dysleksja web.pdf

(14440 KB) Pobierz
Broszura_ORTOGRAFFITI-druk.qxd
215473726.005.png 215473726.006.png 215473726.007.png 215473726.008.png 215473726.001.png
© Copyright by Marta Bogdanowicz, Renata Czabaj,
Polskie Towarzystwo Dysleksji & Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
Gdynia 2007
Wszelkie prawa zastrze˝one. Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
Polskie Towarzystwo Dysleksji dzi´kuje Centrum Metodycznemu Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
za wsparcie naszej inicjatywy
oraz Wydawnictwu Pedagogicznemu OPERON, Instytutowi Promocji Edukacji,
Gdaƒskiemu Wydawnictwu Psychologicznemu i Specjalistycznemu Przedsi´biorstwu
Rolno-Przetwórczemu GAL za pomoc w wydaniu niniejszej publikacji.
Wst´p
Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej pra-
gnie zarekomendowaç publikacj´
profesor Marty Bogdanowicz
i Renaty Czabaj „Jestem rodzi-
cem dziecka z dysleksjà” , która
powsta∏a z inicjatywy Polskiego
Towarzystwa Dysleksji.
Poradnik przeznaczony dla rodzi-
ców dzieci z dysleksjà rozwojowà
jest publikacjà bardzo wartoÊciowà
i potrzebnà ze wzgl´du na coraz
cz´Êciej wskazywany zwiàzek
dysleksji i niepowodzeƒ szkolnych.
Niewàtpliwym atutem tej publikacji
jest fakt, ˝e jej autorki nale˝à
do grona najwi´kszych autorytetów
omawianego zagadnienia w Polsce.
Dzieciom majàcym trudnoÊci
w czytaniu i pisaniu potrzebna jest
zarówno specjalistyczna pomoc
psychologiczno-pedagogiczna, jak
i codzienne wsparcie ze strony naj-
bli˝szych. Poradnik w przyst´pnej
formie przedstawia podstawowe
informacje pozwalajàce zrozumieç
zjawisko dysleksji. Zawiera równie˝
wiele praktycznych wskazówek pod-
powiadajàcych, jak mo˝na dziecku
pomóc i je wspieraç, tak aby czu∏o,
˝e mo˝e mieç wp∏yw na swojà sytu-
acj´. Przede wszystkim bowiem
musi ono uwierzyç w siebie i podjàç
wysi∏ek zmagania si´ ze swoimi trud-
noÊciami na tyle, na ile jest
to mo˝liwe, a tak˝e nauczyç si´
z nimi ˝yç.
Najtrudniejsze dla rodziców jest
zaakceptowanie faktu, ˝e ich dziecko
ma trudnoÊci w nauce. Równocze-
Ênie powinni oni przekazywaç
dziecku jasne komunikaty, ˝e jest
ono kochane i akceptowane pomimo
k∏opotów, co jest podstawowym
warunkiem skutecznej pomocy.
Konflikty pomi´dzy dzieckiem a rodzi-
cami, powstajàce na pod∏o˝u
doÊwiadczanych trudnoÊci, wynikajà
w du˝ym stopniu z poczucia bez-
radnoÊci rodzica, który nie wie, jak
dziecku pomóc. Gdy rodzicom uda
si´ znaleêç odpowiedni sposób, po-
mi´dzy nimi a dzieckiem powstaje
wi´ê, która w pe∏ni wynagradza
wspólny wysi∏ek i prac´. SkutecznoÊç
pomocy dzieciom z tego typu pro-
blemami zale˝y w du˝ym stopniu
od tego, jak dalece one same oraz
ich rodzina b´dà w stanie zrozumieç,
na czym te trudnoÊci polegajà i jak
mo˝na sobie z nimi radziç.
Zach´camy zatem do wnikliwej
lektury poradnika tych rodziców,
którzy chcà szukaç odpowiednich
sposobów wspierania w∏asnego
dziecka, by mimo trudnoÊci mog∏o
byç radosne i szcz´Êliwe oraz
doÊwiadcza∏o wielu sukcesów.
Maria Soko∏owska
Wicedyrektor Centrum Metodycznego
Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
1
215473726.002.png
Dysleksja rozwojowa –
problem znany
i nieznany
Dysleksja rozwojowa to termin cz´sto
u˝ywany zarówno w Êrodowisku
szkolnym, jak i w prasie oraz telewizji.
W ostatnich latach temat dysleksji
zaczà∏ pojawiaç si´ tak˝e w filmach,
a nawet w wywiadach ze s∏awnymi
osobami, które ujawniajà, ˝e mia∏y
taki problem w dzieciƒstwie. Dlatego
gdy kogoÊ pytamy, czy termin ten jest
znany, wi´kszoÊç odpowiada twierdzàco.
Jednak próba wyjaÊnienia tego zjawi-
ska cz´sto sprawia trudnoÊci. Tymcza-
sem wiedza na temat dysleksji jest
potrzebna nie tylko pedagogom
i lekarzom, ale przede wszystkim
rodzicom dzieci dyslektycznych, aby
mogli si´ porozumiewaç oraz wspó∏dzia-
∏aç z nauczycielami i ze specjalistami.
To w∏aÊnie jest powodem przygoto-
wania tego poradnika.
Badania prowadzone w Polsce
wskazujà, ˝e dysleksja rozwojowa
wyst´puje u ok. 15% populacji,
z czego l˝ejsze przypadki stanowià
ok. 10%, a powa˝niejsze ok. 4%.
Oznacza to, ˝e w ka˝dej klasie
mo˝na spotkaç Êrednio troje dzieci
z tym problemem, co najmniej jed-
no dziecko zaÊ ma specyficzne
trudnoÊci w czytaniu i pisaniu. Licz-
ba osób z dysleksjà wzrasta ze
wzgl´du na zwi´kszanie si´ liczby
dzieci pochodzàcych z zagro˝onej
cià˝y i trudnego porodu. Nieko-
rzystne czynniki kulturowe, takie
jak brak naturalnych okazji do çwi-
czenia funkcji uczestniczàcych
w czytaniu i pisaniu (np. dzieci nie
rysujà, mniej manipulujà, nie roz-
wijajà si´ ruchowo podczas zabaw
na podwórku), oraz brak kontaktu
z ksià˝kà, którà wypiera telewizja,
równie˝ sà przyczynà wzrastajàcej
liczby osób z dysleksjà.
Z powy˝szych powodów zjawisko dysleksji rozwojowej nale˝y uznaç
za problem nie tylko indywidualny, ale i spo∏eczny.
Ogromnà rol´ w kszta∏towaniu ÊwiadomoÊci spo∏ecznej odegra∏o
Polskie Towarzystwo Dysleksji , które powsta∏o w 1990 r. i jest cz∏on-
kiem Europejskiego Towarzystwa Dysleksji.
2
215473726.003.png
Dysleksja rozwojowa, czyli
specyficzne trudnoÊci
w czytaniu i pisaniu
Dysleksja rozwojowa to termin
okreÊlajàcy zespó∏ specyficznych
trudnoÊci w uczeniu si´ czyta-
nia i pisania. OkreÊlenie „rozwo-
jowa” oznacza, i˝ opisane trudno-
Êci wyst´pujà w nasilonym stopniu
od poczàtku nauki szkolnej. Dysleksjà
nabytà nazywamy utrat´ ju˝ opanowa-
nej umiej´tnoÊci czytania, co zdarza
si´ w wyniku urazu mózgu, na przy-
k∏ad po wypadku.
W Polsce najcz´Êciej stosuje si´ nast´pujàcà terminologi´:
Dysleksja rozwojowa – nazwa ca∏ego zespo∏u specyficznych
trudnoÊci w czytaniu i pisaniu; w uproszczonej formie: dysleksja .
TrudnoÊci w czytaniu i pisaniu obj´te tà nazwà mogà wyst´powaç
u dziecka w trzech formach – w postaci izolowanej, np. tylko
trudnoÊci z nauczeniem si´ poprawnej pisowni, lub jako zespó∏ dwóch
bàdê nawet trzech form tych zaburzeƒ:
Dysgrafia – trudnoÊci w opanowaniu po˝àdanego
poziomu graficznego pisma.
Dysleksja – specyficzne trudnoÊci w nauce czytania,
którym cz´sto towarzyszà trudnoÊci w pisaniu.
Dysortografia – specyficzne trudnoÊci z opanowaniem
poprawnej pisowni (nie tylko b∏´dy ortograficzne).
3
215473726.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin