6.Wiadomość e-mail
Wiadomość e-mail to wiadomość przesłana drogą elektroniczną. Podobnie jak pocztówki, notatki lub listy prywatne, wiadomości e-mail spełniają różne funkcje komunikacyjne. Mogą zawierać m.in. podziękowanie, zaproszenie, informację, przypomnienie lub prośbę. Wiadomości e-mail mogą być bardzo krótkie. Pisze się je przeważnie całymi zdaniami. W zależności od tego, kto jest adresatem wiadomości, może być ona zredagowana w języku potocznym lub bardziej (mniej) formalnym.
a) Wiadomości e-mail nieformalne mogą zawierać:
• skróty literowe (acronyms) np. BTW = by the way, FYI = for your information
• skróty (contractions) np. I'm, don't,
• symbole graficzne (smileyś) np.:-) = I'm happy,:-( = I'm sad,
• nieformalne zwroty rozpoczynające np. Hi, Hi Mary!, Mary,
• nieformalne zwroty kończące np. Bye for now, Love, Luv, XXX = love, XXXOOO = love and hugs.
b) Wiadomości e-mail formalne:
• zaczynają się i kończą bardziej formalnymi zwrotami np. Dear Mary, Best wishes,
• nie zawierają skrótów ani symboli graficznych,
• język wiadomości jest dostosowany do adresata.
Gdy nie jest znana płeć odbiorcy używamy zwrotu wstępnego Dear Sir or Madam.
Przykład 1.
Przeczytaj poniższe polecenie do zadania i jego przykładowe wykonanie. W jakim stylu autor napisał poniższą wiadomość? Wskaż elementy charakterystyczne dla tego stylu.
Wyjeżdżasz do Londynu na przesłuchania konkursowe młodych utalentowanych muzyków. Napisz e-mail do kolegi - muzyka z Pragi.
• Poinformuj go, w jakim celu udajesz się do Londynu.
• Zapytaj, czy może polecić Ci ciekawe nagrania, które pomogłyby Ci w przygotowaniu do konkursu.
• Wspomnij o koncercie, który słyszałeś/słyszałaś w zeszłym tygodniu na żywo.
• Uzasadnij, dlaczego warto udać się na ten koncert.
Komentarz
Wymiana informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej jest szybka, przez co daje złudzenie, prowadzenia bezpośredniej rozmowy z odbiorcą. Stąd w tekstach wiadomości elektronicznych język jest bardzo zbliżony do języka mówionego, pojawiają się często pytania, powtórzenia, wykrzykniki itp.
Przykład 2.
Przeczytaj poniższe polecenie do zadania i jego przykładowe rozwiązanie. Czym różni się styl tej wiadomości od wiadomości z przykładu nr 1 ?
Wyjeżdżasz do Londynu na przesłuchania konkursowe młodych utalentowanych muzyków. Napisz e-mail do organizatorów konkursu.
• Poproś o rezerwację noclegu.
• Wyjaśnij, że nie stać Cię na pobyt w hotelu rekomendowanym w informatorze.
• Poproś o specjalne menu wegetariańskie na stołówce.
• Zapytaj o możliwość skontaktowania się z akompaniatorem konkursowym w celu wymiany uwag.
W formalnych* wiadomościach
e-mail skierowanych do instytucji dobrze jest widziane użycie różnych form grzecznościowych takich jak would, could, drugi okres warunkowy, np. if it were possible.
Wskazówki
Pamiętaj, aby uwzględnić w swojej wypowiedzi wszystkie informacje określone poleceniem, dostosować styl* i język wiadomości do jej odbiorcy. Nie używaj swojego imienia ani nazwiska.
Przykład 3.
przeczytaj poniższe polecenie do zadania i przykładowe jego rozwiązanie. Czy kompozycja wiadomości jest właściwa? Wprowadź niezbędne poprawki.
Twoja przyjaciółka z Edynburga przesłała Ci materiały do prezentacji o Szkocji,którą miałeś/miałaś wygłosić na lekcji języka angielskiego. Napisz wiadomośće-mail, w której:
' podziękujesz za materiały,
• wyjaśnisz, że miałeś/miałaś problemy z ich odebraniem,
• zdasz relację z wygłoszonej prezentacji,
• zapytasz przyjaciółkę o zdrowie.
Tekst będący rozwiązaniem powyższego zadania jest chaotyczny. Wszystkie wątki wypowiedzi przeplatają się. Jednakże autor odniósł się do wszystkich informacji określonych poleceniem. Tekst wiadomości jest poprawny pod względem językowym.
W przykładzie nr 4, na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystkie informacje zostały uwzględnione w rozwiązaniu zadania. Przeanalizujmy jednak tekst wiadomości zdanie po zdaniu i zastanówmy się...
rufi6