Fundusz pracy pomorskie 2006.pdf

(3275 KB) Pobierz
Strona tytułowa:
WOJEWÓDZKI URZĄ D PRACY w GDAŃ SKU
WYDATKI Z FUNDUSZU PRACY
NA AKTYWNE FORMY PRZECIWDZIAŁANIA BEZROBOCIU
ORAZ ICH EFEKTYWNOŚĆ
W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
W 2006 ROKU
Gdańsk, listopad 2007 r.
212028915.001.png
Opracowano w Wydziale Strategii Rynku Pracy i Promocji Zatrudnienia
w Zespole Badań, Analiz i Informacji
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku
WSTĘP
Fundusz Pracy utworzony został 1 stycznia 1990 roku jako państwowy fundusz celowy. Podstawowym zadaniem
Funduszu Pracy jest finansowanie świadczeń przysługujących bezrobotnym oraz finansowanie programów na rzecz
przeciwdziałania bezrobociu. W związku z tym, decydujący wpływ na skalę i strukturę wydatków Funduszu ma sytuacja
na rynku pracy, a w szczególności poziom bezrobocia oraz liczba osób uprawnionych do pobierania zasiłków
i świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy.
Dysponentem Funduszu Pracy jest minister właściwy do spraw pracy. Środki Funduszu Pracy wydatkowane są
przez Wojewódzkie Urzędy Pracy, Powiatowe Urzędy Pracy, Urzędy Wojewódzkie oraz Komendy OHP.
Podstawowymi przychodami Funduszu Pracy są:
-
-
-
obowiązkowe składki na Fundusz Pracy,
dotacje z budżetu państwa,
środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej .
Od momentu utworzenia Funduszu Pracy, tj. od 1990 r., przepisy dotyczące programów i form przeciwdziałania
bezrobociu oraz sposobów i środków finansowania jego skutków ulegały zmianom. Aktualne uregulowania zawarte są w
Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.).
Niniejsze opracowanie jest drugim sporządzonym w podobnej formie materiałem analitycznym dotyczącym wydatków
z Funduszu Pracy w 2006 r. ze szczególnym uwzględnieniem wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu
(realizowane przez powiatowe urzędy pracy województwa pomorskiego i Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku) oraz ich
efektywności w województwie pomorskim. Niniejsze opracowanie prezentuje dane rozszerzone o efektywność aktywnych
form dla wybranych kategorii bezrobotnych. Opracowanie składa się z części opisowej, słowniczka oraz części tabelarycznej
prezentującej dane statystyczne dla województwa pomorskiego ogółem oraz dla powiatów (PUP). W opracowaniu opierano
się na danych zawartych w sprawozdaniach, o przychodach i wydatkach Funduszu Pracy (MPiPS-02 ) oraz aktywnych
programach rynku pracy (sprawozdanie o rynku pracy MPiPS-01, załącznik nr 4 do sprawozdania MPiPS-01-
poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa, pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych
i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy oraz załącznik nr 6 do sprawozdania MPiPS-
01- aktywne programy rynku pracy), sporządzanych przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy. W opracowaniu
prezentowana jest efektywność wybranych aktywnych programów rynku pracy. Badanie aktywnych programów rynku
pracy jest badaniem rocznym. Z uwagi na przyjętą metodologię dane dotyczące roku 2006 przekazane zostały do
wojewódzkich urzędów pracy/właściwych terytorialnie urzędów statystycznych w kwietniu 2007 r. Sprawozdaniem
objęte są osoby bezrobotne i poszukujące pracy zgodnie z cytowaną wyżej ustawą o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy. Bezrobotni prezentowani są w sprawozdaniu w podziale na 9 wybranych kategorii: kobiety,
osoby do 25 roku życia, długotrwale bezrobotni, osoby powyżej 50 roku życia, osoby bez kwalifikacji zawodowych,
samotnie wychowujące co najmniej 1 dziecko do 7 roku życia, niepełnosprawni, zamieszkali na wsi oraz cudzoziemcy.
Dane zawarte w sprawozdaniu o aktywnych programach rynku pracy obejmują m.in. informacje o liczbie osób, które
w okresie sprawozdawczym rozpoczęły udział w danym programie (formie aktywizacji) i które w okresie
sprawozdawczym zakończyły udział w programie, uczestnicząc we wszystkich przewidzianych programem zajęciach.
Dane sprawozdania obejmują również informacje o liczbie osób, które w trakcie lub w okresie do 3 miesięcy po
zakończeniu udziału w programie podjęły zatrudnienie. Dla programów zakończonych 31 grudnia danego roku, za
które sporządzane jest sprawozdanie, okres do 3 miesięcy upływa 31 marca roku następnego. Uzyskane w ten sposób
1
dane wynikowe, umożliwiające obliczenie wskaźników efektywności zatrudnieniowej i ekonomicznej, pozwalają na
ocenę realizacji poszczególnych programów.
Podstawowe wskaźniki użyte do oceny efektywności programów rynku pracy:
Wskaźnik 1 - przeciętny koszt uczestnictwa w programie na 1 osobę - jest to stosunek kwoty poniesionych
wydatków na dany program do liczby osób, które rozpoczęły uczestnictwo w programie (podawany w zł).
Wskaźnik 2 – koszt ponownego zatrudnienia, czyli efektywność ekonomiczna – jest to stosunek kwoty poniesionych
wydatków na dany program do liczby osób, które uzyskały zatrudnienie w trakcie lub w okresie
do 3 miesięcy po zakończeniu udziału w programie (podawany w zł).
Wskaźnik 3 – efektywność zatrudnieniowa – jest to stosunek liczby osób, które uzyskały zatrudnienie w trakcie
lub w okresie do 3 miesięcy po zakończeniu udziału w programie do liczby osób, które zakończyły uczestnictwo
w tym programie (podawany w %).
Materiał ten prezentuje efektywność następujących programów (form aktywizacji): szkoleń, staży, przygotowania
zawodowego w miejscu pracy, prac interwencyjnych, robót publicznych i prac społecznie użytecznych
z uwzględnieniem 8 wybranych kategorii bezrobotnych: kobiety, osoby do 25 roku życia, długotrwale bezrobotni,
osoby powyżej 50 roku życia, osoby bez kwalifikacji zawodowych, osoby samotnie wychowujące co najmniej
1 dziecko do 7 roku życia, niepełnosprawni oraz zamieszkali na wsi. Przyjęto, że w przypadku podjęć działalności
gospodarczej i refundacji wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy efektywność zatrudnieniowa równa się 100%.
Wynika to z tego, że osoby bezrobotne, którym przyznano środki na podjęcie działalności gospodarczej są traktowane
jako osoby, które jednocześnie wzięły udział w programie, zakończyły udział w programie i podjęły pracę; natomiast
liczba miejsc pracy określona w umowie z pracodawcą dotyczącą refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowisk pracy jest równa liczbie osób, które podjęły pracę w ramach tej refundacji.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin