1. Uzyskiwanie i udzielanie informacji
Wskazówka
Rozmowa sterowana A. PRZYKŁAD
Chcesz na kilka dni wynająć pokój w Oksfordzie. Przeprowadź rozmowę z właścicielem posesji.
• Poinformuj rozmówcę, jak długo będziesz mieszkać.
• Zapytaj, kiedy możesz zapłacić za pokój.
• Dowiedz się o możliwości dostępu do łazienki i kuchni.
(Rozmowę rozpoczyna egzaminujący)
Oto najważniejsze funkcje językowe potrzebne do przeprowadzenia takiej rozmowy:
1.1 PRZEDSTAWIANIE SIĘ
Do najprostszych sposobów przedstawiania się należą:
I don't think we've met. May I introduce myself?
My name is I'm
Eve White
I'm from Washington.
Nice Pleased
to meet you.
How do you do?
Przykład obok pokazuje, jak skonstruowana jest rozmowa sterowana A, w której Twoim zadaniem jest udzielić informacji rozmówcy i/lub uzyskać ją od niego. Czasownik operacyjny znajdujący się w trzonie polecenia sugeruje, jakie jest Twoje zadanie w każdej rozmowie. Może on brzmieć na przykład tak:
Przeprowadź rozmowę..., Rozmawiasz....
Czasowniki występujące w trzech kolejnych podpunktach określają, jakich zachowań językowych oczekuje się od Ciebie, np.
Poinformuj...,
Zapytaj...,
Dowiedz się...,
Upewnij się...,
Udziel wskazówek...,
Udziel informacji...,
Powiedz....
1.2 PRZEDSTAWNIANIE OSÓB TRZECICH
Oto kilka przykładów, jak można przedstawić swoim bliskim lub przyjaciołom nieznajomą im osobę:
Eve, this is Adam.
Eve, meet Adam.
This is Adam. This is Eve.
Adam...Eve...
Adam, I'd like you to meet Eve.
Adam, I'd like to introduce Eve.
Adam, do you know Eve? This is Eve... Adam...
Have you two met before? This is Adam. This is Eve.
Adam, may I introduce Eve?
1.3 POWITANIA I POŻEGNANIA
are you?
How
are you getting on? are you doing?
are you keeping? are things?
is life?
Fine,
Very well, I'm all right,
thank you.
And you?
I'm OK,
a. Powitania
Hi.
Hello.
Good morning, (do 12.00)
Good afternoon. (12.00-18.00)
Good evening, (po 18.00)
Większość zwrotów podanych obok jest Ci dobrze znana. Należy pamiętać o przestrzeganiu zasady witania się wyrażeniem odpowiednim do pory dnia oraz zwrócić uwagę na status rozmówcy, to znaczy na to, czy dana osoba jest naszym bliskim znajomym, czy osobą starszą lub nieznajomym.
b. Pożegnania
Etap pożegnania można w uprzejmy sposób zacząć od zwrotów takich jak:
Well, it's been nice talking to you. I'm sorry I must be going.
Po nich następują wyrażenia kończące interakcję, na przykład:
Bye. [Take care.]
Goodbye.
See you.
See you soon. (nie tego samego dnia)
See you later, (tego samego dnia)
See you on Friday [then].
See you sometime.
1.4 NAWIĄZANIE KONTAKTU Z ROZMÓWCĄ
W sytuacji, gdy chcemy uzyskać od kogoś informację, a szczególnie gdy nie znamy bliżej (lub w ogóle) danej osoby, z pewnością przydatne okażą się wyrażenia, które w uprzejmy sposób zwrócą uwagę rozmówcy. Kilka z nich zamieszczono w tabeli obok.
Er... Excuse me.
...
rufi6