symptomy_6-7_lat.pdf

(82 KB) Pobierz
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ 1
Wiek 6-7 lat (kl. 0):
l.
p.
Obszar
diagnozy
Objawy
1. motoryka
duża
Obniżona sprawność ruchowa min. dziecko słabo biega i skacze, ma
trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, ma trudności z
uczeniem się jazdy na rowerze, hulajnodze, nartach.
2. motoryka
mała
Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie
samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem
widelca, nożyczek.
3. koordynac
ja
wzrokowo-
ruchowa
Trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki,.
Nieprawidłowe układanie w palcach narzędzia do pisania; trudności z
rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych
np. rysowaniem rombu.
4. funkcje
słuchowo-
językowe
Trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących
stosunki przestrzenne: nad pod , za przed , wewnątrz na zewnątrz .
Wadliwa wymowa, częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie
głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza ), błędy gramatyczne.
Trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego
polecenia w tym samym czasie; trudność z zapamiętywaniem nazw,
mylenie nazw zbliżonych fonetycznie; trudność z zapamiętywaniem
materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, jak nazwy dni tygodnia,
pór roku, kolejnych posiłków i szeregi 4-cyfrowe.
Trudności w różnicowaniu głosek podobnych (np. z s , b p , k g , czyli
zaburzenia słuchu fonemowego); trudności z wydzielaniem sylab i głosek
ze słów, ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i
sylabowej) oraz manipulowaniem ze strukturą fonologiczną słów (np.
trudności z wykonaniem poleceń typu: odszukaj słowa ukryte w nazwie
„lewkonia”, wymyśl rym do słowa „kotek”, o czym myślę: Baba ..aga).
5. funkcje
wzrokowe
Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich
syntetyzowaniem w całość, na przykład podczas budowania konstrukcji z
klocków lego, układania mozaiki – według wzoru; trudności z
wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki, z odróżnianiem
kształtów podobnych (np. figur geometrycznych, liter m n , l t ł ) lub
identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. liter p b d ).
6. lateralizacj
a
Opóźnienie rozwoju lateralizacji: mimo prób ustalenia ręki dominującej
dziecko nadal jest oburęczne.
7. orientacja
w
schemacie
ciała i
przestrzeni
Opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: dziecko ma
trudności z określeniem swoich części ciała, gdy określa je terminami:
prawe–lewe (np. prawa i lewa ręka, noga itp.). Nie umie wskazać kierunku
na prawo i na lewo od siebie (np. droga na prawo).
Trudności w orientacji w czasie, np. z określaniem pory roku, dnia,
godziny na zegarze.
9. czytanie Trudności w nauce czytania (np. dziecko czyta bardzo wolno; najczęściej
głoskuje i nie zawsze dokonuje poprawnej wtórnej syntezy, przekręca
1 M. Bogdanowicz (2003) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie.
8. orientacja
w czasie
42311092.001.png
wyrazy; nie rozumie przeczytanego tekstu).
Przy pierwszych próbach pisania – częste pisanie liter i cyfr zwierciadlanie
oraz odwzorowywanie wyrazów przez zapisywanie ich od strony prawej
do lewej.
* Współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą
pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji.
pierwsze
próby
pisania
1
0.
42311092.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin