EdW 10 1997.pdf
(
8282 KB
)
Pobierz
Projekty AVT
Mikrokomputer edukacyjny
z 8051 – oprogramowanie
część 3
Kończymy opis komputerka edukacyj−
nego. W tej części opiszemy niezbęd−
ne do uruchomienia wyposażenie do−
datkowe, zasilacz oraz kabel połącze−
niowy z komputerem wyposażonym
w złącze transmisji szeregowej.
Wszystkim posiadaczom takiego
sprzętu pozwoli to na szybkie ładowa−
nie pisanych przez siebie w przyszłoś−
ci programów do opisywanego syste−
mu mikroprocesorowego.
Opiszemy też podstawowe funkcje
dostępne z poziomu monitora, czyli
programu nadzorującego pracę kom−
puterka AVT−2250, a zawartego w pa−
mięci EPROM dostarczanej wraz z ze−
stawem do samodzielnego montażu.
Na początku artykułu małe przeprosiny
ze strony redakcji. Sprawa dotyczy szablo−
nu do wykonania klawiatury komputerka.
Ponieważ z poprzednim numerze EdW
zabrakło we wkładce miejsca, brakujący
rysunek zamieszczamy w niniejszym nu−
merze Elektroniki dla Wszystkich.
Pora teraz do wyposażenia naszego
komputerka w niezbędne do pracy pery−
feria: zasilacz i kabel.
Schemat elektryczny układu zasilacza
przedstawia rysunek 1. Zastosowano ty−
powy układ ze stabilizatorem scalonym
U1 typu 7805. Bezpiecznik B1 zabezpie−
cza pierwotne uzwojenie transformatora
TR1 przed uszkodzeniami, spowodowa−
nymi przecięciami lub przeciążaniem.
Mostek M1 wraz z kondensatorami C1
i C2 prostują napięcie zmienne oraz wy−
gładzają je. Stabilizacja na poziomie TTL
czyli 5V z tolerancją +/− 0,25V odbywa się
dzięki układowi U1, na wyjściu którego
zastosowano dodatkowy kondensator
elektrolityczny U3 oraz zapobiegający
wzbudzeniom kondensator blokujący C4.
Całość mieści się na niewielkiej jedno−
stronnej płytce drukowanej, dostosowa−
nej rozmiarami do obudowej typu Z−21.
Rozmieszczenie elementów przedstawia
rysunek 2. W przypadku umieszczenia
zasilacza w takiej budowie, należy przed
rozpoczęciem montażu elementów od−
ciąć rogi płytki zgodnie z obrysem, tak
aby dała ona się wcisnąć w głąb dolnej
części obudowy.
Montaż jest bardzo prosty. Należy wlu−
tować wszystkie elementy zwracając
uwagę na polaryzację. Diodę D1 sygnali−
zująca załączenie zasilacza należy wluto−
wać na przedłużonych końcówkach, tak
aby po zamknięciu pokrywy zasilacza, jej
soczewka wystawała przez wywiercony
w niej wcześniej otwór.
Kabel doprowadzający napięcie zasila−
jące układ komputerka nie powinien być
zbyt długi (l<2m). W miejscu wyprowa−
dzenia poza obudowę przewód warto za−
bezpieczyć kawałkiem rurki termokurczli−
wej, lub specjalnego giętkiego przepustu
dostępnego w handlu. Jako transforma−
tor najlepiej jest zastosować typ TS6/49,
lecz można także użyć jednego z typów
podanych na schemacie z rys.1, zwraca−
jąc uwagę przy zakupie na zgodność wy−
prowadzeń z płytka drukowaną. Ze
względów bezpieczeństwa nie zaleca się
wykonywania przeróbek płytki od strony
uzwojenia pierwotnego transformatora.
Po zmontowaniu zasilacza należy
sprawdzić jego napięcie wyjściowe, któ−
re powinno wynosić +5V (z odchyłką
0,25V).
Uwaga: Wszelkie prace uruchomienio−
we zasilacza należy przeprowadzić po
kompletnym zmontowaniu całego ukła−
du, sprawdzeniu jakości i poprawności
Zasilacz +5V TTL
Ta część artykułu przyda się z pewnoś−
cią tym z Was którzy, nie polegając na
fabrycznych rozwiązaniach, chcą samo−
dzielnie wykonać dobrej jakości zasilacz
stabilizowany niezbędny do prawidłowej
pracy naszego komputerka. Wystarczają−
co duża wydajność prądowa oraz niewiel−
kie rozmiary pasujące idealnie do obudo−
wy typu „wtyczka”, predystynują propo−
nowane przez nas rozwiązanie specjalnie
do współpracy z układem AVT−2250.
Rys. 1. Schemat elektryczny zasilacza
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/97
21
Projekty AVT
ni do tego celu typ moż−
na nabyć w sklepie z ar−
tykułami komputerowy−
mi. Należy poprosić
o „kabel z 9−kontaktowy−
mi końcówkami żeński−
mi”. Nie muszę w tym
miejscu przypominać, że
Ci z was którzy używają
w swoim PC−cie myszki,
muszą sprawdzić czy
mają drugie wolne złącze
typu RS−232c. Na
szczęście standardowo
komputery mają po 2 po−
ry transmisji szeregowej,
toteż nie ma się o co
martwić, jednak często
oba gniazda różnią się od
siebie wielkością. Stosuje się gniazda ty−
pu DB9M oraz DB25M, czyli odpowied−
nio 9 i 25 końcówkowe – oba męskie,
czyli z widocznymi szpilkami (bolcami).
Dodatkowe informacje na ten temat
można znaleźć w artykule n.t. łącza sze−
regowego w numerze EdW 6,7/97.
W wypadku jeżeli wolne złącze COM
ma gniazdo typu DB25M, należy dodat−
kowo zaopatrzyć się w
Do transmisji wystarczy dowolny 3 ży−
łowy kabel, najlepiej miedziany typu „ple−
cionka”. Długość kabla może wynosić na−
wej ponad 20 m (standard RS232c po−
zwala na stosowanie o wiele dłuższych
kabli), jednak przy tak długim połącze−
niu,warto wiązkę 3 przewodów umieścić
w ekranie. W handlu są dostępne odpo−
wiednie przewody 3−żyłowe z ekranem
wykonanym z plecionego drutu miedzia−
nego. Ostatecznie można wykorzystać
zwykły 3−żyłowy kabel sieciowy (z prze−
wodem uziemiającym), lecz nie będzie to
zbyt poręczne rozwiązanie.
W każdym razie do transmisji wyko−
rzystuje się 3 linie: TXD, RXD oraz GND.
Sktóry oznaczają:
– RXD:
Rys. 2. Rozmieszczenie elementów na płytce druko−
wanej zasilacza
linia
odbioru
danych
(ang.
„Receive data”)
– TXD: linia nadawania danych (ang.
„Transmit data”);
– GND: to oczywiście wspólna masa
(której nie zalecam łączyć z obudową
wtyczki na kablu połączeniowym).
Kwestia nazewnictwa linii jako TXD
i RXD jest oczywiście umowna i zależna
od tego z której strony patrzymy na sys−
tem: AVT−2250 <—> komputer PC, prze−
cież dla PC ta linia odbioru danych będzie
linią nadawania dla systemu AVT−2250.
Ważne jest aby tak jak na rysunku 3,linie
te były skrzyżowane.
W zależności od tego jakiego rodzaju
wolne gniazdo COM mamy do dyspozycji
w naszym PC−cie należy wybrać wariant
z rys.3a lub 3b.
Jeżeli na Twoim stole leży już zmonto−
wany i uruchomiony komputerek eduka−
cyjny, opisywany zasilacz +5V oraz kabel
montażu oraz zamknięciu zasilacza
w obudowie. Osoby niedoświadczone
powinny skorzystać z pomocy osób obe−
znanych z zasadami uruchamiania urzą−
dzeń zasilanych z
sieci energetycznej
220V.
Na zakończenie uwaga dotycząca
chłodzenia układu stabilizatora U1. Ponie−
waż nasz komputerem pobiera stosunko−
wo mały prąd (<200mA) stosowanie ra−
diatora nie jest konieczne. Ci z Was któ−
rzy zechcą przygotować proponowany
zasilacz na większe obciążania (>0,5A)
mogą do układu U1 przykręcić kawałek
cienkiej aluminiowej blachy formując ją
przedtem tak aby bez problemu mieściła
się pod pokrywą obudowy zasilacza.
odpowiednią
„przelotkę”.
Jeżeli już kupimy kabel w sklepie, na−
leży dodatkowo np. za pomocą próbnika
zwarć sprawdzić, czy wszystkie koń−
cówki na obu końcach są ze sobą połą−
czone. Wyjątkiem są końcówki 2 i 3,
które powinny się „krzyżować”. Jeżeli
tak nie jest, należy rozebrać z jednej
strony wtyczkę kabla i korzystają z lu−
townicy zamienić miejscami przewody
od wspomnianych wypro−
wadzeń, tak aby końcówka
2 przechodziła na 3, i od−
wrotnie.
Tym którzy chcą tań−
szym kosztem i samodziel−
nie wykonać stosowany ka−
bel połączeniowy, zamiesz−
czam odpowiednie rysunki
ze schematem połączeń –
rysunek 3a i b.
Komputerek AVT−2250
komunikuje się z kompute−
rem PC w trybie półduplek−
sowym bez sprzętowego
potwierdzenia transmisji.
Stąd odpowiednie zwory
z obu stron kabla wykonane
na wtyczkach pomiędzy
sygnałami RTS i CTS oraz
DSR i DTR. Na rysunku po−
kazano dwa warianty połą−
czeń, dla posiadaczy wolne−
go złącza COM typu DB25
(długiego) oraz dla tych któ−
rzy mają wolne krótkie złą−
cze – DB9.
Kabel połączeniowy
Ta część artykułu przeznaczona jest
nie tylko dla posiadaczy komputerów PC,
ale i dla tych którzy ich nie mają. Otóż opi−
sany poniżej kabel może przydać się tak−
że osobom które swoją edukację zaczną
na kartce papieru. Za pomocą takiego
kabla można będzie także połączyć dwa
komputerki AVT−2250 w bardziej rozbudo−
wanych zastosowaniach, których w tej
chwili przecież nie można przewidzieć.
Być może niektórzy z Was posiądą takie
umiejętności programowania, że do speł−
nienia warunków postawionego przed
sobą projektu potrzebny będzie nie jeden
ale dwa procesory serii 8051. Dlatego ka−
bel taki warto wykonać już dziś, chociaż−
by dla świętego spokoju.
Oczywiście nie musze przypominać
że kabel jest niezbędny tym z Was którzy
posiadają komputer klasy PC i zamierza−
ją korzystać z niego przy nauce progra−
mowania przy pomocy naszego kompu−
terka edukacyjnego. Ponieważ prezento−
wany komputerek komunikuje się z kom−
puterem PC poprzez złącze transmisji
szeregowej (korzysta z niego np. mysz−
ka), niezbędny jest do połączenia stoso−
wany kabel. Prawdę mówiąc odpowied−
a)
b)
Rys. 3. Schematy połączeń
kabli używanych do transmisji
poprzez RS232c w trybie
w naszym komputerku
22
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/97
Projekty AVT
połączeniowy, możesz zapoznać się z op−
rogramowaniem w które wyposażony
jest Twój pierwszy zestaw na 51−kę.
przez każdy program kompilatora na pro−
cesory rodziny MCS−51. Sposób genero−
wania takiego pliku opiszemy w dalszej
części artykułu. Zainteresowanych szcze−
gółowym opisem formatu pliku Intel−HEX
odsyłam do lektury naszego bratniego
pisma Elektroniki Praktycznej nr 10/97.
W przypadku braku transmisji z PC ta
przez około minutę system wyświetli ko−
munikat „Err” – ang. „error, błąd. Taki
sam efekt wystąpi jeżeli transmisja bę−
dzie zawierała błędy, lub wysyłany z kom−
putera PC plik nie będzie w formacie In−
tel−HEX.
W przypadku komunikatu o błędzie na−
leży wcisnąć klawisz „M” – powrotu do
monitora.
W fazie wysyłania danych przez kom−
puter PC wyświetlacz pokazuje adres ak−
tualnie ładowanego rekordu z danymi, co
jednocześnie jest dla nas sygnałem o pra−
widłowej transmisji. Po zakończeniu sys−
tem automatycznie przechodzi do pętli
głównej monitora, czyli do oczekiwania
na kolejną komendę użytkownika.
SEND
(klawisz 8) – dzięki tej funkcji
można przesłać zawartość całej lub wy−
branej części pamięci operacyjnej do
komputera PC, celem jej przechowania.
Pod pojęciem pamięci operacyjnej mam
na myśli zewnętrzną 64kB przestrzeń ad−
resową procesora 8051 odczytywaną tak
jak zewnętrzna pamięć danych – czyli po−
przez sygnał /RD procesora. W praktyce
będzie to zawartość pamięci SRAM (U4)
umieszczonej na płytce bazowej kompu−
terka. Po wywołaniu tej funkcji na pierw−
szym wyświetlaczu pojawi się literka „S”
– ang. „send”, czyli wysyłanie, a po chwi−
li na czterech ostatnich wyświetlaczach
pojawi się napis: „− − − −”, co jest zachętą
do wprowadzeni adresu początku obsza−
ru który chcemy wysłać. 16−bitowy adres
wprowadzamy (tak jak wszystkie dane)
w postaci heksadecymalnej, używając
klawiszy „0...9, A...F“, a więc np. „8205”.
Po wprowadzeniu adresu początku musi−
my jeszcze w podobny sposób wprowa−
dzić adres końcowy wysyłanego obszaru,
np. „84FF”.
Następnie wciśnięcie klawisza „OK”
rozpoczyna transmisję danych. Wyświet−
lacz podobnie jak w przypadku funkcji
„LOAD” będzie pokazywał postęp
w transmisji wyświetlając aktualnie wy−
syłany adres rekordu (paczki danych).
Przykład: wciśnięcie sekwencji: „8”
(klawisz SEND), „8200” (adres początko−
wy), „85FF” (adres końcowy), „OK” spo−
woduje wysłanie danych z obszaru pa−
mięci
kiej pamięci (poprzez iloczyn sygnałów
/RD i /PSEN) dzięki tej funkcji można uru−
chomić załadowany wcześniej program
użytkownika. Załadowany tzn. przesłany
z komputera PC za pomocą komendy
„LOAD” lub wpisany ręcznie, a w jaki
sposób to za chwilę.
Wciśnięcie klawisza „JUMP” powo−
duje zapalenie na pierwszym wyświetla−
czu litery „J” – ang. „jump”, skocz, po
czym system oczekuje na wprowadzenie
(podobnie jak w „LOAD” i „SEND”) 16−
bitowego adresu pod który ma nastąpić
skok. Adres ten z reguły jest początkiem
programu użytkownika. Razem
z „LOAD” funkcja ta będzie najczęściej
używaną podczas ćwiczeń pisania pro−
gramów na nasz systemik. Wpisanie ad−
resu skoku a następnie potwierdzenie te−
go klawiszem „OK” rozpoczyna wykony−
wanie programu od tego właśnie adresu.
Po włączeniu naszego komputerka pa−
mięć U4 zawiera z reguły przypadkowe
dane, toteż wywołanie funkcji „JUMP”
z podaniem adresu np. „8000” (zworka
JP3) najprawdopodobniej spowoduje za−
wieszenie się systemu będące wynikiem
przypadkowej interpretacji danych zna−
jdujących się w kości SRAM. Efektem
będzie prawdopodobnie wygaszony wy−
świetlacz. Wtedy może pomóc tylko
wciśnięcie klawisza „RESET”.
BAUD
(klawisz B) – funkcja pozwala
na zmianę domyślnej prędkości transmis−
ji poprzez port szeregowy. Standardowo
po włączeniu zasilania system odbiera
i wysyła dane do komputera PC z pręd−
kością 4800 bodów (bitów na sekundę).
Prędkość te można jednak zwiększyć lub
zmniejszyć. Standardowymi prędkościa−
mi przyjętymi w asynchronicznym prze−
syłaniu danych poprzez interfejs RS232c
są: 1200, 2400, 4800, 9600, 19200 bo−
dów. Możliwe są tez większe prędkości:
38400, 57600, 115200. W naszym syste−
mie można wybrać wszystkie wartości
poza tą ostatnią.
Wciskając sekwencyjnie klawisz
„BAUD” wyświetlacz DL1 pokazuje liter−
kę „b” – ang. „baud”, natomiast na pozo−
stałych ukazuje się następna prędkość
transmisji w kolejności jak wypisano
wcześniej. Na początku mniej wtajemni−
czonym radzę nie eksperymentować i po−
zostawić wartość 4800 bodów. Aby za−
kończyć i wyjść do pętli głównej monito−
ra należy wcisnąć klawisz „OK” lub „M”.
COPY
(klawisz C) – funkcja pozwala na
kopiowanie wybranego obszaru pamięci
operacyjnej (kość U4) pod inny podany
adres. Wybranie tej funkcji powoduje po−
jawienie się litery „C” – ang. „copy”,ko−
piowanie na DL1, a następnie system
czeka na podanie adresu początku oraz
końca obszaru który ma być skopiowany,
oraz na adres przeznaczenia, czyli adres
Monitor – systemowy
„BIOS”
Szczerą prawda jest stwierdzenie, że
„komputer bez oprogramowania jest jak
żołnierz bez karabinu”. Ta zasada ma
swoje uzasadnienie w zestawie AVT−
2250 który właśnie uruchomiłeś lub za−
mierzasz to zrobić.
Otóż aby ułatwić pierwsze kroki w pro−
gramowaniu,komputerek zawiera goto−
wy (stworzony przez autora) bardzo pros−
ty system operacyjny, który w terminolo−
gii układów mikroprocesorowych nazywa
się „monitorem”.
Dzięki niemu po włączeniu zasilania,
układ umożliwia wykonanie podstawo−
wych operacji wejścia−wyjścia, innymi
słowy pozwala na komunikację pomiędzy
człowiekiem a systemem, oraz ewentual−
nie w razie potrzeby pomiędzy syste−
mem a komputerem PC. Podstawowymi
układami wejścia−wyjścia dla Ciebie
w tym przypadku są: klawiatura i wy−
świetlacz. W przypadku chęci połączenia
się z komputerem PC takim elementem
jest port transmisji szeregowej, który łą−
czysz za pomocą wykonanego przed
chwilą kabla.
Monitor zawiera kilka użytecznych
funkcji, które są dostępne pod niektórymi
klawiszami klawiatury. Komendy te to
skróty lub wyrazy wzięte z terminologi−
i angielskiej. Są to: LOAD, SEND, JUMP,
BAUD, COPY, EDIT, FILL.
Wywołanie dowolnej z nich odbywa
się prze naciśnięcie klawisza oznaczone−
go danym skrótem a następnie wprowa−
dzenie pewnych wartości początkowych
w zależności od wywołanej funkcji. Po
włączeniu systemu, wyświetlacz pokazu−
je przez chwilę komunikat powitania: „−
HELLO”, po czym zapala się kropka dzie−
siętna na pierwszym wyświetlaczu. Jest
to sygnał zachęty i informacja że system
jest gotowy do przyjęcia komendy od
użytkownika. Można teraz wywołać jed−
ną z funkcji,których znaczenie i sposób
posługiwania się opiszę poniżej.
LOAD
(klawisz 7) – dzięki tej komen−
dzie możliwe jest wczytanie pliku wyni−
kowego – z kodem maszynowym progra−
mu utworzonego przez Ciebie w kompu−
terze PC. Po wciśnięciu klawisza na pier−
wszym wyświetlaczu pojawi się litera
„L” – ang. „load”,czyli załadowanie.
Oznacza to że system czeka na dane
z komputera PC. Dane przesyłane są
przez port szeregowy w formacie Intel−
HEX. Format ten jest najbardziej rozpo−
wszechnionym wśród systemów opar−
tych na mikrokontrolerach 8−bitowych.
Plik w takim formacie generowany jest
operacyjnej
o
adresach:
8200h...85FFh.
JUMP
(klawisz 0) – jest to komenda
skoku pod wskazany adres w zewnętrznej
pamięci programu procesora. Ponieważ
kostka SRAM – U4 spełnia także rolę ta−
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/97
23
Projekty AVT
pod który ma być skopiowany wskazany
obszar. Rzecz jasna nie jest konieczne po−
dawanie adresu końca przeznaczenia –
jest on określony przez ilość bajtów wy−
znaczoną z różnicy końca i początku adre−
su źródłowego. Równanie poniżej obra−
zuje sposób wykonania operacji:
Adres_startowy_źródła ........ Adres_koń−
cowy_źródła ——> Adres_starto−
wy_przeznaczenia.
Funkcja ta nie spełnia tak ważnej roli
jak np. opisane trzy pierwsze, lecz w na−
szych przykładach podczas dalszych
części kursu będziemy z niej korzystać.
Przykład, wciśnięcie sekwencji: „C”
(klawisz COPY), „8600” (adres początku
źródła), „87EF” (adres końca źródła),
„9500” (adres przeznaczenia), „OK” spo−
woduje skopiowanie obszaru pamięci
operacyjnej o adresach: 8600h...87EFh
do obszaru o adresach: 9500h...96EFh.
EDIIT
(klawisz E) – funkcja edycji (mo−
dyfikowania) poszczególnych komórek
pamięci operacyjnej systemu (kostka U4).
Bardzo ważna funkcja szczególnie dla
Tych z Was, którzy nie posiadają jeszcze
komputerów. Dzięki niej możliwe jest
wpisanie własnego programu – krok po
kroku a raczej „komórka po komórce”, po
czym jego uruchomienie. Wciśnięcie kla−
wisza EDIT powoduje zapalenie na DL1 li−
tery „E” – ang. „edit”, edycja, po czym
system czeka na podanie adresu począt−
ku obszaru który chcemy modyfikować.
Po wprowadzeniu go można przystąpić
do modyfikacji. Podczas tego cztery pier−
wsze wyświetlacze pokazują adres,
a dwa ostatnie zawartość aktualnie mody−
fikowanej komórki. Adres można zmniej−
szać lub zwiększać używając klawiszy „<−
” (klawisz 4) lub „−>” (klawisz 6), by zmo−
dyfikować daną komórkę trzeba nacisnąć
klawisz „OK” . Dwa ostatnie wyświetla−
cze pokażą wtedy napis „− −” co jest za−
chętą do wpisania nowej wartości.
Aby zakończyć edycję należy wcisnąć
podobnie jak poprzednio klawisz „M”. Je−
żeli masz przed sobą działający systemik,
radzę spróbuj zmodyfikować kilka komórek
pamięci. Pamiętaj tylko aby podać adres
początkowy taki, pod którym znajduje się
dowolna komórka z kostki U4 – spójrz na
zworę JP3. Oczywiście jeżeli np. początko−
wy adres edycji będzie leżał poza obsza−
rem pamięci SRAM – U4, to nowo wpisa−
na wartość pod taki adres będzie stracona.
FIILL
(klawisz F) – dzięki tej funkcji
możliwe jest szybkie wypełnianie wska−
zanego obszaru pamięci operacyjnej za−
daną wartością. Po wciśnięciu klawisza
„FILL” DL1 pokaże literkę „F” – ang.
„fill”, wypełnij, po czym poprosi o wpro−
wadzenie adresu początku i końca obsza−
ru który ma być wypełniony, po czym na−
leży jeszcze wprowadzić wartość wypeł−
nienia – stałą (8−bitową oczywiście).
Wciśnięcie klawisza „OK” spowoduje
wypełnienie zadanego obszaru.
Przykład, sekwencja: „F” (klawisz FILL),
„8000” (adres początku), „FFFF” (adres
końca), „00” (wartość wypełnienia), „OK”,
spowoduje wyzerowanie wszystkich ko−
mórek pamięci U4 które znajdują się w ob−
szarze o adresach 8000h...FFFFh.
Poza opisanymi funkcjami dostępna
jest też procedura „TEST”, której znacze−
nie już znacie drodzy Czytelnicy z po−
przedniej części niniejszego artykułu.
Podczas używania wszystkich funk−
cji należy pamiętać że ich działanie
w każdej chwili można przerwać klawi−
szem „M”. Istotną informacją jest też
Wykaz elementów
Rezystory
R1: 510...680
Kondensatory:
C1, C2: 1000uF/16V
C3: 470uF/10V
C4: 470nF...1000nF
Półprzewodniki:
M1: mostek 1A/50V
U1: 7805
D1: LED dowolna
Pozostałe:
B1: bezpiecznik 160mA
TR1: TS6/49 (patrz tekst)
JP1: ARK−2
oprawka bezpiecznika do druku
płytka drukowana AVT−2250Z
Uwagi
Kompletny kit zasilacza dostępny jest w ofer−
cie handlowej jako kit AVT−2250/Z.
Dyskietka z oprogramowanie na komputery
PC dostępna jest jako AVT−2250/D.
Niezbędne wtyki do wykonania kabla połą−
czeniowego można zamówić indywidualnie
jako: „Wtyk DB9/F z obudową” lub DB25
z obudową w dziale obsługi czytelników.
ta, że nieumiejętne czy przypadkowe
posługiwanie się funkcjami COPY,
JUMP, FILL, EDIT może spowodować
zawieszenie się naszego komputerka.
Lecz nic to, warto na początku trochę
porozrabiać i poćwiczyć, wszakże za−
wsze pod ręką jest klawisz „RESET”,
a my nic ważnego jeszcze nie napisaliś−
my jeżeli chodzi o programowanie sa−
mego procesora 8051.
Oto kilka ćwiczeń, które radzę wyko−
nać zarówno tym którzy mają jak i nie ma−
ją komputera PC w swoim, domu. Nie
jest to wprawdzie już programowanie
procesora 8051, ale ćwiczenie w nabyciu
umiejętności posługiwania się funkcjami
monitora systemu AVT−2250.
Lekcja
1
czym sprawdzenie poprzez edycję, że
wpisane dane są na swoim miejscy w ko−
lejności jak podano wyżej.
Nie wyłączamy zasilania układu i bie−
rzemy się do następnego ćwiczenia.
FILL. Proszę o wypełnienie obszaru o adre−
sach 8000h...802Fh wartością wybraną przez
siebie, a następnie sprawdzenie za pomocą
funkcji EDIT czy dane spod tego obsza−
ru,wpisane zresztą w ćwiczeniu nr 1, zosta−
ły zamazane wartością podaną przez Ciebie.
I wreszcie chyba najciekawsze ćwi−
czenie, wykorzystujące funkcję JUMP.
Ćwiczenie 1
Zadanie ma na celu poznanie funkcji edy−
cji pamięci operacyjnej „EDIT”. Proszę usta−
wić jumper JP3 w pozycji 8000h (początek
pamięci SRAM U4) na płytce bazowej kom−
puterka. Następnie proszę o wpisanie pod
kolejne adresy poczynając od adresu 8000h
następującej sekwencji danych :
„ 75, 78, 06, 75, 79, 5B, 75, 7A,
4F, 75, 7B, 66, 75, 7C, 6D, 75,
7D, 7D, 75, 7E, 07, 75, 7F, 7F,
75, 71, 55, 80, FE ”
Ostatnia dana „FE” powinna znaleźć
się pod adresem „801C”.
Kolejnym krokiem będzie np. zreseto−
wanie systemu klawiszem „RESET”, po
Ćwiczenie 2
Zadanie ma na celu poznanie działa−
nia funkcji kopiowania „COPY” wybra−
nych obszarów pamięci operacyjnej
komputerka. Proszę o skopiowanie ob−
szaru o adresach: 8000h....801Fh pod
adres 9400h. Następnie proszę skorzys−
tać z funkcji EDIT, sprawdzić, że dane
skopiowane pod adres docelowy 9400h
są takie same jak podano w sekwencji
w ćwiczeniu nr 1, aż do adresu 941Ch.
Ćwiczenie 4
Proszę wykonać skok pod adres
9400h korzystając z funkcji „JUMP”.
Podsumowanie
Prawidłowe wykonanie tego ćwicze−
nia oraz trzech poprzednich w efekcie po−
winno spowodować zapalenie na wy−
świetlaczach DL1...DL8 kolejnych cyfr od
„1” do „8” z migającymi cyframi niepa−
rzystymi, czyli: 1, 3, 5, 7. Jeżeli jesteś cie−
kawy cóż takiego się stało, to chcę Cię
Ćwiczenie 3
Zadanie pokaże jak szybko można wypeł−
nić zadany obszar pamięci za pomocą funkcji
24
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/97
Projekty AVT
poinformować, że wpisałeś i wykonałeś
pierwszy program na procesor 8051!!!
Zadaniem jego było wyświetlenie ko−
lejnych cyfr na wyświetlaczu z migota−
niem nieparzystych. I choć to program ni−
czemu nie przydatny, to równie dobrze
mógł być to program sterowania całego
systemu alarmowego w Twoim mieszka−
niu albo.... możliwości jest niezliczona
ilość. I choć kilka kroków było zbędnych
aby wykonać ten program (wystarczyłoby
ćwiczenie nr 1 i 4) oraz w zasadzie nie
wiedziałeś jaką rolę pełnią poszczególne
liczby w sekwencji z ćwiczenia 1, to jed−
nak powinieneś mieć już pojęcie o tym
jak łatwo można zmusić jeden układ elek−
troniczny do wykonywania wielu funkcji
i to w zależności do naszych potrzeb.
USTAWCOM.BAT po rozpoczęciu pracy
z Twoim systemem mikroprocesorowym.
Dyskietka zawiera także drugi plik
wsadowy „DO.BAT”, który służy do
kompilowania zbiorów źródłowych napi−
sanych w języku asemblera 8051 na zbiór
wynikowy akceptowany przez system
AVT−2250. Więcej szczegółów na temat
asemblera możesz dowiedzieć się z arty−
kułu o mikrokontrolerach z tego numeru
EdW – radzę uważnie przeczytać.
Na dyskietce znajduje się także przykłado−
wy program w postaci źródłowej w zbiorze
“PRZYK01.S03”. Przyjmijmy rozsze−
rzenie „S03” jako standardowe dla na−
szych programów asemblerowych.
Po podłączeniu systemu do komputera
PC, włącz jego zasilanie. Ustaw paramet−
ry portu COM jak opisałem wcześniej. na−
stępnie wywołaj polecenie (w DOS):
> DO PRZYK01 COMx {Enter}
wpisując w miejsce „x” numer portu
szeregowego (1,2...).
Program zamieni zbiór asemblerowy
na postać wykonywalną – zbiór
PRZYK01.HEX, następnie zrobi pauzę,
podczas której powinieneś uruchomić
w systemie funkcję „LOAD” .
Teraz naciskając dowolny klawisz
w PC cie spowodujesz przesłanie zbioru
PRZYK01.HEX do portu COMx, czyli do
systemu AVT−2250.
Program który wpisałeś rozpoczyna
się od adresu 8000h w pamięci systemu,
a efekt jego działania powinien być taki
sam ja w przykładzie z ćwiczenia nr 1.
Aby się o tym przekonać uruchom funkcję
„JUMP” i sprawdź co pokaże wyświetlacz.
Przerwij działanie programu (klawisz
„M”) i porównaj, korzystając z funkcji
„EDIT” zawartość kolejnych komórek pa−
mięci począwszy od adresu 8000h (do
801Ch włącznie), z kodami instrukcji po−
danymi w ćwiczeniu nr 1.
Jeżeli wszystko przebiegło pomyślnie
test portu szeregowego możesz uznać za
zakończony. Jeżeli nie udało Ci się wyko−
nać ćwiczenia prawidłowo, sprawdź, czy
dołączyłeś system do właściwego portu
COM twego PC ta, lub czy prawidłowo
wykonałeś kabel połączeniowy.
Pozostałe lekcje zajmujące się już
prawdziwym programowaniem kontrole−
rów 8051 znajdą się już w następnym nu−
merze EdW w cyklu „Mikrokontrolery –
to takie proste”.
Dla
komputerowców
Na zakończenie krótkie ćwiczenie
sprawdzające działanie portu transmisji
szeregowej. Posiadacze komputerów PC
mogą nabyć dyskietkę startową z progra−
mami niezbędnymi do tworzenia zbiorów
z kodem maszynowym napisanego przez
siebie programu. Dyskietka posiada sym−
bol handlowy: AVT−2250 /D i można ja na−
być w dziale obsługi czytelników AVT.
Na dyskietce znajduje się asembler na
procesory 8051 oraz dwa zbiory tekstowe
z definicjami rejestrów specjalnych oraz
adresów wykorzystane w komputerku
AVT−2250: CONST.INC i BIOS.INC. Znacze−
nie ich zostanie wyjaśnione w następnym
odcinku szkoły mikroprocesorowej. Prze−
jdźmy zatem do sprawdzenia RS (eresa).
Sławomir Surowiński
* Uwaga! W cz.I artykułu (EdW 8/97) na str. 11,
szpalta 3, wiersz 10 od dołu jest „U7”, powinno
być „U15”.
Ćwiczenie 5
Jeżeli wykonałeś poprawnie poprzed−
nie ćwiczenia, wyłącz zasilanie systemu
AVT−2250. następnie podłącz komputer
PC do systemiku za pomocą wykonane−
go kabla transmisji szeregowej (nie mu−
sisz wyłączać przy tym swego PC ta).
Jak wspomniałem wcześniej paramet−
ry transmisji z naszym systemem mikro−
procesorowym są następujące: pręd−
kość: 4800 bodów, bez kontroli parzysto−
ści, 8 bitów danych, 1 bit stopu.
Takie parametry wolnego portu COM
w PC cie można ustawić z np. poziomu
DOS a za pomocą polecenia:
> MODE COMx:4800,n,8,1
gdzie oczywiście w miejsce „x” należy
wpisać numer portu COM dołączonego
do naszego systemu.
Na dyskietce znajduje się plik wsadowy
„USTAWCOM.BAT” który ustawia takie
parametry. Jeżeli planujesz kontynuację
nauki programowania przy pomocy syste−
mu AVT−2250, powinieneś umieścić takie
polecenie, ustawiające port COM w pliku
AUTOEXEC.BAT. Zaoszczędzi Ci to każdo−
razowego ręcznego wywoływania pliku
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 10/97
25
Plik z chomika:
andrelis
Inne pliki z tego folderu:
EdW 01 1997.pdf
(12975 KB)
EdW 02 1997.pdf
(13218 KB)
EdW 03 1997.pdf
(14876 KB)
EdW 04 1997.pdf
(9031 KB)
EdW 05 1997.pdf
(9586 KB)
Inne foldery tego chomika:
1996
1998
1999
2000
2001
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin