Szalkiewicz -Jak wygrac wybory.pdf

(2461 KB) Pobierz
557088002 UNPDF
Wojciech Krzysztof
szalkiewicz
KANDYDAT
JAK WYGRAĆ WYBORY
557088002.002.png
Redakcja i korekta
Ewa Wedel-Maeiejczak
Redakcja techniczna
Zdzisław Ptak
Projekt okładki
Zdzisław Ptak
€> Copyright by Oficyna Wydawnicza BRANTA
Bydgoszcz 2006
€ Copyright by Wojciech K. Szalkiewicz 2006
ISBN 83-60186-38-3
Oficyna Wydawnicza BRANTA - Rok założenia 1990 85-
959 Bydgoszcz, ul. Królowej Jadwigi 18 tel./fax (052) 322
89 19, (052) 322 75 34 http://www.księgarnia.branta.com.pl
Wydanie II poszerzone, uzupełnione Ark. druk. 20,00
Druk ukończono we wrześniu 2006 r. Skład i łamanie:
ARPON
Warszawa, teł. (022) 621 48 13
Druk i oprawa: WAREX
87-162 Lubicz, ul. Bankowa 30
teł. (056)678 50 44,678 51 77 fax
(056) 678 50 71
557088002.003.png
Spis treści
Wstęp
Trochę historii
Kiedy zacząć kampanię?
45
Wybory samorządowe '98
46
Wybory prezydenckie 400
52
Wybory parlamentarne '01
54
Wybory samorządowe '02
5 6
Wybory do europarlamentu '04
63
Wybory parlamentarne i prezydenckie '05
65
Kampania wyborcza
74
Partia, komitet wyborczy i sztab
81
Rynek elektoratu - badania
84
Program wyborczy
97
Hasło i symbol
Wyborca wyborcy nie równy
' A -
Przygotowanie kandydata
Na pierwszy rzut oka
j A j
Mowa ciała
Mowa szafy
A
Trochę manipulacji
M
Erystyka
1 72
Chwyty propagandowe
[ 74
Zasady i techniki perswazji
j gg
Etyka manipulacji
194
Wystąpienia publiczne
201
Od drzwi do drzwi
557088002.004.png
Na przedwyborczym wiecu
N" <i spotkaniu z w y b ci»«c»s*»m ••••••••••
Kontakty z prasą - Public i Media Relations
2 18
Jak napisać informację p.r.a.s.Q.w.ą.?.
23.0
Jak sprzedać informacje i kan.dy.d.a.ta.?
2 .3.4.
Jak współpracować z dzień n ik.a.r.z.a.m.i2
2 34
Przed mikrofonem i k.am..e.i:.ą
2 3.6
Jak przygotować konferencję..p.r.a.s.Q.w.ą.?
2Afl
Reklama polityczna
247
Ile kosztuje kam piania?.
l ASi
Gdzie i jak się rekla m.fl.w..a.£ >?MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMIMMMMMMM <5 • JL ••••••••
Rozplanowanie wyda.tkfl.w.
2 .5.3
Formy promocji - prom oti.Q.n..m.iL
MM 2
•••••••••
Czym i jaka jest rek.Łam..a.?
2.5.6.
Reklama uniwersalna - m o d.eJ..A .I .DA
2 .5fl
Kryteria wyboru m.£d.ió.w.
2 .6.0.
Sytuacje kryzysowe
285
Kryzys - naprawdę jaki je.sie.ś M . M ..?.
2 fl.7
Wyprzedając wydarzenia - lepiej bowiem zapob.ifigajć..n.iż.lje£zy.£
2.88
Zespół kryzysowy - za w szje.^.o.to.w..y
2 .9.ft
Różne strategie - gdy nadeszło to. co b y ł ^...n .i.e .u .c .li.r..Q.ji .n.e....2 9 1
Jest jeden rzecznik - bo kryzys jest jeden i dla wszystkich wspólny... .
293
Z mediami można współpracować - zam.ia&t..w..a.Łc.z.y.ć.
2 9.3..
Kryzys symulowany - zanim coś się wydarzy w a rto..s.ię..|ir.zy.gjQ.taw.ać
2 97
Zarządzanie kryzysowe - na w o jo.i£.z.,ga.z.e.tą.
Zakończenie
302
Literatura i źródła
3 13
557088002.005.png
Niech się nikt nie dziwi, że mówiąc o całkiem nowych księstwach, przytoczę
najwznioślejsze przykłady, gdyż ludzie kroczą prawie zawsze drogami
ubitymi przez innych i w czynnościach naśladują drugich; a ponieważ
niepodobna trzymać się dokładnie tych dróg ani dorównywać w
doskonałości tym, których naśladujesz, przeto rozumny mąż powinien
zawsze postępować śladami ludzi wielkich i najbardziej naśladowania
godnych, aby jeżeli im nie dorówna, to przynajmniej zbliży się do nich pod
pewnym względem. Podobnie czynią dobrzy łucznicy: ci, widząc bardzo
odległy cel, a znając siłę rzutu swego łuku. mierzą nieco wyżej, nie po to,
aby dosięgnąć strzałą tej wysokości, lecz aby mierząc wyżej, trafić do celu.
Niccolo Machiavelli, Książę
Wstęp
Specjaliści od marketingu dowodzą, że „sprzedawanie" polityków niewiele różni się
od reklamowania proszku, mydła, margaryny, czy innych produktów szybko
zbywalnych. Z tą tylko różnicą, że margaryna nie zeskoczy z półki, i nie palnie jakiegoś
głupstwa w najmniej sprzyjającym momencie. Na szczęście, jak mawiał autor „Księcia",
Niccolo Machiavelli: Los w polowie jest panem naszych czynności, lecz jeszcze
pozostawia nam kierowanie drugą ich polową lub nie o wiele mniejszą ich częścią. Stąd
też olbrzymie pole do popisu dla różnego typu specjalistów od marketingu, którzy
pracują nad „kierowaniem drugą połową czynności" polityka lub kandydata na polityka.
Na wyborczy sukces, nie tylko w Polsce, nie ma gotowej recepty, bo wyborcy są
jeszcze mniej przewidywalni niż konsumenci. Widać to po kolejnych wyborach.
Wprawdzie istnieją tzw. żelazne elektoraty, z których jeszcze do niedawna
największą liczebnie była grupa zwolenników lewicy. Również większa część tzw.
„planktonu politycznego", czyli małych partii skrajnej prawicy, funkcjonuje tylko dzięki
grupie kilku, kilkunastu zagorzałych zwolenników lidera. Jednak grupy te są coraz
mniej liczne, a elektorat przed każdymi wyborami musi być pozyskiwany, aby
przekształcił się w wyborców poszczególnych ugrupowań.
Jak pokazują badania, Polacy - o ile już idą do wyborczych urn - decyzję, na kogo
głosować podejmują coraz częściej w ostatnim tygodniu kampanii,
557088002.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin