Metoda dramy.pdf

(69 KB) Pobierz
DRAMA
DRAMA
1. Drama jako metoda.
drama (gr. drao działam, usiłuję )
„Podstawą dramy jest fikcyjna, wyobraŜeniowa sytuacja, która powstaje, gdy kilka osób
we wspólnej przestrzeni przedstawia coś, co nie jest w danym czasie obecne, uŜywając
jako środków wyrazu swoich ciał i głosów” (K. Pankowska, Drama – zabawa – myślenie ).
Drama wykorzystuje spontaniczną ekspresję aktorską oraz skłonność do
naśladownictwa i zabawy.
MoŜe być metodą samodzielną lub pomocniczą, wykorzystywaną we wszystkich
przedmiotach (humanistycznych, artystycznych, matematycznoprzyrodniczych).
Drama uczy samodzielności myślenia i działania, aktywności i otwartości, rozwija
emocje, wyobraźnię i fantazję, elokwencję i plastykę ciała, wyrabia umiejętność
współpracy w grupie.
Na lekcjach języka polskiego rozbudza refleksję, pomaga w zrozumieniu motywacji
róŜnych zachowań, w samodzielnej analizie i interpretacji dzieła literackiego (pozwala na
autentyczny odbiór utworu, gdyŜ znosi granice między fikcją literacką a Ŝyciem –
problemy bohaterów literackich stają się bliŜsze uczniom, odnajdują w nich samych
siebie), a przede wszystkim wyzwala swobodne mówienie (rozwija i wzbogaca
słownictwo).
Przebieg dramy:
wprowadzenie przez nauczyciela (opowiadanie, zdarzenie, sytuacja wyjściowa,
inicjująca fikcję dramatyczną),
przygotowanie się uczestników do wejścia w rolę w formie róŜnych technik,
odegranie ról przez uczestników,
omówienie pracy uczniów (komentarze, pytania, rozmowa, dyskusja).
2. Drama a teatr.
W dramie nie ma podziału na aktorów i widzów.
W dramie najwaŜniejszy jest pełny, całościowy rozwój indywidualności człowieka,
uczestniczącego w fikcyjnym zdarzeniu.
W dramie uczestnicy zachowują się naturalnie.
W dramie uczestnicy improwizują – pracują bez scenariusza.
W dramie trzeba wczuć się w postać, być, działać, a nie „grać”.
1
3. Techniki dramy.
rola – główny sposób pracy w dramie; polega na tym, Ŝe uczeń jest sobą w nowej,
odmiennej od Ŝycia codziennego sytuacji lub stara się być w sytuacji innej postaci;
rozmowa – najprostszy sposób bycia w roli; uczniowie rozmawiają między sobą (np. w
grupach dwuosobowych) na zadany przez nauczyciela temat; podstawą rozmowy (jak w
kaŜdym ćwiczeniu dramowym) musi być konflikt;
wywiad – moŜe być prowadzony w zespołach dwuosobowych lub w liczniejszej grupie
z jedną, bądź kilkoma osobami; wywiady moŜna prowadzić w rolach i poza rolami;
etiuda pantomimiczna – praca w roli, ruchowa, z wyimaginowanym przedmiotem
(np. zabawa w piłkę, strzelanie z łuku, ubieranie się itd.);
improwizacja – jedna lub więcej osób otrzymuje rolę oraz temat i próbuje działać w
związku z postawionym zadaniem (podstawą moŜe być tekst powstający na Ŝywo lub
tekst literacki);
rzeźba – ćwiczenie, które polega na tym, Ŝe uczeń przyjmując rolę, zamiera w bezruchu,
jednocześnie ekspresyjnie i komunikatywnie wyraŜając uczucie, postawę czy sytuację;
rzeźbę moŜna przygotować indywidualnie lub w zespołach dwuosobowych (np. jeden
uczeń jest „rzeźbiarzem”, drugi – „materiałem do rzeźbienia”);
obraz – w obrazie skomponowanym przez uczniów, zostaje uchwycone zdarzenie w
najbardziej dramatycznym momencie i zatrzymane jak na stopklatce filmowej lub na
fotografii;
ćwiczenia głosowe – recytacja indywidualna lub zespołowa, melorecytacja; moŜna teŜ
wygłaszać utwór na podkładzie muzycznowokalnodźwiękowym;
rysunek – moŜe to być portret realistyczny lub karykatura postaci literackiej, a takŜe
rysunek przedmiotów związanych z bohaterami; uczniowie rysują kredkami,
flamastrami, farbami na małych kartkach papieru, większych kartonach, a takŜe na
tablicy;
przedmiotznak – nauczyciel lub uczniowie przynoszą przedmiot naleŜący do danej
osoby, charakteryzujący jej wygląd, bądź zainteresowania – jest to punkt wyjścia do
opisów, opowiadań, charakterystyk bohaterów literackich;
kostium – uczniowie przynoszą ubrania kojarzące się z jakimś bohaterem literackim i
komponują kostium na manekinie, bądź na Ŝywym modelu;
muzeum – uczniowie jednej klasy przygotowują dla kolegów z klasy równoległej
muzeum np. romantyzmu – gromadzą i rozkładają w sali kostiumy oraz inne
przedmioty – ksiąŜki, zdjęcia itd.; oprowadzają kolegówzwiedzających, odpowiadając
na ich pytania;
2
plan, mapa, makieta – uczniowie podzieleni na kilkuosobowe zespoły przygotowują
np. plan kościoła w stylu romańskim: kaŜda grupa rysuje/maluje inny element budowli;
list – list wprowadza się często wtedy, gdy bohater, którego problemami się zajmujemy,
nie Ŝyje, zaginął, wyjechał lub jest chory psychicznie; list opracowują uczniowie w
kilkuosobowych grupach, a potem odczytują go w róŜnych rolach;
dziennik, pamiętnik – podobnie jak w przypadku listu; dziennik lub pamiętnik jest
odczytywany przez osobę, która go pisała, przez kogoś, kto odnalazł go po latach itd.;
zabawy – stanowiące rozgrzewkę do dramy lub wprowadzane wtedy, gdy uczniowie są
zmęczeni, niespokojni, rozkojarzeni itp.; np. zabawa „Drwale i niedźwiedzie” – cała
grupa w rolach wykonuje proste etiudy ruchowe (rąbanie, piłowanie drzewa), połączone
z dźwiękiem; pojawiają się Ŝarłoczne niedźwiedzie, które nie atakują tylko nieruchomych
– drwale muszą zatrzymać się w pozie i trwać w bezruchu.
4. Zasady organizacyjnodydaktyczne dramy.
czas trwania dramy: najczęściej 90 minut (dwie godziny lekcyjne); nie trzeba całych
zajęć prowadzić metodą dramy – moŜna wprowadzić tylko jedno ćwiczenie;
uczestnicy dramy: kaŜdy człowiek; nie musi mieć zdolności aktorskich, ale powinien
chcieć pracować w roli, umieć się w niej utrzymywać, pracować w skupieniu i powadze
oraz podporządkować zasadom „gry”, jakie narzuci nauczyciel;
przygotowanie nauczyciela do lekcji: trzeba ustalić przede wszystkim: cel zajęć;
temat, poprzez który będzie realizował zadania; miejsce fikcyjne, w którym będzie
rozgrywała się akcja dramy; role dla uczniów; role dla nauczyciela; waŜne wydarzenie, od
którego rozpocznie się drama; strukturę zajęć:
cele: związane z programem nauczania i zadaniami przedmiotu;
temat: oddaje główną myśl problemu; typowe dla pracy nad dziełem
literackim jest formułowanie tematu na zakończenie zajęć;
miejsce fikcyjne: określa je omawiana lektura;
role dla uczniów: nauczyciel dokładnie określa, jakie role przydzieli
młodzieŜy i jakie techniki wprowadzi do lekcji;
role dla nauczyciela: nauczyciel jest animatorem i kreatorem sytuacji
dramowych; moŜe teŜ zdecydować się na pracę w roli;
waŜne wydarzenie: wybrane z tekstu lub pozaliterackie; musi być waŜne i
znaczące – powinno zainspirować uczniów, pobudzić ich wyobraźnię,
zaangaŜować i zmobilizować do pracy;
struktura zajęć: drama posiada cechy struktury dramatycznej: rozwój intrygi z
punktem kulminacyjnym i zakończeniem.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin