Autokreacja jako przedmiot badań andragogiki pracy.pdf

(394 KB) Pobierz
UTOKRECJJKOPRZEDMIOTBDO ANDRAGOGIKI PRACY
a)Itota,woitodikierunkibadaoandragogikipracy
TadeuNowackijettwórcąpolkiejandragogikipracyZdaniemtegouconego„andragogikapracy
awierabadaniaianalioobowocipracownikai jejawoduewgldunaudiałwpracy”
Jednym ważnych pojd i kategorii która umożliwia wykrywanie wiąków midy pracą
aoobowociąpracownikajetpojciekwaliikacjiawodowychTopojciedaniemproeora
Tadeusza Nowackiego jet woitym „klucem” do analiy andragogicnych apektów rowoju
oobowociawodowej
Itnieje10obarówbadaoandragogikipracy
1. obszar badaczy – obejmujebadanianadcelamiktałceniaiamoktałceniaarówno
jednotekjakiepołówtoowanychwindywidualnymrowojuatakżewormach
zorganizowanych szkolnych i pozaszkolnych.
2. Drugi obszar problemowy – dotycyagadnieoawodonawtwaSątodowiadcenia
obejmujące agadnienie podiału pracy tej racji ą predmiotem badao
interdyscyplinarnych Dla andragogiki pracy najważnieje nacenie mają badania nad
miennociąawodówBadaniaąjednąpodtawdoradtwaawodowegoktórewłanie
ma na celu ułatwienie oobom dorołym tawianie celów i ormowanie programów
doktałcaniaidoskonalenia.
3. Trzeci dotyczy opracowanych charakterystyk zawodowych i dokumentacji pedagogicznych.
4. CwartyobardotycyagadnieowychowawcychWkładobaruwchodąrożneprawy
jednejtronyumiejtnodtakiegopotpowaniaabydrugichnieraiddrugieja
problematykarowijaniamotywówpotpowania
5. Piątydotycyprygotowaniamateriałówdlanaucycieli
6. Sótyobarenomenologiiormktałceniaidokonalenia
7. Dotycyrodowikamaterialnegoormktałcenia
8. Zagadnieniakutecnoci proceówktałceniaidokonalenia
9. Zagadnieniaunkcjonowanianaucycielikóldladorołych
10. Zagadnieniaproblematykimetodologiibadaoandragogikipracy
b)utokreacjazawodowajakoprzedmiotbadaoandragogikipracy
Centralnym zagadnieniem andragogiki pracy jest analiza rozwoju osobowocicłowieka i jej
rowojupobudanegoudiałemwpracyidiałalnodwcaiewolnymTakormułowanypredmiot
badaoandragogikiobejmujetakżeproceautokreacjiawodowejcylitworeniawiadomiepre
jednostkludkątychcechoobowociktóreumożliwiająjejracjonalneodpowiedialnekutecne
atyakcjonujące użytecne dla połeceotwa twórce wykorytujące dobyce potpu
technicznego i technologicznego.
Doadaobadawcychandragogikipracydotycącychautokreacjiawodowejmożnaatem
alicydtakieceleiagadnieniajak
agadnieniemotywacjiikryteriówwyboruokrelonegoawoduikierunkuktałcenia
(tradycja rodzinna, opłacalnodpołecnypretiżwarunkipracy)
utokreacjajakoprocektałtowaniawojejoobowocijetaktemwpełniwiadomym
opartym na dobrowolnej decyzji i samokontroli. ndragogikamożewłaniebadadprebiegtego
proceu dotoowywania i pre cłowieka wojej oobowoci do wymagao połecnych i
jednocenegodążeniadoachowaniapielgnowaniairowijaniawojejindywidualnoci Proces
autokreacjiawodowejidieawewpareautokreacjąmoralnąikulturową
W zakres autokreacji zawodowej jako predmiotu badao andragogiki pracy wchodą
natpująceagadnienia
a) cele, istota i specyfikacja autokreacji zawodowej
b)amoktałcenieiamowychowaniejakokładnikiautokreacjiawodowej
c)dokonalenieawodowejakojedenkierunkówautokreacji zawodowej
1
d)odkrywaniehumanitycnejipołecnejwartocipracyjakojedencynnikówautokreacji
zawodowej
e)rowijanietwórcychapiracjicłowiekajakowarunekautokreacjiawodowej
f) samopoznanie jako warunek programowania rozwoju zawodowegocłowieka
g)wywalaniepotencjalnychmożliwocicłowiekaipraceautokreacjiawodowej
h)autokreacjajakoproceuceniairacjonalnegoikutecnegounkcjonowaniawawodie
i)wybórawoduijegokonekwencjedlaproceuautokreacjijednotki
j)wpływmianyawodunaproceautokreacji
k)ewntrneiwewntrnetymulatoryproceuautokreacji
l)autokreacjaawodowaipielgnowaniewłanejindywidualnoci
m)wiąekautokreacjiawodowejpołecnejrodinnejikulturowej
n) programy realizacjicelówiadao
o)autokreacjajakocynnikdynamiacjioobowociijejdolnocidoproejonalnegodiałania
p)prygotowaniecłowiekadorołegodoautokreacji
r)kryteriakutecnociproceuautokreacjiawodowej(tabiliacjawawodie)
c) Metody i technikibadaoautokreacjizawo dowej
Autokreacja to procewiadomegoikutecnegoprytoowaniawojejoobowocidopecyiki
wymagaoiwarunkówpracywchodeniaiunkcjonowaniawrolipracownika
rowijaniaprejednotkwproceiektałceniaiamowychowaniawoichdolnociipotreb
samorealizacji.
utokreacjaawodowamożebydbadanaapomocąnatpującychmetoditechnik
a) metoda monografii andragogicznej
b) metoda eksperymentu andragogicznego
c) metodaondażudiagnotycnego
d) metody analiyindywidualnychprypadków
e) metoda analizy historyczno – porównawcej
Cennymateriałmożnaebradpryużyciutakichtechnikjakankietawywiadkwetionariuowy
oberwacja analia treci piemnych wypowiedi autobiograicnych analiza dokumentów i
wytworów Dużenaceniemaanaliatychindywidualnychprypadkówwktórychjednotkaludka
dikiautokreacjitałaicególniewartociowympracownikiemicłowiekiem
METODOLOGIWŁSNYCHBDOEMPIRYCZNYCHUTOR
a) autokreacyjne funkcjonowanie w zawodzie
Problematykawiąkówautokreacjiwyboremiuprawnieniemawodujetroległałożona
wieloapektowaitanowiważnykładnikandragogikipracyObejmujetakieagadnieniajak
- motywywyborukierunkuktałceniaawodowego
- dolnoddowykonywaniawybranegowodu(predypoycje)
- trecidowiadceniaawodowego
- godenierólawodowychrodinnychpołecnychikulturowych
- unkcjonowanietwórcychapiracjicłowiekadorołego
- najomodwymagaoawodowych
- wiedza o tradycjachawodowychijejroliwpryciąganiudowodu
- wpływpłcinawybórawodu(podiałnaawodymkiiżeokie)
- wpływtanudrowianawybórawodu
- kryteriaprydatnociawodowej
- opłacalnodawodu
- wiedaochorobachawodowychiwpływ nawybóriwykonywanieawodu
- połecneapotrebowanienaludipoiadającychokreloneawodyijegowpływnawybór
uprawnienie i doskonalenie zawodowe
b) woitodandragogicznegopunktuwidzenia
2
ndragogikapracybadawybórwoduidentyikacjnimunkcjonowaniewawodiepunktu
wideniaprygotowaniadorołychdopracywawodowejminwintytucjachowiatowychkoły
wyżeucelnikury.
utokreacjaawodowaodgrywaniemiernieważnąrolwewytkichetapachdrogiawodowej, w
etapiewyborukierunkuktałcenia zawodowego, funkcjonowania w zawodzie, zmiany zawodu.
Specyfika andragogicznego punktu widzenia polega na tymbadaniamają na celu wykrywanie tych
cynnikówktóreoptymaliująprygotowaniedowoduijegowykonanieatakżenaunaniu
wykrytejprepychologówprawidłowocigodniektórącłowiek„tajei”midyinnymipod
wpływemwłanejautokreacji
ndragogikaodrucateżeludierowijająitylkowdieciotwieimłodociiuaadnia
twierdenieżecłowiekrowijaiidobywanowedowiadceniaprecałeżyciewcególnoci
wtedy, kiedy jest czynny zawodowo.
Andragogikadotregagłówną iłrowojucłowiekajaką jest praca zawodowa i autokreacja.
Andragogiczny punkt wideniamanietujeitakżewunaniuteyżeludiemajądużepotencjalne
możliwocirowojowektóreaktualiująiwłaniewproceieichwielotronnejautokreacji
Ważnemiejcewproblematyceandragogikipracyajmujeagadnienieprytoowaniaido
wymagaoakładupracyidorodowikapracy(adaptacjaawodowaipołecna)Prytoowanieto
możemiedwymiarrealnyiracjonalny(unanieenownociwymagaoiworówpracynadanym
stanowiku)lubpoornygłboki(zrozumienie intencji i uaadnieo)bądpłytkiodpowiedialny
bądkonormitycny
ndragogikapracybadamożliwocitakiegoprygotowaniapracownikabyłącyłdycyplini
ładachowaniemwojejawodowejiludkiejtożamociabypracetraktowałnietylkojakoródło
dochodualejakotworenieautentycnychwartocimaterialnychikulturowych
W autokreacjileżyałożenieżecłowiekmożebydlepyjelipodejmujetrudpracynadobą
utokreacjaawodowapomagacłowiekowiwodkrywaniuwalorówwykonanejpracyimożliwoci
optymizacji i racjonalizacji.
Ztychwgldówproblematykaautokreacjiawodowejbdącapredmiotembadaojetważnym
kładnikiemandragogiki pracy.
Impełniejajetibardiejwiadomacelówautokreacjatymprawniejprebiegaproce
adaptacji do zawodu i identyfikacja z nim. Im silniejsza jest autokreacja – tym skuteczniejsze jest
prytoowanieiludidowarunkówżyciai pracy.
utokreacjaawodowaumożliwialudiomuktałtowanieuiebietychcechktóreąkoniecne
dlakutecnegorealiowaniacynnociiadaowynikającychkoncepcjiwybranejroliawodowej
c)metodyitechnikibadaoproblematykiandragogiki pracy
Autor w swoich badaniachpołużyłimetodąbiograicnąimetodąanaliyindywidualnych
prypadkówNatomiatwybranymitechnikamibyłyankietaianaliaindywidualnychprypadków
Relacjeautobiograicnebadanychdowodąewolbrymiejwikocirepondencitraktująprac
jakojednąnacelnychwartocilecwiążąniąnadiejnamożliwie wysoki poziom konsumpcji.
Ich stosunek do pracy jest motywowany pragnieniem samorealizacji i rozwoju ich potencjalnych
możliwociUtratpracy preżywająjakoklkżyciowąIntereującejettoerealiującwoje
obowiąki awodowe angażują nie tylko wój intelekt ale także mają do niego tounek
emocjonalny.
Materiałyautobiograicneukaałyobracłowiekaanietylkowierunekpracownika.
Dikitemumożliwebyłookrelenieindywidualnegotounkubadanychoóbdopracyawodowej
Materiałyteącennymródłemwiedyotymjakautokreacjapogłbiaaangażowaniewpracijej
twórcycharakter- jakpracakoleipobudapotreb autokreacjiawodowejiogólnejOkaałoi
ebadanitudencirealiująróżnemodelejak
- model samorealizacyjny; praca zgodna z kwalifikacjami zawodowymi
- modelhedonitycnypracajakoródłopryjemnoci
-
model obywatelski; praca dla dobra kraju
3
- modelautokreacyjnypracarowijającaoobowod
- modelheroicnypodejmowaniepracytrudnejwymagającejodpornocipychicneji
powicenia
- modelkonumpcyjnypracadobrepłatna
Materiałytepowalajągłbiejponadiroumiedcymwżyciuoobitym i w pracy
badanychatakżewdiałalnocipołecnejjetwłanie AUTOKREACJA .
Zanaliyindywidualnychprypadkówwynikaniewykleważnainormacjamianowicietażekażda
badanychoóbwiążepracąodmienneocekiwania
Dotycąonetakichpotrebipragnieojak
- możliwodpodnieieniapoiomukonumpcji
- anrowojuwoichdolnoci
- dążeniedoawodowegoawanu
- pragnienieprawdeniai
- chdwyrwaniaidomu
- pragnieniekontaktuintereującymiludmiiwejciawwiatkultury
- unieależnienieinanoweodmżów
Zbadaowynikawnioekżeproblematykaautokreacjiawodowejtanowidwinnaintegralną
cd problematyki badawcej andragogiki pracy Zawarte w relacjach autobiograicnych
inormacjedowodążewżyciubadanychtudentówautokreacjaawodowapełniawiele
ważnychunkcji
- umacniaichpocucieawodowejprydatnoci
- pomagawodkryciuwoichpotencjalnychudolnieo
- kłaniadopracynadobą
- aktywizuje
- achcadoamoponania i samooceny
- rowijatecechyoobowociktóreąprydatnedopracy
- pogłbiapocucieenużycia
- ucytukiradeniaobiewtrudnychytuacjachawodowychiżyciowych
Z ebranych materiałów badawcych wynika także wnioek że wybór awodu
iunkcjonowaniewawodietanowiważnykładnikżycialudkiegoiwymaganietylkodobrego
teoretycnegoipraktycnegoprygotowaniaaletakżecególnegoamiłowaniaobowiąkowocii
pracowitocioraumiejtnocigodeniaróżnychróliadaożyciowych
Materiałypotwierdająpryjtąwbadaniachhipoteżepracajetgłównymcynnikiemrowoju
oobowociiżeracjonalneiodpowiedialnewykonywaniewymagaprawidłowegokutecnego i
mądregorealiowania
ROLWYWIDUUKRYTEGOWBDNIUDOŚWIDCZEOUTOKRECYJNYCH
Prowadeniebadaoapomocąjawnychtechnikumożliwiadotarcietylkodotych informacji o
dowiadceniach poglądach i achowaniach autokreacyjnych ludi które ooba badana chce
prekaadapomocą opisu, charakterystyki i interpretacji.
Ooba badana w ten poób prekauje poytywny autowierunek wojej oobowoci
iachowaniaBadaniedowiadceoautokreacyjnychdorołychwymagajednakdotarciadoinormacji
o tych aktachytuacjachiachowaniachktóreąwiadectwemgłbokiegooobitegopełnego
aangażowaniawtrudyiłożonyproceautokreacjiawodoweji
ogólnokulturowej
Ludiedoroliniepoinormowaniotymżeąobiektembadaonaukowychąbardiejcery
beporedniodkrywajątajemnicewoichukceówautokreacyjnychchtnidopreentowania
woichnajbardiejoobitychpreżydwiąanychudiałemwproceietworeniapoprawiania
doskonalenia swojej oobowociawodowejikulturowej
4
ROLA METODY BIOGRAFICZNEJ W BADANIU AUTOKREACJI ZAWODOWEJ
utokreacjaawodowajetrodajemaktywnociamoktałceniowejiamowychowawcej
cłowiekadorołegoktórymanaceluamodielneuktałtowaniepotrebnych do sprawnego i
kutecnegouprawianiaawoducechwojejoobowoci
Itotąawodowejautokreacjijetdążeniedodokonaleniaarównotyluimetodpracyjakitwórce
prytoowywanie i do mieniających i utawicnie warunków pracy-
organizacyjnych,
technologicnychtechnicnychmateriałowychpychologicnych
utokreacjaawodowawwejnajgłbejitociepoleganapotrebieprawdeniaprecłowieka
dorołegowoichmożliwociretelnegoeektywnegodiałaniaawodowego i
tworeniawartocimaterialnychiduchowych
Punktem wyjcia decyji o podjciu trudu autokreacji awodowej jet roponanie woich
wrodonychudolnieoimożliwociichwykorytaniawpracyawodowejUpodtawautokreacji
leżygłbeponaniewoichnietylkodolnocialetakżetemperamentuwoliwyobraniemocji
aintereowaointeligencjiracjonalnejiemocjonalnej
utokreacjajettrudnymproceemprektałcaniaprejednotkludkąwojejoobowoci
eliminowania prekadających w pracy wad oraz rozwijania nowych, potrzebnych w danym
zawodzie- zalet.
Ztejracjidobadaniaproceutworeniawojejoobowociawodowejcególnaprydatnodma
metodabiograicnaMetodatawłaciwieużytkowanaumożliwiauykanieinormacjiotym , jakie
celeidlacegotawiajeobiejednotkaludkapodejmująctrudautokreacjiWgrwchodątakie
cele i wartoci jak oobita dokonałod awodowa pogłbienie enu życia prawdenie
możliwocirealiowaniawojegoideałupracyawodowej pragnienie tworzenia rzeczy oryginalnych i
użytecnychdążeniedocciaktóregokładnikiemjetadowoleniepracyawodowejwybór
optymalnejdrogiżyciowejiawodowej
ProceautokreacjiawodowejjetuwikłanywloyżyciowedorołychZtej racji olbrzymie znaczenie
mametodabiograicnaumożliwiającadotarciedonajbardiejoobitychmotywówpotrebi
apiracjiludiuprawiającychawodowąautokreacj
Metodabiograicnaumożliwiaodkrycieiwyjanieniecyuprawianieautokreacji zawodowej
jettylkowynikiemprymuuetronyakładupracycywyraemdążeniadodokonałoci?Cy
jet tylko metodą i życiowym ekperymentem? Cy też reultatem uwiadomieni obie pre
cłowieka jego różnorodnych możliwoci pogłbienia wartoci swojej pracy i rozwoju swojej
oobowoci?Metodabiograicnaotwieraperpektywydocieraniadotychinormacjiodorołych
uprawiającychawodowąautokreacjektórecharakteryujątrudnociproceutworenia siebie i
optymalnego funkcjonowania w wyuconymawodieMetodabiograicnaumożliwiaebranie
materiałówbadawcychcharakteryującychproceuceniaidokonałychworówaktywnoci
awodowejioducaniaipretarałychawodowychnawyków
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin