Niezaleznosc bc_Pyka-1.pdf

(236 KB) Pobierz
Prof
prof. AE dr hab. Irena Pyka
Katedra Finansów
Akademia Ekonomiczna w Katowicach
Niezależność NBP wobec przystąpienia Polski do strefy euro
Wprowadzenie
Integracja gospodarcza Polski z Unią Europejską, zapoczątkowana w maju 2004 r.
niesie ze sobą konsekwencje w postaci przystąpienia do strefy euro. Każde państwo człon-
kowskie na mocy Traktatu z Maastricht ma obowiązek zastąpienia w obrocie gospodarczym
dotychczasowej waluty narodowej euro. Czasowy moment integracji walutowej, a w konse-
kwencji członkostwo kraju w Eurosystemie, zostały jednak uwarunkowane spełnieniem kryte-
riów zbieżności. Dlatego też Traktat przewiduje derogację uczestnictwa w unii walutowej
w przypadku krajów, w których spełnienie tych kryteriów jest czasowo niemożliwe. Może
ona również dotyczyć klauzuli opting-out . Podlegają jej wyłącznie Dania i Wielka Brytania 1 .
Pozostałe, „stare” i „nowe” kraje Unii Europejskiej korzystają wyłącznie z derogacji czaso-
wej, w efekcie której członkostwo w Eurosystemie i wprowadzenie euro do obiegu krajowego
są funkcją czasu określoną spełnieniem warunków zbieżności.
Realizacja kryteriów zbieżności oznacza, że kraj członkowski spełnił formalne warunki
osiągnięcia podobnego stanu swej gospodarki jak w państwach już należących do strefy euro.
W przypadku krajów korzystających z czasowej derogacji spełnienie kryteriów zbieżności jest
równoznaczne z funkcjonowaniem przez okres co najmniej 2 lat w mechanizmie kursowym
ERM II po to, aby przed ostateczną rezygnacją z waluty krajowej utrwalić realną zbieżność
gospodarki krajowej z państwami Eurosystemu 2 . Jednak dopiero moment przyjęcia euro ozna-
cza rzeczywistą utratę niezależności banku centralnego każdego z państw członkowskich na
rzecz wzrostu stopnia autonomii (niezależności) Europejskiego Banku Centralnego.
Niniejsze opracowanie koncentruje uwagę na problemach utraty niezależności Naro-
dowego Banku Polskiego. Jego celem bezpośrednim jest prezentacja skutków utraty tej nieza-
leżności rozpatrywanej w różnych jej aspektach. Wskazuje się w nim na fakt, iż utrata nieza-
leżności NBP następuje w czasie i jest procesem, którego jedynie efekt ostateczny wyraża się
1 Por. R. Wierzba, Europejski Bank Centralny , Twigger, Warszawa 2003, s. 31.
2 Th. Papaspyron, EMU Strategies: Lesson from Greece in View of EU Enlargement , Paper Presented an the
Hellenic Observatory, The European Institute, London School of Economics, January 2004, s. 11 i dalsze.
www.e-finanse.com
396279540.006.png 396279540.007.png
 
w przejęciu funkcji narodowego banku centralnego i podporządkowaniu decyzjom Europej-
skiego Banku Centralnego. Ocena skutków utraty niezależności NBP wymaga więc komplek-
sowego podejścia uwzględniającego korzyści i straty zróżnicowane zarówno ze względu na
czas ich wystąpienia ,jak też charakter niezależności banku centralnego.
1. Paradygmat niezależności banku centralnego
Niezależność banku centralnego wiąże się bardzo ściśle z fiducjarnym charakterem
współczesnego pieniądza. Jego siła nabywcza nie wynika z wewnętrznej wartości jednostki
monetarnej, lecz opiera się wyłącznie na zaufaniu społecznym do prawnie określonego środka
płatniczego, który utracił wartość substancjonalną i reprezentuje wyłącznie wartość funkcjo-
nalną. Fakt ten sprawia, że instytucja emitenta staje w obronie utrzymania tej wartości.
Postulat niezależności banku centralnego bardzo wyraźnie akcentowany był na gruncie
ekonomii neoklasycznej, zwłaszcza przez przedstawicieli monetaryzmu (M. Friedmana, a także
kontynuatorów jego myśli). Obecnie posiada liczne grono swoich zwolenników, w różny sposób
uzasadniających utrzymanie niezależności banku centralnego. Argumenty na rzecz niezależności
banku centralnego analizowane są w dwóch płaszczyznach – stricte instytucjonalnej i funkcjonal-
nej. W pierwszym przypadku wskazuje się, że niezależność banku centralnego uodparnia gospo-
darkę na działania dyskrecjonalne parlamentarzystów i rządów 3 . W drugim przypadku niezależ-
ność banku centralnego uzasadnia się na gruncie ilościowej teorii pieniądza.
Zasadniczą przesłanką niezależności banku centralnego w podejściu funkcjonalnym
jest założenie o egzogenizacji podaży pieniądza, a zatem podporządkowania kontroli nomi-
nalnej jego ilości w obiegu decyzjom banku centralnego 4 . W koncepcji tej przyjmuje się bo-
wiem, w ślad za poglądami neoklasycznymi, że pieniądz w gospodarce ma charakter neutral-
ny. Neutralność pieniądza, określana często „klasyczną dychotomią”, oznacza, że zmiany
podaży pieniądza czy też szybkości jego obiegu oddziaływują wyłącznie na bezwzględny
poziom cen i nie wywierają wpływu na równowagę w sektorze realnym. O ile zatem w podej-
ściu funkcjonalnym akceptuje się przyczynowość związków sfery realnej i pieniężnej w go-
spodarce, to jednocześnie odrzuca możliwość aktywizacji gospodarki poprzez endogeniczne
3 Por. W. Baka, Bankowość centralna , BMiB, Warszawa 2001, s. 83-84. Autor wskazuje na dwa typy argumen-
tacji przyczynowo-skutkowej i wynikającej z badań korelacji między stopniem niezależności banku centralnego
a gospodarką.
4 Por. D. Duwendag, K.H. Ketterer, W. Kösters, R. Pohl, D. Simmert, Teoria pieniądza i polityka pieniężna ,
Poltext, Warszawa 1995, s. 148.
www.e-finanse.com
396279540.008.png 396279540.001.png
 
zmiany w podaży pieniądza. Jej długookresowym efektem jest bowiem wysoka inflacja ob-
serwowana w okresie realizacji strategii Keynesowskiej polityki monetarnej.
Rozwój badań nad „przyczynowością” pieniądza spowodował istotne zmiany w rozu-
mieniu paradygmatu niezależności banku centralnego. Przede wszystkim dlatego, że:
• upowszechnił się pogląd o endogenicznych 5 źródłach podaży pieniądza,
• wzrosła świadomość polityczna, że niezależność funkcjonalna banku centralnego wy-
maga wsparcia instytucjonalnego, niezależność banku centralnego stała się kategorią
prawną, gdyż aktualnie to przepisy prawa krajowego decydują o jej stopniu i zakresie
zarówno funkcjonalnym i ,
• niezależność banku centralnego w koncepcjach teoretycznych zarówno po stronie
swych przeciwników, jak też zwolenników zaczęła być traktowana wieloaspektowo.
Obecnie rozróżnia się niezależność przedmiotową (ang. responsibility – za jakie spra-
wy bank odpowiada) i podmiotową (ang. accountability – przed kim odpowiada) 6 .
Wyodrębnia się także niezależność instytucjonalną, funkcjonalną i finansową 7 .
Zróżnicowane aspekty niezależności banku centralnego, rozpatrywane w odniesieniu
do zadań i konsekwencji przystąpienia Polski do strefy euro, stały się zasadniczym przedmio-
tem analizy utraty niezależności NBP na rzecz EBC – Europejskiego Banku Centralnego.
2. Niezależność ESBC – Europejskiego Systemu Banków Centralnych
W Unii Europejskiej podstawy funkcjonowania systemu monetarnego kształtuje
prawnie zdefiniowany paradygmat niezależności banku centralnego. Traktat z Maastricht za-
kłada, że zarówno EBC, jak też i narodowe banki centralne nie mogą ulegać naciskom
i wpływom ze strony władz Unii, rządów państw członkowskich i innych organów państwo-
wych. W świetle prawa wysoka jest więc ich niezależność instytucjonalna. Prawnie też zosta-
ła zapewniona niezależność funkcjonalna ESBC. Art.105.1 Traktatu wyznacza bowiem cel
główny jego działalności, którym jest utrzymanie stabilnego poziomu cen. Określa też zada-
nia sprzyjające efektywnej alokacji zasobów, a w szczególności 8 :
5 Endogeniczność pieniądza oznacza, że zmiany w podaży pieniądza są odbiciem zjawisk zachodzących w sferze
realnej, a nie działań banku centralnego. Ibidem , s. 146.
6 Por. szerzej na ten temat: A Wojtyna, Niezależność banku centralnego w teorii ekonomii: główne kwestie
sporne, „Bank i Kredyt” 1995, kwiecień, a także: R. Kokoszczyński, Współczesna polityka pieniężna w Polsce ,
PWE, Warszawa 2004, s 159-173.
7 Por. W. Baka, op.cit. , s. 86.
8 Euro wspólna waluta , red. P. Temperton, Felberg SA, Warszawa 2001, Załącznik. Traktat z Maastricht i nieza-
leżność EBC, oraz L. Oręziak, Finanse Unii Europejskiej , PWN, Warszawa 2004, s. 20.
www.e-finanse.com
396279540.002.png 396279540.003.png
 
− kształtowanie i realizację polityki pieniężnej Wspólnoty,
− przeprowadzanie operacji dewizowych,
− utrzymywanie i zarządzanie oficjalnymi rezerwami dewizowymi krajów człon-
kowskich,
− wspieranie prawidłowego funkcjonowania systemów płatniczych.
W świetle norm prawnych Unii Europejskiej wysoki jest również stopień niezależno-
ści finansowej i personalnej ESBC.
Federalny charakter Europejskiego Systemu Banków Centralnych sprawia jednak, że
prawnie regulowana niezależność EBC i narodowych banków centralnych jest zróżnicowana
w odniesieniu do poszczególnych aspektów tej niezależności. Zorganizowane w ramach ESBC
narodowe banki krajowe rezygnują zasadniczo ze swej niezależności funkcjonalnej, bowiem
zgodnie z zasadami otwartej, wolnorynkowej gospodarki ESBC przejmuje od nich funkcje zwią-
zane z prowadzoną w krajach członkowskich Unii Europejskiej polityką monetarną.
Realizacja tych funkcji spoczywa na EBC, stąd też posiada on wysoki stopień nieza-
leżności funkcjonalnej. Natomiast narodowe banki centralne jedynie wykonują zadania EBC,
nie mogąc decydować o sposobach i instrumentach realizacji prawnie zdefiniowanego celu
podstawowego. Nie posiadają też możliwości jego zmiany i zostały zobowiązane do wyko-
nywania wszystkich zadań z realizacją tego celu związanych. Narodowe banki centralne pro-
wadzą działania zgodnie z wytycznymi i instrukcjami EBC, a podejmowane przez te banki
inicjatywy niemieszczące się w ramach działalności ESBC nie mogą pozostawać w sprzecz-
ności z zadaniami i celami ESBC.
Wysoka niezależność funkcjonalna ESBC sprawia, że rośnie stopień egzogenizacji
podaży pieniądza w państwach Eurosystemu. Decyzje dotyczące jej przyrostu podejmowane
są bowiem poza systemem krajowym, a polityka pieniężna ESBC nabiera cech ponadnarodo-
wych, wpływając na neutralizację endogenicznych źródeł przyrostu podaży euro.
Niezależność funkcjonalną utrzymują natomiast narodowe banki centralne państw podle-
gających derogacji w ramach ESBC, a zatem pozostające czasowo poza Eurosystemem. Stopień
tej niezależności warunkowany jest formą derogacji W przypadku derogacji czasowej pełna utra-
ta niezależności narodowego banku centralnego ma miejsce w momencie zastąpienia waluty kra-
jowej pieniądzem euro. Natomiast wtedy, gdy spełnione zostały kryteria zbieżności i ustalony
stały kurs waluty krajowej wobec euro, następuje podporządkowanie polityki monetarnej naro-
dowego banku centralnego polityce stabilizacji kursu walutowego. W okresie tym, chociaż
www.e-finanse.com
396279540.004.png
w sensie formalnym nie następuje przejęcie przez EBC niezależności narodowych banków cen-
tralnych, to ma miejsce jej częściowa utrata, ponieważ realnie ograniczona zostaje swoboda ste-
rowania przez narodowy bank centralny podażą pieniądza krajowego czy stopą procentową.
Okres pozostawania państwa w systemie ERM II zależy bezpośrednio od spełnienia
kryteriów z Maastricht. W okresie przyjęcia mechanizmu ERM II co najmniej przez okres
dwóch lat nie może mieć miejsca dewaluacja parytetu, oznacza ona bowiem dekonwergencję
w odniesieniu do innych kryteriów zbieżności i grozi przedłużeniem pozostawania kraju
w tym mechanizmie. Z uwagi na negatywne konsekwencje funkcjonowania państwa w me-
chanizmie ERM II, wyrażające się nie tylko w realizacji ostrych restrykcji w polityce pienięż-
nej, finansowej i gospodarczej kraju, przystąpienie do strefy euro wymaga przemyślanego
wyboru politycznego właściwego momentu wprowadzenia euro do obiegu gospodarczego.
Oceniając niezależność funkcjonalną ESBC należy podkreślić, że istotnym problemem
unii gospodarczo-walutowej jest ograniczenie endogenicznych skutków kreacji pieniądza euro
przez budżety krajowe. Wysokiej niezależności oddziaływanie ESBC na kurs walutowy i podaż
euro nie towarzyszy taka sama autonomia wobec polityki finansowej krajów Unii Europejskiej.
Art. 101/104 Traktatu wprowadza wprawdzie zakaz finansowania zarówno przez
EBC, jak i NBC, deficytu instytucji lub organów wspólnoty, władz centralnych oraz lokal-
nych państw członkowskich, ale na poziomie UE brak jest instrumentów kształtowania
wspólnej polityki finansowej. Traktat z Maastricht w art. 99 przewiduje wprawdzie koordyna-
cję polityki gospodarczej rządów w ramach Rady (ECOFIN), ale w sytuacji, gdy zachodzi jej
niezgodność w odniesieniu do poszczególnych państw członkowskich, Rada nie posiada żad-
nych sankcji. ECOFIN może tylko zalecać stosowne działania.
Regulacje niezależności polityki monetarnej ESBC wobec polityki finansowej państw
UE zawiera Pakt Stabilizacji i Wzrostu z 17 czerwca 1997 r. Zakłada on działania prewencyj-
ne i sankcje wobec państw członkowskich wykazujących nadmierny deficyt budżetowy. Do-
tychczasowa praktyka, z której wynika, że wysokie zadłużenie rządów większości „starych”
członków Unii Europejskiej nie podlega jego restrykcjom, nakazuje ostrożność w ocenie tego
instrumentu wspólnej polityki finansowej państw UE. Można zatem skonstatować, że w tym
obszarze funkcjonowania strefy euro niezależność funkcjonalna ESBC wyraźnie słabnie.
W ramach przynależności do ESBC narodowe banki krajowe uzyskują wysoką niezależ-
ność instytucjonalną. Władze polityczne UE oraz poszczególnych państw członkowskich nie ma-
ją prawa ingerować w działalność narodowych banków centralnych (art. 108 i 107 Traktatu).
www.e-finanse.com
396279540.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin