Informacja o realizacji usług poradnictwa zawodowego w urzędach pracy w 2005 roku.doc

(731 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI

MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Departament Rynku Pracy

 

 

 

 

 

 

INFORMACJA O REALIZACJI

USŁUG PORADNICTWA ZAWODOWEGO W URZĘDACH PRACY

W 2005 ROKU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa sierpień 2006 r.

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

2

 

 


 

I. WSTĘP              3

III. GRUPOWE PORADNICTWO ZAWODOWE              10

IV. BADANIA TESTOWE.              11

V. INFORMACJA ZAWODOWA              12

VI. EFEKTY REALIZACJI USŁUG PORADNICTWA ZAWODOWEGO W POWIATOWYCH URZĘDACH PRACY.              17

VII. PODSUMOWANIE              18

VIII. ZAŁĄCZNIKI              21

 

 

17

 


I. WSTĘP

Zmieniający się rynek pracy coraz częściej wymaga podejmowania nowych decyzji związanych ze zmianą zawodu, podnoszeniem kwalifikacji. Wzrosła rola działań związanych ze starannym planowaniem rozwoju zawodowego. Wszelkiego rodzaju wybory dotyczące kształcenia, zdobycia zawodu wymagają coraz większej wiedzy o rynku pracy i rynku edukacyjnym. Potrzeby te wymuszają korzystanie z usług specjalistów – doradców zawodowych. Dla zwiększenia skuteczności pracy doradców zawodowych, w szczególności służb zatrudnienia, wymagane jest stałe rozwijanie zaplecza metodyczno- informacyjnego.

Informacje o realizowanych usługach w zakresie poradnictwa zawodowego dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy są gromadzone przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy. Urzędy pracy gromadzą dane dotyczące usługi poradnictwa zawodowego w oparciu o ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005 (Dz.U. Nr.285 z 2004 r. poz. 2849 z późn. zm.) oraz na podstawie ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005 (Dz.U. z 2004 Nr 195 poz. 2004 z późn zm.).

Dane te dotyczą tylko i wyłącznie osób dorosłych, nie obejmują młodzieży uczącej się. Szczegółowe informacje są zawarte w załączniku do niniejszego opracowania[1].

W poniższej tabeli pokazano jak kształtowała się liczba doradców zawodowych w powiatowych urzędach pracy w ostatnich sześciu latach.

Tabela A. Liczba doradców zawodowych w poszczególnych latach.

 

 

Stan wg danych na koniec roku:

Lata

2000

2001

2002

2003

2004

2005

Liczba doradców zawodowych w powiatowych urzędach pracy

477

453

482

557

627

601

Wyraźnie jest widoczna tendencja wzrostowa jeśli chodzi o liczbę doradców zawodowych zatrudnianych w Publicznych Służbach Zatrudnienia. Od 2000, w ciągu sześciu lat liczba doradców w PUP wzrosła o 124 osoby. Doradcy zawodowi w publicznych służbach zatrudnienia pracują także w centrach informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkich urzędów pracy.

Statystyka publiczna gromadzi szczegółowe informacje na temat osób zatrudnionych na stanowiskach doradców zawodowych w wojewódzkich urzędach pracy dopiero od 2005 r. Z danych tych wynika, że w wojewódzkich urzędach pracy zatrudnionych było, wg danych na koniec 2005 r., 182 doradców zawodowych. Łącznie w publicznych służbach zatrudnienia pracowało na koniec 2005 r. 782 doradców zawodowych. Liczba ta jest znacząco większa w stosunku do liczby doradców zawodowych zatrudnionych w Publicznych Służbach Zatrudnienia jeszcze klika lat temu. Jednakże biorąc pod uwagę liczbę 2.773.000 osób zarejestrowanych jako bezrobotne na koniec 2005 r. liczbę doradców zawodowych należy ocenić jako ciągle niewystarczającą.

Przy opracowaniu niniejszej informacji wykorzystano dane zbiorcze obejmujące usługi w zakresie poradnictwa i informacji zawodowej dla powiatowych urzędów pracy i centrów informacji i planowania kariery zawodowej. Ze względu na różną liczbę urzędów pracy działających na terenie danego województwa, jak i stan zatrudnienia kadry doradców zawodowych, nie dokonywano porównań ilościowych dotyczących usług świadczonych w zakresie poradnictwa zawodowego przez poszczególne urzędy pracy w układzie województw. Zainteresowani szczegółowymi danymi mogą je znaleźć w odpowiednich tabelach znajdujących się w załączniku.[2]

W 2005 r. z usług urzędów pracy szczebla wojewódzkiego i powiatowego w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej skorzystało ogółem 426.263 osób, z czego kobiety stanowiły blisko 56,15% tj. 239.362 osób (Tabela 1). W porównaniu z rokiem 2004 liczba klientów urzędów pracy wzrosła o 43.636 osób (11,4%).

Wśród ogółu klientów 92,8% stanowili bezrobotni tj. 395.555 osób (w tym 222.785 kobiet), 1,4% poszukujący pracy tj. 6.036 osób (w tym 2.866 kobiet) oraz 5,8% tj. 24.672 osoby (w tym 13.711 kobiet) zaliczono do grupy „inni”. Osobami z tej grupy mogą być osoby dorosłe, które nie są jeszcze zarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne lub poszukujące pracy, a z różnych względów są zainteresowane skorzystaniem z usług poradnictwa zawodowego (np. planują zmienić pracę lub są w okresie wypowiedzenia).

Klienci korzystali z różnych form poradnictwa zawodowego tj. poradnictwa indywidualnego, grupowego oraz indywidualnej informacji zawodowej (samoinformacji) i grupowych spotkań informacyjnych.

Z usług poradnictwa zawodowego w powiatowych urzędach pracy (Tabela 3) skorzystały 394.804 osoby (w tym 221.003 kobiety), natomiast w centrach informacji i planowania kariery zawodowej 31.459 osoby (w tym 18.359 kobiet) - Tabela 2. Dla porównania w 2004 r. z usług poradnictwa zawodowego w centrach informacji i planowania kariery zawodowej skorzystały 44.074 osoby, natomiast w powiatowych urzędach pracy z usług tych skorzystały 338.553 osoby. Dane te pokazują, że spadła liczba osób obsługiwanych w centrach informacji i planowania kariery zawodowej, natomiast zwiększyła się liczba klientów doradców zawodowych w powiatowych urzędach pracy. Dane dotyczące usług w zakresie poradnictwa zawodowego świadczonych przez urzędy pracy, w tym centra informacji i planowania kariery zawodowej, w układzie województw, zamieszczone są w Tabelach 5 i 6.

Poniża tabela pokazuje jak kształtowały się te usługi w centrach informacji i planowania kariery zawodowej w latach 2004 i 2005. Widać wyraźnie, że spadek aktywności nastąpił w większości województw. Największy spadek zanotowano w województwie śląskim oraz w województwie dolnośląskim i mazowieckim. Jednakże w niektórych województwach zanotowano wzrost aktywności w zakresie świadczenia usługi poradnictwa zawodowego. Największy wzrost zanotowano w województwie kujawsko-pomorskim.

Tabela B. Liczba osób korzystających z usług poradnictwa zawodowego w centrach informacji i planowania kariery zawodowej w latach 2004 i 2005 w układzie województw.

Województwo

Osoby korzystające z usług poradnictwa zawodowego

Wzrost/Spadek*

 

2004

2005

 

Dolnośląskie

9492

7495

-1997

Kujawsko-pomorskie

2547

3487

940

Lubelskie

845

463

-382

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin