Chrześcijanin wobec władzy świeckiej.doc

(55 KB) Pobierz

„Chrześcijanin wobec władzy świeckiej” ks. Jan Załęski

 

Rz. 13,1-7

 

Krytyka tekstu – nie będę jej omawiała, bo są to nikłe różnice w treści ;)

 

Autentyczność tekstu

·         dopiero w XX wieku zaczęto podważać autentyczność tego tekstu, np. A Pallis w 1920r. utrzymywał, że wiersze te zostały włączone do tekstu, dopiero po 133r.

·         twierdzono, że fragment ten, mógł być napisany nawet ok. II wieku -> jest to tzw. hipoteza interpolacji

·         Jednakże znaczna większość autorów opowiada się za Pawłowym autorstwem tego fragmentu

 

Kontekst literacki:

Stanowiska podważające autorstwo pawłowe:

·         E. Barnikol – nauka o tym, że „wszelka władza pochodzi od Boga” nie mogła pochodzić od Pawła, ani z czasów Pawła

·         Kallas – myśl o relacji Kościół –państwo jest obca Pawłowi i w żadnym ze swoich listów Paweł jej nie podejmuje. Te 7 wierszy jest samodzielną jednostką, całkowicie niezależną od kontekstu, fragment ten przerywa typowo synoptyczną parenezę rozdziału, jest on sprzeczny z podstawowym ideami pawłowymi – wniosek: Ten fragment został napisany później

·         O’Neill – fragment ten nie jest Pawłowy, ani stylistycznie, ani terminologicznie

·         W. Munro – twierdzi, że ten fragment to dodatek redakcyjny

·         Głównym argumentem teorii o samodzielnej jednostce, jest brak jego powiązania z kontekstem poprzedzającym i następującym !

·         2 stanowiska; fragment ten to:

- samodzielna jednostka napisana przez Pawła

- napisany znacznie później fragment, który ktoś włączył do listu (hipoteza interpolacji)

·         Webster – po przeanalizowaniu 9 różnych terminów użytych w tym fragmencie, stwierdził, że wspomniany tekst jest przedpawłowego pochodzenia

·         Dysharmonia od strony treści z kontekstem poprzedzającym i następującym jako główny argument podważający autorstwo pawłowe

·         Fragment ten nie był cytowany nigdzie, przed 180r.

 

Stanowiska potwierdzająca autorstwo Pawłowe – powiązanie z kontekstem stylistyczne i treściowe:

·         U. Wilckens – w tekście są tylko nieliczne niepawłowe słowa. Wg niego Paweł sam sformułował ten fragment, a niektóre nieco niezwykłe terminy to zapożyczenie z tradycji, bądź z administracyjno-prawnego języka

·         Te kilka terminów nie może przesądzić o nieautentyczności, bo pozostałe terminy są typowe dla Pawła !

·         Zarzut jakoby ten tekst, kłócił się od strony treściowej z kontekstem poprzedzającym i następującym, gdzie mowa jest o miłości – nie jest całkiem słuszny, ponieważ w 12 rozdziale, czyli części parenetycznej mamy zachętę do układania dobrych stosunków ze wszystkimi, czyli także z władzami, wezwanie do rezygnacji z zemsty –> zachęta do miłości także względem władzy

·         Argument, że fragment ten nie pochodził od Pawła, bo autor nie podjął tematu posłuszeństwa władzy w żadnym z pozostałych pism, też nie jest słuszny. Argumentacja:

- jeśli uznamy za pawłowe – Listy Pasterskie, to zarzut ten nie ma racji bytu, ponieważ ta tematyka, pojawia się w tych listach

- jeśli nie uznamy autorstwa pawłowego tych listów, to czy słuszna jest zasada einmal –keinmal (jeśli coś występuje raz, to nie ma to racji bytu)?

Odpowiedź: Właśnie dlatego, że nigdzie indziej Paweł nie podejmuje tej tematyki, wypadałoby zająć się nią właśnie w liście skierowanym do chrześcijan żyjących w stolicy imperium (centralna siedziba władzy)

·         Należy wziąć też pod uwagę, kontekst eschatologiczny – Zanim nadejdzie, królestwo Chrystusa, chrześcijanin powinien żyć tak jak na chrześcijanina przystało, czyli także darzyć szacunkiem władze świeckie

·         Zarzut, że fragment ten nie był cytowany przed 180r. nie jest słuszny, możemy tylko powiedzieć, że fragment ten nie był cytowany w całości, czy dosłownie

 

Wniosek:

Po przeprowadzeniu dokładnej analizy tego fragmentu, wolno przyjąć, że fragment ten znajduje się we właściwym kontekście i że autorem jest Paweł

 

Kontekst historyczny i Sitz im Leben:

·         Paweł znał sytuację polityczną, społeczną i ekonomiczną wspólnot chrześcijańskich w Rzymie

 

Powody napisania:

·         Zdaniem niektórych uczonych fragment ten jest ostrzeżeniem przed współpracą z żydowskim ruchem oporu przeciw władzy rzymskiej

·         Apostoł był świadom, że niektóre tendencje np. oczekiwanie na bliski koniec świata, mogły prowadzić do przekonania chrześcijan o tym, że skoro ich ojczyzna jest w Niebie, to nie warto zajmować się tym co ziemskie, a więc także problemem posłuszeństwa władzy świeckiej

·         Okazję do napisania listu stanowić mogły, także protesty ludności rzymskiej przeciw nakładanym podatkom, Paweł mógł napisać ten fragment po to, by załagodzić tą wzajemną wrogość, aby nie doszło z powodu podatków do dalszych prześladowań, stąd zachęta do posłuszeństwa, władzy rzymskiej

·         Paweł był Żydem, mógł więc pozostawać pod wpływem nauki ST o tym, że jedynym władcą świata jest Jahwe, Bóg, który sprawuje władzę nad całym światem, poprzez wybranych ludzi (głowy rodów, pokoleń, starsi Izraela, królowie). Dotyczy to także władców pogańskich; w apokaliptyce żydowskiej istnieje przekonanie, że wszelka władza pochodzi od Boga

 

Interpretacja:

Wezwanie do posłuszeństwa władzy świeckiej:

·         Każdy człowiek ma być poddany władzy

·         gr. eksousia – władza – 2 interpretacje:

- moce anielskie, duchowe, kryjące się za władzami ludzkimi (np. Dibelius)

- władza ludzka (wielka ilość uczonych)

·         Kontekst (Rz. 13,1-3) nie sprzyja angelologicznej interpretacji. Akcentowanie przez Pawła, że wszelka władza od Boga pochodzi byłaby zbędna, a nawet banalna. Stąd w tym fragmencie eksousia oznacza władzę typowo ludzką

·         W Rz. chodzi o władzę ustanowioną przez Boga, która całą moc czerpie z Boga

·         Chodzi tu nie o władzę najwyższą (cesarz Neron), ale o różnych reprezentantów władzy – urzędników, sprawujących władzę w jej imieniu, ponieważ termin eksousia jest użyty tutaj w liczbie mnogiej i bez rodzajnika

·         Proponowane tłumaczenie (Rz. 13,1a): „Każdy niech się podda władzom, które są nad nim”

 

Argumentacja teologiczna:

·         Bezwzględność wezwania do posłuszeństwa władzy

- uzasadnienie negatywne: „Nie ma bowiem władzy, która by nie pochodziła od Boga”

- uzasadnienie pozytywne: „A te które są zostały ustanowione przez Boga”

·         Gdyby chrześcijanie nie byli posłuszni władzy, bardzo szybko doszłoby do anarchii i pewnego skompromitowania chrześcijaństwa wobec świata

·         Termin władza w l.mn. i bez rodzajnika może odnosić się do wszystkich władców, wszystkich czasów

·         Apostoł chciał pokazać na tle konkretnej sytuacji historycznej, że każda ludzka władza pochodzi w tym znaczeniu od Boga, że mieści się w planach Bożych i jako taka może służyć dobru i zbawieniu ludzi, choć w sposób wiadomy tylko Bogu

·         Św. Paweł ma tu na myśli władzę w „stanie czystym” a nie jej nadużywanie (zakładał, że rządzący są w stanie ocenić co jest dobre a co złe)

·         Nie wykluczone, że Paweł chciał przypomnieć o tym, że w „pełni czasów” nie będzie już uprzywilejowanej sytuacji ludu wybranego i stąd też władze żydowskie utraciły swoją uprzywilejowaną pozycję w historii zbawienia

·         Uniwersalizm zbawienia – w nowej rzeczywistości, w sytuacji odkupionej ludzkości, nie ma już potrzeby rozróżniania pomiędzy władzą żydowską i pogańską, bowiem każda władza w jakimś sensie pochodzi od Boga

·         Paweł w (Rz. 13,2), twierdzi, że kto sprzeciwia się władzy, w konsekwencji, sprzeciwia się decyzji Boga, od którego pochodzi ostateczna władza i w ten sposób ściągnie na siebie wyrok; kara w sensie kary przyszłej, eschatologicznej

·         Wymierzającym karę jest władza ludzka, która działa w imieniu Boga (bo wszelka władza od Boga pochodzi)

·         Kto sprzeciwia się władzy, sprzeciwia się decyzji Boga, Ci którzy się przeciwstawiają, wezmą na siebie odpowiednią karę

 

Teologiczne uzasadnienie obowiązków władz i podwładnych:

·         Władze nie są postrachem dla dobrego czynu, lecz dla złego

·         Orygenes – „Zatem jest rzeczą oczywistą, że w dniu sądu również na podstawie ludzkich praw zyska pochwałę od Boga ten, kto w niczym nie przekroczył ustanowionych praw”

·         Dla chrześcijanina nawet kara może być nagrodą; władza może odebrać mu życie, ale przez to może być przyczyną udzielenia mu wiecznej chwały

·         Władza jest narzędziem Boga; jest w służbie Boga dla dobra człowieka

·         Władza ma możliwość karania złych uczynków – nie bez powodu nosi miecz (nie jest to rozumiane jako kara śmierci)

·         Wymierzającym karę jest władza ludzka, ale działa ona w imieniu Boga, którego gniew ujawnia się już teraz, ale ostatecznie ujawni się na sądzie ostatecznym

·         Chrześcijanin powinien poddać się władzy nie tylko ze względu na gniew, ale także ze względu na sumienie

·         Propozycja tłumaczenia (Rz. 13,3-5): „Rządzący nie są postrachem dla dobrego czynu, lecz dla złego. Jeżeli chcesz nie bać się władzy, czyń dobrze, a otrzymasz od niej pochwałę. Jest ona bowiem w służbie Boga, dla twojego dobra. Jeżeli jednak czynisz zło, lękaj się albowiem nie bez powodu nosi miecz. Jest ona bowiem w służbie Boga, wymierzając gniew źle czyniącemu. Dlatego z konieczności trzeba być poddanym nie tylko ze względu na gniew, lecz i ze względu na sumienie.”

 

Konkretne przykłady realizacji wezwania do posłuszeństwa władzy:

·         Płacenie podatków (argument przeciwko rozumieniu władzy jako siły anielskiej, trudno bowiem płacić podatek takim władzom)

·         Propozycja tłumaczenia (Rz. 13,6-7): „z tego też powodu płacicie podatki, są bowiem sługami Boga, ci którzy z gorliwością się tym zajmują. Oddajcie wszystkim ich należności: komu podatek – podatek, komu cło – cło, komu bojaźń – bojaźń.”

 

Zakończenie - podsumowanie:

·         Tekst Pawła jako autentyczna wypowiedź, znajdująca się we właściwym kontekście i we właściwym miejscu

·         Rozumienie władzy jako władzy ziemskiej

·         Każda władza mieści się w planach Bożych

·         Miecz nie oznacza kary śmierci, jest to symbol władzy

·         Odwołanie się do Boga jako ostatecznej instancji, dla której należy być poddanym ludzkiej władzy

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin