Jak wykorzystywać odpady?
CELE OGÓLNE:
- wzbogacanie słownictwa o treści ekologiczno – przyrodnicze:
- po co należy segregować śmieci;
- rozbudzanie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska;
- rozwijanie zainteresowań problemami ekologicznymi;
- jakie działania można podjąć, aby pomóc przyrodzie w odradzaniu się.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- wpajanie zasad ekologicznego zachowania w życiu codziennym;
- co to znaczy: kompostowanie, utylizacja, recykling, surowce wtórne;
- jak korzystamy z dóbr przyrody;
- jakie materiały nadają się do powtórnego przetworzenia;
- uświadomienie potrzeby segregacji odpadów.
METODY:
- słowne: rozmowa, opowiadanie, praca z tekstem, burza mózgów
- oglądowe: pokaz, obserwacja
- ćwiczeń praktycznych
FORMY PRACY:
- grupowa
- zbiorowa
- indywidualna
- jednolita
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zeszyt ćw. FRUIT – TELLA
- “Skrzynia skarbów” (odpady zgromadzone w klasie – puszki, butelki szklane, kartony, worki plastikowe )
- rozsypanka
- mapki okolicy
- słownik geograficzny
Lp.
Ogniwa
lekcji
Czynności
nauczyciela
ucznia
Środki
dydaktyczne
1.
Część
organizacyjna
-Podział klasy na grupy
-Podanie tematu lekcji
-Wytyczenie głównych celów lekcji
(celem lekcji jest zagadnienie „Jak wykorzystywać odpady” oraz uświadomienie faktu, że ludzie powinni zadbać o segregowanie odpadów i co każdy z nas może zrobić dla przyrody)
układają puzzle, z których wynika temat
puzzle
(załącznik 1)
2.
Wprowadzenie
Jak człowiek korzysta z dóbr przyrody?
- co ludzie biorą od przyrody?
- co jej dają?
Biorą:
-świeże powietrze
-czystą wodę
-rośliny ,zwierzęta
Dają:
-chronią otaczające środowisko
-dbają o zwierzęta i rośliny
-segregują śmieci
3.
Główna
-Rozdanie krzyżówek
FRUIT-TELLA
-Jak wygląda wasza droga do szkoły?
*czy napotykacie na miejsca szczególnie zaniedbane i zanieczyszczone
-Rozdanie mapek okolicy i zaznaczenie dzikich wysypisk
*co można zrobić z takimi śmietniskami?
*jak zapobiegać przypadkom dewastacji przyrody?
*kogo można powiadomić o nielegalnych wysypiskach?
-Co dzieje się ze śmieciami zabieranymi przez służby oczyszczania miast?( te nieposegregowane)
*wysypiska śmieci są poważnym zagrożeniem dla środowiska (najbardziej niebezpieczny jest plastik, który się nie rozkłada i łatwo ulega zapaleniu)
*miejsca na wysypiskach jest coraz mniej
*Nagromadzone w ciągu roku w Polsce odpady w jednym miejscu, usypałyby hałdę podwójnego Mont Everestu.
...
bszydlowska