6.Wiadomość email.doc

(84 KB) Pobierz

6.Wiadomość e-mail

Wiadomość e-mail to wiadomość przesłana drogą elektroniczną. Podobnie jak pocztówki, notatki lub listy prywatne, wiadomości e-mail spełniają różne funkcje komunikacyjne. Mogą zawierać m.in. podziękowanie, zaproszenie, informację, przypomnienie lub prośbę. Wiadomości e-mail mogą być bardzo krótkie. Pisze się je przeważnie całymi zdaniami. W zależności od tego, kto jest adresatem wiadomości, może być ona zredagowana w języku potocznym lub bardziej (mniej) formalnym.

a)              Wiadomości e-mail nieformalne mogą zawierać:

        skróty literowe (acronyms) np. BTW = by the way, FYI = for your information

        skróty (contractions) np. I'm, don't,

        symbole graficzne (smileyś) np.:-) = I'm happy,:-( = I'm sad,

        nieformalne zwroty rozpoczynające np. Hi, Hi Mary!, Mary,

        nieformalne zwroty kończące np. Bye for now, Love, Luv, XXX = love, XXXOOO = love and hugs.

b)              Wiadomości e-mail formalne:

        zaczynają się i kończą bardziej formalnymi zwrotami np. Dear Mary, Best wishes,

        nie zawierają skrótów ani symboli graficznych,

        język wiadomości jest dostosowany do adresata.

Gdy nie jest znana płeć odbiorcy używamy zwrotu wstępnego Dear Sir or Madam.




Przykład 1.

Przeczytaj poniższe polecenie do zadania i jego przykładowe wykonanie. W jakim stylu autor napisał poniższą wiadomość? Wskaż elementy charak­terystyczne dla tego stylu.

Wyjeżdżasz do Londynu na przesłuchania konkursowe młodych utalento­wanych muzyków. Napisz e-mail do kolegi - muzyka z Pragi.

               Poinformuj go, w jakim celu udajesz się do Londynu.

               Zapytaj, czy może polecić Ci ciekawe nagrania, które pomogłyby Ci w przygotowaniu do konkursu.

               Wspomnij o koncercie, który słyszałeś/słyszałaś w zeszłym tygodniu na żywo.

               Uzasadnij, dlaczego warto udać się na ten koncert.


Komentarz

Wymiana informacji za pośred­nictwem poczty elektronicznej jest szybka, przez co daje złudzenie, prowadzenia bezpośredniej roz­mowy z odbiorcą. Stąd w tekstach wiadomości elektronicznych język jest bardzo zbliżony do języka mówionego, pojawiają się często pytania, powtórzenia, wykrzykniki itp.


 


 


 


Przykład 2.

Przeczytaj poniższe polecenie do zadania i jego przykładowe rozwiązanie. Czym różni się styl tej wiadomości od wiadomości z przykładu nr 1 ?

Wyjeżdżasz do Londynu na przesłuchania konkursowe młodych utalentowa­nych muzyków. Napisz e-mail do organizatorów konkursu.

               Poproś o rezerwację noclegu.

               Wyjaśnij, że nie stać Cię na pobyt w hotelu rekomendowanym w informatorze.

               Poproś o specjalne menu wegetariańskie na stołówce.

               Zapytaj o możliwość skontaktowania się z akompaniatorem konkursowym w celu wymiany uwag.


Komentarz

W formalnych* wiadomościach

e-mail skierowanych do instytucji dobrze jest widziane użycie róż­nych form grzecznościowych ta­kich jak would, could, drugi okres warunkowy, np. if it were possible.




Wskazówki

Pamiętaj, aby uwzględnić w swojej wypowiedzi wszystkie informacje określone poleceniem, dostosować styl* i język wiadomości do jej od­biorcy. Nie używaj swojego imienia ani nazwiska.

Komentarz


Przykład 3.

przeczytaj poniższe polecenie do zadania i przykładowe jego rozwiązanie. Czy kompozycja wiadomości jest właściwa? Wprowadź niezbędne poprawki.

Twoja przyjaciółka z Edynburga przesłała Ci materiały do prezentacji o Szkocji,
którą miałeś/miałaś wygłosić na lekcji języka angielskiego. Napisz wiadomość
e-mail, w której:             

' podziękujesz za materiały,

             wyjaśnisz, że miałeś/miałaś problemy z ich odebraniem,

             zdasz relację z wygłoszonej prezentacji,

             zapytasz przyjaciółkę o zdrowie.


Tekst będący rozwiązaniem po­wyższego zadania jest chaotyczny. Wszystkie wątki wypowiedzi prze­platają się. Jednakże autor odniósł się do wszystkich informacji okreś­lonych poleceniem. Tekst wiado­mości jest poprawny pod wzglę­dem językowym.




Komentarz

W przykładzie nr 4, na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystkie informacje zostały uwzględnione w rozwiązaniu zadania. Przeanali­zujmy jednak tekst wiadomości zdanie po zdaniu i zastanówmy się...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin