DSAT_TENS.pdf

(260 KB) Pobierz
3R
Mariusz BUŁAWA
TENS Sp. z o.o. ul. Jana z Kolna 26C, 81-859 SOPOT
Tel. (58) 555 77 22, e-mail: Mariusz.Bulawa@tens.pl
Scentralizowany system detekcji stanów awaryjnych taboru dla sieci PKP
PLK S.A
1. Wprowadzenie
Urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT, ang. train inspection systems,
hazard notification systems – check points for rolling stock) są przeznaczone do wykrywania
zagroŜeń bezpieczeństwa ruchu kolejowego będących skutkiem nieprawidłowości stanu
technicznego taboru, takich jak uszkodzone łoŜyska osiowe, wadliwe działanie układu
hamulcowego, deformacji powierzchni tocznych kół, czy wady zawieszenia. Zmiany regulacji
prawnych związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw kolejowych, zwłaszcza
oddzielenie funkcji Zarządcy Infrastruktury od funkcji Przewoźnika znajdują swoje
odzwierciedlenie równieŜ w obszarze rozwiązań DSAT i wymagań na te systemy. Ta nowa
tendencja znalazła swój wyraz w dynamicznym rozwoju nowej grupy kolejowych systemów
informacyjnych zorientowanych na moŜliwie pełne wykorzystanie informacji z urządzeń
DSAT. Kierunki rozwoju tych systemów zostały uwzględnione w scentralizowanym systemie
detekcji stanów awaryjnych taboru dla sieci PKP PLK S.A. System ten docelowo moŜe być
podstawowym źródłem informacji o stopniu zuŜycia infrastruktury kolejowej (sumaryczne
rzeczywiste obciąŜenia linii, w tym oddziaływania dynamiczne tabor-tor), oraz o stanie
technicznym taboru przewoźników uŜytkujących sieć kolejową.
PoniŜej zawarto podstawowe informacje o pilotaŜowej wersji scentralizowanego
informacyjnego systemu DSAT wdraŜanej obecnie w Polsce przez firmę TENS z Sopotu.
1
196477686.004.png
2. Koncepcja scentralizowanego systemu DSAT na sieci PKP PLK S.A.
Pierwsze koncepcje centralizacji informacji z urządzeń DSAT rozwaŜane w
europejskich zarządach były prezentowane juŜ na początku lat 90-tych. W Polsce po raz
pierwszy znalazło to odzwierciedlenie w wymaganiach na system DSAT przewidziany do
zabudowy na modernizowanej linii E-20 pod koniec lat 90-tych. Z uwagi na ówczesne
uwarunkowania techniczno-organizacyjne przedsiębiorstwa PKP, gdzie za urządzenia DSAT
odpowiadały tzw. słuŜby taborowe, funkcjonalność systemu była zorientowana głównie na
ich potrzeby. Po zmianach organizacyjnych PKP odpowiedzialność za całokształt zagadnień
związanych z urządzeniami DSAT została przeniesiona do Biura Automatyki i
Telekomunikacji. Zaowocowało to nie tylko formalnym uregulowaniem statusu urządzeń
DSAT (instrukcja Ie-3), ale przede wszystkim stopniowym dopasowaniem wymagań na
rozwiązania systemowe w tym zakresie do ewoluujących potrzeb PKP PLK S.A.
Oczekiwana funkcjonalność scentralizowanego systemu DSAT obejmuje:
1. Potrzeby Zarządcy Infrastruktury, w tym:
a) Zapewnienie nadzoru nad siecią kolejową:
Û ocena obciąŜenia linii
Û ochrona sieci
b) Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu poprzez wykrywanie stanów awaryjnych
taboru
c) Utrzymanie sprawności technicznej urządzeń DSAT
2. Potrzeby wynikające z relacji Zarządca Infrastruktury - Przewoźnik
a) Statystyki dot. stanu technicznego taboru danego Przewoźnika
b) Udostępnianie Przewoźnikowi informacji diagnostycznych o jego taborze
Realizacja systemu informatycznego uwzględnia jego otoczenie systemowe i
organizacyjne. Z technicznego punktu widzenia kluczowym zagadnieniem są interfejsy
między współpracującymi systemami, zagadnienia transmisji danych oraz bezpieczeństwa
systemowego. Informacje, których źródłem są urządzenia DSAT, aby stać się informacjami
podatnymi na pełne wykorzystanie wymagają uzupełnienia informacjami z innych
systemów. W szczególności chodzi o moŜliwość jednoznacznej identyfikacji pociągu,
wagonu, zdarzenia, co obok synchronizacji czasu we współpracujących systemach wymaga
skojarzenia informacji diagnostycznych z numerem pociągu, jego składem, informacją o
wynikach oględzin awaryjnie zatrzymanego taboru. W realiach przedsiębiorstwa PKP PLK
S.A. systemami, z którymi system DSAT musi się komunikować są m.in. system SEPE oraz
systemy dyspozytorskie w LCS-ach (np. Ebiscreen).
Ogólną strukturę proponowanego rozwiązania przedstawia Ryc. 1.
2
Ryc. 1. Struktura scentralizowanego systemu informatycznego DSAT.
W systemie moŜna wyróŜnić:
1) podsystemy diagnostyczne realizujące oczekiwane funkcje wykrywania stanów
awaryjnych i nieprawidłowości związanych z taborem. Na tym poziomie
pozyskiwane są informacje o stanie technicznym taboru
2) terminale uŜytkowników lokalnych (DyŜurni Ruchu). Na tym poziomie
odbywa się prezentacja danych w zakresie niezbędnym do awaryjnej ingerencji
w ruch pociągów. Dodatkowo prowadzona jest niezbędna dokumentacja
eksploatacyjna w postaci elektronicznej (Elektroniczny Rejestr Stanów
Awaryjnych Taboru)
3) serwer bazodanowy gromadzący i przetwarzający informacje diagnostyczne
oraz zapewniający integrację systemu DSAT z systemem SEPE.
Funkcjonujące na nim aplikacje pozwalają na udostępnianie informacji za
pośrednictwem WWW.
4) terminale uŜytkowników systemu bazodanowego (Dyspozytorzy,
Przewoźnicy). Na tym poziomie odbywa się prezentacja informacji zbiorczych,
zestawieniowych itp., komunikacja z serwerem bazodanowym wymag jedynie
przeglądarki WWW.
5) podsystem transmisji danych (VPN GSM, WAN PKP PLK, SLK), bazujący na
łączach o umoŜliwiających tworzenie podsieci prywatnych.
3
196477686.005.png
Na ryc. 2 przedstawiono zarys architektury oprogramowania systemu.
dane
diagnostyczne
Serwer
komunikacyjny
ASDEK/SSD
PPP
TCP/IP
Odbiorcy
statusy
Ethernet
modem GSM
modem
alarmy
komunikaty
DSAT 1
Serwer
bazy danych
Serwer
dostępowy
1
zapytania
ODBC
WWW
dane z bazy
danych
Data
DSAT N
Serwer
aplikacji
N
zapis
danych
przesyłanie
danych
obróbka
trendy
statystyka
powiadamianie
Ryc. 2. Zarys architektury oprogramowania.
W pierwszej fazie budowy systemu planowanej do końca 2008 zakłada się instalację
serwera bazodanowego w Centrum Diagnostyki w Warszawie, budowę interfejsów z SEPE
oraz włączenie 10 stanowisk diagnostycznych typu
ASDEK/PM/GM/GH/OK/Phoenix/Gotcha. Następnie przewiduje się sukcesywne włączanie
do systemu kolejnych funkcjonujących na sieci PKP PLK urządzeń DSAT, zarówno
pracujących lokalnie, jak i w ramach LCS-ów.
3. Podsumowanie
Rosnące potrzeby w zakresie dysponowania wiarygodnymi i czytelnymi informacjami
dotyczącymi styku Zarządca Infrastruktury-Przewoźnik wymusza inwestowanie w
rozwiązania systemowe usprawniające ten obszar. Scentralizowany system informacyjny
DSAT ma wszelkie dane by w istotny sposób przyczynić się do poprawy efektywności
wykorzystania urządzeń DSAT oraz stworzenia podstaw do dobrej współpracy PKP PLK
S.A. z uŜytkownikami jej infrastruktury.
4
196477686.006.png 196477686.007.png 196477686.001.png 196477686.002.png 196477686.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin