1.Uzyskiwanie i udzielanie informacji.doc

(159 KB) Pobierz

1. Uzyskiwanie i udzielanie informacji

Wskazówka




Rozmowa sterowana A. PRZYKŁAD

Chcesz na kilka dni wynająć pokój w Oksfordzie. Przeprowadź rozmowę z wła­ścicielem posesji.

       Poinformuj rozmówcę, jak długo będziesz mieszkać.

       Zapytaj, kiedy możesz zapłacić za pokój.

       Dowiedz się o możliwości dostępu do łazienki i kuchni.

(Rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

Oto najważniejsze funkcje językowe potrzebne do przeprowadzenia takiej rozmowy:

1.1 PRZEDSTAWIANIE SIĘ

Do najprostszych sposobów przedstawiania się należą:

I don't think we've met. May I introduce myself?

 

My name is I'm

Eve White

I'm from Washington.

 

Nice Pleased

to meet you.

How do you do?


Przykład obok pokazuje, jak skonstruowana jest rozmowa sterowana A, w której Twoim zadaniem jest udzielić informacji rozmówcy i/lub uzyskać ją od niego. Czasownik operacyjny znajdujący się w trzonie polecenia sugeruje, jakie jest Twoje zadanie w każdej rozmowie. Może on brzmieć na przykład tak:

Przeprowadź rozmowę..., Rozmawiasz....

Czasowniki występujące w trzech kolejnych podpunktach określają, jakich zachowań językowych oczekuje się od Ciebie, np.

Poinformuj...,

Zapytaj...,

Dowiedz się...,

Upewnij się...,

Udziel wskazówek...,

Udziel informacji...,

Powiedz....


1.2 PRZEDSTAWNIANIE OSÓB TRZECICH

Oto kilka przykładów, jak można przedstawić swoim bliskim lub przyjaciołom nie­znajomą im osobę:

Eve, this is Adam.

Eve, meet Adam.

This is Adam. This is Eve.

Adam...Eve...

Adam, I'd like you to meet Eve.

Adam, I'd like to introduce Eve.

Adam, do you know Eve? This is Eve... Adam...

Have you two met before? This is Adam. This is Eve.

Adam, may I introduce Eve?

1.3 POWITANIA I POŻEGNANIA

 

are you?

 

How

are you getting on? are you doing?

are you keeping? are things?

is life?

 

Fine,

Very well, I'm all right,

thank you.

And you?

I'm OK,

 

 

 


 


Wskazówka


 


a. Powitania

Hi.

Hello.

Good morning, (do 12.00)

Good afternoon. (12.00-18.00)

Good evening, (po 18.00)



Większość zwrotów podanych obok jest Ci dobrze znana. Należy pamiętać o przestrzeganiu zasa­dy witania się wyrażeniem odpo­wiednim do pory dnia oraz zwró­cić uwagę na status rozmówcy, to znaczy na to, czy dana osoba jest naszym bliskim znajomym, czy osobą starszą lub nieznajomym.


b. Pożegnania

Etap pożegnania można w uprzejmy sposób zacząć od zwrotów takich jak:

Well, it's been nice talking to you. I'm sorry I must be going.

Po nich następują wyrażenia kończące interakcję, na przykład:

Bye. [Take care.]

Goodbye.

See you.

See you soon. (nie tego samego dnia)

See you later, (tego samego dnia)

See you on Friday [then].

See you sometime.




Wskazówka

1.4 NAWIĄZANIE KONTAKTU Z ROZMÓWCĄ


 


W sytuacji, gdy chcemy uzyskać od kogoś informację, a szczegól­nie gdy nie znamy bliżej (lub w ogóle) danej osoby, z pewnością przydatne okażą się wyrażenia, które w uprzejmy sposób zwrócą uwagę rozmówcy. Kilka z nich zamieszczono w tabeli obok.


Er... Excuse me.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin