Charakterystyka i problemy osób niepełnosprawnych ruchowo.docx

(25 KB) Pobierz

Charakterystyka i problemy osób niepełnosprawnych ruchowo

   Niepełnosprawność- to wszelkie ograniczenie lub wynikający z uszkodzenia brak zdolności wykonywania czynności w sposób lub w zakresie uważanym za normalny dla człowieka (WHO).

   Niepełnosprawność ruchowa jest  rodzajem niepełnosprawności który obejmuje uszkodzenia narządów ruchu. Nazywana jest inaczej:

v      niepełnosprawnością fizyczną        niepełnosprawnością motoryczną.

  

n       Klasyfikacja uszkodzeń aparatu ruchowego wg I. Kaiser- Grodeckiej:

ü      Dysfunkcje pochodzenia mózgowego (np. dziecięce porażenie mózgowe, porażenia spastyczne i wiotkie oraz niedowłady, zespoły ruchów mimowolnych, zaburzenia koordynacji ruchowej).

ü      Dysfunkcje pochodzenia rdzeniowego (np. choroba Heinego-Medina, rozszczep kręgosłupa i rdzenia, postępujący zanik mięśni).

ü      Dysfunkcje układu kostno-stawowego (np. zwichnięcie stawu biodrowego, nieprawidłowości w obrębie stóp lub kolan, schorzenia reumatyczne).

ü      Braki kończyn (wrodzone lub będące skutkiem amputacji).

n       Najczęstsze problemy osób niepełnosprawnych ruchowo

n       Przekonanie, że obniżona sprawność stanowi przeszkodę w realizowaniu celów.

n       Nieumiejętność realistycznej oceny własnych możliwości i ograniczeń (przyczyna niepowodzeń, poczucia frustracji, funkcjonowania poniżej swoich możliwości).

n       Trudność ustalenia równowagi między autonomią a konieczną zależnością od innych.

n       Sytuacje trudne w życiu człowieka niepełnosprawnego ruchowo

v      trudności fizyczne: wynikają z niedostosowania świata zewnętrznego do warunków fizycznych osoby niepełnosprawnej ruchowo (np. brak wind, podjazdów itp.)

v      trudności psychologiczne: wynikają z konieczności  zmiany swoich oczekiwań i dążeń oraz niższej samooceny

v      trudności społeczne: wynikają z negatywnych doświadczeń  w  kontaktach z otoczeniem (wyśmiewanie, odrzucenie, izolacja itp.)

n       Niepełnosprawność ruchowa może stanowić czynnik utrudniający prawidłowe zaspokajanie potrzeb  jednostki.

n       Z tego powodu osoby z niepełnosprawnością ruchową częściej niż ich zdrowi rówieśnicy narażone są na frustracje  i negatywne przeżycia emocjonalne.

n       Potrzeby człowieka według Maslowa:

1) Potrzeby fizjologiczne (zaspakajanie głodu, snu, pragnienia, aktywności, przyjemnych doznań zmysłowych, seksualnych).

2) Potrzeby bezpieczeństwa (zależności, opieki, oparcia, wolności od lęku, niepokoju, chaosu oraz potrzeba ładu i porządku).

3) Potrzeba przynależności i miłości (występują w usiłowaniach przezwyciężenia osamotnienia i obcości).

4) Potrzeby uznania i prestiżu:

Ø      Pragnienie potęgi, wyczynu oraz wolności,

Ø      Potrzeba respektu i uznania ze strony innych ludzi, dobrego statusu społecznego, sławy i dominacji.

5) Potrzeba samoaktualizacji (dążenie człowieka do rozwoju swoich potencjalnych możliwości).

   Wszystkie wymienione potrzeby występują z różnym nasileniem u wszystkich ludzi, w tym także i u dzieci niepełnosprawnych.

    Najczęściej  źródłem frustracji osób niepełnosprawnych ruchowo w zależności od okresu życia jest:

a)      w okresie dzieciństwa- niezaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa i miłości,

b)      w okresie dorastania- niezaspokojenie potrzeby samorealizacji związanej z tworzeniem planów dotyczących przyszłości,

c)      u osób dorosłych- niezaspokojenie potrzeb wynikających z odgrywanych ról społecznych.

 

n       ZASPAKAJANIE POTZREB A NIEPAŁNOSPRAWNOŚĆ

n       Potrzeby fizjologiczne

   Większość dzieci niepełnosprawnych ruchowo cechuje:

q      Przeważnie zupełnie obce bogate doświadczenia ruchowe, pełne radosnych i przyjemnych przeżyć;

q      W niektórych przypadkach całe życie spędzone w łóżku bądź wózku inwalidzkim, co powoduje, że mają one ograniczony kontakt ze światem, a tym samym mniejsze możliwości poznawcze.

q      Zmniejszona wydolność wysiłkowa. 

n       W przypadku dziecka niepełnosprawnego należy zwrócić szczególną uwagę na jego zmęczenie i zapewnić mu racjonalny wypoczynek.

n          

n       Jeżeli dziecko jest niewypoczęte i niewyspane, jeżeli jest zmęczone i znużone, występuje u niego brak zainteresowania jakimkolwiek tematem, trudno jest mu się skoncentrować i podjąć jakąkolwiek dłużej trwającą pracę.

n           Podstawowymi czynnikami niezbędnymi do fizycznego życia człowieka jest spożywanie pokarmów i umiejętność oddychania.

n           Należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby całodobowe posiłki dla dzieci niepełnosprawnych były tak przygotowywane i  w takiej ilości, aby dziecko, wstając od stołu czuło się najedzone. Dosyć ważne jest to w zakładach leczniczo – wychowawczych, bowiem tam dzieci mają mniejsze szanse na zjedzenie czegoś między posiłkami, a jeśli dziecko jest głodne, to wówczas ma mniejszą wydolność wysiłkową, trudności w przyswajaniu programu nauczania, jest ospałe, czasem boli go głowa i ma złe samopoczucie oraz niechęć do wykonywania jakichkolwiek czynności.

   Dzieci niepełnosprawne powinny również jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu. Całodzienny pobyt w pomieszczeniu zmniejsza znacznie ich odporność fizyczną i psychiczną.   W związku z tym należałoby organizować im spacery i zabawy na zewnątrz.                       Dzieci, które nie mogą                           opuszczać łóżek,                                             powinny być                                            werandowane                                        niezależnie od                                                        pory roku.

n       Potrzeba bezpieczeństwa

   Dzieci niepełnosprawne, zdając sobie sprawę ze swojego wyglądu i swoich możliwości, mają bardzo rozwiniętą potrzebę bezpieczeństwa:

q      W swojej podświadomości dążą do tego, aby traktowano ich normalnie, na równi ze zdrowymi dziećmi;

q      Są bardziej wrażliwe na opinie i sądy innych ludzi o sobie;

q      W większości przypadków mają poczucie niepełnowartościowości;

q      Nieobce jest im poczucie wstydu i upokorzenia spowodowane własnym wyglądem,

q      Najlepiej czują się w grupie innych chorych dzieci;

q      Są bardzo podejrzliwe, sądzą, że większość ludzi jest nastawiona do nich wrogo, szczególnie są wrażliwe na „zranienie” ze strony innych;

q      Unikają lub przerywają czynności, których nie mogą dobrze wykonać;

q      Ciągle czują się czymś zagrożone;

q      Bardzo często przeżywają lęk przed zabiegiem operacyjnym, obawiając się jego rezultatu (im starsze dziecko tym większa obawa).

n       Potrzeba przynależności i miłości

n       Dziecku niepełnosprawnemu bardzo potrzebne jest uczucie miłości, aby nie doprowadzić do deformacji jego osobowości, przejawiającej się w różnego rodzaju kompleksach. Sympatia i miłość innych osób do dziecka chorego dają mu pełnię szczęścia. Czuje się ono wówczas potrzebne, chciane, nieodtrącone mimo swego kalectwa, które niejednokrotnie znacznie je oszpeca, a tym samym warunkuje w pewnym sensie nieprzyjemne przeżycie silnego, głębokiego niezadowolenia z samego siebie.

n       Potrzeba prestiżu i uznania

n       U dziecka niepełnosprawnego najbardziej rozwinięta jest potrzeba uznania ze strony innych ludzi. W miarę swoich możliwości będzie ono robiło wszystko, aby w oczach innych zasłużyć  sobie na uznanie. Pozytywna opinia innych ludzi o dziecku jest nieodzownym warunkiem poczucia własnej wartości i stanowi ona dla niego podstawę równowagi psychicznej.

n       Jeżeli dziecko jest zaakceptowane i wysoko cenione od najwcześniejszych lat życia, dąży do pełnego wyzwolenia swoich uczuć, sympatii, złości i strachu bez obawy, że zostanie upokorzone i utraci swą godność i zaufanie.

n       Potrzeba samoaktualizacji

n       Jako dążenie do rozwoju potencjalnych możliwości w celu utrzymania spokoju i równowagi, przejawia się u dziecka niepełnosprawnego tym, iż robi ono wszystko, aby dobrze się uczyć, być zdyscyplinowanym, grzecznym, aby otoczenie było z niego zadowolone. Stara się wykorzystać wszystkie swoje możliwości intelektualne, co może też być przejawem kompensacyjnym jego braków fizycznych.

n       Najczęstsze problemy występujące u dzieci z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego (MPD)

n       Problemy i objawy czynnościowe

    U dzieci z MPD siadanie, stawanie, chodzenie, używanie rąk czy też mowy jest opóźnione. Rozwój poszczególnych wzorców zakłóca choroba.

    Pierwsze łatwo zauważalne objawy powstają już między 3 a 5 miesiącem życia:

q      dziecko nie potrafi unosić głowy, pełzać, raczkować ani siadać;

q      kiedy powinno już wstawać, czyni to niepewnie ze skręconymi do wewnątrz udami i zgiętymi podeszwowo stopami, opierając się tylko na palcach;

q      ma problemy z koordynacją wzrokowo – ruchową;

q      nie potrafi sięgać po zabawki na skutek niedowładu w kończynach górnych.

n       Trudności i problemy w ocenie poziomu rozwoju intelektualnego

   Problemem, który ma znaczący wpływ na ocenę poziomu rozwoju intelektualnego u dzieci z MPD, są nie tylko w różnym stopniu wyrażone niedowłady, lecz także inne zaburzenia występujące w tym zespole, jak np.:

q      Zaburzenia wzroku (zaburzenia refrakcji, ubytki w polu widzenia, ośrodkowe zaburzenia analizy i syntezy bodźców wzrokowych, zez, oczopląs, zanik nerwu wzrokowego, zaćma, małoocze );

q      Zaburzony machanizm sensomotoryczny;

q      Zaburzenia spostrzegania zmysłowo – ruchowego, wywołujące u dziecka nieprawidłową rejestrację bodźców;

q      Zaburzenia orientacji przestrzennej;

q      Zaburzenia słuchu (szczególnie w postaci pozapiramidowej);

q      Zaburzenia mowy (m.in. zaburzenia artykulacji oraz koordynacji czynności mm. oddechowych, utrudniające mówienie);

q      Zaburzenia koncentracji uwagi i zachowania, wynikające z wrażliwości układu nerwowego, dużej męczliwości psychicznej oraz zaburzeń w postrzeganiu.

n       Problemy tkwiące w sferze osobowościowej i społecznej

    Z powodu ograniczeń ruchowych dzieci z MPD zwykle stale przebywają w tym samym otoczeniu, a konieczność korzystania z pomocy innych osób może powodować:

q      Zbytnie koncentrowanie się na sobie;

q      Rezygnację, uległość;

q      Pozorne uznanie kalectwa z podświadomym niezaakceptowaniem siebie;

q      Poczucie niepewności, zagrożenia;

q      Niepokój prowadzący do dezintegracji osobowości;

q      Dość częste reagowanie złością i agresją na niepowodzenia;

q      W wyniku dostrzegania różnic miedzy sobą a pełnosprawnymi rówieśnikami, stwarza się w nich poczucie inności i bycia kimś gorszym.

n       Problem akceptacji/braku akceptacji dziecka z MPD

n       Nadmierna miłość i opieka rodzicielska

          Niekorzystna

                                                          Ogranicza sposobność do wypracowania nowych sprawności i umiejętności

n       Postawa odrzucenia

                                             Bardzo niekorzystna

                                        Prowadzi do rezygnacji z usprawniania dziecka i udziału w procesie rehabilitacji

n       Psychologiczne konsekwencje MPD (T. WITKOWSKI):

q      Niezaspokojenie potrzeby akceptacji, niezależności, uznania, przynależności do grupy społecznej;

q      Uzależnianie się od osób z rodziny;

q      Trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami oraz osiąganiu dojrzałości społecznej i zaradności życiowej.

 

n       Rdzeniowy zanik mięśni
(SMA)

   Rdzeniowy zanik mięśni jest schorzeniem uwarunkowanym genetycznie, przekazywanym w sposób autosomalny recesywny.

   Wyróżnia się trzy postacie kliniczne tego zaniku:

n       wczesnodziecięcą (Werdniga-Hoffmanna),

n       późnodziecięcą,

n       pseudodystroficzną (łagodną:Kugelberga-Welandera).

n       Charakterystyczne cechy osób z SMA

n       Postępujące, symetryczne osłabienie mięśni, bardziej nasilone dosiebnie.

n       Kończyny dolne są bardziej zajęte niż kończyny górne.

n       Zaoszczędzenie mięśni przepony oraz mięśni zewnętrznych gałki ocznej.

n       Wiotkie napięcie mięśniowe.

n       Osłabienie lub brak odruchów głębokich.

n       Prawidłowy rozwój umysłowy.

n       Czucie jest zachowane.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin