Prof.zw.dr hab. Marta Bogdanowicz
/ materiał stanowi fragmenty wykładów - prezentacji multimedialnej
nt. Psychologia wspomagania rozwoju , wygłoszonych w Wydziale Zamiejscowym SWPS w Sopocie w roku 2006 -2007/
· nniekorzystne zadatki biologiczne (genetyczne i nabyte) -zmiany struktury i zaburzenia funkcji c.u.n
· nieprawidłowe środowisko (zaniedbanie środowiskowe) - zaburzenia funkcji c.u.n
· niewłaściwe wychowanie, nieprawidłowe wzorce - zaburzenia funkcji c.u.n
·
· słaba aktywność własna, niewłaściwie ukierunkowana- zaburzenia funkcji c.u.n
Przyczyny biologiczne a społeczne: (stan c.u.n)
przyczyny biologiczne
– czynniki tkwiące w dziecku (zmiany struktury i zaburzenia funkcji c.u.n)
przyczyny społeczne
– czynniki społeczne tkwiące w środowisku (zaburzenia funkcji c. u. n)
Przyczyny biologiczne: czynniki patogenne oddziaływują:
1/działające przed zapłodnieniem i tuż po zapłodnieniu:
na komórkę rozrodczą, na zygotę,
2/zewnątrzpochodne, na zarodek i płód
, na dziecko w czasie porodu
, na dziecko po urodzeniu
-szczegóły w książkach H.Spionek „Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka” oraz M.Bogdanowicz „Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym”
szc
czynność serca
oddychanie
napięcie mięśni
reakcja na lekki ból
zabarwienie skóry
Lektury:
Bogdanowicz M. (1985) Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa : WSiP. Rozdz. III
Ziemska M.(1979) Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: Ziemska M.(red) Rodzina i dziecko. Warszawa, PWN.
POLIETIOLOGIA
Gromiczek