Adam Mickiewicz(Biografia).doc

(72 KB) Pobierz
Adam Mickiewicz

Adam Mickiewicz

 

 

 

      WIRTUALNA BIBLIOTEKA LITERATURY POLSKIEJ

      VIRTUAL LIBRARY OF POLISH LITERATURE

 

      Adam MICKIEWICZ

      Dr Bolesław Oleksowic

      Urodził się 24 grudnia 1798 r. w Zaosiu niedaleko Nowogródka lub w

      Nowogródku. Na chrzcie (12 II 1799) otrzymał imiona: Adam Bernard.

      Pochodził z rodziny drobnoszlacheckiej. Jego ojciec, Mikołaj, był

      nowogródzkim adwokatem, matka, Barbara z domu Majewska,  córką ekonoma z

      Czombrowa. W 1807 r. rozpoczął naukę w prowadzonej przez dominikanów

      powiatowej szkole  w Nowogródku. Z tego okresu pochodzą pierwsze próby

      poetyckie. 16 maja 1812 r. umiera ojciec poety; jego śmierć spowoduje

      pogorszenie warunków materialnych rodziny. Latem tegoż roku na Litwę

      wkraczają wojska Napoleona, maszerujące na Moskwę. Nowogródek gości króla

      westfalskiego Hieronima. Mieszkańcy uroczyście świętują rocznicę urodzin

      cesarza. W kilka miesięcy później Mickiewicz obserwuje odwrót  resztek

      Wielkiej Armii. W szkole dominikanów, w której się uczył, urządzono

      lazaret.

      W 1815 r. wyjeżdża do Wilna, gdzie wstępuje na tamtejszy uniwersytet,

      który wówczas stanowił ważny ośrodek kultury oświeceniowej na Litwie.

      Studiuje na Wydziale Nauk Fizycznych i Matematycznych. Uczęszcza też na

      wykłady na Wydziałach: Nauk Moralnych i Politycznych oraz Literatury i

      Sztuk Wyzwolonych. Równocześnie stara się o przyjęcie do działającego przy

      uniwersytecie Seminarium Nauczycielskiego. Ze względu na swoją sytuację

      materialną ubiega się też o stypendium rządowe, przyznawane kandydatom

      sposobiącym się do stanu nauczycielskiego. Po skończeniu studiów będzie je

       musiał odpracować w szkole wskazanej przez władze uczelni. Był jednym z

      założycieli tajnego Towarzystwa Filomatów (1817), którego celem była praca

       samokształceniowa i naukowa, później też działalność wychowawcza i

      patriotyczna wśród młodzieży uniwersyteckiej.  "Tygodnik Wileński" (1818,

      VI, s. 254 - 256) zamieszcza na swoich łamach Zimę miejską, pierwszy

      drukowany wiersz Mickiewicza. W  1819 r. kończy naukę, uzyskując stopień

      magistra. Ze studiów wyniesie dobre przygotowanie humanistyczne w zakresie

      filologii klasycznej, historii, teorii poezji i wymowy. Zostaje skierowany

      do pracy w powiatowej szkole w Kownie ( 1819 - 1823).  W 1822 w Wilnie

      ukazuje się, dedykowany przyjaciołom, pierwszy tom Poezyj (tu m.in.

      Ballady i romanse ).Nowatorstwo zbioru spowoduje, że  rok 1822  zostanie

      uznany za datę przełomu romantycznego w Polsce. W rok później Mickiewicz

      wydaje drugi tom Poezyj, w jego  skład  weszły: Grażyna, II i IV cz.

      Dziadów.

      W lipcu 1823 r., w Wilnie, rozpoczyna się śledztwo w sprawie tajnych

      związków młodzieży na Litwie. W nocy z 4 na 5 listopada tegoż roku zostaje

      aresztowany Mickiewicz. Przebywa w więzieniu, w klasztorze bazylianów, do

      maja 1824. Skazany za "szerzenie nierozsądnego polskiego nacjonalizmu przy

      pomocy nauczania" na pracę nauczyciela w "oddalonych od Polski guberniach"

      jesienią 1824 opuszcza Litwę.

      Pięcioletni pobyt w Rosji odegrał ważną rolę w życiu Mickiewicza. Najpierw

      przebywał krótko w Petersburgu, potem w Odessie ( skąd odbył w r. 1825

      wycieczkę na Krym, jej owocem będą Sonety krymskie ). Okres od grudnia

      1825 do kwietnia 1828 spędził w Moskwie, zatrudniony formalnie w

      kancelarii generała - gubernatora. W Moskwie i Petersburgu wszedł w

      środowisko elity intelektualnej i towarzyskiej. Zyskał  sławę poety

      romantycznego, jego improwizacje wzbudzały w salonach powszechny zachwyt.

      Poznał poetów rosyjskich, m.in. Puszkina, zaprzyjaźnił się z niektórymi

      dekabrystami (K. Rylejew, A. Biestużew). Wiedzę, jaką zdobędzie na temat

      imperium rosyjskiego, despotyzmu carskiego, wykorzysta w późniejszej

      twórczości. W 1826 r. w Moskwie publikuje Sonety, w 1828 r. w Petersburgu

      Konrada Wallenroda. Ostatni rok pobytu w Rosji spędził w Petersburgu.

      Dzięki pomocy zaprzyjaźnionych Rosjan uzyskał paszport i w maju 1829, na

      angielskim parowcu płynącym do Hamburga, opuścił Rosję.

      Podróżował po Europie:  Niemcy (w Berlinie słuchał wykładów Hegla, w

      Weimarze poznał Goethego, w Bonn A. W. Schlegla), Czechy (poznał V.

      Hankę), Szwajcaria, Włochy. W Rzymie doszła go wieść o wybuchu powstania w

      Warszawie. Nie wziął w nim udziału, choć z fałszywym paszportem wyruszył

      do kraju (dotarł do Wielkopolski).

      W marcu 1832 r. jedzie do Drezna. Tu powstają: III cz. Dziadów (wyd. Paryż

      1832), fragmenty tłumaczenia Giaura Byrona. W lipcu tego roku wyjeżdża do

      Paryża, w którym z niewielkimi przerwami spędzi resztę życia. Początkowo

      włączył się w prace emigracji. Został członkiem Towarzystwa Literackiego,

      Towarzystwa Litwy i Ziem Ruskich, w 1833 był redaktorem i głównym

      publicystą "Pielgrzyma Polskiego". Swoje przemyślenia na temat misji

      Polski i zadań emigracji zawarł  w Księgach narodu polskiego i

      pielgrzymstwa polskiego (1832). W 1834 wydaje Pana Tadeusza.

      Zawiedziony w nadziejach na bliski przewrót polityczny w Europie,

      zniechęcony "potępieńczymi swarami" emigracji, odsuwa się od życia

      publicznego. Przeżywa  wówczas okres pogłębienia życia religijnego, czyta

      mistyków: Boehmego, Saint-Martina.

       W 1834 ożenił się z Celiną Szymanowską. Mickiewicz nie miał stałych

      dochodów, założenie rodziny pogłębiło i tak trudną sytuację materialną (w

      l. 1835 - 1850 urodziło się 6 dzieci). Od listopada 1839 wykładał

      literaturę łacińską w Akademii w Lozannie, lecz jesienią 1840 r. przerywa

      działalność wykładową , by objąć katedrę literatury słowiańskiej w Collége

      de France. Wykłady paryskie cieszyły się żywym zainteresowaniem nie tylko

      emigracji polskiej. Wśród słuchaczy byli też m.in. Rosjanie, Włosi, Czesi,

      Francuzi (J. Michelet, E. Quinet, George Sand ).

      W lipcu 1841 r. Mickiewicz poznaje Andrzeja Towiańskiego. Po rozmowie z

      nim uwierzy w jego posłannictwo i przyjmie głoszone przezeń nauki.

      Niebawem stanie się głównym ich głosicielem  i przywódcą, założonego przez

      Towiańskiego, Koła Sprawy Bożej. Poglądy polityczne Mickiewicza, którym

      daje wyraz w swoich wykładach oraz propaganda towianizmu spowodują, że w

      maju 1844 władze zawieszą Mickiewicza w czynnościach profesora.

      W marcu 1848 zorganizował Legion, walczący we Włoszech do lipca 1849. Cele

      ideowe walki przedstawił w Składzie zasad.  Wraz z grupą emigrantów

      różnych narodowości zakłada w Paryżu dziennik "La Tribune des Peuples",

      głoszący radykalny program społeczny. Wkrótce pismo zostało zawieszone a

      Mickiewicz wraz z innymi Polakami, wskutek interwencji ambasady

      rosyjskiej,  porzuca redakcję. W 1852 otrzymał posadę w Bibliotece

      Arsenału.

       W 1855, podczas wojny krymskiej, udał się do Turcji, by wesprzeć akcję

      organizowania legionu polskiego do walki z Rosją. Zmarł w Stambule,

      prawdopodobnie na cholerę, 26 listopada 1855 r. Zwłoki przewieziono do

      Francji i pochowano na cmentarzu w Montmorency. W 1890 trumna została

      przeniesiona do katedry wawelskiej w Krakowie.Born on 24 December 1709 in

      Zaosie near Nowogródek or in Nowogródek itself. He was baptised on 12

      February 1799 and given the names Adam Bernard. He came from a family of

      minor gentry. His father, Mikołaj, was an attorney in Nowogródek, and his

      mother, Barbara (née Majewska) was the daughter of a steward from

      Czombrów. In 1807 he commenced his education in the district school in

      Nowogródek, which was run by the Dominicans. His first poetic attempts

      came from this period. On 16 May 1812 the poet’s father died, which

      brought about a deterioration in the family’s material conditions.

In the

      summer of the same year Napoleon’s troops, heading for Moscow,

marched

      into Lithuania. Nowogródek hosted Hieronim, the Westphalian king. The

      citizens celebrated the emperor’s birthday with due ceremony. A few

months

      later Mickiewicz observed the retreat of the remnants of the Grand Army. A

      field hospital was organised in the Dominican school which he used to

      attend.

      In 1815 he left for Vilnius where he entered the university which at that

      time was an important centre of Enlightenment culture in Lithuania. He

      studied at the Physics and Mathematics Faculty. He also attended lectures

      at the Faculties of Moral and Political Studies and Literature and Liberal

      Arts. He simultaneously applied for admission to the Teachers’

Seminary

      which was also at the university. Because of his material situation he

      also applied for a state scholarship which was awarded to candidates

      preparing for the profession of  teacher. After graduation he would have

      to work off the scholarship by teaching in a school appointed by the

      university. He was one of the founders of the secret society, Towarzystwo

      Filomatów (Philomats’ Society) (1817). Its aim was self-educational

and

      scientific work, but also the patriotic upbringing and education of

      university youth. "Tygodnik Wileński" (1818, VI, pp. 254-256) published

      Mickiewicz’s first printed poem: Zima Miejska. In 1819 he graduated

from

      university with an MA degree. He received a good humanistic education in

      the fields of classical philology, history, the theory of poetry and

      pronunciation. He was sent to a district school in Kowno (1819-1823). In

      1822 the first volume of Poezyje (including Ballady i romanse), which was

      dedicated to his friends, was published in Vilnius. The novelty of this

      collection meant that the year 1822 is considered as the breakthrough of

      Romanticism in Poland. One year later Mickiewicz published his second

      volume of Poezyje. It included Grażyna and Dziady II and IV (Parts II and

      IV of "Forefathers’ Eve").

      In July 1823 in Vilnius an investigation into secret youth unions in

      Lithuania was commenced. On the night of 4/5 November 1823 Mickiewicz was

      arrested. He was imprisoned in a Basilian monastery until 1824. He was

      sentenced for "the spread of unreasonable Polish nationalism through

      teaching" to working as a teacher in "provinces remote from Poland" and

      left Poland in the autumn of 1824.

      His five-year stay in Russia played an important role in

Mickiewicz’s

      life. At first he briefly stayed at Petersburg, then in Odessa, from where

      he travelled in 1825 to the Crimea, which resulted in the publication of

      Sonety krymskie ("Sonnets from the Crimea"). From December 1825 until

      April 1828 he lived in Moscow, where he was formally employed in the

      office of the governor-general. He entered the environment of the

      intellectual and social élites in Moscow and Petersburg. He achieved the

      fame of a Romantic poet; his improvisations evoked general admiration in

      the salons. He met Russian poets, Pushkin among others; he made friends

      with some Decembrists (K. Rylejew, A. Biestuzew). In his later works he

      would use the knowledge which he gained here about the Russian Empire and

      the tsar’s despotism. In 1826 he published Sonety ("Sonnets") in

Moscow,

      then in 1828 Konrad Wallenrod ("Konrad Wallenrod") in Petersburg. He spent

      the last year of his stay in Russia in Petersburg. In May 1829 he received

      a passport thanks to the help of Russian friends and left Russia on an

      English steamboat heading for Hamburg.

      He travelled around Europe: in Berlin he listened to Hegel’s

lectures, in

      Weimar he met Goethe, in Bonn A.W. Schlegel, in today’s Czech

Republic V.

      Hanka. He also visited Switzerland and Italy. When in Rome he learned

      about the outbreak of a rebellion in Warsaw. He did not take part in it

      although he set off for his country with a false passport (he reached

      Wielkopolska) (Great Poland).

      In March 1832 he went to Dresden. There he wrote the third part of Dziady

      ("Forefathers’ Eve" III) (published in Paris 1832), and fragments of

      translations from Byron. In July he left for Paris where, apart from brief

      intervals, he would spend the rest of his life. At the beginning he became

      involved in the work of émigré groups. He became a member of the Literary

      Society and the Lithuanian and Russian Lands Society; in 1833 he was the

      editor and main journalist of "Pielgrzym Polski" ("Polish Pilgrim"). He

      included his thoughts on Poland’s mission and the tasks facing the

émigrés

      in Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego ("Books of the Polish

      Nation and its Pilgrimage") (1832).

      Mickiewicz, disappointed in his hopes for an early political coup

d’état

      in Europe and disheartened by "the hellish arguments" among the émigrés,

      separated himself from public life. He then went through a period of a

      deepening of religious life, he read mystical writers: Boehme,

      Saint-Martin.

      In 1834 he married Celina Szymanowska. Mickiewicz did not have any regular

      income, and setting up a family worsened his financial situation, which

      was already bad enough (in 1835-1850 his six children were born). From

      November 1839 he lectured in Latin literature at the Lausanne Academy. He

      abandoned, however, his lecturing activity in the autumn of 1840 in order

      to take up the Chair of Slavic literature at the Collège de France.

His

      Parisian lectures aroused lively interest, and not only among Polish

      émigrés. His audience also included Russians, Italians, Czechs and

      Frenchmen (J. Michelet, E. Quinet, George Sand), among others.

      In July 1841 Mickiewicz met A. Towiański. After a conversation with him

      Mickiewicz became convinced about Towiański’s mission and accepted

his

      teachings. He would soon become their main propagator. He became a leader

      of the Divine Matter Circle, which was founded by Towiański.

Mickiewicz’s

      political views (which he expressed in his lectures) and the propaganda of

      Towiański’s ideas brought about his suspension as a professor by the

      authorities in May 1844.

      In March 1848 he organised the Legion, which fought in Italy until July

      1849. Mickiewicz presented the ideals of this struggle in Skład zasad.

      Along with a group of emigrants of various nationalities Mickiweicz

      founded in Paris "La Tribune des Peuples", which propagated a radical

      social programme. Soon the paper was suspended and Mickiewicz, together

      with other Poles, abandoned the editorial office as a result of the

      Russian Embassy’s intervention. In 1852 he obtained a post in the

Arsenal

      Library.

      In 1855, during the Crimean War, he went to Turkey to support the action

      of the organisation of a Polish legion for the struggle against Russia. He

      died, probably of cholera, in Istanbul on 26 November 1855. His corpse was

      transported to France and buried in the cemetery in Montmorency. In 1890

      the coffin was transferred to the Wawel Cathedral in Kraków.

      BIBLIOGRAFIA - BIBLIOGRAPHY

       -         Kronika życia i twórczości Mickiewicza: M. Dernałowicz, K.

      Kostenicz, Z. Makowiecka, Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata

      1798 - 1824, Warszawa 1957; M. Dernałowicz, Od "Dziadów" części trzeciej

      do "Pana Tadeusza". Marzec 1832 - czerwiec 1834, Warszawa 1966; M.

      Dernałowicz, Paryż, Lozanna. Czerwiec 1834 - październik 1840, Warszawa

      1996; Z. Makowiecka, Mickiewicz w Collège de France. Październik

1840 -

      maj 1844, Warszawa 1968; Z. Makowiecka, Brat Adam. Maj 1844 - grudzień

      1847, Warszawa 1975; K. Kostenicz, Legion włoski i "Trybuna Ludów".

      Styczeń 1848 - grudzień 1849, Warszawa 1969; Z. Kostenicz, Ostatnie lata

      Mickiewicza. Styczeń 1850 - 26 listopada 1855, Warszawa 1978

      -         A. Ł. Pogodin, Adam Mickiewicz. Jego żizń i tworczestwo. T. I -

      II, Moskwa 1912

      -         J. Kleiner, Mickiewicz. T. I: Dzieje Gustawa, Lwów 1934;T. II (

      cz. 1 - 2 ): Dzieje Konrada, Lublin 1948

      -         W. Wentraub, The poetry of Adam Mickiewicz, S-Gravenhage (Haga )

      1954

      -         Adam Mickiewicz in World Literature, Berkeley and Los Angeles

      1956

      -         W. Borowy, O poezji Mickiewicza. Przedmowę napisał K. Górski, T.

      I - II, Lublin 1958

      -         Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu,,

      Warszawa 1976

      -         Cz. Zgorzelski, O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeń i

      uogólnień, Warszawa 1977

      -         A. Witkowska, Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1983

      -         J. - Ch. Gille - Maisani, Adam Mickiewicz, poéte national de la

      Pologne. Etude psychanalytique et caractérologique, Montreal 1987, Paris

      1987

      -         Adam Mickiewicz aux yeux des Français. Textes reunis, établis et

      présentés avec l´introduction, commentaires, et notes par Z. Mitosek.

      Préfaces L. Le Guillon, D. Beauvois, Warszawa 1992

      -         Z. Sudolski, Mickiewicz. Opowieść biograficzna, Warszawa 1995

      -         J. Łukasiewicz, Mickiewicz, Wrocław 1996

            DZIADY WILEŃSKIEDZIADY DREZDEŃSKIEKSIĘGI PIELGRZYMSTWA

            I NARODU POLSKIEGO

            OBJAŚNIENIA DO "SOFIJÓWKI" PAN TADEUSZWIERSZE

            BIOGRAMY

 

 

            WIRTUALNA BIBLIOTEKA LITERATURY POLSKIEJ

            VIRTUAL LIBRARY OF POLISH LITERATURE

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWANIE: MAREK ADAMIEC

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin