Karnawał, to zabawa
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
• wykonuje w pamięci obliczenia w obrębie czterech działań w zakresie 40,
• czyta płynnie, poprawnie, w odpowiednim tempie,
• wskazuje w tekście bohaterów, kolejne wydarzenia, wyszukuje fragmenty na określony temat,
• dokonuje oceny postaci i redaguje krótką notatkę tematyczną,
• aktywnie i twórczo realizuje zadania muzyczne.
Potrzebne będą:
„Świerszczyk” nr 3/2007, mapa Europy, CD („Już w szkole” klasa 2. semestr 1.,; Nowa Era Sp. z o.o., nr 22) , indywidualne karty pracy (kartki z szyfrem), różnorodne maski (np. weneckie, teatralne) lub ich zdjęcia,
instrumenty perkusyjne (marakasy, kastaniety, tamburyna), papierowe torby lub szary papier, kolorowy karton ,
kolorowa krepina, farby, flamastry, klej, nożyczki, zszywacz biurowy, pędzel.
Przebieg zajęć:
◙ „Szyfrówka matematyczna” – wprowadzenie do tematu zajęć.
Uczniowie otrzymują kartki z szyfrem i indywidualnie odczytują hasło: karnawał.
Wykonaj obliczenia. Wpisz do tabelki wyniki od najmniejszego do największego. Dobierz litery do odpowiednich liczb. Odczytaj hasło.
WYNIK
LITERA
A 14 : 2 = R 6 · 3 = K 30 : 5 =
Ł 27 + 10 = A 5 · 5 = A 38 – 10 =
N 15 + 9 = W 32 – 6 =
◙ Co wiemy o karnawale?
• Indywidualne czytanie przez dzieci informacji z czasopisma („Świerszczyk” s. 6–7) na temat zwyczajów karnawałowych i wypowiadanie się na ich temat.
• Ilustrowana pogadanka na temat karnawału przeprowadzona przez nauczyciela, który wykorzystuje zgromadzone w klasie eksponaty, ilustracje, mapę Europy.
• Swobodne wypowiedzi dzieci na temat sposobu wykonywania masek karnawałowych, strojów itp.
◙ Nauka piosenki „Karnawał to zabawa”.
• Wysłuchanie piosenki; omówienie jej charakteru, nastroju, treści.
• Rytmizowanie melodii z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
• Nauka słów pierwszej zwrotki i refrenu metodą ze słuchu.
• Nauka melodii.
• Śpiewanie piosenki z akompaniamentem perkusyjnym (można podzielić klasę na grupy: instrumentalną i wokalną).
◙ Praca z tekstem opowiadania Roksany Jędrzejowskiej-Wróbel „Bal przebierańców”
(„Świerszczyk” s. 4–5).
• Głośne czytanie tekstu przez wybranych uczniów.
• Rozmowa kierowana – uczniowie odpowiadają na pytania związane z tekstem, swoją wypowiedź uzasadniają, wyszukując odpowiednie fragmenty tekstu lub podając znane im przykłady z życia: Kto jest głównym bohaterem opowiadania? Dokąd wybierał się Piotrek? W jaki sposób rodzice postanowili pomóc Piotrkowi? Dlaczego Piotrkowi nie podobał się pomysł rodziców? Co wydarzyło się na balu? Dlaczego strój Piotrka został nagrodzony? Jak określisz zachowanie Piotrka podczas przygotowań do balu i w czasie balu? Jak powinien zachować się Piotrek, by dobrze się bawić na balu? Co jest warunkiem dobrej zabawy podczas balu karnawałowego?
• Próba oceny postępowania bohatera opowiadania.
Ułożenie i zapisanie kilku zdań oceniających postępowanie Piotrka.
• Ustalenie kolejnych zdarzeń – zapisanie na tablicy planu opowiadania.
• Opowiadanie treści przez chętne dzieci (według planu).
◙ Zajęcia plastyczne: wykonanie maski karnawałowej według instrukcji („Świerszczyk” nr 3 s. 20).
Maski można zrobić z papierowych toreb, dużych kopert lub szarego papieru.
◙ Zajęcia rytmiczno-ruchowe: improwizacje taneczne do piosenki „Karnawał to zabawa”.
Dorota Kozioł
Chomis.Antonio