Joanna Budzyńska
PWiP II, gr. B
Konspekt zajęć
Placówka: Przedszkole nr 1 im. Krasnala Hałabały w Gryfinie
Grupa: 3-latki
Nauczyciel prowadzący:
Temat bloku: W gospodarstwie domowym.
Temat dnia aktywności: Bawimy się w zwierzątka domowe.
Temat do dziennika: Zabawy ruchowe oraz ćwiczenia gimnastyczne – zwierzęta domowe. Opowiadanie pt. „Wielkie sprzątanie”.
Cele ogólne:
- wdrażanie w tematykę zwierząt domowych poprzez ruch.
Cele operacyjne:
dziecko:
- ćwiczy bieg;
- ćwiczy równowagę;
- ćwiczy zręczność;
- ćwiczy skoki.
Metody:
- metody oparte na słowie: opowiadanie, dyskusja;
- metody oparte na obserwacji: metoda pokazu (wg Cz. Kupisiewicza).
Środki dydaktyczne:
- dwie długie skakanki;
- krążki, kółka, woreczki, klocki, itp.;
- opowiadanie pt. „Wielkie sprzątanie”.
Formy organizacyjne: zbiorowa.
Czas trwania: 60 min.
Literatura:
- H. Tchórzowska-Kabata (red.), Bajki i opowiastki na 365 wieczorów, Warszawa 1995;
- K. Wlaźnik, Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warszawa 1972.
Szczegółowy przebieg zajęć:
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI
UCZNIÓW
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
1.
- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie, przywitanie się);
- prośba o wybranie przez dzieci bajki;
- czytanie wybranej przez dzieci bajki;
- zadawanie pytań do obrazków znajdujących się w książce oraz do tekstu czytanej bajki.
2.
- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie w rozsypce);
- prośba o zatoczenie wiatraczków przez dzieci i sprawdzenie, czy każde dziecko ma wystarczająco dużo miejsca;
- zapoznanie dzieci z ich zadaniami:
(1) „Kot jest, kota nie ma” (wydawania komend: „Kot jest!” oraz „Kota nie ma!”);
(2) „Koty”;
(3) „Wyścigi kotów” (wydawanie sygnałów: „Kici, kici!” oraz klaśnięcie w dłonie);
(4) „Koty przez błoto” (ułożenie ulicy z dwóch równoległych linii w odstępie kilku kroków oraz rozłożenie na tej przestrzeni krążków i kółek, które przedstawiają kałuże);
- ewentualna prezentacja dzieciom ruchów, które mają naśladować.
3.
(1) „Konie na łące”;
(2) „Koń kiwa głową”;
(3) „Koń na biegunach”;
(4) „Koń grzebie nogą”;
(5) „Konie i wózki”;
(6) „Koniki biorą przeszkodę” (rozłożenie na dywanie woreczków, klocków, krążków, itp. - przeszkody);
4.
- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie);
- czytanie dzieciom opowiadania pt. „Wielkie sprzątanie”;
- zadawanie dzieciom pytań do opowiadania:
(1) jak mają na imię dwa prosiaczki?
- Ryjek i Rózia;
(2) co tak bardzo ucieszyło świnki?;
(3) gdzie najbardziej lubią bawić się świnki?;
(4) jak maja na imię króliki?;
- Kicek i Wicek;
(5) co się stało gdy króliki wyszły na spacer?;
(6) co wywąchały króliki?;
(7) dlaczego schrupanie marchewek wcale nie będzie takie łatwe?;
(8) jak zakończył się wyścig?...dlaczego?
- dzieci siadają na dywanie, witają się z nauczycielem;
- dzieci wybierają bajkę do przeczytania;
- dzieci uważnie słuchają bajki czytanej przez nauczyciela;
- dzieci odpowiadają na stawiane przez nauczyciela pytania.
- dzieci stają na dywanie w rozsypce;
- dzieci zataczają wiatraczki i sprawdzają, czy mają wystarczająco dużo miejsca;
- dzieci-myszki na hasło: „Kot jest!” przysiadają, obejmując kolana z nisko spuszczoną głową, „Kota nie ma!” – biegają swobodnie w różnych kierunkach.
- dzieci biegają na czworakach w różnych kierunkach, następnie zatrzymują się i prostują, wyciągając ręce aż do zupełnego wyprostuj (wspinanie się po ścianie);
- dzieci ustawione na jednym końcu sali naprzeciwko nauczyciela, na sygnał: „Kici, kici!” biegną do przodu, a na klaśnięcie natychmiast się zatrzymują;
- dzieci-koty przechodzą z jednej strony na drugą, omijając po drodze kałuże, a kiedy przejdą na drugą stronę ulicy – robią koci grzbiet, a następnie powtarzają zabawę wracając na koniec kolejki.
- dzieci maszerują, biegają i podskakują w różnych kierunkach – konie idą stępa, biegną kłusem i galopują;
- dzieci wykonują siad skrzyżny, ręce kładą na kolana oraz wykonują skłony głowy w przód i w tył, z wydłużeniem szyi i lekkim przyciąganiem brody;
- dzieci wykonują siad skrzyżny, chwytają się za stopy od zewnętrznej strony, zaokrąglają plecy jak bieguny konia, huśtając się lekko w tył na plecy i w przód do siadu;
- dzieci maszerują z wysokim unoszeniem kolan, w pewnym momencie konie zatrzymują się i grzebią nogą (lekko uderzają o podłogę palcami lewej i prawej nogi na zmianę);
- dzieci ustawione dwójkami, jedno za drugim, tworząc wózki i konie (pierwsze podaje ręce w tył drugiemu) biegają w różnym tempie (po pewnym czasie następuje zmiana w parach);
- dzieci w biegu przeskakują przez rozłożone woreczki, klocki, krążki, itp.
- dzieci siadają na dywanie;
- dzieci uważnie słuchają opowiadania czytanego przez nauczyciela;
- dzieci odpowiadają na pytania postawione przez nauczyciela.
- książka z bajkami dla dzieci (znajduje się w sali).
- dwie długie skakanki oraz krążki i kółka.
- woreczki, klocki, krążki itp.
- opowidanie pt. „Wielkie sprzątanie”.
……………………………………………………
ocena konspektu i podpis nauczyciela prowadzącego
- 4 -
jola2203