Wykład II - Rynek usług transportowych.doc

(56 KB) Pobierz

Wykład 2 - Rynek usług transportowych

 

Rynek usług transportowych – charakterystyka,     funkcjonowanie, kształtowanie.

2. Cechy runku:

-          przyrodniczo-techniczna specyfika działalności transportowej,

-          techniczno - eksploatacyjne zależności działalności transportowej,

-          ekonomiczno- organizacyjne właściwości działalności transportowej.

3. Podział rynku:

-          z punktu widzenia przedmiotu przewozu,

-          z punktu widzenia obszaru działania.

4. Czynniki określające jakośc usługi transportowej.

5. Funkcje rynku usług transportowych.

6. Podmioty i przedmioty rynku.

7. Usługi transportowe – podział.

8. Ekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek.

9. Pozaekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek.

 

Rynek usług transportowych

Sfera obrotu usługami transportowymi, w której potencjalni sprzedawcy i nabywcy wywierają wzajemny wpływ na siebie, kształtując podaż i popyt oraz ceny równowagi

Cechy rynku

n      przyrodniczo-techniczna specyfika działalności transportowej, tj.:

    - nie występowanie rzeczowego charakteru   

      produkcji transportowej,

    - jedność produkcji i konsumpcji usług,

    - niemożliwość produkcji usług „na zapas”.

n      techniczno-eksploatacyjne zależności działalności transportowej, tj.

   - zdeterminowanie przestrzenne,

              - sezonowość popytu i podaży,

              - zależność od przedmiotu przewozu

n      ekonomiczno-organizacyjne właściwości działalności transportowej, tj.;

              - mała elastyczność popytu,

              - duże zróżnicowanie popytu i podaży,

              - mała mobilność podażowa,

              - centralizacja i koncentracja produkcji i ich  

      wpływ na konkurencyjność podażową,

              - brak równowagi rynkowej.

 

Podział rynku - przykłady

z punktu widzenia przedmiotu przewozu:

n      przewozów pasażerskich (konsumpcyjny)

n      przewozu ładunków (środków produkcji)

 

z punktu widzenia obszaru działania:

n      regionalny

n      krajowy

n      międzynarodowy

 

 

Rynek przewozów pasażerskich - segmenty

n      usług przewozowych miejskich

n      podmiejskich

n      międzymiastowych (krajowych i międzynarodowych),

n      rekreacyjno-turystycznych.

 

Rynek przewozów ładunków - segmenty

n      drobnicowych (szybkość i bezpieczeństwo),

n      masowych (masowość i taniość),

n      w jednostkach ładunkowych (szybkość i bezpośredniość)

n      ponadwymiarowych (bezpieczeństwo),

n      niebezpiecznych (bezpieczeństwo).

 

Czynniki określające jakość usługi transportowej

n      masowość

n      szybkość

n      częstotliwość

n      punktualność

n      bezpośredniość

n      regularność

n      rytmiczność

n      niezawodność

n      dostępność

n      wygoda

n      bezpieczeństwo

n      koszty

 

Funkcje rynku usług transportowych

n      realizacja

n      regulacja

n      integracja społeczno-gospodarcza

n      kreowanie innych rynków

 

Realizacja

możliwość zaspokojenia określonej potrzeby (sprawność rynku). Określają ją warunki:

n      dostatek towarów i usług dobrej jakości odpowiadającej społecznym
i indywidualnym potrzebom,

n      odpowiednia baza zbytu (sieć handlowa i usługowa) o dobrym wyposażeniu i organizacji,

n      fachowa obsługa występująca w punktach handlowych i transportowych.

 

Regulacja

n      weryfikowanie bieżącej działalności transportowej.

n      badanie struktury potrzeb,

n      usprawnienie działalności.

 

Integracja

n      stwarzanie warunków i możliwości w harmonizowaniu elementów społecznych i technicznych w skali krajowej i międzynarodowej

 

 

Kreatywność

n      tworzenie innych rynków przedmiotowych i terytorialnych

 

Podmioty rynku

n      usługobiorcy,

n      jednostki świadczące usługi transportowe,

n      jednostki administracji państwowej i terenowej (polityka transportowa).

 

Przedmioty rynku

n      pasażerowie i ładunki a istotą działalności transportowej jest ich przemieszczanie przez świadczenie i sprzedaż usług transportowych

 

 

Usługi transportowe - podział

n      przewozowe (pasażerskie, towarowe),

n      przeładunkowe (ręczne i mechaniczne),

n      spedycyjne (doradztwo, przygotowanie do przewozu, sporządzanie dokumentów przewozowych, ubezpieczenia, odprawy celne, kontrola stanu przesyłki, składowanie ładunków, zawarcie umowy o przewóz, regulowanie należności itd..)

 

Ekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek

to odpowiednia wycena zdarzeń i procesów realnych:

n      maszyn, surowców, energii (ceny),

n      pracy ludzkiej (płace z narzutami),

n      środków trwałych i obrotowych (oprocentowanie),

n      usług (ceny lub stawki taryfowe),

n      inne (kursy walut, kary umowne, bonifikaty).

 

Pozaekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek

n      akty legislacyjne,

n      nakazy i zakazy,

n      limity lub reglamentacja czynników produkcji (koncesje),

n      zadania planowe,

n      środki moralnego oddziaływania.

 

Marketing dynamiczny i analiza wartości w procesie kształtowania rynku

n      marketing tradycyjny - aktywna promocja usług najkorzystniejszych dla przedsiębiorstw transportowych,

n      marketing dynamiczny - badanie
i prognozowanie rynku oraz dostosowywanie potencjału transportowego do przyszłych potrzeb użytkownika.

 

Analiza wartości

służy do badania jak osiągnąć zamierzony cel przy najniższych kosztach bez obniżenia jakości i niezawodności produktu lub usługi. należy ja stosować łącznie z marketingiem dynamicznym.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin