r39-06.doc

(507 KB) Pobierz
Flash5

Rozdział 39.

Współpraca z programami Dreamweaver i Director

W tym rozdziale:

§         Integrowanie elementów Flasha z projektami Dreamweavera

§         Wykorzystanie JavaScript Integration Kit for Flash 5 w Dreamweaverze

§         Grafika wektorowa Flasha w Directorze

§         Sterowanie grafiką Flasha przy użyciu języka Lingo

 

Dreamweaver i Director to najpopularniejsze programy firmy Macromedia dotyczące tworzenia stron internetowych i multimedialnych prezentacji na CD-ROM-ach. W ostatnim rozdziale części VII zajmiemy się integracją projektów Flasha, opisanych w innych rozdziałach tej książki, z finalnymi produktami tworzonymi w tych aplikacjach.

Filmy Flasha (pliki .SWF) posiadają cenną właściwość — można zamieszczać je w innych aplikacjach. Najlepszym znanym sposobem wykorzystania tej możliwości jest wyświetlanie filmów w przeglądarkach internetowych przy użyciu odpowiednich plug-inów instalowanych w przeglądarkach. Dzięki programowi Macromedia Dreamweaver masz możliwość sterowania sposobem wyświetlania filmu Flasha w przeglądarce internetowej. To jednak nie koniec zabawy. Pliki .SWF Flasha można importować do programu Macromedia Director. Program ten jest wiodącym na rynku narzędziem do tworzenia prezentacji multimedialnych. Wykorzystuje on własny język skryptowy, Lingo, dzięki któremu dane i polecenia mogą być przekazywane pomiędzy plikami Flasha i Directora. W niektórych przypadkach, zamieszczając film Flasha w projekcie Directora, możesz zrealizować wiele zadań, których nie mógłbyś wykonać nawet przy użyciu najbardziej skomplikowanych skryptów języka ActionScript w samym Flashu 5.

Ostrzeżenie
Aby móc korzystać z opisanych w tym rozdziale technik, musisz mieć opanowaneć zagadnienia związane z eksportowaniem projektów Flasha (.FLA) w postaci plików .SWF. Zanim więc zaczniesz czytać ten rozdział, może okazać się konieczne przeczytanie rozdziału 40., „Publikowanie filmów Flasha” oraz rozdziału 41., „Osadzanie filmu Flasha w dokumencie HTML”.

Wykorzystanie plików .SWF w Dreamweaverze

Chociaż funkcja Publish Flasha 5 wykonuje większość operacji koniecznych do wyświetlenia filmu Flasha w dokumencie HTML, możesz zechcieć zamieścić w tym dokumencie także inne elementy, na przykład obrazki i tekst. Macromedia Dreamweaver stanowi przełomowe osiągnięcie w tworzeniu stron internetowych — jego znakomite rozwiązania w zakresie pracy z językiem HTML pozwalają zachować pełną kontrolę nad wszystkimi aspektami dokumentów HTML. Chodzi tu między innymi o możliwość przenoszenia kodu HTML pomiędzy różnymi aplikacjami — Dreamweaver, w przeciwieństwie do wielu innych programów, nie wprowadza własnych modyfikacjiuje do wprowadzonego wdo nimego kodu, o ile sobie tego wyraźnie nie życzysz. Nowe funkcje Dreamweavera 4 to między innymi:

·         Wwygodny edytor tekstowy z automatycznym kolorowaniem kodu według odpowiedniego schematu.,

·         Wwidok Layout, umożliwiający rysowanie tabel HTML i ich komórek bezpośrednio w dokumencie, przy użyciu narzędzi Layout Table i Layout Cell,.

·         Nnarzędzia do tworzenia prostych przycisków Flasha (Flash Button) oraz tekstu Flasha (Flash Text),.

·         Uudoskonalona obsługa obrazków zapisywanych w programie Fireworks.

Na następnych stronach przyjrzymy się podstawowym aspektom wykorzystania filmów Flasha w dokumentach HTML przygotowywanych w Dreamweaverze.

Odsyłacz
Po więcej informacji na temat funkcji Publish Flasha 5 zajrzyj do rozdziału 40., „Publikowanie filmów Flasha”.

Praca z filmem Flasha w Dreamweaverze

Po utworzeniu interaktywnej animacji i wyeksportowaniu jej z Flasha do formatu .SWF, należy zająć się odpowiednim jej osadzeniem w dokumencie HTML (szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w rozdziale 40.).

Zacznijmy od początku. Utwórz nowy dokument w Dreamweaverze, używając polecenia File/New (Ctrl+N lub Command+N). Następnie wstaw do dokumentu plik Flasha, do czego służy polecenie Insert/Media/Flash. Można też skorzystać z panelu Objects i kliknąć ikonę Insert Flash (zobacz rysunek 39.1). Jeśli wolisz korzystanie ze skrótów klawiszowych, użyj Ctrl+Alt+F (lub Option+Command+F na Mac-u). W oknie Select File, które pojawi się na ekranie, należy odszukać odpowiedni katalog i plik .SWF do zaimportowania.

Rysunek 39.1. Kliknij ikonę Insert Flash w panelu Objects, aby wstawić film Flasha do dokumentu

Po wybraniu nazwy pliku .SWF kliknij przycisk Select. W dokumencie Dreamweavera powinien pojawić się szary prostokąt z ikoną oznaczającą plik Flasha (identyczną jak na rysunku 39.1).

Powinieneś też zauważyć, że właściwości pliku Flasha (po jego zaznaczeniu w oknie edytora) pojawiają się w panelu Properties, jak pokazano na rysunku 39.2 (opis wszystkich tych właściwości przedstawiono w tabeli 39.1). Jeśli panel Properties nie jest widoczny, wybierz polecenie Window/Properties (skrót Ctrl+F3 lub Command+F3.). Jeżeli nie wszystkie właściwości obiektu są wyświetlane w panelu Properties, kliknij strzałkę w prawym dolnym rogu panelu lub wykonaj podwójne kliknięcie wdwukrotnie kliknij dowolnym pustym obszarze panelu. Znajduje się tu wiele istotnych opcji i parametrów.:

Rysunek 39.2. Panel Properties w Dreamweaverze 4

Tabela 39.1. Właściwości filmu Flasha w panelu Properties.

Właściwość

Opis

Nazwa (Name)

Nazwa służy do identyfikowania filmu w skryptach. Dobrym zwyczajem jest nadawanie nazw wszystkim obiektom w Dreamweaverze.

Szerokość i wysokość (W i H)

Rozmiary filmu (domyślnie w pikselach). Jednostkami miary mogą też być: pc (pica), pt (punkty), in (cale), mm (milimetry), cm (centymetry) oraz % (procenty). Wielkości procentowe są wyrażane względem pierwotnych rozmiarów filmu.

Nazwa pliku (File)

Ścieżka dostępu oraz nazwa pliku z filmem Flasha. Odpowiedni zapis powinien automatycznie znaleźć się w tym polu po zaimportowaniu filmu.

Pierwotne rozmiary (Reset Size)

Przywraca filmowi pierwotne rozmiary.

Wyrównanie (Align)

Określa sposób wyrównania filmu względem strony (do lewej, do środka, do prawej i tak dalej). Domyślnymie ustawiane jest wyrównanie do lewej.

Kolor tła (BG)

Ustawienie koloru tła filmu. Kolor ten widoczny jest w obszarze filmu także w czasie, gdy film nie jest odtwarzany (podczas ładowania i po zakończeniu odtwarzania). Kolor tła możesz też ustawić w samym Flashu — w oknie Movie Properties (Modify/Movie).

Numer ID

Opcjonalny parametr dla kontrolki ActiveX. Stosowany do przekazywania informacji pomiędzy filmem a przeglądarką.

Odstęp w pionie i w poziomie (V Space i H Space)

Wyrażana w pikselach grubość odstępu od krawędzi strony (lub krawędzi komórki w tabeli).

Jakość (Quality)

Ustawienie jakości wyświetlanej grafiki Flasha — atrybutuy znaczników <OBJECT> i <EMBED>. Dostępne poziomy jakości to niski (Low), automatyczny niski (Auto Low), automatyczny wysoki (Auto High) i wysoki (High).

Skalowanie (Scale)

Kolejny atrybut znaczników <OBJECT> i <EMBED>, określający sposób skalowania filmu względem okna przeglądarki w powiązaniu z parametrami W i H.

Pętla (Loop)

Opcja ta włącza automatyczne powtarzanie filmu w pętli, o ile w samym filmie nie zdefiniowano akcji Stop.

Automatyczne odtwarzanie (Autoplay)

Włącza automatyczne odtwarzanie filmu od razu po jego załadowaniu w przeglądarce.

Dodatkowe parametry (Parameters)

Otwiera okno dialogowe z listą dodatkowych parametrów, które można przekazywać do filmu. Podczas tworzenia filmu we Flashu należy przygotować go do odbierania tych parametrów.

 

Pozycja filmu na ekranie

Najprostszym sposobem ustawienia filmu na środku ekranu jest objęcie znaczników <OBJECT> i <EMBED> znacznikami <CENTER> i </CENTER>. Metoda ta nie powoduje rozciągnięcia filmu i zmiany jego proporcji, a oprócz tego nie zostaną odsłonięte obiekty spoza sceny ustawionej we Flashu. Można też, oczywiście, wycentrować film Flasha, poprzez jego rozciągnięcieając go na całe okno przeglądarki — w tym celu wystarczy określić szerokość i wysokość filmu (parametry W i H) na 100%.

Uwaga
Metoda ta może wywołać niepożądany efekt — odsłonięcie obszarów poza krawędziami sceny określonymi we Flashu, które przy standardowych rozmiarach filmu były „odcinane”. Jeśli na przykład jakiś obiekt we Flashu wystaje poza krawędzie filmu określone rozmiarami w oknie Movie Properties, Dreamweaver nie wyświetli fragmentu spoza krawędzi. Gdy jednak ustawisz wysokość i szerokość filmu na 100% względem okna przeglądarki, wyświetlone zostaną wszystkie elementy filmu, także te początkowo ukryte poza krawędziami sceny — co najprawdopodobniej zupełnie zepsuje kompozycję filmu.

Chociaż większość stron internetowych jest oglądana na pełnym ekranie monitora, niektórzy użytkownicy skalują okna swoich przeglądarek do nietypowych rozmiarów, co może w niektórych sytuacjach odbić się niekorzystnie na proporcjach filmu. Dzięki opcji Scale możesz wybrać jeden z trzech sposobów wyświetlania filmu w zależności od proporcji okna przeglądarki::

·         showal l. Ddopasowanie rozmiarów filmu do okna przeglądarki w taki sposób, aby był widoczny w całości; u. Ustawienie to nie powoduje zburzenia proporcji filmu, jednak mogą pojawić się dwa puste pasy po bokach lub u góry i u dołu filmu,.

·         noborder . Mmaksymalne rozciągnięcie filmu w celu wypełnienia całego okna przeglądarki., Ttutaj również nie zmieniają się proporcje filmu, ale jego część może zostać odcięta,.

·         exactfit ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin