104199610.pdf

(303 KB) Pobierz
SZT
SZTANDAR
ANDAR
BIBLIJNY
BIBLIJNY — NASZYM
NASZYM
JEDYNYM
JEDYNYM
SZT
SZTANDAREM
ANDAREM
„Podnie´cie
chora˛giew
do
narodów”
Izajasz
62:10;
Izajasz 8:20; Łukasz 11:28.
„Tedy wyszedł głos z stolicy, mówia˛cy: Chwalcie Boga
naszego wszyscy słudzy jego, i którzy si ˛ go boicie, i mali i
wielcy. I słyszałem głos jako ludu wielkiego, i jako głos wielu
wód, i jako głos mocnych gromów, mówia˛cych: Halleluja! i ˙
uja˛ł Królestwo Pan Bóg wszechmoga˛cy” — Obj. 19:5,6.
„Dzi ˛ kujemy tobie, Panie Bo ˙ e wszechmoga˛cy, który´
jest, i który´ był, i który masz przyj´´! ˙e´ wzia˛ł moc swoja˛
wielka ,iuj ˛łe´ królestwo; I rozgniewały si˛ narody, i
przyszedł gniew twój i czas umarłych, aby byli sa˛dzeni, i
aby´ oddał zapłat ˛ sługom twoim, prorokom i ´wi˛ tym, i
boja˛cym si˛ imienia twego, małym i wielkim, i aby´ wytracił
tych, co psuja˛ ziemi ˛” — Obj. 11:17,18.
„Bo tak mówi Pan zast ˛ pów: Oto Ja jeszcze raz, a to po
małym czasie, porusz ˛ niebem i ziemia˛, i morzem i sucha˛;
Porusz ˛, mówi˛ , wszystkie narody, i przyjda˛doPo ˙ ˛danego
od wszystkich narodów; i napełni ˛ ten dom chwała˛, mówi
Pan zast ˛ pów” — Agg. 2:7,8.
„Albowiem oto Ja tworz ˛ niebiosa nowe, i ziemi ˛ nowa˛,
a
nie
b˛da˛
wspominane
rzeczy
pierwsze,
ani
wsta˛pia˛na
serce” — Izaj. 65:17.
„Lecz nowych niebios i nowej ziemi według obietnicy
jego
oczekujemy,
w
których
sprawiedliwo´´
mieszka”
— 2 Piotra 3:13.
„I zatra˛bił Anioł siódmy, i stały si˛ głosy wielkie na niebie mówia˛ce: Królestwa ´wiata stały si˛ królestwami
Pana
naszego i Chrystusa jego, i królowac´b˛dzie na wieki wieków” — Obj. 11:15.
Rok XIV, Nr 10
P A ´ DZIERNIK , 1996
Nr 10 4
911582606.023.png 911582606.024.png
 
PL ISSN 12.10-1086
MIESIĘCZNIK. Wydawany przez ŚW IECKI RUCH MISYJNY „ E P I F A N I A " * / Nowym Dworze Mazowieckim. Redaktor: Bernard Hedman, Chester
Springs, Pa. 19425, USA. Redaktor odpowiedzialny w Polsce: Piotr W oznicki, ul. Zdobywców Kosmosu 17, 05-100 Nowy Dwór Maz.
CZAS ŁASKI DLA SYJONU
„Ty powstawszy zmiłujesz się nad Syjonem; boć czas, żebyś się zlitował nad nim, gdyż przyszedł czas
naznaczony. Albowiem upodobały się sługom twoim kamienie jego i nad prochem jego zmiłują^ się.
Aby się bali poganie imienia Pańskiego, a wszyscy królowie ziemscy chwały twojej.
Gdy pobuduje Pan Syjon i okaże się w chwale swojej" (Ps. 102:14-17).
(Czytelnikom tego artykułu pomoże skorzystanie z wykresów na stronie 76)
B
OSKA obietnica dana Dawidowi — „miłosierdzia
Dawidowe pewne" — zapowiadała, że jeden z jego
potomków zasiądzie na tronie Pańskim na zawsze (2
Sam. 7:12-16). Prawdziwe znaczenie tej obietnicy jest
następujące: Mesjasz, od dawna obiecany Król Izraela,
będzie korzeniem i odgałęzieniem linii Dawidowej,
błogosławionym przez Pana (Iz. 11:10). Jego królestwo
nie zakończy się tak jak królestwo typiczne, lecz będzie
wieczne, w pełni kompetentne do spełnienia
wszystkich Boskich obietnic danych Abrahamowi: „I
błogosławione będą w nasieniu twoim wszystkie
narody ziemi" (1 Moj. 12:1-3; 22:15-18).
Gdy władza została odebrana Sedekiaszowi,
zostały uznane rządy pogan, lecz nie w taki sam sposób
jak rząd Izraela. Żaden z nich nie został nazwany
następcą Izraela. Zezwolono im na panowanie. Żaden z
nich nie był Królestwem Bożym ani nie otrzymał
wiecznej władzy. Otrzymały w dzierżawę panowanie w
czasie, gdy Izrael został odrzucony od Boskiej łaski.
Dzierżawa ta miała się zakończyć w wyznaczonym
czasie i miał zostać przywrócony pierwotny zamiar
Boga, aby Izrael reprezentował Jego Królestwo na
ziemi.
Zauważmy, że Bóg wykorzystał pierwszą i drugą
wojnę światową do uwolnienia Izraela spod władzy
pogan. Pierwsza wojna, w 1914 roku, otworzyła dla
Żydów Palestynę, druga, w 1939 roku, utorowała im
drogę do stania się niezależnym narodem. Nie
będziemy mogli ocenić prawdziwego znaczenia
obecnego czasu ucisku, jeśli nie będziemy traktowali
go z punktu widzenia postępowania Boga z Izraelem i
przygotowywania przez Niego nowego porządku, w
którym Izrael będzie przewodem błogosławieństw dla
całej ludzkości.
WIZJA PANOWANIA POGAN
W czasie zdetronizowania Sedekiasza Bóg
przekazał dzierżawę ziemskiej władzy Nabucho-
donozorowi i jego następcom, jak to podaje proroctwo
Daniela (Dan. 2).
Nabuchodonozor miał sen, lecz nie mógł przy-
pomnieć sobie swego widzenia. Prorok Daniel, który
wcześniej został więźniem, dzięki Boskiej opatrzności
był przedstawiony królowi jako jedyna
osoba w całym królestwie zdolna opowiedzieć sen
króla i podać jego interpretację (w.28).
Widzenie dotyczyło olbrzymiego posągu (Dan.
2:31-45). Głowa posągu z złota reprezentowała
królestwo Nabuchodonozora — Babilon. Piersi i
ramiona z srebra przedstawiały królestwo Medo-
Perskie. Brzuch i uda z mosiądzu — Grecja. Golenie z
żelaza — cesarstwo Rzymu (wschodnie i zachodnie).
Stopy z żelaza i gliny przedstawiają mieszane cywilno-
religijne „imperium" papiestwa.
„SIEDEM CZASÓW"
Cały czas panowania tych pogańskich rządów miał
trwać aż do obiecanego królestwa Mesjasza. Okres ten
kilkakrotnie jest nazwany "siedmioma czasami" (3
Moj. 26:14-46). Przy jego końcu dzierżawa pogan
miała wygasnąć i zacząć się usuwanie tych rządów
przez wielki czas ucisku (Dan. 12:1). Wtedy miał
„powstać" — przejąć władzę — Mesjasz, a wszystkie
narody miały Jemu służyć. Wtedy miał się wysunąć na
czoło Izrael jako widzialna, narodowa reprezentacja
Boskiego królestwa (Iz. 2:1-5).
Jak długo, moglibyśmy się zapytać, te „siedem
czasów" miało trwać? Zagadkowe określenie „czasy"
występuje u Dan. 7:25: „czasu i czasów i pół czasu"
oraz u Dan. 12:7: „czasie, czasach i połowie czasu".
Obydwa wyrażenia są podobne, lecz same w sobie nie
dają żadnej wskazówki co do długości.
Pomoc znajdujemy w księdze Objawienia.
Rozdział 11:2 odwołuje się do okresu 42 miesięcy,
podczas gdy werset 3 wymienia okres 1260 dni. Udając
się do rozdziału 12:6 znowu znajdujemy okres 1260
dni, podczas gdy w wersecie 14 pojawia się omawiane
tu wyrażenie "czas, czasy i połowę czasu". Gdy
porównujemy werset 14 z 6, jest oczywiste, że chodzi o
ten sam okres, innymi słowy:
czas + czasy +
1
czasu = 1260 dni
2
Na podstawie tego wzoru możemy założyć, że:
1 czas = 360 dni
Jeśli tak jest, możemy posunąć się dalej w tym
911582606.025.png 911582606.001.png
 
75
S ZTANDAR B IBLIJNY
Październik, 1996
założeniu i przyjąć, że:
Po raz czwarty i ostatni jest to uczynione w
w.25,28. (Wszystko to dla podkreślenia).
Skoro, jak widzimy, tak duży nacisk jest położony
na karanie Izraela w historycznym okresie sędziów i
królów, to co oznacza dodatkowe karanie „siedmiu
czasów", o jakim mówi Bóg, że im ześle?
W poprzednich ilustracjach ustaliliśmy, że „czas"
jest równy symbolicznemu rokowi liczącemu 360 dni.
Następujące obliczenie daje nam długość tych „siedmiu
czasów":
czasy = 2 czasy = 2 x 360 = 720 dni
i że:
1
„czasu" = 180 dni
2
Dodajmy je razem:
360 + 720 + 180 = 1260 dni
Według tego słusznego założenia, że „czas" o 360
dniach jest zatem rokiem proroczym (hipotetycznym) o
360 dniach, możemy ustalić długość 42 miesięcy.
42 miesiące = 3
360 dni x 7 = 2520 dni
Podaliśmy już przykłady zasady dzień za rok, więc
na tej podstawie wnioskujemy, że:
1
roku lub 1260 dni
2
Jeśli dokonamy następującego obliczenia:
2520 dni = 2520 lat
1260 : 42 = 30
„CZASY POGAN"
Klucz do zrozumienia upadku i powstania Izraela
jako narodu leży w poprawnym zrozumieniu tego, co
mieści się w wyrażeniu „czasy pogan". U Łuk. 21:24
Jezus stwierdza, że „będzie Jeruzalem deptane od
pogan aż się wypełnią czasy pogan". Rozumiemy, że to
oświadczenie jest potwierdzeniem przez naszego Pana
ucisku przez pogan, który już był w toku, choć pod
wieloma względami miał się nasilić wraz z oblężeniem
Jeruzalem przez Tytusa w 69 r.n.e. i jego zniszczeniem
rok później, czego następstwem było rozproszenie tego
narodu aż do czasów współczesnych. Grecki tekst
wyrażenia „będzie deptane" może być oddany „będzie i
pozostanie deptane", co wskazuje na to, że Izrael
będzie uciskany w sposób nieznany nigdy wcześniej.
Czy tych słów Jezusa nie możemy odebrać jako
zapowiedzi rozpoczęcia się wtedy „czasów pogan"?
Nie, jeśli właściwie rozumiemy proroctwo Ezech.
21:18-27. Słowa te stanowią Boski sąd nad Izraelem
(reprezentowanym w Judzie). Proroctwo to wypełniło
się okrutnie w najeździe Nabuchodonozora na
Jeruzalem na jesieni 607 r.p.n.e., kiedy to ostatni król
Judei, Sedekiasz, został zdetronizowany, miasto
splądrowane a lud zabrany do niewoli, do Babilonu (2
Król. 25:1; Jer. 39:1; 52:1). Tak rozpoczęło się 70 lat
spustoszenia zapowiedziane u Jer. 34:21,22; 25:9-12.
Od tego czasu Żydzi przestali być wolnym narodem.
Choć ich ziemia i wolność osobista zostały im
zwrócone przez Cyrusa, jako naród podlegali kolejno
Medo-Persom, Grekom i Rzymianom. Zależność od
Rzymu była faktem, gdy Jezus wypowiadał te słowa.
Jest zatem nieprawdopodobne, że mówił o dopiero
mającym nadejść ucisku. W istocie Jemu chodziło o to,
że Żydzi jeszcze bardziej będą poddani poganom aż w
odpowiednim czasie skończą się („wypełnią") czasy
pogan.
Od 2520 lat „siedmiu czasów" odejmujemy datę
października 607 r.p.n.e.:
ustalamy że:
1 „miesiąc" = 30 dni
To co następuje potwierdza nasze założenie co do
długości proroczego, symbolicznego, roku:
12 x 30 = 360 (dni)
Okazuje się więc, że „czas, czasy i połowa czasu",
owe 1260 dni, czy też 42 miesiące, mają taką samą
długość i są oparte na roku proroczym o 360 dniach.
Rzeczywisty rok żydowski nigdy nie miał tej
długości. Okresowo był "dodawany" dodatkowy
miesiąc, w celu dostosowania do pór roku. Możemy
więc przypuszczać, że rok proroczy jest chro-
nologicznym narzędziem danym przez Boga w celu
ustalenia, w jakiej chwili dziejowej występują pewne
wydarzenia biblijne. Będzie ono nieocenioną pomocą
w badaniu sprawy „siedmiu czasów".
Drugą biblijną zasadą, o której należy pamiętać
pracując nad chronologią, jest miara „dzień za rok".
Mamy o niej wzmiankę w 4 Moj. 14:34. W przykładzie
tym Bóg ukarał niewiernych Izraelitów 40 latami
tułaczki jako wyższym odpowiednikiem 40 dni
szpiegowania ziemi (co miało niepomyślny skutek).
Zasada ta jest jasno wyrażona w tekście. Kolejny
przykład to Ezech. 4:1-8.
Z tego podstawowego punktu widzenia rozważmy
3 Mojżeszową 26:14-45
W tekście tym mamy znamienne proroctwo
karania, o nadejściu którego Bóg zapowiedział
Izraelowi za pogwałcenie Jego przymierza. W
wersetach 14-17 są przedstawione ich grzechy i
stosowne kary w okresie sędziów i królów. Następnie,
z powodu braku poprawy, w. 18 grozi im karą „siedmiu
czasów". Wersety 19 i 20 cofają się wstecz i ponownie
proroczo mówią o karach stosowanych w czasach
sędziów i królów, które okazały się niewystarczające.
Dlatego w.21 po raz drugi grozi im „siedmioma
czasami" karania. To samo jest powtórzone po raz
trzeci w ww.22-24.
2520 - 606
1
= 1913
3
4
4
Z końcem 1913 roku n.e. nadszedł początek 1914
911582606.002.png 911582606.003.png 911582606.004.png 911582606.005.png 911582606.006.png 911582606.007.png
76
S ZTANDAR B IBLIJNY
Październik, 1996
roku. Dodając do niego
3
roku, otrzymujemy
Znaczenie 1914 roku zostało, co ciekawe, pod-
kreślone w książce pt. „Nadszedł czas" napisanej w
1889 roku. Na stronie 98 autor, C.T.Russell, podaje o
Izraelu:
„nie ma powodu oczekiwać ich narodowej
reorganizacji wcześniej, jak w 1914 roku, u kresu
ich „siedmiu czasów", 2520 lat. Jednak w miarę jak
ten długi okres ich narodowego karania przybliża
się do końca, możemy zauważyć wyraźne znaki
tego, że nieurodzajne drzewo figowe [narodowy
Izrael] jest bliskie wypuszczeniu pąków, co
dowodzi, że kończy się zimowy czas zła i że zbliża
się tysiącletnie lato, które w pełni przywróci im ich
obiecane
październik 1914 roku.
Pierwsza wojna światowa
Wielka wojna oficjalnie rozpoczęła się 28 lipca
1914 roku, gdy Austria wypowiedziała wojnę Serbii.
Do 4 sierpnia Rosja, Francja i Brytania były w stanie
wojny z Austrią i Niemcami. Dzierżawa pogan wygasła
wraz z początkiem wojny okopowej na jesieni 1914
roku, co wielce osłabiło chrześcijaństwo, zniszczyło
wiele ludzi i wielu cieszących się dobrą opinią. Wojna
okopowa utrwaliła linie walki i stworzyła wokół tego
konfliktu atmosferę desperacji. W ten sposób, oraz
przez wojnę jako taką, która objawiła pustkę
chrystianizmu w chrześcijaństwie, rozpoczęło się
rozpadanie władzy pogan (i trwałe wzmacnianie się
narodu żydowskiego). (Niektóre zarysy tej historii
podaliśmy w naszym BS, nr 714 w artykule pt. „Dom
Izraela będzie błogosławiony").
dziedzictwo
oraz
narodową
niepodległość".
(Dla pragnących pogłębić ten temat polecamy
tomy Nadszedł Czas i Przyjdź Królestwo Twoje).
* * * *
WYKRES POKAZUJĄCY 2520 LAT PANOWANIA POGAN
RÓWNOLEGŁOŚCI DWÓCH WIEKÓW IZRAELA - CIELESNEGO I DUCHOWEGO
w dwójnasób za wszystkie grzechy swoje".
Zauważmy wyrażenie „w dwójnasób za wszystkie
grzechy swoje". Na podstawie jakiej sprawiedliwości
Izrael mógł być ukarany dwa razy bardziej, niż na to
zasługiwał? Takie może być pierwsze wrażenie z
pobieżnego przeczytania tego tekstu. Ale nie taka jest
jego intencja.
Hebrajskie słowo kefel przetłumaczone w wer-
RÓWNOLEGŁOŚCI 1845 LAT
Kefel i miszna Izraela
Drugi zestaw dowodów potwierdzających na-
dejście czasu przywracania do łask i odzyskiwania
znaczenia Izraela pochodzi z Iz. 40:1,2: „Mówcie do
serca Jeruzalemu; ogłaszajcie mu, że się już dopełnił
czas postanowiony jego, że jest odpuszczona
nieprawość jego i że wziął z ręki Pańskiej
911582606.008.png 911582606.009.png 911582606.010.png 911582606.011.png 911582606.012.png 911582606.013.png 911582606.014.png 911582606.015.png 911582606.016.png
S ZTANDAR B IBLIJNY
77
Październik, 1996
secie 2 „dwójnasób" oznacza stronę zgiętą na pół,
dokładnie w samym środku. Inaczej mówiąc,
odpowiednik.
U Jer. 16:18 i Zach. 9:12 znajdujemy podobne
określenie. Tutaj jednak hebrajskie słowo „dwójnasób"
to miszna, co oznacza dokładne powtórzenie w czasie i
ogólnym charakterze. Zachariasz podaje nam
wskazówkę, że „dwójnasób" Izraela rozpoczął się
mniej więcej w czasie wjazdu Jezusa do Jeruzalem.
Według chronologii biblijnej Jakub, główny
patriarcha 12 pokoleń Izraela, zmarł w kwietniu 1813
r.p.n.e. Jego śmierć zakończyła wiek patriarchów i
rozpoczęła to, co możemy nazwać Wiekiem
Żydowskim. Teraz zauważmy: Jezus wjechał do
Jeruzalem tuż przed paschą (w kwietniu) 33 r.n.e. Od
1813 r.p.n.e. do 33 r.n.e. możemy doliczyć się:
Żyda lorda Beaconsfielda, na pierwszy rzut
oka mogłyby wydawać się przeszkodą dla
restauracji Izraela w Palestynie. Od kilku lat
wydarzenia wydają się szczególnie sprzyjać
Żydom, a jednym z głównych czynników w
tym kierunku wydawało się zainteresowanie,
zalety właściwe mężowi stanu oraz
sposobności polityczne nastręczające się
dzięki wysokiej pozycji tego sławnego
człowieka. Teraz, po bardzo krótkim czasie od
zdobycia przez niego dla swego narodu
znaczącej ulgi w prześladowaniach w
Palestynie i w Turcji oraz po ustanowieniu
Wielkiej Brytanii protektorem Ziemi Świętej,
on jest odsuwany od władzy w czasie, w
którym wydawał się w sposób właściwy
bardziej pożyteczny dla nich. Na pierwszy rzut
oka może się to wydawać katastrofą, lecz być
może wcale nią nie jest" (Strażnica, maj 1880,
s.7 [Reprint 101]).
Polityczne i militarne implikacje tego Kongresu są
dość szczegółowo omówione w książce pt.
Przyjdź Królestwo Twoje, s.260-262.
„W one dni — mówi Zach. 8:23 — uchwyci się
dziesięć mężów ze wszystkich języków onych
narodów; uchwycą się, mówię, podołka jednego Żyda,
mówiąc: Pójdziemy z wami, bo słyszymy, że Bóg jest z
wami".
Dziesięć narodów językowych Europy, w pewnym
sensie, uchwyciło się „szaty" przedstawiciela Izraela,
Disraelego.
W tym czasie biblista i znawca hebrajskiego, Franz
Delitzsch, zaczął rozpowszechniać swe wydanie
hebrajskiego Nowego Testamentu.
Co ciekawe, Kongres, który ulżył nieco ciężkiej
doli Żydów, zasiał także nasiona pierwszej wojny
światowej. Jednym z rezultatów tej konferencji było
przekazanie Austro-Węgrom Bośni-Herzegowiny; to
właśnie kula bośniackiego zabójcy trafiła następcę
austriackiego tronu, co zmusiło Austrię do odwetu na
Serbii (którą uważała za winną) i roznieciło wojnę z lat
1914-18. Wojna ta, jak widzieliśmy, stała się z kolei
motorem narodowego powrotu Izraela do Ziemi
Świętej.
Powrót Izraela do łaski
Jak zauważyliśmy wcześniej, Jezus w roku 33
zapowiedział spustoszenie dla domu Izraela. To było
36 lat później, w roku 69, kiedy Jerozolima została
otoczona przez rzymską armię, dowodzoną przez
Tytusa, co rok później doprowadziło do jej zupełnego
zniszczenia.
Od Kongresu Berlińskiego w 1878 roku okres o
długości 36 lat doprowadza nas do 1914 roku — owego
roku, który rzeczywiście był świadkiem początku
wolności dla rozproszonego narodu. W ten sposób
zakończył się „dwójnasób" Izraela.
„RYBACY" i „ŁOWCY"
Ponieważ Jer. 16:14-16 jest jednym z najbardziej
zrozumiałych ustępów biblijnych, opisujących
3
1
1812
+ 32
= 1845 (lat)
4
4
Wyciągamy z tego wniosek, że okres narodowej łaski
Izraela liczył 1845 lat. To była pierwsza część ich
„dwójnasobu".
Długość pierwszej części dwójnasobu daje nam
długość jego drugiej części. Licząc okres 1845 lat od
33 r.n.e. dochodzimy do 1878 r. Tak więc
32
1
+ 1845 = 1877
1
4
4
lub kwiecień 1878 roku. Czy coś znaczącego,
dotyczącego Żydów, wydarzyło się w tym czasie?
Berliński Kongres Narodów
Ten kongres mocarstw europejskich odbył się w
Berlinie w czerwcu 1878 roku (chociaż przygotowania
do niego naturalnie rozpoczęły się wcześniej). Jego
głównym celem było określenie granic państw
bałkańskich po wojnie rosyjsko-tureckiej i
zapobieżenie ewentualnej wojnie między Anglią i
Rosją. Większe znaczenie z punktu widzenia naszego
tematu miał jeden z jego drugorzędnych rezultatów
wypracowany przez lorda Beaconsfielda .
Główny brytyjski wysłannik na tę konferencję,
lord Beaconsfield, dzisiaj jest bardziej znany jako
Benjamin Disraeli. Chociaż nawrócił się na chrze-
ścijaństwo, był pierwszym Żydem, który został
premierem (w 1874 r.).
Jak zauważyliśmy w poprzednim numerze BS,
Disraeli był odpowiedzialny za przejęcie Kanału
Sueskiego od Egiptu w 1875 roku (za pieniądze od
barona Rothschilda). Pociągnięcie to miało ubiec
dominację Rosji na Bliskim Wschodzie, co zgodnie z
obawami Anglii mogło zaszkodzić jej wpływom w tej
części świata i pozbawić dostępu do posiadłości w
Indiach i na Dalekim Wschodzie.
Żyd Disraeli, rzecz jasna, sprzyjał swemu
narodowi i wydaje się, że jego wysiłki w tym kierunku
zostały pobłogosławione przez Boga. Oto ciekawy
cytat:
„Ostatnie wybory w Anglii, które pociągają za
sobą zmianę w ministerstwie oraz usunięcie z
urzędu znanego na całym świecie
911582606.017.png 911582606.018.png 911582606.019.png 911582606.020.png 911582606.021.png 911582606.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin