. Tomasz z Akwinu - Aniołowie są bytami pośrednimi między człowiekiem a najdoskonalszym bytem - Bogiem. Jako czyste inteligencje pozbawione są płci.

„Pieśń o Rolandzie" -1) Przez anioła Bóg oznajmia Karolowi Wielkiemu, by przekazał miecz Durendal jednemu ze swoich hrabiów i wodzów. Władca od­daje najdoskonalszy z mieczów najdos­konalszemu ze swoich parów - Rolan-dowi. 2) Kiedy Roland umiera, ofiaro­wuje Bogu swoją prawą rękawicę. Bie­rze ją z jego dłoni anioł Gabriel. 3) Aniołowie Cherubin, Michał i Gabriel niosą duszę hrabiego Rolanda do rają,, by złożyć ją przed tronem Boga.

Anonim zw. Gallem „Kronika pol­ska" -1) Do Gniezna przybywają dwaj aniołowie i udają się do księcia Popielą, który świętuje postrzyżyny swoich sy­nów. Jednak nie zostali zaproszeni na ucztę, lecz (...) odpędzeni w krzywdzący sposób od wejścia do miasta. 2) Od­pędzeni od książęcych wrót aniołowie udają się do chaty oracza Piasta, który także obchodzi uroczystość postrzyżyn swego syna. Zostają tu przyjęci, mimo ubóstwa gospodarzy, bardzo serdecznie. Za ich sprawą skromny poczęstunek, który przygotowała żona Piasta, staje się obfitą ucztą. Cudowne rozmnożenie jad­ła zebrani traktują jako wróżbę nie­zwykłych losów Piastowego syna, któ­remu aniołowie nadają podczas postrzy­żyn imię Siemowita.

„Lament świętokrzyski" (Posłuchaj­cie, bracia miła...) - Stojąc pod krzy­żem, Maria czyni wyrzuty aniołowi Ga­brielowi, że zwiastował jej wielką ra­dość, a tymczasem jej udziałem jest niewysłowione cierpienie, ponieważ pa­trzy na męki swojego Syna.

niezwyk­le ważną rolę. To oni pieczętują na czołach sługi Boga naszego, oni trąbią

J. W. Goethe „Faust" - Po śmierci Fau­sta anioły toczą walkę o jego duszę z szatanami. To one zwyciężają i Faust nie zostaje potępiony.

A. Mickiewicz „Dziady" cz. IV - Ko­bieta jest istotą tak piękną, że urody zazdroszczą jej nawet aniołowie.

A. Mickiewicz „Dziady" cz. III - 1)

W celi Konrada aniołowie wyjawiają, że to one uprosiły Boga, by bohater został oddany w race wroga i przeszedł próbę. 2) Po wielkim monologu Konrada, w którym wyrażał on bunt przeciwko Bogu, aniołowie walczą z diabłami o je­go duszę. 3) W scenie sądu nad Konra­dem aniołowie dzielą się na dwa chóry. Je­den oskarża go, drugi broni, mówiąc, że on kochał Naród, on kochał wiele, on kochał wielu. Zwyciężają aniołowie-o-brońcy i Konrad nie zostaje potępiony.

J. Słowacki „Anhelli" - 1) Anielica Eloe opiekuje się grobami wygnańców, bo sama została wygnana z Nieba za miłość do człowieka. 2) Dwaj anioło­wie, wysłannicy Boga, przybywają do osady wygnańców i są świadkami stra­sznych scen, jakie się tam dzieją. 3) Anielica Eloe zabiera ciało zmarłej El-lenai i na swoich skrzydłach składa je do grobu. 4) Dwaj  aniołowie,  ci  sami, którzy przed wiekami odwiedzili Piasta, przybywają do Anhellego, by obwieścić mu bliski już koniec jego ziemskiej wędrówki. 5) Kiedy za sprawą Szamana dziecko wywołuje duszę uśpionego An­hellego, ukazuje się ona jako duch mają­cy postać piękną  i barwy  rozmaite i skrzydła białe na ramionach. A ujrzaw­szy się wolnym poszedł ów Anioł na wodę i po słupie światłości księżycowej odchodził na południe, do ojczyzny An­hellego. Gdy na rozkaz Szamana musi powrócić do ciała młodzieńca, czyni to ze smutkiem.

Z. Krasiński  „Nie-Boska   komedia"

- Aniołowie powstrzymują hrabiego Henryka przed skokiem w przepaść, do którego nakłania go Szatan.

J. Drda „Igraszki z diabłem" - 1)

Anioł codziennie odwiedza starego pus­telnika, który żywi się korzonkami i sza­rańczą, i przynosi mu z Nieba chleb pański. Ten sam anioł ujawni potem, jakie kary czekają bezwzględnego zbója i pozbawionego współczucia dla ludzi pustelnika, jeśli nie zmienią swego po­stępowania i nie odpokutują za grzechy na ziemi. 2) Anioł z ognistym mieczem pojawia się w Piekle i wspomaga dziel­nego żołnierza w jego walce z diabłami o odzyskanie cyrografów na dwie nie­winne dziewicze duszyczki.

J. Andrzejewski „Teraz na ciebie za­głada " - W opowieści Adama o począt­kach rodzaju ludzkiego Bóg, kiedy wy­pędził przeklętych (...) z rozkoszy Edenu (...) postawił u bram Raju Anioła z mie­czem płomienistym, aby strzec drogi do drzewa żywota.

Z. Herbert „Siódmy anioł" - W niebie

- jak się okazuje - panuje wzorowy porządek: każdy anioł ma swój zakres czynności, i tak: Rafael - stroiciel chó­rów, Azrael - kierowca planet, Gabriel

- podpora tronu, Michał - hetman za­stępów, Azrafael - dekorator światła, Dedrach - apologeta i kabalista. Nato­miast siódmy anioł jest w pełni niedo­skonały: na imię ma Szemkel, jest czar­ny i nerwowy, chodzi w starej wylenia-łej aureoli. Herbert zastosował tu zasad? odwróconej karty: mimo że na niego sarkają inni aniołowie, a malarze mają kłopoty z poprawianiem jego urody, to właśnie on jest najbardziej anielski i po ludzku człowiekowi bliski. Trudni się bowiem przemytem grzeszników do nieba. Był nawet za to wielokrotnie czasu na polerowanie aureoli. Czy nie jest to właśnie anielski anioł?

         * „Człowiekowi człowiek wciąż jeszcze jest bliższy aniżeli anioł". (G. E. Lessing)

* „O aniołach i anielstwie wolę nie wspominać, to nie moja sprawa, nie znam się, nie  czuję". (J. Andrzejewski)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin