Analiza ankiety - Świadomość prozdrowotna uczniów klas Va i Vb
Ankiety przeprowadzono w klasach Va (17 uczniów) i Vb (22 uczniów).Badanie przeprowadzono
dnia 18.04.07r. Uczniowie odpowiedzieli na 22 pytania.
Zestawienie wyników ( podano liczbę osób, które wybrały dany wariant odpowiedzi)
1.Latem wolał(a)bym:
a. zwiedzać okolicę i ciekawe miejsca - 24 uczniów
b.opalać się w domowym ogródku - 15
c.wyjeżdżać do kina –x
2.Jaką grę byś wybrał(a)?:
a.w,,kosza’’ – 29
b.w tenisa stołowego – 7
c. w ,,Chińczyka’’ – 3
3.Gdy jest zima lubię:
a. bawić się na śniegu i lodzie – 29
b.czytać książki - 4
c.grać w gry komputerowe – 6
4.Jak chciał(a) byś spędzać czas wolny?:
a.chodzić na wycieczki i spacery – 26
b.oglądać ciekawe programy telewizyjne – 7
c. poleniuchować i nic nie robić – 5
5.Jesienią wolał(a) bym:
a. chodzić na grzyby – 27
b.grać w karty i gry – 3
c. poleżeć na tapczanie – 7
6.Czy lubisz ćwiczenia ruchowe?:
a.bardzo lubię – 23
b.lubię czasami – 14
c.raczej nie lubię – x
7.Wiosna to dla mnie pora na:
a.spacery i wycieczki rowerowe – 34
b.porządki w ogródku – 12
c.zabawy w domu – 2
8.Uważam, że ruch na świeżym powietrzu jest:
a.bardzo potrzebny – 30
b.potrzebny – 8
c. nie potrzebny – 1
9.Uzupełnij zdanie:
Agatka ma słabe kości, które często ulegają złamaniom.Dzieje się tak, ponieważ w pożywieniu dziewczynki brakuje………. Ten składnik pokarmowy występuje głównie w takich pokarmach jak:
…………………………………………………………………. .
brak wapnia i soli mineralnych – 18
brak witamin – 4
prawidłowo wymienia pokarmy – 16
10.Wybierz prawidłowy dla ucznia klasy V zestaw obiadowy:
a.frytki ,hamburger, cola,kurczak – 13
b.ziemniaki, salatka z pomidorów,kukurydzy,sałaty lodowej, kotlet drobiowy,zupa krem z brokułów- 23
c.fasola po bretońsku, kiełbasa wieprzowa smażona,2kromki chleba – 1
d.szaszlyk wieprzowy,salatka z kapusty kiszonej, 2 bułki – 2
11.Wyjaśnij pojęcie – zdrowy styl życia
Uczniowie prawidłowo objaśniali na czym polega zdrowy styl życia (właściwa dieta, ruch na świeżym powietrzu idt.).
12.W jaki sposób wzmacniać odporność organizmu?
a.Odpowiednio się odżywiać – 25
b.przyjmować szczepienia ochronne – 10
c.przebywać na świeżym powietrzu – 13
13. Jak należy dbać o sprawność umysłu?
a. rozwiązywać krzyżówki, zagadki – 31
b.dużo czytać – 8
c.jeść mięso i dużo biegać – 3
d.ćwiczyć na siłowni – 1
14.Organizm człowieka potrzebuje zwiększonej ilości wit.C:
a.w czasie przeziębienia i chorób – 36
b.w czasie opalania na słońcu – 1
c.aby zwiększyć koncentrację i pamięć – 2
15.Warzywa i owoce należy jeść ponieważ :
a. to zródło witamin i zw. mineralnych – 37
b. zawierają białko – x
c. maja dużo cukru i wody – 2
d. są składnikami budulcowymi –x
16.Wskaż zestaw, który zawiera dużo tluszczu:
a.masło, chleb, jogurt i ciastko -x
b.margaryna,olej, masło,slonina – 37
c.oliwki,jabłka,ser i słonina – 1
d.bułka,jajko,margaryna i ziemniaki -x
17.Przeanalizuj skład budyniu waniliowego: mączka ziemniaczana,mączka kukurydziana, wanilia, barwniki:E 104 i E 110, cukier
podkreśl naturalne składniki budyniu, napisz co oznaczają literki E
Naturalne składniki prawidłowo określone, literki E – 3 osoby odpowiedziały ,,nie wiem’’
18.Który produkt jest twoim zdaniem zdrowszy: konfitura zrobiona przez mamę czy dżem kupiony w sklepie?
Konfitura zrobiona w domu jest zdrowsza – większość osób tak odpowiedziało.
19.Na kartonowym opakowaniu soku znajduje się informacja: ,,Nie zawiera konserwantów chemicznych’’.Który z procesów wykorzystał producent, aby zabezpieczyć sok przed zepsuciem.
a.schładzanie – 4
b.pasteryzacja -31
c.zamrażanie- 2
20.Podkreśl prawidłowe informacje o błonniku :
a.dostarcza energii
b.ułatwia przesuwanie strawionego pokarmu
c.występuje w mleku i mięsie
d.człowiek nie potrafi go strawić
13 osób – prawidłowa odpowiedz
21.Zaproponuj formy odpoczynku dla górnika i księgowej.Wyjaśnij, dlaczego w różny sposób będą odpoczywać?
Uczniowie prawidłowo podali formy odpoczynku czynnego i biernego, biorąc pod uwagę wykonywaną pracę.Wiedzą jak najlepiej odpocznie osoba pracująca fizycznie i umysłowo.
22.Zaproponuj zestaw śniadaniowy dla ucznia klasy V w okresie zimy i lata.Wyjaśnij dlaczego te posiłki różnią się od siebie?
Uczniowie zaproponowali zestawy śniadaniowe w okresie zimy i lata uwzględniając różnorodność pokarmów, dostępność sezonowych owoców i warzyw,uwzględniono potrzebę bardziej kalorycznych i obfitych posiłków w okresie zimy.
Wnioski:
1.Uczniowie prawidłowo wybrali dla siebie odpowiednie formy odpoczynku czynnego w okresie lata najczęściej to zwiedzanie ciekawych miejsc i okolicy.
2.Na podstawie ankiet można stwierdzić, że uczniowie chętnie spędzają czas wolny na wycieczkach, spacerach, grając w piłkę (np.koszykówkę)
3.Ćwiczenia ruchowe i wypoczynek czynny jest chętniej wybierany niż formy odpoczynku biernego np.oglądanie telewizji ( 14 osób stwierdziło, że czasami lubi ćwiczenia ruchowe).
4.Uczniowie prawidłowo wymieniają składniki pokarmowe.Wiedzą, że wapń i sole mineralne wzmacniają kości.
5.Na pytanie jak wzmocnić odporność organizmu odpowiadano: właściwe odżywianie, ruch na powietrzu i szczepienia ochronne.
6. Uczniowie wiedzą jak dbać o sprawność umysłu( rozwiązywanie zadań, czytanie itd.)
7.Prawidłowo wyodrębniają produkty naturalne i sztuczne w pokarmach.Wiekszość napisała,że przetwory zrobione w domu są zdrowsze od kupionych w sklepie.
8.Większość ankietowanych potrafi zaproponować zestawy śniadaniowe w okresie zimy i lata uwzględniając bardziej kaloryczne i obfite posiłki w okresie zimy.
dharmas