17463-1.pdf

(1237 KB) Pobierz
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
WYDZIAŁ NAUK HISTORYCZNYCH I PEDAGOGICZNYCH
INSTYTUT HISTORII SZTUKI
Agnieszka Tichoniuk
MONASTERSKA CERKIEW PW. ZWIASTOWANIA NMP W SUPRAŚLU.
STUDIUM PORÓWNAWCZE Z DZIEJÓW ARCHITEKTURY SAKRALNEJ
WIELKIEGO KSIĘSTWA LITEWSKIEGO.
CZĘŚĆ I
Tekst
Praca magisterska napisana pod kierunkiem
prof. dr. hab. Jana Harasimowicza
WROCŁAW 2008
WSTĘP.............................................................................4
I. BAZA ŹRÓDŁOWA I STAN BADAŃ.....................................6
1. Źródła pisane..................................................................................6
2. Źródła publikowane........................................................................6
3. Źródła ikonograficzne.....................................................................8
4. Stan badań...................................................................................13
II. HISTORIA MONASTERU ZWIASTOWANIA NMP................24
1. Terytorium...................................................................................25
2. Ziemie zachodnie Wielkiego Księstwa Litewskiego w XV i XVI
wieku i sytuacja polityczna..................................................................25
3. Zwierzchnictwo duchowe i sytuacja kościoła prawosławnego w
Wielkim Księstwie Litewskim w XVI w.................................................26
4. Fundatorzy...................................................................................28
5. Pierwsze stulecie monasteru........................................................31
6. Okres unijny – bazyliański ( 1635- 1839)......................................39
7. Monaster supraski znów prawosławny (1839-początek XX wieku).46
8. Trudny wiek XX............................................................................50
9. Odrodzenie monasteru.................................................................53
III. HISTORIA MONASTERSKIEJ CERKWI POD
WEZWANIEM ZWIASTOWANIA NMP....................................54
1. Historia budowy cerkwi i późniejszych zmian..............................55
2. Historia prowadzonych prac konserwatorskich............................70
3. Historia rekonstrukcji..................................................................72
IV. OPIS FORMALNY......................................................75
1. Opis formalny cerkwi przed zburzeniem.......................................75
2. Opis cerkwi po odbudowie............................................................78
V. ANALIZA FORM..........................................................80
1. Geneza form.................................................................................81
Plan ...............................................................................................81
Układ przestrzenny ........................................................................83
Styk gotyku i Bizancjum ...............................................................87
Obronność .....................................................................................93
Czterowieżowość .........................................................................103
Formy i detal architektoniczny ...................................................110
2. Analiza porównawcza cerkwi w Supraślu a cerkwi w Murowance i
Synkowiczach. Bezpośrednie analogie oraz zagadnienie pierwowzoru.113
VI. ANALIZA TREŚCI....................................................128
1. Symbolika rozwiązań architektonicznych..................................129
2. Funkcja prawosławnej cerkwi obronnej na pograniczu Królestwa i
Wielkiego Księstwa Litewskiego.........................................................134
2
3. Funkcja świątyni - mauzoleum...................................................138
VII. MONASTERSKA CERKIEW ZWIASTOWANIA NMP, JEJ
WYJĄTKOWOŚĆ I WARTOŚĆ...........................................139
ZAKOŃCZENIE...............................................................142
BIBLIOGRAFIA...............................................................150
1. Źródła pisane..............................................................................151
2. Źródła publikowane....................................................................151
3. Źródła ikonograficzne.................................................................153
4. Literatura...................................................................................155
WYKAZ ILUSTRACJI.......................................................175
3
WSTĘP.
Monaster w Supraślu, założony w początkach XVI wieku przez Aleksandra
Chodkiewicza w jego dobrach, w głębokiej Puszczy Błudowskiej, swoim
znaczeniem i oddziaływaniem wybiegł daleko poza jej granice. Trudno
wskazać inny ośrodek, w którym w takim zakresie skoncentrowane
zostałyby najlepsze osiągnięcia rożnych dziedzin kultury i w którym by tak
intensywnie przejawiały się kontakty z kulturą innych narodów
słowiańskich. 1 W takim oto ośrodku powstało unikatowe dzieło- cerkiew
Zwiastowania Najświętszej Marii Panny (Błahowieszczenia Preswiatoj
Bohorodicy), która zaskakuje swą odrębnością i niepowtarzalnością.
Niewątpliwym jej walorem jest też zawarte w niej świadectwo historii tych
ziem.
Monaster supraski na przestrzeni kilku wieków swych dziejów
przechodził rozmaite koleje, związane przede wszystkim z burzliwymi
dziejami wschodnich rubieży dawnej Rzeczypospolitej a zachodnich granic
Wielkiego Księstwa Litewskiego. Przeżywał okresy ożywionej działalności,
jak też lata pewnego zastoju. Miało to przełożenie na architekturę, która
powstawała w jego obrębie. Przez lata historycy próbowali ogarnąć
burzliwą jego historię, zwłaszcza przy okazji zmiany właściciela czy
konfesji. Mimo zakończonych sporów własnościowych, nadal w literaturze
pojawiają się spory dotyczące prawa nazywania monasteru Supraskiego
prawosławnym bądź unickim. Po tych wszystkich wiekach „prawo” będzie
zawsze względne, dla jednej jak i dla drugiej strony. Historycy wciąż
uważają za konieczne i celowe rozpamiętywanie uprawnień tego czy innego
wyznania do cerkwi supraskiej, i posługują się przy tym przeinaczaniem
faktów historycznych. Interpretacja wydarzeń może być nacechowana
indywidualnym spojrzeniem historyka, ale rzetelność badawcza nakazuje
sam materiał historyczny przedstawiać bez tendencyjnych uproszczeń czy
wręcz zniekształceń. I o ile historia monasteru jest trudna do odtworzenia,
o tyle z dziełem architektonicznym może być sprawa prostsza. Jednak nie
w tym wypadku. Historia zabytku, którą można by odczytać z jego murów i
1 Mironowicz 1982, s. 32
4
nawarstwień obróciła się w gruzy w 1944 roku. Na szczęście zachował się
materiał ikonograficzny, archiwalia na podstawie których cerkiew
zrekonstruowano. Jednak wiele kwestii nie można już dziś rozstrzygnąć.
Tematem niniejszej pracy będzie przedstawienie historii monasteru,
a przede wszystkim na tym tle historii, budowy głównej jego cerkwi
Zwiastowania NMP. Przyjęło się datować cerkiew na lata 1503- 1511,
jednak dokładnego zbadania i datowania wymagałaby przebudowa, którą
da się zauważyć w obrębie szczytów. W dalszej części pracy prześledzę
prowadzone prace konserwatorskie obiektu oraz jego rekonstrukcję.
Głównym celem będzie jednak analiza pod względem form i treści w nich
zawartych, poszukiwanie autorstwa i proweniencji formalnej.
Heterogeniczność elementów tworzących architekturę cerkwi w Supraślu
zdaje się nie ulegać wątpliwości. Jednak pierwowzory tych elementów i ich
pochodzenie wcale nie jest oczywiste i proste. Spróbuję podjąć próbę
wyprowadzenia genezy architektury cerkwi supraskiej. Opierać się będę w
poszukiwaniach genetycznych głównie o tereny Wielkiego Księstwa
Litewskiego. Na zakończenie spróbuję pokazać wyjątkowość i wartość
cerkwi Zwiastowania, której architekturę w największym skrócie określa
się terminem „styku”, bądź „przenikania kultur”.
Dotychczasowa literatura dotycząca Supraśla skupia się głównie na
zawirowaniach historii, zaś zagadnienie architektury i jej analizy
traktowane jest marginalnie. Genezę, analizę źródeł inspiracji traktowano
bardzo pobieżnie, ograniczając się jedynie do wymienienia analogicznych
cerkwi w Murowance i Synkowiczach. Niektórzy jednym tchem dodawali
jeszcze Wilno i Połock, nikt zaś szerzej nie rozwinął tego tematu. Pojawiały
się co prawda próby ujęcia tematu, jednak skupiano się w nich na
poszczególnych aspektach, np. na obronności, „formie granicznej”, nie
obejmując zaś tematu całościowo. Spróbuję przy tej okazji pokazać różnice
w patrzeniu z perspektywy trzech narodów i formacji kulturowych: Polski,
Białorusi, Litwy.
W tym miejscu chciałabym podziękować w pierwszej kolejności Panu
Profesorowi Janowi Harasimowiczowi za prowadzenie pracy, oraz cenne
wskazówki. W dalszej kolejności podziękowania kieruję ku namiestnikowi
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin