przywiazanie(1).doc

(22 KB) Pobierz
TEORIE PRZYWIĄZANIA

 

TEORIE PRZYWIĄZANIA

 

 

 

Behawioralna

 

à przywiązanie to proces wyuczony

à matka lub inny opiekun, będący neutralnym bodźcem, z czasem wtórnie zyskuje właściwości wzmacniania

à niemowlę uczy się, że matka jest osobą odpowiedzialną za pierwotne wzmocnienia i dlatego jej obecność jest dla niego ważna

 

Poznawczo-rozwojowa

 

à przywiązanie to odbicie zdolności umysłowych niemowlęcia

à przywiązanie tworzy się dzięki temu, że niemowlę ma poznawczą świadomość różnic percepcyjnych między matką a innymi osobami

à przywiązanie nasila się, gdy niemowlę zaczyna rozumie stałość osoby

à zdolność do konstruowania obrazu umysłowego charakterystycznych cech matki będzie prowadziła do częstego przejawiania przez dziecko zachowań szukania bliskości z nią

Etologiczna

 

à społeczna reaktywność niemowlęcia tworzy się dzięki wrodzonym tendencjom

à krytyczny lub sensytywny okres pierwszych miesięcy życia sprawia, że niemowlę jest szczególnie wrażliwe na opiekuna

à wrodzone systemy są w niemowlęctwie uruchamiane przez środowisko, a ich ujawnianie przez dziecko wyzwala specyficzne reakcje opiekuna, które prowadzą do fizycznej bliskości i przywiązania do opiekuna

à największe szanse przeżycia mają niemowlęta potrafiące utrzymać taką bliskość

Psychoanalityczna

 

à przywiązanie to reakcja emocjonalna ukształtowana przez freudowską koncepcję instynktownej energii psychicznej

à podczas psychoseksualnych stadiów rozwoju dziecka energia ta kierowana jest na matkę spostrzeganą jako źródło przyjemności i zadowolenia

à w stadium oralnym i analnym rozwoju w miarę zaspokajania potrzeb dziecka wzmacniają się więzi przywiązaniowe, a matka jest rozpoznawana jako obiekt „miłości”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin