Wykład 2 - Rynek usług transportowych
Rynek usług transportowych – charakterystyka, funkcjonowanie, kształtowanie.
2. Cechy runku:
- przyrodniczo-techniczna specyfika działalności transportowej,
- techniczno - eksploatacyjne zależności działalności transportowej,
- ekonomiczno- organizacyjne właściwości działalności transportowej.
3. Podział rynku:
- z punktu widzenia przedmiotu przewozu,
- z punktu widzenia obszaru działania.
4. Czynniki określające jakośc usługi transportowej.
5. Funkcje rynku usług transportowych.
6. Podmioty i przedmioty rynku.
7. Usługi transportowe – podział.
8. Ekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek.
9. Pozaekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek.
Rynek usług transportowych
Sfera obrotu usługami transportowymi, w której potencjalni sprzedawcy i nabywcy wywierają wzajemny wpływ na siebie, kształtując podaż i popyt oraz ceny równowagi
Cechy rynku
n przyrodniczo-techniczna specyfika działalności transportowej, tj.:
- nie występowanie rzeczowego charakteru
produkcji transportowej,
- jedność produkcji i konsumpcji usług,
- niemożliwość produkcji usług „na zapas”.
n techniczno-eksploatacyjne zależności działalności transportowej, tj.
- zdeterminowanie przestrzenne,
- sezonowość popytu i podaży,
- zależność od przedmiotu przewozu
n ekonomiczno-organizacyjne właściwości działalności transportowej, tj.;
- mała elastyczność popytu,
- duże zróżnicowanie popytu i podaży,
- mała mobilność podażowa,
- centralizacja i koncentracja produkcji i ich
wpływ na konkurencyjność podażową,
- brak równowagi rynkowej.
Podział rynku - przykłady
z punktu widzenia przedmiotu przewozu:
n przewozów pasażerskich (konsumpcyjny)
n przewozu ładunków (środków produkcji)
z punktu widzenia obszaru działania:
n regionalny
n krajowy
n międzynarodowy
Rynek przewozów pasażerskich - segmenty
n usług przewozowych miejskich
n podmiejskich
n międzymiastowych (krajowych i międzynarodowych),
n rekreacyjno-turystycznych.
Rynek przewozów ładunków - segmenty
n drobnicowych (szybkość i bezpieczeństwo),
n masowych (masowość i taniość),
n w jednostkach ładunkowych (szybkość i bezpośredniość)
n ponadwymiarowych (bezpieczeństwo),
n niebezpiecznych (bezpieczeństwo).
Czynniki określające jakość usługi transportowej
n masowość
n szybkość
n częstotliwość
n punktualność
n bezpośredniość
n regularność
n rytmiczność
n niezawodność
n dostępność
n wygoda
n bezpieczeństwo
n koszty
Funkcje rynku usług transportowych
n realizacja
n regulacja
n integracja społeczno-gospodarcza
n kreowanie innych rynków
Realizacja
możliwość zaspokojenia określonej potrzeby (sprawność rynku). Określają ją warunki:
n dostatek towarów i usług dobrej jakości odpowiadającej społecznym i indywidualnym potrzebom,
n odpowiednia baza zbytu (sieć handlowa i usługowa) o dobrym wyposażeniu i organizacji,
n fachowa obsługa występująca w punktach handlowych i transportowych.
Regulacja
n weryfikowanie bieżącej działalności transportowej.
n badanie struktury potrzeb,
n usprawnienie działalności.
Integracja
n stwarzanie warunków i możliwości w harmonizowaniu elementów społecznych i technicznych w skali krajowej i międzynarodowej
Kreatywność
n tworzenie innych rynków przedmiotowych i terytorialnych
Podmioty rynku
n usługobiorcy,
n jednostki świadczące usługi transportowe,
n jednostki administracji państwowej i terenowej (polityka transportowa).
Przedmioty rynku
n pasażerowie i ładunki a istotą działalności transportowej jest ich przemieszczanie przez świadczenie i sprzedaż usług transportowych
Usługi transportowe - podział
n przewozowe (pasażerskie, towarowe),
n przeładunkowe (ręczne i mechaniczne),
n spedycyjne (doradztwo, przygotowanie do przewozu, sporządzanie dokumentów przewozowych, ubezpieczenia, odprawy celne, kontrola stanu przesyłki, składowanie ładunków, zawarcie umowy o przewóz, regulowanie należności itd..)
Ekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek
to odpowiednia wycena zdarzeń i procesów realnych:
n maszyn, surowców, energii (ceny),
n pracy ludzkiej (płace z narzutami),
n środków trwałych i obrotowych (oprocentowanie),
n usług (ceny lub stawki taryfowe),
n inne (kursy walut, kary umowne, bonifikaty).
Pozaekonomiczne narzędzia oddziaływania na rynek
n akty legislacyjne,
n nakazy i zakazy,
n limity lub reglamentacja czynników produkcji (koncesje),
n zadania planowe,
n środki moralnego oddziaływania.
Marketing dynamiczny i analiza wartości w procesie kształtowania rynku
n marketing tradycyjny - aktywna promocja usług najkorzystniejszych dla przedsiębiorstw transportowych,
n marketing dynamiczny - badanie i prognozowanie rynku oraz dostosowywanie potencjału transportowego do przyszłych potrzeb użytkownika.
Analiza wartości
służy do badania jak osiągnąć zamierzony cel przy najniższych kosztach bez obniżenia jakości i niezawodności produktu lub usługi. należy ja stosować łącznie z marketingiem dynamicznym.
JacekKonik