ŚWIDCZENIA MEDYCZNE.pdf

(101 KB) Pobierz
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.- artykuł w nowym oknie
Strona 1 z 4
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.
Serwis Podatkowy
nr 7/(163) z dnia 2009-07-10
Świadczenia medyczne na rzecz pracowników
WYROK WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
w Warszawie z 2 kwietnia 2009 r.
sygn. akt III SA/Wa 3521/08
(Źródło: Centralna Baza OrzeczeŃ SĄdów Administracyjnych)
„(…) Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody ze stosunku słuŜbowego, stosunku pracy,
pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uwaŜa się wszelkiego rodzaju wypłaty
pienięŜne oraz wartość pienięŜną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na
źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze,
wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, róŜnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za
niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezaleŜnie od tego, czy ich wysokość została z góry
ustalona, a ponadto świadczenia pienięŜne ponoszone za pracownika, jak równieŜ wartość innych
nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W przepisie tym zostały wskazane, co jest istotne w rozpoznanej sprawie, jako przychody: wypłaty
pienięŜne, świadczenia w naturze, inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo
odpłatne. Konsekwencją takiego zróŜnicowania przychodów jest wskazanie w kolejnych przepisach
sposobu obliczania wartości pienięŜnej świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń lub
świadczeń częściowo odpłatnych. Ustawodawca w odmienny sposób określił sposób obliczania
wartości dla kaŜdej z tych kategorii świadczeń, czemu dał wyraz w ust. 2 i 3 art. 12 oraz ust. 2, 2a
i 2b art. 11 u.p.d.o.f. Zatem dla potrzeb wykazania, iŜ dane świadczenie jest przychodem, o którym
mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., konieczne jest jego przyporządkowanie do jednej z kategorii
świadczeń wymienionych w tym przepisie, aby móc zastosować właściwą metodę obliczenia jego
wartości. W tym miejscu trzeba podkreślić, iŜ ustawodawca nie przewidział moŜliwości ustalania
wartości ww. świadczeń w inny sposób niŜ określony w przepisach ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych. Inaczej mówiąc, jeśli nie jest moŜliwe obliczenie wartości świadczenia według
metod określonych przepisami tej ustawy, nie moŜna pracownikowi przypisać przychodu
podlegającego opodatkowaniu.
W rozpoznanej sprawie, Minister Finansów stwierdził, Ŝe objęcie pracowników opieką medyczną
stanowi ich przychód ze stosunku pracy w postaci nieodpłatnych świadczeń, których wartość
oblicza się zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 u.p.d.o.f. Przepis ten stanowi, Ŝe wartość pienięŜną innych
nieodpłatnych świadczeń ustala się, jeŜeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według
cen zakupu.
Oceniając taką kwalifikację w pierwszej kolejności naleŜy ustalić, czy w opisanych we wniosku
okolicznościach faktycznych, świadczeniem jest samo uprawnienie do skorzystania z usług
medycznych (sam fakt objęcia opieką medyczną), czy teŜ usługi medyczne, z których pracownik
skorzystał. Rozpoznanie tej kwestii wymaga sięgnięcia do treści art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., który
stanowi, iŜ przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku
kalendarzowym pieniądze i wartości pienięŜne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze
i innych nieodpłatnych świadczeń. Według regulacji zawartej w przytoczonym przepisie, aby
pieniądze i wartości pienięŜne mogły być traktowane jako przychód, wystarczy, by były one
postawione do dyspozycji podatnika, natomiast aŜeby świadczenia w naturze i inne
nieodpłatne świadczenia były uznane za przychód, konieczne jest otrzymanie tych świadczeń
(podkreśl. red.).
http://www.sgk.gofin.pl/wydruk.php?id_temat_html=110486&id_pismo=2060
2009-07-15
910814528.005.png 910814528.006.png
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.- artykuł w nowym oknie
Strona 2 z 4
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez SkarŜącą wynika, iŜ zakupiła ona dla swoich
pracowników usługi medyczne, za które ponosi opłatę ryczałtową, bez względu na to, czy
pracownicy ci ze wskazanych usług skorzystali. Zatem świadczenia medyczne (usługi) zostały
postawione do dyspozycji pracowników. Nie ma natomiast informacji, czy dany pracownik z usługi
medycznej skorzystał, a nawet jeśli - to w jakim zakresie. Nie jest zatem wykluczone, Ŝe nie kaŜdy
pracownik ze świadczenia skorzysta. Według organu podatkowego, opodatkowaniu podlega
prawo do skorzystania ze świadczeń medycznych, bez względu na to, czy pracownik z tego
świadczenia skorzystał. W ocenie Sądu, stanowisko takie jest nieuprawnione w świetle
postanowień 11 ust. 1 u.p.d.o.f., który to przepis bezwzględnie warunkuje moŜliwość uznania
za przychód wartości nieodpłatnego świadczenia otrzymaniem tego świadczenia. Innymi
słowy, w przypadku świadczeń nieodpłatnych opodatkowaniu moŜe podlegać tylko przychód
rzeczywiście otrzymany, a nie moŜliwy do otrzymania (wartość otrzymanego świadczenia,
a nie sam fakt objęcia opieką medyczną) (podkreśl. red.). W konsekwencji, wbrew stanowisku
Ministra Finansów, o przychodzie pracownika moŜna by mówić, gdyby korzystał z postawionych
do dyspozycji usług medycznych i jednocześnie moŜliwe byłoby ustalenie wartości tego
świadczenia według metod określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze
stanu faktycznego wynika, Ŝe abonament obejmuje określoną grupę pracowników, ale nie zaleŜy od
liczby faktycznie wykonanych usług. Jest przy tym płacony bez względu na korzystanie przez
pracowników z opieki lekarskiej. Opłata ryczałtowa nie stanowi więc sumy kwot za faktycznie
wykonane usługi medyczne wobec poszczególnych pracowników. W konsekwencji cena zakupu
usług medycznych dla poszczególnego pracownika nie jest znana, a więc niemoŜliwe jest
określenie wartości świadczenia na niego przypadającego.
Reasumując, stwierdzić naleŜy, Ŝe w przypadku, gdy wartości świadczeń medycznych nie moŜna
przyporządkować do świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika, czyli tak jak w
rozpoznanej sprawie, gdzie opłata jest wnoszona ryczałtowo za określoną grupę pracowników bez
względu na to, czy pracownik z usług medycznych korzystał, czy teŜ nie korzystał, brak jest
podstaw do ustalenia dla konkretnego pracownika kwoty przychodu uzyskanego z tytułu
finansowania przez pracodawcę kosztów usług medycznych. Nie sposób bowiem stwierdzić, czy
pracownik rzeczywiście otrzymał owo świadczenie i jaka jest jego wartość (por. wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2008 r. wydany w
sprawie o sygn. akt III SA/Wa 625/08, dostępny w Internecie, jak równieŜ glosę do ww. wyroku dr
Jowity Pustuł opublikowanej w miesięczniku Prawo i Podatki nr 1/2009 r. „Pakiety medyczne dla
pracowników a przychód pracownika ze stosunku pracy.” s. 36-38.). Sądowi rozpoznającemu
niniejszą sprawę, znane są teŜ odmienne poglądy wyraŜone w wyrokach Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 września 2008 r., sygn. akt IIISA/Wa 1356/08 i w
wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 lipca 2008 r. w sprawie
o sygn. akt I SA/Wr 383/08. Sąd poglądu przedstawionego w tych wyrokach nie podziela
z przyczyn wywiedzionych powyŜej. (…)”
Uwaga od redakcji:
Przypominamy, Ŝe organy podatkowe nadal podtrzymują stanowisko, iŜ nieodpłatne świadczenia
na rzecz pracowników w postaci zapewnienia bezpłatnych nieobowiązkowych świadczeń
medycznych, a takŜe świadczeń w postaci zapewnienia bezpłatnych dowozów do pracy stanowią
dla nich przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od
osób fizycznych.
PoniŜej podajemy przykład stanowiska zaprezentowanego przez Izbę Skarbową w Poznaniu.
(interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 marca 2009 r., nr ILPB1/415-
1047/08-2/TW, zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)
„(…) Wnioskodawca (dalej: Spółka) w celu zapewnienia wszystkim swoim pracownikom opieki
http://www.sgk.gofin.pl/wydruk.php?id_temat_html=110486&id_pismo=2060
2009-07-15
910814528.007.png 910814528.008.png
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.- artykuł w nowym oknie
Strona 3 z 4
medycznej zawarł w 2008 r. umowę z niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej. Na jej
podstawie pracownikom udostępniono usługi medyczne zarówno z zakresu medycyny pracy jak
i dodatkowych świadczeń medycznych.
Wynagrodzenie, płatne miesięcznie na podstawie wystawianych przez jednostkę medyczną faktur,
ustalone zostało w sposób zryczałtowany i składa się z dwóch części:
opłaty za świadczenia z zakresu medycyny pracy,
opłaty za świadczenia wchodzące w zakres dodatkowych świadczeń zdrowotnych, które
obejmują
m.in.:
dostęp
do lekarza
pierwszego
kontaktu,
zabiegi
ambulatoryjne
i diagnostyczne,
konsultacje
specjalistyczne,
szczepienia
ochronne,
profilaktykę,
prowadzenie ciąŜy, rehabilitację, itp. (dalej: abonament medyczny).
(…) Czy w opisanej sytuacji świadczenia medyczne stanowią dla pracowników przychód
podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy w związku
z powyŜszym Wnioskodawca powinien obliczać i pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób
fizycznych?
(…) w przypadku zakupu przez pracodawcę usług polegających na wykonaniu wstępnych,
okresowych oraz kontrolnych badań lekarskich, wartość tego rodzaju świadczeń nie podlega
opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w sytuacji zakupu
przez pracodawcę pakietu usług medycznych dla swoich pracowników dotyczących np. wykonania
wstępnych, okresowych oraz kontrolnych badań lekarskich, a takŜe dobrowolnych
specjalistycznych usług medycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym - na zasadach
określonych w art. 32 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych - podlegać będzie jedynie wartość pienięŜna tej części otrzymanego świadczenia (część
opłaty), która przypada na dobrowolne specjalistyczne usługi medyczne.
(…) w przypadku zakupu przez pracodawcę usług medycznych uprawniających poszczególnych
pracowników do skorzystania z określonych świadczeń, ich wartość stanowi przychód ze stosunku
pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Wartość świadczenia medycznego opłaconego
za pracownika, pracodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłaconego w danym
miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy
według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie
z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podkreślenia wymaga, iŜ w przypadku ryczałtowej formy dokonywania rozliczeń z jednostką
medyczną świadczącą usługi medyczne, fakt skorzystania lub nieskorzystania przez pracownika
w danym miesiącu z usługi, pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania przedmiotowych
świadczeń. O powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania pracownika
z konkretnej usługi medycznej.
RównieŜ fakt, Ŝe dokonywanie opłat odbywa się w sposób - zdaniem Wnioskodawcy -
uniemoŜliwiający identyfikację wartości świadczenia przypadającej na danego pracownika, nie
stanowi przeszkody w ustaleniu wysokości przychodu przypadającego na konkretną osobę. Ilość
pracowników objętych świadczeniem oraz ich dane osobowe znajdują się niewątpliwie w
posiadaniu Wnioskodawcy. W rezultacie moŜna więc wskazać kaŜdą osobę oraz okres, w którym
była uprawniona do korzystania z wykupionych usług medycznych. Uwzględniając następnie
wysokość zapłaconego ryczałtu za świadczenie usług medycznych oraz ilość uprawnionych, moŜna
ustalić wysokość przychodu uzyskanego przez daną osobę.
Reasumując naleŜy stwierdzić, iŜ przedmiotowe świadczenie, które przypada na dodatkowe
http://www.sgk.gofin.pl/wydruk.php?id_temat_html=110486&id_pismo=2060
2009-07-15
910814528.001.png 910814528.002.png
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.- artykuł w nowym oknie
Strona 4 z 4
świadczenia medyczne będzie stanowić przychód u pracownika podlegający opodatkowaniu
podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany obliczać i
pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. (…)”
http://www.sgk.gofin.pl/wydruk.php?id_temat_html=110486&id_pismo=2060
2009-07-15
910814528.003.png 910814528.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin