Frazer-Złota gałąź rozdziały 3-4 Magia Sympatyczna Magia i Religia.pdf

(413 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Z\263ota ga\263\271\237 fragmenty -Freezer)
J.G.Frazer:
ROZDZIAŁ
MAGIASYMPATYCZNA
Analizując podstawy myślenia, na których opiera się magia,
dojdziemyprawdopodobniedodwóch Pierwszazakłada,Ŝe
podobnepowodujepodobnewzględnieŜeskutekpodobnyjestdo
przyczyny; druga, Ŝe rzeczy, które kiedyś pozostawały w
styczności ze sobą, nadal działają na siebie nawet wtedy, gdy
kontaktfizycznyprzestałistnieć.PierwszązasadęmoŜemynazwać
prawem podobieństwa, drugą prawem kontaktu względnie
przenośności.Zpierwszejzasadywyciągaczarownikwniosek,Ŝe
moŜe wywołać kaŜdy skutek, jakiego tylko zapragnie, przez
naśladowaniego.Zdrugiej,Ŝecokolwiekuczynizprzedmiotem
materialnym, wpłynie to w taki sam sposób na osobę, z którą
przedmiottenkiedyśpozostawałwjakimśstosunku,bezwzględu
nato,czystanowiłczęśćJejciała,czyteŜnie.Czaryopartena
prawie podobieństwa moŜna nazwać magią homeopatyczną
względnie naśladowczą. Czary oparte na prawie kontaktu
względnie przenośności moŜna nazwać maga przenośną. Wy
godniej określać tę pierwszą gałąź magii jako homeopatyczną,
gdyŜterminy„naśladowcza"i„mimetyczna"sugerująlubwręcz
zakładają istnienie świadomego czynnika naśladującego, tym
samym zawęŜają zbytnio zakres magii. Odprawiający magię
wierzybowiem Ŝetesamezasady,którestosujewswej
sztuce, regulują funkcje przyrody nieoŜywionej. Innymi słowy,
zakłada, Ŝe prawa podobieństwa i styku mają uniwersalne
zastosowanieinieograniczająsiętylkododziałanialudzi.Krótko
mówiąc,magiajestfałszywymsystememprawprzyrodyirów
nocześniezespołemfałszywychwskazówekpostępowania.Jestto
zarówno fałszywa nauka, jak i zawodna sztuka. Rozpatrywana
jako system praw przyrody, to znaczy przedstawienie zasad
określającychnastępstwowydarzeńnacałymświecie,moŜebyć
zwana magią teoretyczną, natomiast jako zespół przepisów,
rozdział3:MagiaSympatyczna
i4:Magiaireligia
691949547.003.png 691949547.004.png
którymiludziemusząsiękierować,byosiągnąćzamierzone
cele, moŜe być zwana magią praktyczną. NaleŜy przy tym
pamiętać, Ŝe prymitywny człowiek praktykujący magię zna
jedynie jej stronę praktyczną. Nigdy nie analizuje procesów
myślowych,naktórychpraktykatasięopiera.Podobniejak
większośćludzi,logikąposługujesię anieexplicite.
Rozumujetaksamo,jakspoŜywaswąstrawę,toznaczynie
zdającsobiezupełniesprawyzprocesówIntelektualnychifi
zjologicznych,istotnychprzyjednejidrugiejczynności.Krótko
mówiąc,magiajestdlaniegozawszesztuką,anienauką.W
jegosłaborozwinietymumyśleideanaukiwogólenieistnieje.
DotrudniącychsięfilozofiąnaleŜyprześledzenietokumyśli,
leŜącegoupodstawdziałańczłowiekauprawiającegomagię,i
wyciągnięcie kita prostych nici, z których składa się ta
gmatwanina, oraz oddzielenie abstrakcyjnych zasad od ich
konkretnego zastosowania, krótko mówiąc, przeprowadzenie
granicymiędzyfałszywąnaukąanieprawąsztuką.
Jeślimojaanalizalogikiczłowiekauprawiającegomagięjest
trafna,wówczaswynikazniej,Ŝedwiemagłównymizasadami
magiisąpoprostudwaróŜnefałszywezastosowaniazwiązku
ideinazasadziepodobieństwa.Magiahomeopatycznaopiera
sięnazwiązkuideiprzezpodobieństwo,magiaprzenośnana
związkuideiprzezbliskość.Błędemmagiihomeopatycznejjest
załoŜenie, Ŝe przedmioty do siebie podobne są identyczne,
magiaprzenośnapopełniabłądzakładając,Ŝerzeczy,któreraz
byłyzsobąwstyczności,pozostająwstycznościnazawsze.W
praktyce obie te gałęzie magii często się łączą lub teŜ, by
wyrazićsiębardziejściśle:podczasgdymagiahomeopatyczna,
czylinaśladowcza,moŜebyćstosowanasamodzielnie,magia
przenośnazazwyczajposługujesięrównieŜzasadąhomeopatii,
czyli podobieństwa. Być moŜe, zrozumienie tych spraw
przedstawionychwtakogólnejpostaciniebędziełatwe,ale
stanąsięonełatwozrozumiałe,gdyprzytoczymydlailustracji
konkretne przykłady. Oba sposoby myślenia są w istocie
niezwykleprosteielementarne.NiemoŜezresztąbyćinaczej,
skoro zrozumiałe są w konkretnej, chociaŜ nie abstrakcyjnej,
postacidlaumysłuprymitywnegonietylkodzikiego,aleludzi
ciemnych i głupich na całym świecie. Obie gałęzie magu,
homeopatycznąiprzenośną,moŜnałatwoująćpodogólnymter
minem magii sympatycznej, jako Ŝe obie zakładają, iŜ rzeczy
wpływają na siebie na odległość na skutek pewnego tajnego
powinowactwa, a impulsy przekazywane są za pośrednictwem
czegoś,comoglibyśmyokreślićjakoswegorodzajuniewidzialny
eter, podobny do tego, któregoistnienie postuluje współczesna
naukadlaściśleidentycznychpowodów,amianowicie,wcelu
wytłumaczenia,wjakisposóbrzeczymogąnasiebiewzajemnie
wpływaćpoprzezprzestrzeń,którazdajesiębyćpusta.
Być moŜe, wygodnie będzie przedstawić gałęzie magii w
następującymschemaciezgodniezprawamimyślenia,któreleŜą
uichpodstaw:
MagiahomeopatycznaMagiaprzenośna
(Prawopodobieństwa)(Prawostyczności)
Z kolei posługując się przykładami przedstawię dwie wielkie
gałęzie magii sympatycznej zaczynając od magii
homeopatycznej.
Najbardziej, być moŜe, znanym zastosowaniem zasady, ze
podobnepowodujepodobne,jestdokonywanaprzezwieleludów
wciąguwielustulecipróbaokaleczenialubzniszczeniawroga
przezokaleczenielubzniszczeniejegowizerunkuwprzekonaniu,
Ŝewtensamsposób,wjakiucierpiwizerunek,ucierpirównieŜi
człowiekizegdyzginiewizerunek,wówczaszginąćrównieŜmusi
człowiek.Podamytukilkaprzykładówspośródwielu,bydowieść,
jakszerokorozpowszechnionebyłytepraktykinacałymświeciei
jak uporczywie utrzymywały się one w ciągu wieków. Od
tysiącleci znane one były czarownikom staroŜytnych Indii,
Babilonu i Egiptu, jak teŜ Grecji i Rzymu i po dziś dzień
stosowanesąprzezprzebiegłychizłośliwychdzikichAustralii,
AfrykiiSzkocji.Taknaprzykładdowiadujemysię,ŜeIndianie
północnoamerykańscywierzą,iŜprzeznarysowaniepostacijakiejś
osobywpiasku,popieleczygliniewzględnietraktującjakikolwiek
Magiasympatyczna
(Prawopowinowactwa)
691949547.005.png
przedmiot jako ciało danej osoby, a następnie nakłuwając
rysuneklubprzedmiotostrozakończonympatykiemczyteŜ
uszkadzającjewjakikolwiekinnysposóbmoŜnauszkodzićw
identyczny sposób samą osobę. Tak na przykład Indianin z
plemienia OdŜibuej, gdy chce komuś wyrządzić krzywdę,
strugazdrzewamaływizerunekswegowrogaiprzebijaserce
lubgłowęigłąlubteŜtrafiawtemiejscastrzałąwprzekonaniu,
Ŝegdyigłaprzebijawzględniestrzałatrafiawwizerunek,wróg
jegowtejchwiliodczuwaostrybólwodpowiednimmiejscu
swegociała.Gdyzaśmazamiarzgładzićdanąosobę,wówczas
spalalubzakopujewziemikukłęwypowiadającprzytympew
nemagicznesłowa.Indianieperuwiańscylepiliwizerunkiosób
nielubianychczyteŜtakich,którychsięobawiali,ztłuszczu
wymieszanegozezboŜem,poczymspalalijenadrodze,po
którejosobatamiałaprzechodzić.Nazywalitopaleniemduszy.
Aotomalajskiprzepisnategorodzajuczary:wziąćucięte
paznokcie, włosy, brwi, trochę śliny, i tym podobne
zamierzonejofiarywtakiejilości,abykaŜdaczęśćjejosoby
była przedstawiona, i za pomocą wosku z porzuconegoula
ulepićjejwizerunek.Przezsiedemnocyprzypiekaćzwolna
wizerunektrzymającgonadlampąipowtarzając:
Nieprzypiekamwcalewosku,
Leczprzypiekamwątrobę,serce,śledzionęTakiego
toatakiego.
Po siódmym dniu naleŜy spalić figurkę, a wówczas ofiara
umrze. Czar ten, jak widzimy, łączy zasady magii
homeopatycznejiprzenośnej,jakoŜewizeruneksporządzony
na podobieństwo wroga zawiera rzeczy, które niegdyś
pozostawały z nim w styczności, a mianowicie; włosy,
paznokcie, trochę śliny. Inny sposób, jeszcze bardziej
przypominającyczaryOdŜibuejówpoleganasporządzeniuz
woskuzopuszczonegoulawizerunkudługościjednegokroku.
Po przebiciu oka wizerunku wróg oślepnie, po przebiciu
brzuchazachoruje,głowybędziegogłowabolała,piersi
zachorujenapiersi.Jeślichcesięofiarępoprostuzgładzić,
wówczas naleŜy przekłuć cały wizerunek od głowy w dół,
potemowinąćgowcałunjaktrupaodprawićnadnimmodłyjak
nadumarłym,anastępniepochowaćpośrodkudrogi,którą"będzie
przechodziłwróg,takŜezpewnościąnańnastąpi.Abyzaśkrew
jegoniespadłanatego,któryrobiłczary,naleŜypowtarzać:
Toniejago
pochowałem,Uczynił
toGabriel.
TakwięcwinaspadnienaarchaniołaGabriela,któryznacznie
lepiejpotrafidaćsobieztymradę.
W magii homeopatycznej, czyli naśladowczej, wizerunki
stosowanozazwyczajdlazłośliwegocelu,amianowicieusuwania
ludzizeświata,chociaŜ,coprawdaznacznierzadziej,uŜywane
byłyrównieŜwdobrymcelu,pomaganiainnymwdostaniusięna
świat.Innymisłowy,uŜywanebyływceluułatwieniaporodui
obdarzania kobiet bezpłodnych potomstwem. Tak więc na
przykładuBatakównaSumatrzekobietabezpłodnapragnącamieć
potomstwosporządzałazdrzewawizerunekdzieckaitrzymałago
naswymłoniewierząc,ŜedziękitemuspełnisięjejŜyczenie.Na
archipelagu Babar, gdy kobieta pragnie mieć dziecko, prosi
męŜczyznę,któryjestojcemlicznejrodziny,bywstawiłsięzanią
doUpulero,bogasłońca.Sporządzasięlalkęzczerwonejbawełny,
którąkobietatrzymawramionachtak,jakbyjąkarmiłapiersią.
Następnieojcieclicznegopotomstwabierzekurę,trzymająza
noginadgłowąkobietyimówi:„OUpulero,zróbuŜytekzkury;
niechspadnie,mechzstąpidziecko,proszęcię,błagamcię,niech
dzieckospadnieizstąpiwmojeręce,namekolana."Potempyta
kobietę:„ZjawiłosięjuŜdziecko?",aonaodpowiada:„Tak,juŜ
ssiepierś."NastępniemęŜczyznaówtrzymakuręnadgłowąmęŜa
imruczyjakieśsłowa.WreszciekurazostajezarŜniętaizłoŜonaz
liśćmibetelunadomowymołtarzyku.Gdypozakończeniucere
monii po wsi rozchodzi się pogłoska, Ŝe kobieta urodziła,
przyjaciele przychodzą złoŜyć jej Ŝyczenia. Mamy tu więc
przypadek,kiedyudawanie,Ŝedzieckosięurodziło,manacelu
zapewnienie drogą mimikry względnie naśladownictwa
prawdziwychnarodzindziecka,próbującjednakuczynićrytuał
bardziejskutecznymdodanoelementmodlitwyiofiary.Inaczej
mówiąc,mamytuwypadekpołączeniamagiizreligiądlaspo
691949547.006.png
tęgowaniajejskuteczności.UniektórychDajakównaBorneo
wzywa się w wypadku cięŜkiego porodu czarownika, który
próbuje ułatwić poród w sposób racjonalny, manipulując
odpowiedniociałemcierpiącej.Równocześnieinnyczarownik,
znajdujący się na zewnątrz pomieszczenia, wysila się, by
osiągnąć ten sam cel środkami, które my uwaŜalibyśmy za
zupełnieirracjonalne.Udajemianowicie,ŜesamjestcięŜarną
kobietą.DuŜykamień,przytroczonydojegobrzuchachustką
owiniętąwokółciała,przedstawiadzieckowłoniematki,po
czymzgodniezwskazówkami,którewykrzykujejegokolega
asystujący prawdziwemu zabiegowi, przesuwa pozorne
dziecko,naśladującdokładnieruchydzieckaprawdziwegoaŜ
dochwilipojawieniasiędzieckanaświecie.
Tasamazasadaudawania,takulubionaprzezdzieci,skłoniła
inneludydozastosowaniazabiegusymulowanegoporodujako
formyadoptacji,anawetjakosposobuprzywróceniadoŜycia
osoby pozornie zmarłej. Jeśli jakaś osoba udaje, Ŝe rodzi
chłopca czy nawet dorosłego brodatego męŜczyznę, nie
posiadającegokroplijejkrwiwswoichŜyłach,wówczasw
oczachprymitywnegoprawaiprymitywnejfilozofiichłopak
ówczymęŜczyznastajesiępodkaŜdymwzględemsynemtej
osoby. Opowiada Diodorus, Ŝe gdy Zeus namówił swą
zazdrosnąŜonę,byadoptowałaHeraklesa,boginipołoŜyłasię
do łóŜka i przyciskając krzepkiego herosa do swego łona
przesunęła go pod swoimi szatami i zrzuciła na ziemie
naśladującprawdziwyporód;jeszczewjegoczasach,dodaje
historyk, ten sposób adoptowania dzieci praktykowany był
przez barbarzyńców. Podobno jest on nadal stosowany w
Bułgarii i u Turków bośniackich. Kobieta bierze chłopca,
którego zamierza adoptować, i przepycha go względnie
przeciągaprzezswąsuknię;odtejchwiliuwaŜanyonjestza
jej syna i dziedziczy cały majątek swych przybranych
rodziców.UBerawanówzSarawaku,gdykobietazamierza
adoptowaćdorosłegomęŜczyznęlubdorosłąkobietę,sprasza
znacznąilośćgościnaucztę.Adoptującamatkasiedzącana
nakrytym materią podwyŜszeniu, by ją wszyscy widzieli,
pozwalaadoptowanejosobieprzeczołgaćsięodtyłupomiędzy
jejnogami.Gdytylkoosobatazjawiasięzprzodu,uderzasię
ją pachnącym kwiatem palmowym i przywiązuje do kobiety.
Związaniwtensposóbadoptowanamatkaidzieckoztrudem
przechodządokońcadomuizpowrotemnaoczachwszystkich
widzów.Związekpowstającywtensposóbmiędzytymiosobami
w wyniku plastycznego naśladowania narodzin dziecka jest
bardzo silny. Wszelkie wykroczenie przeciwko dziecku
adoptowanemu jest uwaŜane za bardziej karygodne aniŜeli
przeciwkodzieckuprawdziwemu.WGrecjistaroŜytnejczłowiek,
którego przez pomyłkę uwaŜano za zmarłego i po którym
odprawionojuŜpośmiertneobrządki,takdługouchodziłwoczach
społeczeństwa za zmarłego, dopóki nie przeszedł przez
formalności ponownych narodzin. Przesuwano go po łonie
kobiety,myto,zawijanowpieluszkiioddawanoniańce.Jedynie
podokładnymdokonaniuobrządkumógłswobodnieporuszaćsię
miedzy Ŝywymi. W staroŜytnych Indiach w podobnych
okolicznościach człowiek, który uchodził za umarłego, musiał
pierwsząnocposwympowrociespędzićwwanniewypełnionej
mieszaniną tłuszczu i wody. Siedział w niej z zaciśniętymi
pięściaminiewydajączsiebiedźwięku,jakpłódwłoniematki,a
wtymczasieodprawianonadnimtewszystkieobrządki,jakie
zazwyczaj przysługują cięŜarnej kobiecie. Następnego ranka
wychodziłzwannyirazjeszczepowtarzałwszystkierytualne
ceremonie, w których juŜ raz brał udział od najwcześniejszej
młodości,waŜnezwłaszczabyłopojąćŜonęlubzawrzećponowny
ślubzdawnąŜoną,zzachowaniempełnegorytuału.
Innym przykładem dobroczynnego zastosowania magii
homeopatycznejjestleczeniewzględniezapobieganiechorobom.
StaroŜytniHindusileczyliŜółtaczkęzapomocąskomplikowanej
ceremonii opartej na magii homeopatycznej. Jej głównym
załoŜeniembyłoprzepędzenieŜółtegokolorunaŜółtezwierzęta
względnieŜółteprzedmioty,naprzykładnasłońce,doktórego
kolor ten właściwie naleŜy, i zdobycie dla pacjenta zdrowego,
czerwonego koloru z Ŝywego, pełnego energii źródła, a
mianowicie z czerwonego byka. W tym celu kapłan recytował
następującezaklęcie:„Dosłońcaniechpójdzietwezmartwieniei
twoja Ŝółtaczka, w kolor czerwonego byka spowijamy ciebie!
Spowijamy ciebie w czerwone barwy na długie Ŝycie. Niech
człowiek ten pójdzie stąd nietknięty i niech wolny będzie od
691949547.001.png
Ŝółtegokoloru!Krowy,którychpatronkąjestRoniniiktóre
samesączerwone wichkształtiichsiłęspowijamy
ciebie.Wpapugi,wdrozdywkładamytwojąŜółtaczkę,aco
więcej,wŜółtąpliszkęŜółtaczkętwąwkładamy."Wymawiając
tesłowakapłanpodajepoŜółkłemupacjentowidopiciawodę
zmieszanązsierściączerwonegobyka,bywlaćwniegoróŜowy
kolorzdrowia,polewawodągrzbietzwierzęciaikaŜechoremu
potem ją wypić, sadza go na skórze czerwonego byka i
przywiązujedoniegokawałektejskóry.Apotem,bypoprawić
jego kolory przez zupełne usunięcie Ŝółtości, postępuje w
następujący sposób: najpierw zanurza go w Ŝółtej kaszce
zrobionejzturmerykulubkurkumy(Ŝółtaroślina),sadzagona
łóŜkuiŜółtymsznurkiemprzywiązujedonogiłóŜkatrzyŜółte
ptaki, na przykład: papugę, drozda i Ŝółtą pliszkę. Oblewa
potem wodą pacjenta zmywając Ŝółty kolor i niewątpliwie
równocześnieŜółtaczkę,awodataspływazchoregonaptaki.
Po czym, by nadać ostateczne kolory cerze chorego, bierze
trochę sierści czerwonego byka zawiniętej w złoty listek i
przylepiająchoremunatwarzy.StaroŜytniuwaŜali,Ŝejeśli
osoba cierpiąca na Ŝółtaczkę będzie uwaŜnie patrzyła na
bulona,aptaszeknanią,wówczaschoryzostanieuleczony.
„Takajestnatura—mówiPlutarch—itakijesttemperament
ptaka,Ŝewyciągaiprzyjmujenasiebiechorobę,wychodzącą
poprzezoczy,jakstrumień."Takrozpowszechnionabyławśród
miłośnikówptakówwiaraw cennąwłaściwośćkulona,Ŝe
gdymielitakiegoptakanasprzedaŜ,ukrywaligostarannie,by
przypadkowo chora osoba nie spojrzała na niego i nie
wyleczyłasięzadarmo.Zaletąptakaniebyłkolorupierzenia,
aleoczywiściewielkiezłoteoko,któreprzyciągałoŜółtaczkę.
Pliniuszopowiadaoinnym,abyćmoŜeotymsamymptaku,Ŝe
gdy spojrzał nań człowiek chory, choroba opuszczała go i
zabijała ptaka. Wspomina równieŜ o kamieniu, który miał
leczyć Ŝółtaczkę, poniewaŜ kolorem przypominał skórę
chorego.
Jedną z wielkich zalet magii homeopatycznej jest to, Ŝe
pozwalaonanaprzeprowadzenieleczenianaosobielekarza
miastnaosobiejegoofiary,któradziękitemuwolnajestod
wszelkich kłopotów i niewygód, ma natomiast okazję
oglądaniaswegoznachorawijącegosięprzedniąwbólu.Takna
przykładchłopizPercheweFrancjisąprzekonani,Ŝedługiatak
wymiotówpowstajenaskutektego,ŜeŜołądekpacjentazostaje,
jaktomówią,odczepionyiwobectegoopuszczasię.Wtakiej
sytuacjiwzywasięlekarza,byprzywróciłorganciałanawłaściwe
miejsce.Pozapoznaniusięzsymptomamichorobyznachorpada
natychmiastnaziemięwijącsięwnajstraszliwszychboleściach,
potobyodczepićwłasnyŜołądek.Gdymusiętowreszcieudaje,
przyczepiaŜołądeknamiejsce,czemutowarzyszykolejnaseria
straszliwych grymasów i wykrzywień, a w tym samym czasie
pacjent zaczyna odczuwać ulgę. Honorarium wynosi pięć
franków.ZupełniepodobnieuDajakówznachorwezwanyw
przypadku choroby zaczyna od tego, Ŝe kładzie się i udaje
nieboszczyka. Tak teŜ jest potraktowany. Rzekome zwłoki
obwiązuje się matami, wynosi z domu i kładzie na ziemi. Po
jakiejś godzinie inni znachorzy wyzwalają rzekomego
nieboszczyka z mat i wskrzeszają go. UwaŜa się, Ŝe
równocześnieztympowrotemdoŜyciaczłowiekchorypowraca
dozdrowia.MarcelluszBordeaux,medyknadwornyTeodozjusza
I,wswymciekawymtraktaciemedycznympodajenastępujący
sposób leczenia tumoru, oparty na zasadzie magii
homeopatycznej.„NaleŜywziąćkorzeń(werbeny,przeciąćgow
poprzek, jeden koniec zawiesić na szyi pacjenta, drugi zaś w
dymienadogniem.Takjakwerbenabędziewysychaławdymie,
tak samo tumor przyschnie i zniknie Jeśli pacjent nie okaŜe
późniejwdzięcznościdobremulekarzowi,człowiekwprawny
łatwo moŜe się zemścić rzucając werbenę do wody, w miarę
bowiemtego,jakkorzeńbędziewchłaniałciecznanowo,powróci
takŜetumor."TenŜesamprzemądryautorzalecawprzypadku
pryszczywypatrywaniespadającejgwiazdy.Wtejsamejchwili,
gdy gwiazda zlatuje z firmamentu, naleŜy szybko przetrzeć
pryszczeszmatkąlubczymkolwiek,cojestpodręką.Podobniejak
gwiazdaspadnieznieba,takzciałaczłowiekaspadnąpryszcze,
naleŜyjedyniewystrzegaćsiępocieraniapryszczygołąręką,bo
wtedyprzejdąonenanią.
Homeopatycznaiwogólesympatycznamagiaodgrywająwielką
rolęwzabiegachpierwotnychmyśliwychirybaków,któremająna
celuzapewnienieobfitegozasobuŜywnościWychodzączzasady,
691949547.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin