Ewangelik - Katolik.txt

(297 KB) Pobierz
tytu�: "Ewangelik - Katolik"
autor: *.*

SPIS TRE�CI
Przedmowa
Objawienie
B�g
B�g Ojciec
Syn Bo�y
Duch �wi�ty
B�g w Tr�jcy �wi�tej jedyny
Cz�owiek
Grzech
Usprawiedliwienie
Ko�ci�
Lud ko�cielny i urz�d ko�cielny
Celibat
Zakony
Hierarchia ko�cielna
Papiestwo
Stanowisko ewangelickie wobec papie�a
Kult Mar��
Sakramenty
Chrzest
Komunia �w.
Msza
Ewangelicka nauka o w�adzy klucz�w
Inne sakramenty Ko�cio�a Rzymskokatolickiego
Bierzmowanie
Pokuta
Ma��e�stwo
Kap�a�stwo
Namaszczenie chorych
Pobo�no��
Kult �wi�tych
Rzeczy ostateczne
Ekumenia
Konieczno�� Reformacji
Kr�tki zarys Reformacji w Polsce
Konfesja Augsburska

, PRZEDMOWA
Oddaj� do r�k Czytelnika kolejne wydanie ksi��eczki "Ewangelik - katolik" S�dz�, �e powinna ona spe�ni� podw�jne zada-
nie. Ma przypomnie� ewangelikom rozproszonym w �rodowisku
katolickim nauk� naszego Ko�cio�a i zorientowa� ich w r�nicach
wyznaniowych, z drugiej za� strony mo�e ona trafi� i do r�k
katolik�w, kt�rzy zainteresuj� si� r�nicami wyznaniowymi,
; i wtedy ksi��eczka spe�ni rol� informacyjn�.
Por�wnanie nauk dwu Ko�cio��w nie jest spraw� naj�atwiejsz�,
stara�em si� uczyni� to z szacunkiem dla stanowiska obu Ko�-
' cio��w.
Dla informacji Czytelnika dodaj�, i� ka�dy problem przedsta-
wi�em, zgodnie z tytu�em pracy, najpierw z punktu widzenia
ewangelickiego, potem katolickiego. Gdy rozwa�ania by�y d�u�sze,
zamieszcza�em na ich ko�cu - zestawienie. Je�li problematyka
dotyczy�a tylko Ko�cio�a Rzymskokatolickiego, podawa�em po
jej om�wieniu stanowisko ewangelickie.
Ze wzgl�du na to, i� podstawowym pismem doktrynalnym
Ko�cio�a EwangelickoAugsburskiego jest Konfesja Augsburska,
a w roku 1980 przypad�o jej 450-lecie, wydajemy w niniejszej
' pozycji przek�ad tej ksi�gi symbolicznej z j�zyka �aci�skiego.
Autor

Objawienie
Boga poznajemy o tyle, o ile daje si� sam pozna�. Daje si� za�
On pozna� w objawieniu. Znamy objawienie: w stworzeniu,
w S�owie Bo�ym i w chwale.
Jak cz�owieka, tak i Boga poznajemy w Jego dzie�ach. Wiara
chrze�cija�ska widzi dzie�o Bo�e w stworzeniu wszech�wiata.
Ogl�daj�c �wiat w �wietle wiary poznajemy wszechmoc Bo��,
mi�o�� Pana i Jego chwa�� (Ps.19;104; Rzym.1,201. B�g odzywa
si� r�wnie� do cz�owieka w sumieniu (Rzym. 2,141.
Podstawowym �r�d�em objawienia dla chrze�cijan jest S�owo
Bo�e. Jego zasadnicz� tre�� stanowi zbawienie dokonane w Jezusie
Chrystusie. W Nim B�g daje si� pozna� jako Zbawca (Jan 20,30).
Ostateczne objawienie Boga nast�pi wtedy, gdy wierz�cy ujrz�
Go w chwale (I Kor.13,10-121.
Oba Ko�cio�y - Ewangelicki i Rzymskokatolicki - przyjmuj�
te trzy formy objawienia, istniej� jednak r�nice w nauce o obja-
wieniu w S�owie Bo�ym.
Ko�ci� Ewangelicki stoi na stanowisku, �e S�owo Bo�e znaj-
duje si� tylko w Pi�mie �w. G�osi wi�c zasad� "tylko Pismo �w."
Biblia sama m�wi o sobie, �e powsta�a pod dzia�aniem Ducha
�wi�tego (II Piotra 1,211 i jest �wiadectwem o Jezusie Chrystusie
(Jan 5,39). Ewangelia, stanowi�ca j�dro Pisma �w., jest moc�
Bo��, kt�ra powoduje zbawienie cz�owieka (Rzym.1,16). Zwiasto-
wanie S�owa Bo�ego jest warunkiem istnienia Ko�cio�a. Ko�ci�
jest tam, gdzie si� wiernie zwiastuje Ewangeli� i gdzie si� udziela
Sakrament�w wed�ug ustanowienia Chrystusa.
Oba Ko�cio�y Chrze�cija�skie przyj�y kanon Pisma �w., to
jest zbi�r ksi�g biblijnych zestawiony ostatecznie w II wieku po
Chr. Dla Ko�cio�a Ewangelickiego miernikiem warto�ci ksi�g
biblijnych jest to, czy one "tchn� Chrystusem" (I Kor. 3,111.
Ko�ci� Katolicki uznaje poza ksi�gami kanonicznymi r�wnie�
ksi�gi apokryficzne, dodatkowe, kt�re maj� znaczeniedrugorz�dne.
Ko�ci� Ewangelicki k�adzie du�y nacisk na �ywe zwiastowanie
S�owa Bo�ego (viva vox - tj. "�ywy g�os"). Oczekuje si�, �e
S�owo b�dzie zwiastowane w mocy Ducha �wi�tego (I Tes. 1,5],
budz�c pewno�� zbawienia (II Tym. 1,12). Kazanie nie jest tylko
informacj�, lecz jest zwiastowaniem Ewangelii.
Pismo �w. ma w Ko�ciele Ewangelickim najwy�szy autorytet,
pierwsze miejsce, prymat. Ono stanowi kryterium nauki ko�cielnej.
Ko�ci� Rzymskokatolicki przyjmuje dwa �r�d�a objawienia:
Pismo �w. i tradycj�. Zasad� t� sformu�owano w Konstytucji
o Objawieniu II Soboru Watyka�skiego.
Konstytucja ta akcentuje silniej znaczenie Pisma �w. ni� daw-
niejsze dekrety Ko�cio�a Katolickiego. Konstytucja uwa�a Pismo
�w. za "najwy�sze prawid�o wiary", por�wnuje S�owo Bo�e do
Cia�a Chrystusowego (Sakramentu O�tarza, wzywa do nauczania
i czytania Biblii (r. VI, 211. Konstytucja przyjmuje wsp�czesne
metody badania Pisma �w., dlatego istnieje mo�liwo�� wywodze-
nia z niego dogmat�w maryjnych i in. Wybitny teolog katolicki
Karl Rahner powiedzia�, �e Pismo �w. jest jednorazowym, niepo-
wtarzalnym wydarzeniem zbawczym, jest S�owem Bo�ym, a nie
tylko je zawiera.
Lecz Ko�ci� Katolicki przyjmuje obok Pisma �w. drugie
�r�d�o objawienia, a jest nim tradycja. Tradycja wchodzi w sk�ad
depozytu apostolskiego. M�wi�c o nim Konstytucja o Objawieniu
g�osi: "�wi�ta Tradycja i Pismo �w. stanowi� �wi�ty depozyt
S�owa powierzony Ko�cio�owi".
A wi�c i tradycja, nie tylko Pismo �w., ma znaczenie kanonicz-
ne. W Ko�ciele Katolickim g�osi si�, i� istnieje Biblia tripartita
(trzycz�ciowa), sk�adaj� si� na ni� Stary i Nowy Testament oraz
tradycja. Pismo �w. i tradycja s� wi�c r�wnorz�dne. Konstytucja
o Objawieniu zwykle wymienia na pierwszym miejscu tradycj�,
a na drugim Pismo �w. Do tradycji nale�y wszystko, co przynosi
�ycie Ko�cio�a, co Ko�ci� zgromadzi� i gromadzi, jest wi�c ona
�ywa i si� rozrasta. W sk�ad jej wchodz� pisma ojc�w Ko�cio�a,
dekrety sobor�w i papie�y, formy obrz�d�w, zwyczaje. Ko�ci�
przez urz�d nauczaj�cy dysponuje tre�ci� tradycji i j� reguluje.
W Konstytucji o Objawieniu wiele miejsca po�wi�cono tradycji.
Powiedziano, i� "Tradycja �w. i Pismo �w. �ci�le si� ze sob� ��cz�
i komunikuj�. Obydwoje bowiem wyp�ywaj� z tego samego
�r�d�a Bo�ego i zrastaj� si� jako� w jedno" (r. II,9). Konstytucja
stwierdza: "Albowiem Pismo �w. jest mow� Bo�� utrwalon� pod
dzia�aniem Ducha �wi�tego na pi�mie, a �wi�ta Tradycja, S�owo
Bo�e przez Chrystusa Pana i Ducha �wi�tego powierzone aposto-
�om, przekazuje w ca�o�ci ich nast�pcom, by o�wieceni Duchem
prawdy, wiecznie je w swym nauczaniu zachowywali (...], tote�
obydwoje nale�y z r�wnym uczuciem czci i powa�aniem przyjmo-
wa�" r. 11,91.
Ko�ci� Ewangelicki nie widzi w tradycji ko�cielnej �r�d�a
objawienia, cho� z ni� nie zrywa jako ze �wiadectwem wiary,
je�li jest zgodna z Pismem �w. i zwiastuje Jezusa Chrystusa. Luter
powiedzia�: "Jest rzecz� niebezpieczn� i straszn� wierzy� wbrew
�wiadectwu, wierze i nauce ca�ego Ko�cio�a chrze�cija�skiego".
Reformator stwierdzi� jednak w roku 1521, i� Ko�ci� si� myli,
"je�li naucza wbrew S�owu Bo�emu". Ko�ci� Ewangelicki od-
rzuca wi�c tradycj�, o ile zawiera ona nauki ludzkie (Mat. 15,31,
nie uzasadnione w Pi�mie �w., jak mariologia, kult obraz�w, reli-
kwii i in. Ko�ci� Ewangelicki ma swe ksi�gi symboliczne, lecz ich
autorytet jest wt�rny, zale�y od Pisma �w., i mog� one by� inaczej
formu�owane, aby lepiej odda� tre�� Pisma �w.
W Ko�ciele Katolickim tradycja ma podw�jne znaczenie: jest
uzupe�nieniem Pisma �w., co grozi niebezpiecze�stwem wprowa-
dzenia nauk niebiblijnych, a jednocze�nie jest podstaw� wyk�adu
(interpretacji Pisma �w.
Konstytucja o Objawieniu g�osi: "Poniewa� Pismo �w. powinno
by� czytane i interpretowane w tym samym Duchu, w jakim zo-
sta�o napisane, nale�y (...] uwzgl�dnia� tre�� i jako�� ca�ej Biblii,
maj�c na oku �yw� Tradycj� ca�ego Ko�cio�a oraz analogi� wiary
(r. III,121".
Tradycja jest wi�c probierzem wyk�adu Pisma �w. wbrew
ewangelickiej zasadzie: "tylko Pismo �w.". Takie traktowanie tra-
dycji grozi niebezpiecze�stwem, �e wyk�ad S�owa Bo�ego stanie
si� podstawowym obowi�zuj�cym tekstem.
Ostatecznym, nadrz�dnym kryterium wyk�adu Pisma �w. jest
urz�d nauczaj�cy Ko�cio�a. "Wszystko, co dotyczy sposobu inter-
pretowania Pisma �w., podlega ostatecznie s�dowi Ko�cio�a,
kt�ry ma od Boga polecenie i pos�annictwo strze�enia i wyja�nia-
nia S�owa Bo�ego".
Konstytucja o Objawieniu g�osi dalej: "Zadanie za� autentycz-
nej interpretacji S�owa Bo�ego, spisanego czy przekazanego przez
Tradycj�, powierzone zosta�o samemu tylko �ywemu Urz�dowi
Nauczycielskiemu Ko�cio�a" (r. II,10). Zasada ta jest zwi�zana
z dogmatem o nieomylno�ci papie�a. Konstytucja o Objawieniu
stawia ostatecznie na jednym poziomie trzy warto�ci: "Jasne wi�c
jest, �e �wi�ta Tradycja, Pismo �w. i Urz�d Nauczycielski Ko�-
cio�a (...) tak �ci�le ze sob� si� ��cz� i zespalaj� (...), �e jedno bez
pozosta�ych istnie� nie mo�e" (r. II,10). Mimo wi�c podniesienia
powagi Pisma �w. w ostatnim czasie, jego znaczenie w Ko�ciele
Katolickim jest wobec silnego podkre�lania znaczenia tradycji
i urz�du ko�cielnego nadal bardzo zredukowane.
To stanowi najwi�ksz� r�nic� mi�dzy Ko�cio�ami. Reformacja
przyj�a tylko jeden autorytet - Pismo �w. Luter g��boko prze-
�y� upadek autorytet�w, kt�re zna� od m�odo�ci - tradycji i pa-
piestwa. Odrzuci� je jednak, gdy urz�d ko�cielny na podstawie
tradycji pot�pi� nauk� o usprawiedliwieniu z �aski przez wiar�
w Jezusa Chrystusa. Wtedy Luter pozosta� przy wy��cznym auto-
rytecie Pisma, pozosta�e bowiem autorytety nie wytrzyma�y kry-
tyki w �wietle Biblii.
Reformacja przyj�a zasad�, i� Pismo �w. jest samo instrumen-
tem wyk�adu. Prawdy nale�y w nim szuka�, por�wnuj�c r�ne
wypowiedzi S�owa Bo�ego i pami�taj�c, �e istotnym j�drem Biblii
jest zbawcze dzie�o Jezusa Chrystusa.
Ko�ci� Ewangelicki wzywa swych wsp�wyznawc�w do pilnej
lektury Pisma �w., przypominaj�c wypowied� Pana Jezusa: "S�o-
wa, kt�re powiedzia�em do was, s� duchem i �ywotem" (Jan 6,63).
B�g
B�g Ojciec
B�g jest wznios�y, pe�en chwa�y, jest ponad �wiatem, w istocie
Swej niepoj�ty (Job 11,17 i n.; Rzym: 11,33-36l. Jest On nie-
dost�pny dla naszego poznania. Prorok Izajasz m�wi, i� jest
Bogiem ukrytym (Izaj. 45,15). My�l ta wysuwa si� na czo�o
Lutrowy...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin