KRZYZ.DOC

(35 KB) Pobierz

OPIS TECHNICZNY

DO CZĘŚCI KONSTRUKCYJNEJ


1.0. Opis ogólny.

              Krzyż milenijny o wysokości 20.0 m zlokalizowany jest na terenie Górki Głogowskiej, obręb Szczyglice. Krzyż zaprojektowano w konstrukcji stalowej kratownicy przestrzennej. Fundament krzyża blokowy o wymiarach 6,0 x 6,0 x 1,0m

 

2.0.  Podstawa opracowania.

 

              Podstawą do opracowania są następujące dokumenty:

              - rysunki architektoniczno - budowlane opracowane przez architekta Leszka Idzika.

              - Dokumentacja geotechniczna opracowana przez Pracownię Geologiczną mgr inż Janiny Łukaszewicz z sierpnia 1999 r.

 

3.0. Warunki posadowienia.

 

              Dane dotyczące podłoża pod projektowany fundament krzyża na Górce Głogowskiej przyjęto na podstawie technicznych badań podłoża. W miejscu posadowienia fundamentu wykonano jeden otwór wiertniczy do głębokości 6,0 m. Wierzchnią warstwę stanowi gleba o miąższości 0,3m Poniżej do głębokości 4,0m w podłożu występuje warstwa piasków drobnych i średnich. Pod warstwą piasków w podłożu zalegają piaski gliniaste i iły.

W podłożu nie stwierdzono występowania wody gruntowej. Posadowienie fundamentów w warstwie piasków średnich.

 

4.0 Opis rozwiązań konstrukcyjnych.

 

              4.1. Fundament krzyża blokowy o wymiarach 6,0 x 6,0 x 1,0 m z przewyższeniem o wymiarach 3,4 x 3,4 x 0,5 m. Fundament z betonu B-25 zbrojony stalą żebrowaną fi 14mm 34GS. Rzędna posadowienia fundamentu - .... . W fundamencie zostanie osadzony zespół składający się z elementu podstawy oraz śrub fundamentowych M42, zespolonych za pomocą nakrętek M42 ( jedna pod blachą i dwoma pod blachą ).

 

              4.2. Konstrukcja stalowa krzyża.

Krzyż o wysokości 20,0m, belka krzyża o długości 10,0 m - osadzona na wysokości 15,0 m. Krzyż zaprojektowany został jako stalowa kratownica przestrzenna. Konstrukcja kratowa o przekroju kwadratowym. Od podstawy do wysokości 10,0 m przekrój kwadratowy o zmiennej geometrii, powyżej oraz dla belki poprzecznej przekrój o stałej geometrii o wymiarach 800 x 800 mm. Krzyż zaprojektowany został z podziałem na 4 elementy wysyłkowe.

              - element EP - podstawa krzyża

              - element E1 - belka pionowa krzyża

              - element E2 - belka poprzeczna krzyża

              - element E3 - belka pionowa krzyża

 

              Element podstawy EP składa się z czterech blach o gr. 20,0 mm z otworami fi 42,0 mm dla śrub fundamentowych. Blachy podstawy połączone są ceownikami 140.

              Element E1 - ma u podstawy cztery blachy o gr. 20,0 mm z otworami fi 46,0 mm dla śrub fundamentowych. Zasadniczymi elementami konstrukcyjnymi tego elementu są cztery kątowniki 150 x 150 x 12. Skratowanie w płaszczyznach bocznych z kątowników 75 x 75 x 6 oraz 60 x 60 x 6. Skratowanie wewnętrzne z kątownika 60 x 60 x 6. W górnej części element E1 przesztywniony blachą o gr. 10,0 mm Do elementu na warsztacie zostaną połączone przez spawanie duże blachy - poz. "21" - dopasowane geometrycznie do elementu E2. Blachy poz. "19" ( elementy wysyłkowe ) zostana połączone przez spawanie w trakcie prowadzenia robót montażowych na budowie.

              Zasadniczym kształtownikiem elementu E2 jest kątownik 100 x 100 x 6. Skratowanie płaszczyzn bocznych z kątownika 60 x 60 x 6. Skratowanie wewnętrzne z kątownika 60 x 60 x 6. W środkowej części element E2 zostanie przesztywniony blachą o gr. 10,0 mm.

              Zasadniczym kształtownikiem elementu E3 jest kątownik 100 x 100 x 8. Skratowanie płaszczyzn bocznych z kątownika 75 x 75 x 6 oraz kątownika 60 x 60 x 6. Dwie blachy - poz. "7" zostaną połączone przez spawanie na warsztacie , po uprzednim geometrycznym dopasowaniu do elementu E2. Blachy poz. "19" ( elementy wysyłkowe ) zostaną połączone przez spawanie w trakcie prowadzenia robót montażowych na budowie.

 

5.0.  Montaż próbny na warsztacie

 

Wszystkie elementy krzyża muszą być próbnie zestawione i zmontowane na warsztacie za pomącą połączeń śrubowych.

 

5.1.                      Element podstawy krzyża próbnie zmontowany z blachami podstawy elementu E1.

 

Element E1 musi być zestawiony z elementem E2 po uprzednim wykonaniu następujących czynności :

·      blachy poz. 21 połączyć szczepić przez spawanie z elementem E2

·      nawiercić otwory przez zestawione ze sobą blachy poz. 21 + poz. 5 ( element E2 )

·      po nawierceniu otworów blachy połączyć ze sobą śrubami M 20

·      połączyć przez spawanie blachą poz. 10 ( połączona śrubowo z elementami E2 ) po uprzednim dopasowaniu do kątowników L 160x160x15 ( element E1 ).

 

5.2.                      Po zestawieniu elementów E1 + E2 można przystąpić do zestawienia elementu E3 z elementem E2 po uprzednim wykonaniu następujących czynności :

·      blachy poz. 7 ( element E3 ) połączyć szczepić przez spawanie z elementem E2

·      nawiercić otwory przez zestawione ze sobą blachy poz. 7 + poz. 4 ( element E2 )

·      po nawierceniu otworów blachy połączyć ze sobą śrubami M20

·      połączyć przez spawanie blachą poz. 7 ( połączoną śrubowo z elementem E2 )po uprzednim dopasowaniu do kątowników L 120x120x12 ( element E3 )

 

5.3.                      Zestawione ze sobą za pomocą połączeń śrubowych zaleca się pozostawić ze sobą

    warsztacie przez conajmniej 48.0 godz.


6.0. Klasa  konstrukcji spawanych.

              Dla elementów konstrukcji stalowej krzyża - zgodnie z normą PN - 87/M - 69009 przyjęto drugą klasę konstrukcji spawanych.

7.0. Zabezpieczenie antykorozyjne.

 

              Elementy konstrukcji stalowej E1, E2 i E3 muszą być zabezpieczone antykorozyjnie. w wytwórni oczyszczone do II stopnia czystości przez piaskowanie. W wytwórni malowane dwukrotnie farbą antykorozyjną i jednokrotnie farba chlorokauczukową, nawierzchniową. drugie malowanie nawierzchniowe - po montażu na budowie. Element EP nie podlega zabezpieczeniu antykorozyjnemu.

 

8.0 Wytyczne prowadzenia robót montażowych na budowie.

 

              Przed przystąpieniem do robót montażowych musi być przeprowadzona niwelacja geodezyjna elementu podstawy EP - za pomocą nakrętek M42 ( pod blachami ) - po uprzednim odkręceniu nakrętek nad blachami podstawy. Po zakończeniu niwelacji, nakrętki od góry muszą zostać dokręcone i ponownie musi zostać sprawdzony poziom blach podstawy. Po wykonaniu tych czynności nakrętki dolne należy połączyć szczepnie przez spawanie ze śrubami fundamentowymi. Następnie można przystąpić do wypełniania przestrzeni między fundamentem a blachą podstawy betonem drobnoziarnistym B25 o konsystencji gęstoplastycznej. Należy zwrócić szczególna uwagę na bardzo staranne ( szczelne )  wypełnienie betonem między fundamentem a blachami podstawy elementu EP.

              Po osiągnięciu przez beton pełnej wytrzymałości można przystąpić do montażu konstrukcji stalowej. W tym celu należy odkręcić górne nakrętki ze śrub fundamentowych. Po ustawieniu elementu E1 na podstawie, muszą zostać dokręcone po dwie nakrętki na każdej ze śrub fundamentowych.

              Montaż elementu E2 - w pierwszym etapie połączyć śrubowo z elementem E1. Następnie należy przystąpić do połączenia przez spawanie blach "21" z dolnym kątownikiem elementu E2, oraz połączyć przez spawanie blach poz. "19" do kątowników elementu E1 i blach elementu E2.

              Montaż elementu E3 - w pierwszym etapie połączyć śrubowo z elementem E2. Następnie należy przystąpić do połączenia blach "7" z górnym kątownikiem elementu E2 oraz połączyć przez spawanie blach poz. "19" do kątowników elementu E2 i blach elementu E2.

              Po wykonaniu robót montażowych należy ponownie sprawdzić dokręcenie górnych nakrętek do śrub fundamentowych oraz połączyć szczepnie przez spawanie nakrętek do śrub.

              Montaż elementów konstrukcji krzyża za pomocą dźwigu samochodowego o udźwigu i wysokości podnoszenia odpowiednim do montowanych elementów.

             

              UWAGA!

Roboty montażowe nie mogą być prowadzone przy:

              - prędkości wiatru większej jak 5,0 m/sek.

              - przy widoczności mniejszej jak 30,0m

 

 

 

 

 

                                                                                                  Opracował

                                                                                                  Inż. Hieronim Kowalski

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin