Raport roczny - NPR 2004-2006 i NSP 2007-2013.pdf

(1213 KB) Pobierz
Microsoft Word - raport koncowy_EUImpact_I_MRR_IBS_16092009.docx
2009
Raport roczny
Część I: omówienie wyników
Cykliczne badania ewaluacyjne na temat:
„Wpływ realizacji polityki spójności na kształtowanie się głównych
wskaźników dokumentów strategicznych – Narodowego Planu Rozwoju 2004-
2006 i Narodowej Strategii Spójności 2007-2013 oraz innych wybranych
wskaźników makroekonomicznych na poziomie krajowym i regionalnym”
Instytut Badań Strukturalnych
212145455.004.png 212145455.005.png
Raport powstał w ramach projektu cyklicznych badań ewaluacyjnych na temat:
„Wpływ realizacji polityki spójności na kształtowanie się głównych wskaźników
dokumentów strategicznych – Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 i Narodowej
Strategii Spójności 2007-2013 oraz innych wybranych wskaźników
makroekonomicznych na poziomie krajowym i regionalnym”
Autorzy:
Maciej Bukowski
Dorota Pelle
Współpraca:
Piotr Dworczak
Jan Gąska
Opracowane dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przez:
Instytut Badań Strukturalnych
ul. Rejtana 15 lok. 24/25
02-516 Warszawa, Polska
e-mail: ibs@ibs.org.pl
www.ibs.org.pl
tel/fax: + 48 22 629 33 82
2
212145455.006.png 212145455.007.png
Streszczenie
W raporcie przedstawiono główne rezultaty badania prowadzonego w ramach projektu „Wpływ
realizacji polityki spójności na kształtowanie się głównych wskaźników dokumentów strategicznych
– Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 i Narodowej Strategii Spójności 2007-2013 oraz innych
wybranych wskaźników makroekonomicznych na poziomie krajowym i regionalnym”. Analiza
obejmuje lata od 2004 do 2020 roku, przy czym dla okresu 2004-2008 ma ona charakter ex post.
Celem badania była analiza efektów wdrażania polityki spójności w sferze gospodarczej i społecznej,
zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym. W tym sensie niniejsze badanie umożliwia
sformułowanie argumentów na rzecz zapewnienia Polsce dodatkowych środków na realizację ściśle
sprecyzowanych celów strategicznych po roku 2013. Analizę przeprowadzono w oparciu o
dynamiczny, stochastyczny model równowagi ogólnej (DSGE) dużej skali EUImpactMod II,
opracowany w Instytucie Badań Strukturalnych, skalibrowany dla gospodarek województw i
zagregowany do poziomu kraju przy użyciu mechanizmu oddolnego.
Model EUImpactMod II integruje w jednej, w pełni spójnej metodologicznie teorii wiele gałęzi
makroekonomii w tym: (i) teorię wzrostu gospodarczego, (ii) teorię realnego cyklu
koniunkturalnego, (iii) ekonomię monetarną i teorię pieniądza, (iv) nową ekonomię Keynesowską
uwzględniającą nominalne i realne frykcje gospodarcze, (v) ekonomię pracy, (vi) teorię finansów i
rynków finansowych, (vii) teorię handlu międzynarodowego i gospodarki otwartej, (viii) ekonomię
sektora publicznego i teorię wydatków publicznych i opodatkowania. Model wsparty jest przez
moduł ekonometryczny.
Analiza prowadzona była zgodnie z następującą konwencją. Za punkt odniesienia służył scenariusz
bazowy, w którym gospodarka nie jest beneficjentem funduszy unijnych. Dla okresów historycznych
(2004-2008) scenariusz bazowy odpowiada rzeczywistym zmianom zachodzącym w gospodarce
pomniejszonym o szacunki wpływu funduszy w tym okresie. Drugi ze scenariuszy, określany
mianem NPR+NSS, opisuje sytuację w której gospodarka w pełni wykorzystuje fundusze opisane w
analizowanych dokumentach strategicznych. 1 Różnica między powyższymi scenariuszami umożliwia
określenie skali i kierunku oddziaływania funduszy.
Raport obejmuje 2 części. W ramach Części I raportu wyodrębniono trzy następujące rozdziały: (i)
skrócony opis metody badawczej, która została szczegółowo przedstawiona w Raporcie
metodologicznym IBS 2009, (ii) podsumowanie wyników analizy łącznego wpływu programów NPR i
NSS dla kraju i województw oraz (iii) wnioski oraz dalsze pytania badawcze. W Części II raportu
przedstawiono szczegółowe zestawienie wartości wszystkich wskaźników objętych analizą przy
założeniu pełnego wykorzystania środków przewidzianych w perspektywach finansowych 2004-
2006 i 2007-2013 realizacji polityki spójności.
Scenariusz NPR+NSS odpowiada w okresie 2004-2008 obserwacjom historycznym (dostępnym danym statystycznym
dla gospodarki polskiej), a w okresie 2009-2020 jest wynikiem prognoz nałożonych na scenariusz bazowy.
3
1
212145455.001.png
Przedstawione w raporcie wyniki analizy wpływu funduszy unijnych prowadzą do następujących
konkluzji:
Po pierwsze, wykorzystanie przez Polskę funduszy unijnych w latach 2004-2015 w ramach NPR
2004-2006 oraz NSS 2007-2013 przyspieszy proces konwergencji realnej gospodarki do krajów
Unii Europejskiej. Pierwsze pozytywne, choć niewielkie efekty napływu środków unijnych są już
dostrzegalne: w latach 2004-2008 PKB Polski wzrósł dzięki ich wykorzystaniu o 0.8 proc. - skala
przyspieszenia wzrostu była więc stosunkowo niewielka. Także w następnych latach nie będzie
ona duża - do roku 2015 można w następstwie bezpośredniego oddziaływania środków UE
spodziewać się, że PKB Polski wzrośnie o ok. 6.2 proc ponad poziom w jakim znalazłby się gdyby
tych funduszy nie było. Dla porównania w całym okresie 2004-2015 realny PKB per capita
zwiększy się niezależnie od wydatkowanych środków unijnych o około 51 proc. Oznacza to, że
średnioroczna stopa wzrostu produktu zwiększy się w wyniku oddziaływania funduszy z
poziomu 3.9 proc do 4.3 proc tj. o około 0.4 pkt proc. Dzięki wykorzystaniu funduszy zmniejszy
się jednak dystans dzielący Polskę od wysoko rozwiniętych gospodarek Unii Europejskiej.
Po drugie, podniesienie poziomu i tempa wzrostu PKB na przestrzeni lat wynikać będzie z
czynników popytowych i podażowych. Do roku 2008 przeważają czynniki popytowe – produkt w
Polsce rośnie szybciej niż w sytuacji bez funduszy strukturalnych gdyż wzrósł popyt
zagregowany. W dłuższej perspektywie obok efektów popytowych ujawnią się także, jak dotąd
niemal niewidoczne, czynniki podażowe wywołane przez głownie akumulację kapitału
publicznego oraz wsparcie dla akumulacji kapitału prywatnego, a co za tym idzie wzrostu
produktywności pracy. Ze względu na specyfikę procesu kształcenia wydatki na rozwój zasobów
ludzkich w najmniejszym stopniu z wszystkich rozpatrywanych kategorii wydatków przełożą się
na gospodarkę polską dzięki czynnikom podażowym – w ich wypadku największa część
obserwowanych efektów powodowana będzie kanałem popytowym. Mieszany popytowo
podażowy powoduje, że utrzymanie poziomu PKB powyżej poziomu bazowego wymagać będzie,
przy innych warunkach niezmienionych, dalszej absorpcji środków unijnych po roku 2015 lub ich
zastąpienia po tej dacie prywatnymi lub publicznymi środkami polskimi. W przeciwnym
wypadku osiągnięte w wyniku realizacji NPR i NSS rezultaty ekonomiczne będą stopniowo
zanikać - najpierw szybciej w wyniku zniknięcia efektów popytowych, a potem wolniej wraz z
wyczerpywaniem się mechanizmów podażowych tak, że już w roku 2020 produkt per capita
będzie zaledwie o 4.5 proc, a poziom inwestycji o 5.6 proc. wyższy niż w scenariuszu bazowym.
Po trzecie, obok wzrostu produktu fundusze unijne wywołają wzrost zatrudnienia i spadek
bezrobocia. Ze względu na ograniczoną skalę zaangażowanych w NPR 2004-2006 środków
wpływ ten był w roku 2008 bardzo ograniczony – wskaźnik zatrudnienia 15-64 przekraczał
poziom bazowy o 0.17pkt proc, zaś stopa bezrobocia była praktycznie taka sama jek w
scenariuszu status quo. Liczba pracujących zwiększyła się o ok. 50tys. Większa skala działań
podejmowanych w ramach NSS 2007-2013 spowoduje, że do roku 2015 skala tych efektów
wzrośnie. Wskaźnik zatrudnienia będzie o 0.6 pkt. proc. wyższy, a stopa bezrobocia o 0.6 pkt.
proc. niższa niż miałoby to miejsce gdyby Polska nie mogła skorzystać ze wsparcia
4
212145455.002.png
wspólnotowego. Oznacza to, że liczba pracujących zwiększy się o ponad 1 proc. w porównaniu
ze scenariuszem bazowym. W liczbach bezwzględnych oznacza to odpowiednio wzrost liczby
pracujących przeciętnie o 83 tys. osób rocznie w latach 2004-2015. Fundusze będą w podobny
sposób oddziaływały na sytuację na rynku pracy kobiet i mężczyzn, choć czynnikiem
ograniczającym nieznacznie ich skuteczność w przypadku kobiet będzie ich relatywnie niższa
podaż pracy, a więc mniejsza liczebność wśród osób pracujących i bezrobotnych.
Po czwarte, fundusze unijne będą miały ograniczony wpływ na strukturę sektorową polskiej
gospodarki, która pozostaje w dużej mierze pod wpływem długookresowych trendów. Do roku
2008 indukowane przez politykę spójności zmiany w strukturze sektorowej były bliskie zeru. W
przyszłości obserwowany będzie spadek udziału pracowników zatrudnionych w rolnictwie o
0.10 pkt. proc. i zmniejszenie udziału tego sektora w wartości dodanej o 0.04 pkt. proc.
Jednocześnie obserwowany będzie nieznaczny wzrost udziału zatrudnionych oraz wartości
dodanej w przemyśle oraz usługach względem scenariusza bazowego. W przypadku przemysłu
udział wartości dodanej rośnie odpowiednio o 0.07 pkt. proc. a udział zatrudnienia 0.05 pkt.
proc. przeciętnie w okresie 2004-2015, podczas gdy dla usług wskaźniki te kształtują się na
poziomie odpowiednio 0.02 i 0.04 pkt. proc.
Po piąte, wzrost produktu i zatrudnienia oraz niewielki spadek bezrobocia nie będą jedynymi
pozytywnymi efektami funduszy strukturalnych. Szereg pozytywnych zjawisk w postaci lepszej
jakości infrastruktury publicznej (sportowej, komunalnej, kulturalnej, edukacyjnej) mimo, że nie
przełoży się w istotny sposób na zmienne makroekonomiczne to wpłynie na jakość życia
mieszkańców naszego kraju. Jakościowo można powiedzieć, że już w tej chwili zmiany te są
widoczne, choć ich ekonomiczne efekty o charakterze podażowym dopiero nadejdą w
przyszłości.
Po szóste, dzięki regionalnemu charakterowi polityki spójności, możliwe jest udzielanie pomocy
obszarom z problemami strukturalnymi, a więc po pierwsze tym relatywnie biedniejszym, a po
drugie tym, które mają trudności z nadrabianiem dystansu rozwojowego wobec regionów
bogatszych. Choć w roku 2008 wpływ polityki spójności na niwelowanie różnic regionalnych był
z konieczności jeszcze bardzo mały, to w przyszłości można oczekiwać, że dzięki niej na poziomie
regionalnym nastąpi bardziej znaczące zmniejszenie przestrzennego zróżnicowania poziomu
PKB per capita (średnie zróżnicowanie spadnie o 0.5 punktu proc. w stosunku do scenariusza
bazowego i w 2013 roku sięgać będzie 21.6 proc.). W Polsce w 2006 względny poziom produktu
na mieszkańca wytwarzany w poszczególnych województwach odznaczał się istotnym
przestrzennym zróżnicowaniem, wahając się od ok 35% w województwach lubelskim i
podkarpackim do 83% średniej UE27 w województwie mazowieckim. Szacuje się, że w wyniku
wykorzystania funduszy unijnych poziom PKB per capita w 2015 roku województwa o
najniższym obecnie poziomie względnego PKB per capita osiągną poziom 47 proc., a
województwo mazowieckie 110 proc. średniej UE (ok. 6-7 proc. więcej niż w scenariuszu
bazowym).
5
212145455.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin