KZ_pytaniaOpracowanie.docx

(434 KB) Pobierz

Pytania na egzamin z „Koncepcji Zarządzania"

 

Wykład I

1.      Związek ewolucji koncepcji zarządzania z czterema fazami rozwoju rynku (przedsiębiorstw) wg A. Chandlera

·         4 fazy rozwoju przedsiębiorstwa (A. Chandler)

o        Mass production

o        Mass marketing

o        Dywersyfikacja

o        Przedsiębiorczość – sektor publiczny, społeczny

·         Zasady naukowego zarządzania

o        każdą czynność można badać naukowo i w ten sposób wyprowadzić metodę jej wykonania – jeden najlepszy sposób pracy uwzględniający narzędzia i wielkość produkcji, która może być zrealizowania przez wysokiej klasy robotnika

o        następnie egzekwuje się od pozostałych wykonanie tej normy

·         Chandler zajmował się strategiami w kontekście związków, jakie zachodzą między przedsiębiorstwem a jego otoczeniem. Hipoteza jaką postawił, da się sprowadzić do stwierdzenia, otoczenie, zachowanie strategiczne i struktura wewnętrzna firmy są ze sobą powiązane. Strategią nazwał Chandler „proces określenia podstawowych, długoterminowych celów organizacji” oraz przyjęcie określonych kierunków działania, a także alokację zasobów koniecznych do zrealizowania tych celów (Chandler, 1962). Chandler reprezentuje pogląd, iż strategia organizacji jest wynikiem jej relacji z otoczeniem. Zmiany w otoczeniu wymuszają na organizacji inne zachowanie, a więc zmianę strategii działania. Analiza historyczna przeprowadzona przez Chandlera pokazuje, że struktura firmy jest elementem wtórnym w stosunku do przyjętej strategii działania.[1]

2.      Rozwiązania organizacyjne w fabrykach H. Forda jakom przykład klasycznych rozwiązań w zarządzaniu

·         W 1913 roku w nowych zakładach Ford Motor Company H. Ford wprowadził po raz pierwszy kompletny montaż samochodów w ruchu od surowego podwozia począwszy a na gotowym wozie kończąc. Dzięki temu skrócono czas montażu o połowę i zmniejszono do minimum wszelkie przestoje. Niemal wszystkie mechaniczne operacje produkcyjne rozbito na czynności proste, wykonywane w ściśle określony –jeden, jedyny, najlepszy – sposób i w ściśle określonym momencie. Aby utrzymać w firmie porządek, wprowadzono surowy regulamin pracy i utworzono Ford Service Department, czyli wydział bezpieczeństwa zakładu, zajmujący się inwigilacją pracowników i czuwaniem nad przestrzeganiem przez nich nakazów i zakazów.[2]

3.      Zasady naukowego zarządzania wg H. Fayola

·         Przygotowanie rocznych i 10-cio letnich planów i działanie według nich

·         Przygotowanie schematów organizacyjnych

·         Rekrutacja i staranne szkolenie, zapewniające kwalifikacje

·         Przestrzeganie zasad hierarchii i drogi służbowej

·         Odbywanie spotkań z szefami wydziałów dla zapewnienia koordynacji

·         Pogrupowanie działań w organizacji o opraciu o sieci funkcji: techniczną, handlową, finansową, ubezpieczeniową, rachunkową, administracyjną

·         Zasady zarządzania

o        podział pracy

o        autorytet (prawo do wydawania poleceń w zakresie odpowiedzialności kierownika)

o        dyscyplina (pracownicy słuchają, ale menadżer ma zapewnić dobre przywództwo)

o        jedność wydawania poleceń

o        jednolitość kierowania

o        podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu

o        wynagradzanie

o        centralizację

o        hierarchia

o        ład i porządek

o        sprawiedliwość

o        stabilność personelu

o        inicjatywa

o        zgranie personelu

4.      Czym jest harmonia w rozumieniu K. Adamieckiego. Trzy wymiary harmonii

·         Karol Adamiecki jako pierwszy zastosował metodę chronometrażu. W wyniku swoich badań stwierdził, że głównym powodem strat czasu w procesie produkcji jest brak uzgodnienia poszczególnych operacji, a także sformułował dwa główne zadania organizatorskie:

·         Harmonijny dobór poszczególnych elementów systemu wytwórczego, tak aby spośród wielu możliwości wybrać elementy dotyczące zasobów o najdoskonalszej charakterystyce ekonomicznej z punktu widzenia celu procesu produkcyjnego, a więc takich, które pozwalają realizować produkcję wzorcową;

·         Sprowadzenie funkcjonowania systemu wytwórczego do zharmonizowania w czasie działań wszystkich elementów systemu, aby wytwarzać przy jak najmniejszych stratach czasu.

·         Konsekwencją obserwacji i wniosków były sformułowane prawa:

o        prawo podziału pracy i wynikająca z tego prawa reguła specjalizacji;

o        prawo koncentracji – istotą jest łączenie wysoce wyspecjalizowanych komórek w celu wspólnego działania;

o        prawo harmonii.

·         Funkcje kontroli w zarządzaniu określił następująco: powinna być ona dokładna, wystarczająca, nieustanna, niezwłoczna i zrównoważona[3].

5.      Na czym polega „zasada funkcjonalna" wg H. Fayola

·        Zgodnie z tą zasadą każdy z pracowników podporządkowany jest poleceniom jednego i tylko jednego bezpośredniego przełożonego, znajdującego się na kolejnym wyższym szczeblu hierarchii. Zatem w kontaktach między szczeblami organizacyjnymi obowiązuje droga służbowa. Zasada drogi służbowej utrudnia nawiązywanie poziomych kontaktów między pracownikami znajdującymi się w różnych pionach organizacyjnych. Poszczególne piony są koordynowane na najwyższych szczeblach zarządzania. W miarę rozwoju organizacji niezbędne staje się delegowanie części uprawnień decyzyjnych na niższe szczeble zarządzania.[4]

6.      Rozwiń skrót POSDOCORB stanowiący regułę zarządzania wg H. Fayola

·         Planning [planowanie]

·         Organizing [budowanie struktury]

·         Staffing [zdobywane i szkolenie kadr]

·         Directing [bieżące podejmowanie decyzji]

·         Coordinating [łączenie elementów pracy]

·         Reporting [przebieg informacji]

·         Budgeting [opracowanie budżetu][5]

 

 

 

7.      Racjonalna biurokracja M. Webera

·         Z założenia przyjętego przez Maxa Webera żyjącego w okresie szczytowym pruskiego totalitaryzmu, biurokracja miała być idealną i bezbłędną formą organizacji, jednakże wraz z jej rozrostem staje się ona jako system organizacyjny coraz bardziej dysfunkcjonalna.

·         Typy prawomocnego panowania

o        Trzy czyste typy prawomocnego panowania (legitymizacji władzy):

§         racjonalnej (legalnej) - opartej na przekonaniu o "legalności" zasad i normatywnych reguł sprawowania władzy oraz prawie tych, którzy zgodnie z nimi sprawują władzę do wykonania poleceń.

§         tradycjonalnej - związanej silnie z przekonaniem o świętości nieprzemijającej tradycji i legitymizacji statusu tych, którzy sprawują zgodnie z nią władzę.

§         charyzmatycznej - opartej na pewnych specyficznych i wyjątkowych cechach charakteru, heroizmie, świętości danej jednostki, a także na normatywnych wzorach postępowania i wynikającego z nich ładu jaki ona objawiła lub ustanowiła.

·         Cechy urzędników w biurokracji -z władzą legalną w idealnej postaci mamy do czynienia gdy zatrudnionych w administracji biurokratów cechuje następujące postępowanie:

o        podlegają władzy jedynie w zakresie swoich oficjalnych obowiązków o bezosobowym charakterze. Posiadają więc wolność osobistą.

o        hierarchia urzędów w jakich działają jest jasno zdefiniowana.

o        każdy urząd odznacza się jasno zdefiniowanym zakresem kompetencji.

o        sprawowanie urzędu powiązane jest z dobrowolnie zawartą umową.

o        bardzo istotną rolę przy wyborze kandydata odgrywają jego kwalifikacje zawodowe.

o        pobory biurokratów odznaczają się ustaloną wysokością, wypłacaną w gotówce, pracownicy nabywają uprawnienia emerytalne. Jednak w niektórych przypadkach organ ma prawo do odwołania mianowanego urzędnika, natomiast ten ma zawsze prawo do rezygnacji.

o        sprawowany urząd jest traktowany jako jedyne lub główne zatrudnienie danej osoby.

o        zwierzchnicy mogą urzędnikowi przyznać awans uwarunkowany stażem pracy, osiągnięciami.

o        urzędnik pracuje w całkowitym oderwaniu od własności środków administrowania i nie ma prawa do "zawłaszczenia" swojego stanowiska.

o        jest on poddany ścisłej, systematycznej dyscyplinie i kontroli.

·         Biurokracja jako typ idealny - według Webera biurokracja jako typ idealny powinna charakteryzować się przede wszystkim:

o        precyzją działania

o        szybkością

o        elastycznością

o        jednoznacznością

o        efektywnością

o        ciągłościa pracy

o        dyskrecją

o        subordynacją

o        bezosobowością

o        przepisorządnością

o        racjonalnością

o        zmniejszeniem do minimum tarć

o        oszczędnością na kosztach

o        dostosowaniem do potrzeb

o        przewidywalnością zachowań[6]

8.      Co oznacza tzw. paradygmat racjonalności strukturalnej

              W paradygmacie racjonalności strukturalnej, odnoszącym się do wielu nurtów w nauce o zarządzaniu, podkreśla się znaczenie reguł formalnych i norm jako nadrzędnych wobec człowieka i dzieli się ludzi na tych co myślą, i na tych, którzy wykonują polecenia. Ogólny warunek sprawnego zarządzania dotyczy kadry kierowniczej, szczególnie właścicieli, od których oczekuje się zachowań przedsiębiorczych, wyrażających się w nowatorskim podejściu, inicjatywie i gotowości do ryzyka. Od wykonawców zaś oczekuje się ścisłego wykonywania czynności wynikających z podziału pracy i specjalizacji.[7]

9. Elementy podejścia klasycznego posiadające znaczenie we współczesnym zarządzaniu

 

?????????????????????????

 

 

 

 

Wykład ll

 

1.      Wyniki i interpretacja eksperymentów E. Mayo w Hawthorne (proszę uwzględnić dwie fazy eksperymentu)

·         Efekt Hawthorne. W 1927 r. profesor Elton Mayo i jego współpracownicy zostali zaproszeni przez inżynierów Western Electric do wzięcia udziału w pracach nad badaniem wydajności robotników w jednym z zakładów. Podczas eksperymentów w zakładach w Hawthorne Mayo stwierdził, iż zachęty materialne nie były przyczyną wzrostu wydajności pracy, ale że wzrost ten wywołany został poprzez wyróżnienie i poświęcenie uwagi pracownikom. Doszedł do wniosku, że pracownicy będą usilniej pracować, jeśli uznają, że kierownictwo troszczy się o ich dobrobyt i jeśli nadzór będzie im poświęcać szczególną uwagę. Stwierdził również, że ludzi cenią sobie przynależność do grup nieformalnych tworzących się w organizacjach na zasadzie przyjaźni, współpracy. Dobrze byłoby, aby owe grupy nieformalne przekształcić w grupy formalne. Zjawisko to z czasem zostało nazwane efektem Hawthorne.  We wszystkich badaniach jakie przeprowadził Mayo podczas całej swojej kariery, szczególną rolę odegrała metoda wywiadu z wykonawcami. Oto zestaw zasad, jakimi powinny się posługiwać osoby przeprowadzające wywiady podczas badania organizacji:

·         Poświęć całą uwagę osobie, z którą prowadzisz wywiad, i daj jej to wyraźnie odczuć.

·         Nie mów, lecz słuchaj.

·         Nigdy nie dyskutuj i nie dawaj rad.

·         Zwróć uwagę na to:

o        co dana osoba chce powiedzieć,

o        czego nie chce powiedzieć,

o        czego nie może powiedzieć.

·         W czasie słuchania spróbuj naszkicować w wyobraźni wstępną charakterystykę rozmówcy, korygując ją w toku rozmowy. Sprawdzając tę charakterystykę, podsumuj od czasu do czasu to co zostało powiedziane, umożliwiając w ten sposób sprecyzowanie poglądów. Rób to zawsze z największą rozwagą, to znaczy wyjaśniaj, ale niczego nie dawaj ani nie przekręcaj. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin