Fitness → jest to forma rekreacji ruchowej, są to różnorodne formy zajęć zorganizowanych posiadających ściśle określone cele oraz podstawy metodystyczne. Realizowane są najczęściej w formie lekcji grupowych z wykorzystanie odpowiednio dobranej muzyki oraz przyborów i przyrządów.
Fitness ma:
- poza sportowy charakter,
- wszechstronność,
- społeczny charakter,
- powszechną dostępność,
- uniwersalność.
Aerobik → ćwiczenia gimnastyczno-taneczne pobudzające pracę układu krążenia i oddychania wykonywane w rytm muzyki. Jest jedną z form fitnessu.
Kenneth Cooper (Kenet Kuper) → wynalazł fitness jako formę ćwiczeń, pod koniec lat 60 u osób z problemami krążenia.
Jane Fonda → wymyśliła aerobik.
Karen Foid → tancerka, wprowadziła elementy tańca do aerobiku.
Impact → siła, z jaką ciało spada na podłogę.
High impact (wysoki impakt) → wszystkie ćwiczenia w których jest faza lotu – obie nogi odrywają się od podłoża.
Low impact (niski impakt) → przynajmniej jedna stopa ma kontakt z podłożem.
High – Low impact → wypośrodkowanie.
Struktura lekcji fitness:
Cechy fizyczne i psychiczne instruktora:
Fizyczne:
¨ Wytrzymałość,
¨ Siła fizyczna,
¨ Gibkość,
¨ Koordynacja ruchowa,
¨ Wiarygodny wygląd,
¨ Musi mieć dobrą technikę.
Psychiczne:
§ Temperament + charyzma,
§ Odporny psychicznie na ludzi,
§ Komunikatywność,
§ Dobre aktorstwo,
§ Musi umieć nauczyć, dobra metodyka prowadzenia zajęć.
Sfery działania instruktora:
· Dydaktyczno – edukacyjna,
· Techniczna,
· Psychiczno – społeczna (myślenie o innych),
· Animacyjna.
Kroki podstawowe high – low:
- Step – touch,
- Step – out,
- V – step ( V ),
- A – step ( A ),
- Grape – vine (skrzyżny),
- Mambo,
- Schasse,
- Pivot (mambo w obrocie),
- Jazze,
- Push – up,
- 4 kolana,
- Obroty,
- Wahadło,
- Jumping – Jack.
Muzyka.
1 blok to 4 frazy
1 fraza to 8 bitów (8kroków)
bit to ćwierćnuta
Fraza czarna (ćwierćnuty)
· Tworzenie choreografii.
Fraza biała (półnuty):
· Proces dydaktyczny (uczenie)
· 4,3,2 -> hasło.
Jedne zajęcia = 4 bloki.
Most – wyciszenie w muzyce.
4 kolana – zmiana strony i zawsze mają być na 4 frazę.
Tranzycie – połączenia między krokami.
BPM → uderzenia na minutę.
High & low – 150 do 165 BPM,
Low impact – 135 do 145 BPM,
Dance – 130 do 145 BPM,
Step – 128 do 135 BPM,
TBC – 110 do 140 BPM,
Funky – 95 do 120 BPM,
Aqua aerobik – 128 do 145 BPM,
Rowerki – 90 do 165 BPM,
Body sculpt (wzmocnienia) – 110 do 130 BPM.
Technika i metodyka prowadzenia zajęć.
· Równowaga intensywności fizjologicznej i psychomotorycznej (naturalność ruchu, proste elementy),
· Równowaga impact,
· Równowaga przestrzeni.
Ø Metoda blokowa – nic się nie zmienia,
Ø Metoda piramidy – zmniejsza się ilość kroków (nie stosuje się),
Ø Metoda wprowadzania bezpośredniego,
Ø Metoda izolowania – „trudniejszy” element wycina się i nim się zajmujemy, a później z powrotem wklejamy do choreografii.
Ø Metoda fragmentaryczna – jest już choreografia, tylko dodaje się np. ręce.
Choreografia:
1 blok:
skrzyżny (w prawo) + step – touch x2 + powrót
(V – step -> w obrocie
w prawo za ręką,
uczymy na prawą i na lewą)
schase + mambo,
4kolana (w obrocie -> izolacja -> potem do choreografii).
2 blok:
2 kroki do boku (później wahadło, potem ręce),
czypi- czypi + 2mambo (później pilot),
cross (hillback x1, potem x2) = cross,
4 kolana z przeskokiem.
Skład → stopy na szerokość bioder, opieramy się na piętach, kolano jest na prosto z kostką, gdy się podnosimy kolana są ugięte, pośladki napięte, biodra do przodu, plecy proste, patrzymy na wprost.
Wypad → stopy na szerokość bioder (w 2 liniach), stopę z tyłu unosimy piętę, z przodu kolano nad kostką, pracuje noga z tyłu.
Pompka tricepsowa → ręce na szerokość barku (kobiety mogą być na kolanach), ręce układają się wzdłuż tułowia, nisko.
Mięśnie brzucha → kładziemy się na plecach, ręce szeroko za szyją (nie szarpiemy), miedzy klatką piersiową a głową mieści się piąstka, mięśnie brzucha wciągnięte, pięty na ziemi.
littleblackangel