STUDIA NIESTACJONARNE
WYBRANE ZAGADNIENIA.
PONIŻSZY MATERIAŁ PROSZĘ TRAKTOWAĆ WYŁĄCZNIE JAKO UZUPEŁNIENIE WIADOMOŚCI PRZEKAZYWANYCH PODCZAS ĆWICZEŃ
WPROWADZENIE
Ostatecznymi wskaźnikami są efekty pracy, satysfakcja pracowników i ich szeroko rozumiany rozwój. Wszystkie te elementy składają się na model funkcjonowania organizacji.
KONFLIKT – NEGOCJACJE
Identyfikując konflikt w zespole należy zdać sobie sprawę z tego, że to nie
konflikt jest źródłem nieporozumień, lecz niewłaściwy sposób jego rozstrzygania.
W celu skutecznego radzenia sobie w sytuacji konfliktowej należy nawiązać dobry kontakt z partnerem/-ami i stworzyć reguły konstruktywnego porozumiewania się – co ważne bez manipulacji. Wtedy konflikt może zaowocować pogłębioną więzią pomiędzy
współpracownikami (oczywiście już po jego rozwiązaniu) oraz wzrostem
wzajemnego zaufania.
Możemy wyróżnić następujące rodzaje konfliktu:
indywidualny: np. pomiędzy dwoma członkami tego samego zespołu
programowego,
zbiorowy: np. jednego z członków zespołu z resztą zespołu,
hierarchiczny: strony konfliktu są powiązane hierarchicznie ze sobą,
np. konflikt przełożony-zastępca,
całkowicie niezależny np. pracownicy z dwóch rożnych zespołów.
W przebiegu konfliktu można wyróżnić następujące stadia:
utajenia: istnieje przyczyna, która może spowodować wybuch konfliktu,
ale nikt o niej głośno nie mówi;
dostrzeżenia: różnice interesów stają się widoczne;
odczuwania: w tym stadium jest odczuwana agresja ze strony
oponentów;
demonstrowania: w tym stadium występują zachowania demonstracyjne,
np. unikanie bądź zerwanie kontaktu;
„po bitwie”: konflikt został rozwiązany bądź stłumiony.
Istnieją trzy metody rozwiązywania konfliktu:
metoda „ja wygrywam, ty tracisz”: w tym modelu jedna ze stron, np.
przełożony, narzuca rozwiązanie niekorzystne dla drugiej strony, strona
przegrywająca ma wówczas silne poczucie niesprawiedliwości, które może
doprowadzić do reakcji negatywnych;
metoda „ty wygrywasz, ja tracę”: w tym modelu następuje zaspokojenie
potrzeb jednej ze stron kosztem drugiej, np. potrzeb podwładnego kosztem
dążeń przełożonego; przełożony może się czuć oszukany i podświadomie
torpedować działanie podwładnego tak, aby zrekompensować sobie straty
poniesione w wyniku przyjęcia takiego, a nie innego sposobu rozwiązania
konfliktu;
metoda „bez przegranego”: ten model oparty jest na dwustronnej
komunikacji, która doprowadza do rozwiązania akceptowanego przez obie
strony; w tym wypadku miejsce stron konfliktu w hierarchii firmy nie
odgrywa roli, obie strony są na równych prawach i współpracują w celu
rozwiązania problemu dla obopólnej korzyści.
Rola komunikacji wyraźnie wzrasta, gdy dochodzi do konfliktu w organizacji.
1. Negocjacje to sekwencja posunięć (ofert i ustępstw) dwóch stron w celu osiągnięcia
wspólnego stanowiska w sytuacji wyjściowej o widocznej rozbieżności interesów. Polegają na wzajemnym przekonywaniu się, chęci do modyfikacji ofert początkowych w taki sposób by obie strony uzyskały możliwie duże korzyści. Działania zmierzające do korzyści jednostronnych to szantaż, perswazja, przemoc a nie negocjacje.
Negocjacje to wspólne rozwiązywanie problemów a nie konfrontacja przeciwników.
2. Oceniając przebieg i rezultat negocjacji trzeba uwzględnić nie tylko meritum (ceny, warunki, itp.) ale także obustronność korzyści, uczciwość, trwałość rezultatów, przydatność społeczną (zwłaszcza w polityce), sprawność prowadzenia.
Oceniamy zawsze dwa aspekty:
● zyski transakcyjne
● relacje społeczne (jak rezultat transakcyjny przełoży się na długofalowe relacje między
stronami)
3. Negocjacje warto prowadzić gdy:
a. Istnieje obustronna gotowość zawarcia umowy
b. Istnieje jednocześnie obszar konfliktu i obszar wspólnego interesu
c. Osoba prowadząca ma wystarczające uprawnienia decyzyjne
d. Osoba (osoby) prowadząca jest przygotowana...
wsaib1