CKE_2009_Oryginalny_arkusz_egzaminacyjny_mat-przyr_odp.pdf

(208 KB) Pobierz
102001600 UNPDF
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2009
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA
Klucz punktowania zadań testu
GM-1-092, GM-4-092, GM-L1-092
KWIECIEŃ 2009
Zadania zamknięte
W zadaniach od 1. do 25. podane były cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Uczeń wybierał poprawną odpowiedź
i zaznaczał ją na karcie odpowiedzi.
Zadanie 1.
Obszar standardów
Standard
Czynność
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
operowanie informacją
(II.2)
zinterpretowanie informacji
dotyczących zużycia energii
A
Zadanie 2.
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
operowanie informacją (II.2) wykorzystanie informacji
dotyczących dyscyplin
sportowych
D
Zadanie 3.
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
operowanie informacją (II.2) przetworzenie informacji
dotyczących czasu trwania
treningu
B
Zadanie 4.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
wykonywanie obliczeń
w różnych sytuacjach
praktycznych (I.2)
przeliczenie jednostek
energii
C
Zadanie 5.
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
odczytywanie informacji
(II.1)
odczytanie informacji
dotyczących drogi przebytej
przez zawodnika
A
Zadanie 6.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
posługiwanie się funkcjami
(III.3)
wnioskowanie na podstawie
analizy zależności
funkcyjnych
przedstawionych za pomocą
wykresów
D
Zadanie 7.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
wskazywanie prawidłowości
w procesach,
w funkcjonowaniu układów
i systemów (III.1)
wykorzystanie zależności
między wielkościami
podanymi w zadaniu do
obliczenia długości fali
dźwiękowej
B
Zadanie 8.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
stosowanie terminów i pojęć
matematyczno-
przyrodniczych (I.1)
rozróżnienie cukrów
prostych i złożonych
C
2
102001600.012.png 102001600.013.png 102001600.014.png 102001600.015.png 102001600.001.png
Zadanie 9.
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
odczytywanie informacji
(II.1)
odczytanie informacji
dotyczących parametrów
krwi
A
Zadanie 10.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
wskazywanie prawidłowości
w procesach,
w funkcjonowaniu układów
i systemów (III.1)
zinterpretowanie wyników
badań na podstawie
podanych norm
C
Zadanie 11.
stosowanie zintegrowanej wiedzy
i umiejętności do rozwiązywania
problemów
analizowanie sytuacji
problemowej (IV.2)
wskazanie problemu
badawczego do
przeprowadzonego
doświadczenia
B
Zadanie 12.
stosowanie zintegrowanej wiedzy
i umiejętności do rozwiązywania
problemów
analizowanie sytuacji
problemowej (IV.2)
wnioskowanie o przebiegu
reakcji chemicznej
D
Zadanie 13.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
posługiwanie się językiem
symboli i wyrażeń
algebraicznych (III.2)
rozróżnienie tlenków metali
i niemetali
B
Zadanie 14.
stosowanie zintegrowanej wiedzy
i umiejętności do rozwiązywania
problemów
tworzenie i realizowanie
planu rozwiązania (IV.4)
wskazanie wzoru kwasu
spełniającego warunki
zadania
A
Zadanie 15.
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
operowanie informacją (II.2) przetworzenie informacji
dotyczących budowy atomu
pierwiastka
D
Zadanie 16.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
posługiwanie się językiem
symboli i wyrażeń
algebraicznych (III.2)
wskazanie wzoru tlenku,
w którym niemetal ma daną
wartościowość
C
Zadanie 17.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
posługiwanie się językiem
symboli i wyrażeń
algebraicznych (III.2)
zidentyfikowanie reakcji
zobojętniania
B
3
102001600.002.png 102001600.003.png 102001600.004.png
Zadanie 18.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
posługiwanie się funkcjami
(III.3)
wskazanie wzoru
opisującego zależność
funkcyjną przedstawioną na
wykresie
B
Zadanie 19.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
wykonywanie obliczeń
w różnych sytuacjach
praktycznych (I.2)
obliczenie masy części
produktu
C
Zadanie 20.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
posługiwanie się językiem
symboli i wyrażeń
algebraicznych (III.2)
wskazanie równania
zgodnego z treścią zadania
A
Zadanie 21.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
stosowanie terminów i pojęć
matematyczno-
przyrodniczych (I.1)
nazwanie procesu
prowadzącego do rozwoju
miast i obszarów miejskich
D
Zadanie 22.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
wykonywanie obliczeń
w różnych sytuacjach
praktycznych (I.2)
obliczenie rzeczywistej
odległości na podstawie
skali mapy
A
Zadanie 23.
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
operowanie informacją (II.2) określenie kierunku
geograficznego na podstawie
mapy
C
Zadanie 24.
wskazywanie i opisywanie
faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych
stosowanie zintegrowanej
wiedzy do objaśniania
zjawisk przyrodniczych
(III.4)
wykorzystanie wiedzy
dotyczącej ruchu
obrotowego Ziemi
C
Zadanie 25.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
wykonywanie obliczeń
w różnych sytuacjach
praktycznych (I.2)
obliczenie różnicy czasu
miejscowego między
wskazanymi miastami
D
4
102001600.005.png 102001600.006.png 102001600.007.png 102001600.008.png
Zadania otwarte
Jeśli w zadaniach punktowanych 0-1 wśród odpowiedzi poprawnych pojawiają się odpowiedzi
niepoprawne, uczeń otrzymuje 0 punktów za zadanie.
Punkty za wykonanie przyznaje się tylko wtedy, gdy uczeń stosuje poprawny sposób rozwiązania zadania.
Jeśli uczeń mimo polecenia „zapisz obliczenia” nie przedstawił żadnych obliczeń, a napisał poprawną
odpowiedź nie otrzymuje punktu.
Zadanie 26.
wyszukiwanie i stosowanie
informacji
operowanie informacją (II.2) ustalenie współrzędnych
geograficznych podanych miast
Uczeń otrzymuje po 1 p. za wpisanie szerokości i długości geograficznej każdego z podanych miast.
Poprawna odpowiedź :
Nazwa
miasta
Szerokość
geograficzna
Długość
geograficzna
(2 p.)
Buenos
Aires
35°S
58°W
Delhi
28°N
77°E
Zadanie 27.
Etap 1.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
wykonywanie obliczeń
w różnych sytuacjach
praktycznych (I.2)
ustalenie sposobu obliczenia, jakim
procentem masy wszystkich produktów
jest masa szynki
Poprawna odpowiedź:
200 g + 30 g + 40 g + 50 g
40
g
100%
(1 p.)
320
g
lub
320 – 100%
40 – x
320 x = 40 ⋅ 100%
Etap 2.
umiejętne stosowanie terminów,
pojęć i procedur z zakresu
przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych
w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
wykonywanie obliczeń
w różnych sytuacjach
praktycznych (I.2)
obliczenie, ile procent masy wszystkich
produktów stanowi masa szynki
Poprawna odpowiedź:
12,5%
(1 p.)
Przykłady poprawnych rozwiązań
I sposób:
40
g
40
g
1
100%
=
100%
=
100%
=
12,5%
200
g
+
30
g
+
40
g
+
50
g
320
g
8
5
102001600.009.png 102001600.010.png 102001600.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin